Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies jäi työttömäksi. Ehdottaa kotimaahansa muuttoa

Vierailija
01.04.2012 |

siellä meillä ois maasturi, anopilla iso talo, jossa meillä oma huone ja mahdollisuus lapsille omaan huoneeseen. Ei ois kituuttamista, kuten täällä tietty tiedossa. Mulla pieni liksa. En pidä suomen talvesta, mutta onhan täällä muuten ihan ok, paitsi että teen työtä pienellä palkalla ja työ raskasta.

Mies on algeriasta. Sukulaisiin mulla on ihanat ja läheiset välit

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
01.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluaisin kysyä omasta elämänkokemuksesta. Jos on koko ikänsä pyörinyt kolkontaipaleella esson pihalla niin mikä tahansa eksoottinen kokemus voi tuntua tervetulleelta, mutta oikeasti pitää ottaa elämän realiteetit huomioon ennen kuin muuttaa Suomesta lasten kanssa ulkomaille.

Ja ihan oikeasti parin kuukauden lomailu miehen kotimaassa on ihan eri asia kuin sinne muuttaminen. Asenteet (lue: miehen asenne) muuttuu heti kun olette siellä pysyvästi. Mies aloittaa omat harrastuksensa ja tapailee omia kavereitaan ja pitää omat menonsa. Perhe ei ole enää niin tärkeä kuin Suomessa ja miehellä "pitää olla vapaus olla ja mennä". Vaimoa ei oteta mukaan - ja miten voitaisiinkaan ottaa. Näissä kulttuureissa vaimon paikka on kotona lasten kanssa.

Lomalla on aivan erilaista.

Vierailija
42/58 |
01.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kaikille muslimeille muuttoa kotimaihinsa. Siinä miehet pääsevtä nauttimaan omaa kulttuuria ja naiset pääsevät kokemaan myös miehen kulttuurin. Ihan tasa-arvon nimissä suosittelen muuttoa, hieno kokemus!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
01.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap oikeasti varautunut siihen? Todennäköisesti mies hengaa kavereiden kanssa päivät pitkät ja sinua aletaan kontrolloida paljon tiukemmin kuin lomaillessa. Käyttävätkö suvun naiset huivia? Luuletko, että asuessa siellä anoppi tykkää, että miniä on "hutsu" ja esittelee itseään kadulla? Vapautesi menetät taatusti ja paluuta Suomeen ei ole lasten kanssa, ellei se sovi miehelle.

hyviä puolia: Perhe ja suku ovat myös vahvuus. Ei tarvi pelätä, että tyttösi makaa sammuneena kadulla 14-vuotiaana.

Vierailija
44/58 |
01.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vahditaan haukkana ettei tee mitään sopimatonta

hyviä puolia: Perhe ja suku ovat myös vahvuus. Ei tarvi pelätä, että tyttösi makaa sammuneena kadulla 14-vuotiaana.

Vierailija
45/58 |
01.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:han kertoi olleensa siellä kuukausikaupalla. Kyllä siinä ajassa jo hieman näkee millaista touhua siellä on.

Itse olen naimisissa ulkomaalaisen kanssa, ja asumme hänen kotimaassaan, enkä kyllä Suomeen tulisi! Kivittäkää mut nyt :D. Ei se Suomen sosiaaliturvakaan enää nykyisin vedä vertoja monellekaan maalle. Esim täällä (av:laisten mielestä varmaan ihan kehitysmaassa) on parempi sosiaaliturva kuin Suomessa. Maailma muuttuu, Eskoseni...

Myös lasten kannalta tämä on parempi vaihtoehto, sillä en halua heidän kasvavan Suomessa, missä nuorisolla ei ole mitään tapoja. Kiroillaan, ryypätään, vanhempien /auktoriteettien kunnioittamisesta ei hajuakaan, teini-ikäiset tekevät ihan mitä haluavat, kukaan ei kasvata heitä jne.

Tiedän, että kommenttini saavat suuren osan av:sta takajaloilleen, mutta tämä on tietenkin vain oma mielipiteeni, ja äänestin jaloillani, jotta lapseni saavat olla lapsia mahdollisimman pitkään. Asuvat hellittyinä ison suvun keskellä. Olemme tuota tässäkin ketjussa halveksittua yläluokkaa :).

p.s. Tyttäriäni ei ympärileikata/leikattu ja saavat opiskella niin pitkälle kuin haluavat. Minä käyn töissä ihan harrastusmielessä, joten en näe itseäni mitenkään alistettuna missään mielessä. Myöskään hijabia suvun naisista ei käytä kuin muutama.

