Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitkä vuodet ovat mielestäsi elämän ruuhkavuosia?

Vierailija
02.04.2012 |

miten sinä määrittelet tuon käsitteen?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne oli varmaan vikat opiskeluvuodet kun tein töitä siinä sivussa, opiskelin täysipäiväisesti ja poikaystäviä oli kierroksessa kolme samaan aikaan.

Vierailija
2/22 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolloin lapsista on paljon kotona töitä vielä töissä tehtävän työpäivän lisäksi. Pikkulapsivuosien lisäksi näitä voi olla kouluvuodetkin jos on kauheasti harrastuksia lapsilla ja täytyy kuskata, osallistua seurojen talkoisiin tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvitsee ulkopuolisten apua, itse olen täysillä työelämässä ja viikonloput menevät lastenlapsia hoitaessa. Omaa aikaa ei ole ollenkaan niin ruhtinaallisesti kuin silloin, kun omat lapset olivat pieniä ja sai todella tehdä mitä halusi, vaikka lähteä ex tempore -lomalle lapset kainalossa. Enää se ei onnistu, nyt on joka viikonloppu joku toinen menossa ja minä olen mummo- tai lastenvahtina.

Vierailija
4/22 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tää on kaikki

Vierailija
5/22 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset ovat koululaisia ja heillä on paljon harrastuksia ja yrittää revetä työn vaatimuksiin ja kodin vaatimuksiin. Koululaiset ovat kotona koulun jälkee ja tuntuu että siivottavaa on paljon enemmän kuin pikkulapsiaikaan ja rahanmeno on valtavaa.

Toki ehkä siltikin stressaavimpana ajanjaksona muistan kun lapset aloittivat päivähoidossa (3 ja 2 v), meillä molemmilla miehen kanssa oli uusi työpaikka, muutimme, rakennutimme talon...Silloin olin kyllä välillä sekaisin kuin seinäkello, saatoin mm. ajaa päiväkodin ohi viemättä lapsia sinne kun olin jo upputunut työasioihin kunnes esikoinen kysyi että mihin me ollaan menossa.

Vierailija
6/22 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset kai tehty sitten niin pitkällä ikäerolla...

t: neljän äiti, lapset 17v, 11v, 9v ja 1,5v

Vierailija
7/22 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta yleensä kai määritelmään kuuluu, että:

- lapset kohtuullisen pieniä, alle yläkouluikäisiä

- töissä tehdään uraa

- omat vanhemmat alkaa olla jo autettavia

Vierailija
8/22 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pieniä (päiväkodissa tai alakoulussa), tarvitsevat vielä paljon tukea ja iltoja menee harrastustoiminnan parissa. Samaan aikaan pitää yrittää näyttää töissä osaamisensa, eli todistella että pienten äiti pystyy olemaan työelämässä samalla tavalla kuin muutkin ellei jopa tehokkaammin (sairaspoissaoloja vahditaan tehokkaasti).

Sitten jos vielä omat vanhemmat ovat iäkkäämpiä ja tarvitsevat apua niin ruuhka on valmis.

Jostain kumman syystä jotkut äidit varmistavat vielä ruuhkan hankkiutumalla luottamustoimiin, iltaopintoihin tai vaikka hyväntekeväisyysjärjestöön noihin samoihin aikoihin.

Vierailija
9/22 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

omat lapset alakoulussa, itse töissä, vanhemmat alkaa vanheta ja sairastaa ja tarvitsevat apua. Ei ole vapaa-ajanongelmia. On kotitöitä, pihatöitä, remonttia... mutta en valita, elämäähän tämä on. Joskus tulee sitten rauhallisempi elämänvaihe, eikös juu...?

Vierailija
10/22 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta yleensä kai määritelmään kuuluu, että:

- lapset kohtuullisen pieniä, alle yläkouluikäisiä

- töissä tehdään uraa

- omat vanhemmat alkaa olla jo autettavia

Vierailija
11/22 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä kun molemmat vanhemmat käy töissä, pienet lapset hoidetaan kuitenkin kotona ja samalla rakennetaan itse hartiavoimin taloa...

En toiste lähtisi moiseen hulluuteen, vaikka nyt onkin kivaa kun on hieno koti ja lapset tehtynä ja vakkariduuni hyvällä liksalla.

