Ikää 45, teenkö lapsen?
Kommentit (39)
....ja olihan sitten down. On todella väsyneen oloinen äiti...
Ei niin johtuen iäistäsi vaan siitä että ei lapsia tehdä. mitäs tekis ruuaksi. Mitäs tehdään tänään. Tekisinkö lapsen.
Yök. Lapsia saadaan jos saadaan, ei tehdä.
En kysyny minäkään lupaa, kun nyt 40 vuotiaana vielä raskauduin.
Onhan se ihan eri juttu saada vauva nyt kuin silloin 20 vuotiaana. Sillon asuttiin talon rähjässä vuokralla, ajeltiin vanhalla kuppasella autolla, kaikki tarvikkeet vauvalle oli saatu ja käytettynä haalittua. Eipä sitä paljon matkusteltu. Kotona oltiin. Hyvä äiti kuitenkin olin :) Mies oli urakoitsija ja AINA töissä. Iski vielä lamakin ja kaikki duunit oli pakko tehdä mitä vaan sai (yleensä pilkkahinnalla), kun korot oli pilvissä, konelainat oli ihan mahdottomat. Hoidin kodin ja ruoanlaitot ja lapset ihan yksin.
Nyt 40 v asun omistustalossa joka maksettu. Ajellaan uusilla autoilla. On mökki kaikilla mukavuuksilla tunturissa. Matkustellaan ulkomaillakin. Paljon kaikkea olen nyt ostanut ihan uutena vauvalle. Vauvalla aikuisia sisaruksia, jotka todella kovasti odottaa pikkuveljeä. Ja hyvä äiti olen varmaan nytkin :) En tunne itseäni mitenkään vanhaksi. Harrastan aktiivisesti urheilua. Ja mies on vaihtunut normi työtä tekevään mieheen, joka paljon kotona. Laittaa aina ruoat ja hoitaa mielellään lapsia. (Ei käy vain yön tunteina nukkumassa ja ole kadonnut, ennenkuin itse herään.)
Ihan hyvä oli aikanaan saada nuorena lapsia, mutta hyvältä se tuntuu nytkin. Ja olen ajatellut niin, että jos nyt sattuisin delaamaan 60 v tai alle, niin on tällä kohta syntyvällä lapsella kuitenkin sisaruksia useita.
edes ulkomailta? en suosittelis luomulasta vaikka ihanahan se olis mutta riski liian suuri. tai sit jos seulan perusteella pitäs päätää abortista - ois kamala tilanne joka ei varmasti ikinä lakkais mietityttämästä jos aborttiin päätyis. Ja eihän se seula ole 100 % varma...
ja toki tiedän, ettei lapsia hankita vaan ne saadaan. Kiitos kaikille kannustavista kommenteista.
t. ap
itse olen 48-vuotias ja sekä mummo että äiti. Ihania ovat sekä oma 6-vuotiaani että melkein 2-vuotias lapsenlapsi.
Tsemppiä vaan!
Tee vaan jos kerran raskaudut. Itse olen samaa ikäluokkaa ja jaksaminen on hyvä, itse en ole mummoutunut enkä vanhaintunut paitsi hiukan tietysti
ikä näkyy..
Tee niin kuin sydän sanoo. Lapsi tulee, jos on tullakseen. Jaksamista ei voi tietää etukäteen, siihen vaikuttaa niin moni seikka.
(itse sain kuopukseni 36v, ja nyt 41v koen olleeni liian vanha. Lapset valvotti 3v. Sairastuin syöpään ja nyt on meneillään sytostaattihoidot...)
Paavo Lipponenkin tuli isäksi vielä lähes 60-vuotiaana ja hyvä isä on lehtijutuista päätellen. Mitäs siitä sanotte?
Miksi aina vain äidin ikä kyseenalaistetaan, miksei koskaan isän ikää? Onhan niitä monia tuon ikäisiä ja vanhempiakin miehiä, jotka ovat saaneet lapsia eikä heidän ikäänsä ole koskaan kyseenalaistettu, mutta naista paheksutaan, vaikka tämä olisi ollut vasta kolmekymppinen. En ymmärrä...
Se on ihan tapauskohtaista. Mikäli olet terve ja taloudellinen sekä henkinen tilanne OK sekä hyvä parisuhde niin siitä vaan. Varsinkin, jos olet vireä ihminen.
Tutkimukset ja raskauden seuranta Suomessa hyvät ja voi ennakoida. Eniten downeja syntyy nuorille, joita ei tutkita niin hyvin kuin vanhempia synnyttäjiä.
Täällä ei kannata kysellä, itse sen jokainen tietää milloin niitä lapsia haluaa ja on haluamatta.
ehkä hankkiutua lääkäriin ja pyytää neuvoa? Jokainen kuukausi iässäsi on hukkaan heitetty, jos et yritä parhaalla mahdollisella tavalla. Lapsen saamisella on kiire ja aika harva onnistuu enää sinun iässäsi, mutta lääketieteen avulla sinulla on enempi toivoa.
Minulla on kolme lasta ja sain heistä nuorimman 35 vuotiaana, jota pidin myös toivottavana ikäni takarajana. Jos olisin vasta 30 v saattaisin haluta lisää lapsia, mutta nyt 40 v en halua, mutta ymmärrän, että tilanteesi on toinen... Lapset ovat ihania ja opettavaisiakin!
sun pitäs itekkin tajuta,että riski saada sun iässä vammainen lapsi!
huh,itse ainakin sun iässä nauttisin ihan vain lapsenlapsista!
on vain downille. Muut riskit eivät kasva. Riski sulla on 5 %. Eli aika vähän.
kumminkin eläkeikäisiä on omaishoitajina dementikoille. Se vasta raskasta on. Vauvan hoitaminen on todella helppoa. Leikki-ikäisenä helpottuu vaan.
Jaksamisesta se ei ole kiinni, ellei äiti ole pitkäaikaissairas ihminen.
mikäs siinä. Ei se jaksaminen mitään ylivoimaista ole.
Ihan kuin lapsia noin vain tehtäisiin ainakaan tuossa iässä..
Sopiihan sitä yrittää, jos uskot jaksavasi pikkulapsivaiheen. Riskit toki ovat isommmat kuin nuorempana, jos nyt ylipäänsä sattuisi tärppäämään, mutta sitä vartenhan seulonnat ovat.
mutta entäs sitten 55-vuotiaana kun pitää juosta kymmenen vuotiaan perässä?! Eikä ole lapsellakaan kivaa kun muut luulevat äitiä mummoksi! Ajatelkaa lapsen parasta, älkääkä vain omaa napaanne, ja olkaa yli 35-vuotiaat hankkimatta niitä lapsia!! Lapset tulisi tehdä 20-35-vuotiaana. Paras ikä sekä lasta että äitiä ajatellen.