Vierailija
46/58 |
01.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim täällä (av:laisten mielestä varmaan ihan kehitysmaassa) on parempi sosiaaliturva kuin Suomessa. Maailma muuttuu, Eskoseni...

mikä

Vierailija
47/58 |
01.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin olisiko asuminen anoppilassa pysyvä vai väliaikainen ratkaisu?

Mitä sinä tekisit siellä: olisitko kotona vai töissä?

Jos töissä, niin mitä tekisit?

Millaisia kouluja asuinalueella on?

Jos menisit Algeriaan töihin ja muuttaisitte takaisin Suomeen muutaman vuoden päästä, saisitko eläkettä Algerian-vuosiltasi?

Minkä alan töitä miehesi siis on Suomessa tehnyt (jos kerroit jossain, niin en huomannut :) )? Onko hänellä koulutus?

Olisiko miehelläsi varaa lisäkouluttautua Suomessa, jotta saisi paremman mahdollisuuden saada töitä? Millainen kielitaito hänellä on (arabia, ranska, englanti, suomi?)?

Oletteko olleet yhteydessä tämän järjestön kanssa: http://www.algeria-finland.fi/fi/association/esittely/

Sieltä voisitte varmaankin saada informaatiota suuntaan ja toiseen, jonka perusteella voisitte kypsytellä ajatuksia Suomeen jäämisestä tai täältä lähtemisestä. Löysin linkin netistä.

Minä en ota kantaa siihen, kuinka teidän perheen "pitäisi" toimia, mutta minusta teidän olisi ihan hyvä pohdiskella realistisesti, millaiseksi elämä lähitulevaisuudessa konkreettisesti muodostuisi, jos jäisitte tai lähtisitte. Lopullinen päätös on kuitenkin teidän. Onnea teille joka tapauksessa, oli päätöksenne mikä tahansa.

Vierailija
48/58 |
01.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasten kanssa Afrikassa, slummissa, joten ehkäpä tuo sinun mielestä vastaa Kolkontaipaleen Esson pihalla pyörimistä?

Ap selvästi tietää, mihin olisi menossa. Eniten tuossa huomioisin, että jos suunnitelmat ei menee toiveiden mukaan, mitä sitten tehdä. Miettikää vaihtoehdot tarkasti.

Vierailija
49/58 |
01.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi asia mitä sun kannattaa miettiä, on oma vapaus. Siis tällä tarkoitan sitä että noissa pohj.afrikan maissa ei naisen ole sopivaa liikkua yksin missään. Oma tuttuni sanoi, että se on syy miksi perheen luona siellä lomailukin on omalla tavallaan raskasta, kun ei koskaan voi liikkua missään ilman miestä. Ei käydä edes ostoksilla, puhumattakaan siitä, että lapsia voisi päästää leikkimään oman pihan ulkopuolelle. pienille lapsille taas ne omat pihat on sellaisia muutaman neliön laatoitettuja takapihoja eli sellaisia leikkipuistoja ei ole.

tietysti jos on itse hyvin hyvin sosiaalinen ihminen ja valmis luopumaan omasta tilasta ja yksityisyydestään totaalisesti, niin silloin ei varmaan tule ongelmia. Mä en ainakaan jaksaisi olla tilivelvollinen koko ajan kaikesta edes mun omille läheisille vanhemmille..

Vierailija
50/58 |
01.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä AP, sinne vaan rohkeasti!!

Vierailija
51/58 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähtenyt pois Algeriasta, jos siellä on kaikki noin ihanaa kuin kuvailet?

jos kerran miehellä on noin hyvä ja hieno elämä kotimaassaan niin miksi ihmeessä on muuttanut muualle?

Ja niille jotka sanovat, että Suomeen voi aina palata jos ei viihdykään. Ap luultavimmin voi, mutta joutuisi luultavimmin jättämään lapset sinne.

Ja hyvin usein miehen ja perheen asenne muuttuu radikaalisti kun mies länsimaisine vaimoineen muuttaa maahan: pitkätkin lomavierailut ovat ok ja kivoja, mutta asettautuminen maahan aivan eri juttu.

mies sai sieltä kolmeksi kuukaudeksi harjoittelupaikan it-alalta ja työn jatkuminen 99,99%varmaa. Kesäkuun olemme siis Algeriassa ja heinäkuun aikana muutamme. Itse irtisanoudun omasa työstäni ja ajatus etsiä ja tehdä childminderin hommia jos vain löytyy.