Vierailija
12/22 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tärkeä kriteeri on asuntolainan maksuvuodet

Vierailija - 02.04.12 03:19 (ID 14595435)

Mutta yleensä kai määritelmään kuuluu, että: - lapset kohtuullisen pieniä, alle yläkouluikäisiä - töissä tehdään uraa - omat vanhemmat alkaa olla jo autettavia

Tai sitten on liian kallis koti suhteessa tuloihin.

Vierailija
13/22 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten, kun lapset olivat 2, 3½ ja 5 vuotiaita, olimme molemmat miehen kanssa töissä, lisäksi hoidin omia sairaita isovanhempiani ja äitiäni.

Nyt on siihen verrattuna rauhallista. Isovanhemmat ja äiti ovat kuolleet ja lapset ovat koululaisia.

Tottakai elämässä on puuhaa ja joskus pulaa omasta ajasta, mutta ei se ole samanlaista "ruuhkaa".

Vierailija
14/22 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun hoidetaan pieniä lapsia ja samalla yhdistetään siihen uraa ja mahdollisia harrastuksia. Monet 30+-vuotiaat haluavat näyttää pätevyytensä kotiäitivuosien jälkeen ja toisaalta on into ottaa itselleen kaiken maailman lisätyötä ja luottamustoimea.

Itse koen eläväni nyt ruuhkavuosia, vaikka ei ole uraa, mitä edetä ja lapsiakin vain kaksi. Silti työn ja perheen yhdistäminen on haastavaa ja jopa stressaavaa. Kun haluaisi molempia hoitaa hyvin...

Vierailija
15/22 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, ekan asuntolainan otin 37v, lapset on täysi-ikäisiä jo. Ja tämän yhtälön mahdollistaa se, että lapset on mun lapsipuolia.

Aika tärkeä kriteeri on asuntolainan maksuvuodet Vierailija - 02.04.12 03:19 (ID 14595435)

Mutta yleensä kai määritelmään kuuluu, että: - lapset kohtuullisen pieniä, alle yläkouluikäisiä - töissä tehdään uraa - omat vanhemmat alkaa olla jo autettavia

Vierailija
16/22 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kytke ruuhkavuosiin mitenkään. Toiset ihmiset tietysti elävät yli varojeen tai joutuvat pinnistelemään, mutta eiköhän isolle osalle asuntolainan maksu ole vain yksi menoerä kuukaudessa.

Oman asuntolainani sain kyllä maksettua juuri siinä ruuhkavuosien lopuksi, 39 vuotiaana.

Vierailija
17/22 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En keksi mihin tai minkälaisen laiskurin elämään se viittaa.

Vierailija
18/22 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon kriteerin olen jostain lukenut, ei ollut edes oma keksintöni.

t: joku joka saa talonsa maksettua 65 veenä, eikä ollenkaan liikaa suhteessa tuloihin.

Vierailija
19/22 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja meillä oli silloin 2-vuotias lapsi. Miehellä vakkarityö, minulla ei. Nyt kuopus on 2,5-vuotias ja hoidan häntä kotona, ikää kohta 35 vuotta. Asuntolaina on maksettu ehkä 10-15 vuoden päästä. Ei todellakaan mikään iso laina. Korkeakoulutettuja ollaan molemmat miehen kanssa, mutta halutaan hoitaa lapset mahdollisimman pitkään kotona.

Ruuhkavuosiksi yleensä mielletään ne vuoden kun lapset ovat pieniä (alle 10 v.), työssä on kiirettä ja omat vanhemmat ehkä jo kaipaavat jotain apua. Ruuhkavuosista ei ole mitään ulospääsyä kun kaikki hommat ovat "pakollisia". Kolme poikaystävää yhtä aikaa on vapaaehtoista ja oma valinta, jonka voi lopettaa, jos sen kokee liian raskaana.

Vierailija
20/22 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija - 02.04.12 03:19 (ID 14595435)

On tilanne jossa asuntolaina olisi maksettu ennen lasten kouluun menoa, noin keskimäärin. Laina-ajat on kokoajan pidentyneet kun asuntojen hinnat on kallistuneet, nykyisinhän on jo 30 vuoden laina-aikoja. Harva pystyy ostamaan 20 vuotiaana sellaisen kodin jossa sitten perheineen asuu ja moni ottaa sen lainan esim. vasta 30-vuotiaana, kuten myös me. Meillä laina-aika on 15 v ja vielä riittää maksettavaa kymmeneksi vuodeksi, lapset ovat silloin täysi-ikäisiä.