Lapsi menee Saksassa kansainväliseen kouluun, muutamme siis munichiin jossa on suomalainenkin koulu kyllä. Viimeksi asuimme siis frankfurtissa. Silloin esikoinen oli ainokainen ja alle kouluikäinen eli kotona kanssani

ap

Sinne voisin itsekin muuttaa.

t.13

Vierailija
52/58 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
53/58 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pois Suomesta jos täällä on kerta niin ihanaa?

Vierailija
54/58 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kerran miehellä on noin hyvä ja hieno elämä kotimaassaan niin miksi ihmeessä on muuttanut muualle?

Ja niille jotka sanovat, että Suomeen voi aina palata jos ei viihdykään. Ap luultavimmin voi, mutta joutuisi luultavimmin jättämään lapset sinne.

Ja hyvin usein miehen ja perheen asenne muuttuu radikaalisti kun mies länsimaisine vaimoineen muuttaa maahan: pitkätkin lomavierailut ovat ok ja kivoja, mutta asettautuminen maahan aivan eri juttu.

Vierailija
55/58 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies sai sieltä kolmeksi kuukaudeksi harjoittelupaikan it-alalta ja työn jatkuminen 99,99%varmaa. Kesäkuun olemme siis Algeriassa ja heinäkuun aikana muutamme. Itse irtisanoudun omasa työstäni ja ajatus etsiä ja tehdä childminderin hommia jos vain löytyy.

Lapsi menee Saksassa kansainväliseen kouluun, muutamme siis munichiin jossa on suomalainenkin koulu kyllä. Viimeksi asuimme siis frankfurtissa. Silloin esikoinen oli ainokainen ja alle kouluikäinen eli kotona kanssani

ap

Vierailija
56/58 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi asia mitä sun kannattaa miettiä, on oma vapaus. Siis tällä tarkoitan sitä että noissa pohj.afrikan maissa ei naisen ole sopivaa liikkua yksin missään. Oma tuttuni sanoi, että se on syy miksi perheen luona siellä lomailukin on omalla tavallaan raskasta, kun ei koskaan voi liikkua missään ilman miestä. Ei käydä edes ostoksilla, puhumattakaan siitä, että lapsia voisi päästää leikkimään oman pihan ulkopuolelle. pienille lapsille taas ne omat pihat on sellaisia muutaman neliön laatoitettuja takapihoja eli sellaisia leikkipuistoja ei ole.

tietysti jos on itse hyvin hyvin sosiaalinen ihminen ja valmis luopumaan omasta tilasta ja yksityisyydestään totaalisesti, niin silloin ei varmaan tule ongelmia. Mä en ainakaan jaksaisi olla tilivelvollinen koko ajan kaikesta edes mun omille läheisille vanhemmille..

ainakin miehen sukulaisnaiset tekevät töitä ja itsekseen kulkevat töihin autoillaan tai julkisilla. Yleensä naiset käyvät shoppailemssakin itsekseen tai toisten naisten kesken, lapset ei juuri koskaan mukana, isovanhemmat hoitaa. Se on harmikin, mutta toisaalta hankala siellä väenpaljoudessa on pienten lasten kanssa edes kulkea. Itse olen tottunut algerian (kaoottiseen) liikenteeseen ja sukkuloin kyllä autolla ihan yksinkin asioilla (lue kaupoilla tai hakemassa jotain sukulaismammoja kylään). Siihen täytyy vain tottua, että autoja on joka puolella ja ohitetaan niin vasemmalta kuin oikealta ;)

Aika paljon kuitenkin liikutaan omana perheenä, miehen kans kaksin tai sitten olen miehen siskojen kans liikenteessä.

Ja siihen, ettei naiset saisi työskennellä, mieheni kaikki sukulaisnaiset vanhempia naisia lukuunottamatta ovat kouluttautuneita ja tekevät töitä, yleensä nykyisin algeriassa mennään naimisiin 26-30v.kun ollaan ensin saatu ammatti. Mutta toki poikkeuksia löytyy ja ehkä jossain maalla eri juttu?

ap

Vierailija
57/58 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen yhden ainoan puiston, ja sekin sellainen hikinen, nähnyt algeriassa. Anopilla on kuitenkin tosi iso tontti jossa lapsilla leikkitilaa. Laatoitettu etupiha ja sitten on iso puutarha, jossa appelsiini, viikuna..ym.puita :) Siellä lapset viihtyy :)

Vierailija
58/58 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en lähtis Algeriaan edes viikonlopun lomamatkalle. Asumaan en lähtis vaikka aseella uhattaisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä