Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Seikkailusynttärit, olenko ylihysteerinen?

Vierailija
31.03.2012 |

Lapsi on saanut kutsun synttäreille, jossa on tarkoitus seikkailla metsässä, kiipeillä puissa ja kävellä ojien reunoilla ja yli. Ojissa on tällä hetkellä paljon vettä ja talvivaatteissa ei niin ketterää kiipeillä puissa.

Pelkään siis, että kun paikalla on iso joukko lapsia (n. 25) ja pari aikuista, niin homma karkaa lapasesta. En pelkää metsää, mutta ehkä eniten niitä ojia.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat 8-9 vuotiaita eli eivät tosiaan ihan pieniä enää. Ehkä vähän ylihysterisoin, mutta lapseni oli kerran hukkua kalastussynttäreillä virtaavan joen rannalla.

Kyseiset jutut ovat ihan ok jos olen itse vahtimassa lapsia, mutta kun vastuu siirtyy muille, niin en voi luottaa että kaikkia pystytään pitämään silmällä.

Nämä aloitukset on aina vähän rasittavia juurikin tän takia. ETtei kerrota kaikkea kerralla.

Mene itse mukaan vahtimaan.

Lisäksi: pakko sun on oppia antaaan löysää, et voi vahtia lastasi for ever. Vaikka kuinka tekisi mieli. Jossain vaiheessa on vain opittava luottamaan, että homma hoituu.

Minkä kokoinen se oja on?

Outoja mammoja täällä, kun lasten ulkona liikkuminen olisi jotenkin ei-suotavaa. Puissa kiipeilyhän on parasta! Itsekin nautin siitä lapsena. Ojat ja kastuminen ei niin hauskaa, mutta uskoisin, että tunnissa-kahdessa kukaan kuoliaaksi jäädy, vaikka vähän kastuisikin.

Vierailija
22/41 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

""""Olivat läheisessä puistossa hyppineet ojissa ja kastelleet vaatteensa ihan läpimäriksi. Ojien päällä olevilla jääkokkareilla olivat tasapainoilleet ja leikkineet pingviineitä :-) Pojat sanoivat kumpikin, että tää oli maailman kivoin päivä! Mitä siitä vaikka vaatteet olivat märkiä ja pojat räkänokkia. Lapsilla oli tosi hauskaa!""""

Eikö terveyttä arvosteta. Varta vasten sairastutaan ja tartutetaan sitten ympäristöön. Jos tulee paha tauti, mennään antibioottia hakeen, niinkö. En ymmärrä. Itsekästä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

""""Olivat läheisessä puistossa hyppineet ojissa ja kastelleet vaatteensa ihan läpimäriksi. Ojien päällä olevilla jääkokkareilla olivat tasapainoilleet ja leikkineet pingviineitä :-) Pojat sanoivat kumpikin, että tää oli maailman kivoin päivä! Mitä siitä vaikka vaatteet olivat märkiä ja pojat räkänokkia. Lapsilla oli tosi hauskaa!""""

Eikö terveyttä arvosteta. Varta vasten sairastutaan ja tartutetaan sitten ympäristöön. Jos tulee paha tauti, mennään antibioottia hakeen, niinkö. En ymmärrä. Itsekästä

En minäkään tapaa sairastua, vaikka kastuisin ja vähän paleltuisin. Eivätkä lapsenikaan. Vastustuskykyä kun tulee, jos joskus vähän karaisee itseään. Toki yksi lapistani inhoaa märkiä kenkiä niin paljon, että käy vaihtamassa kengät kumppareihin ja varoo visusti kastelemasta jalkojaan. Oli kuinka hauska leikki tahansa.

Jos sairastuu niin sittne sairastuu. Eikähän sitä pelkästä kylmästä sairastuta. TArvitaan myös se taudinaiheuttaja, virus tai bakteeri.

Vierailija
24/41 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat 8-9 vuotiaita eli eivät tosiaan ihan pieniä enää. Ehkä vähän ylihysterisoin, mutta lapseni oli kerran hukkua kalastussynttäreillä virtaavan joen rannalla.

Kyseiset jutut ovat ihan ok jos olen itse vahtimassa lapsia, mutta kun vastuu siirtyy muille, niin en voi luottaa että kaikkia pystytään pitämään silmällä.

oma lapseni on 7v ja en kyllä päästäisi mihinkäs mettään tosssa ryhmässä, ja vain kaksi vahtia !!!

muutoin ideana hyvä, mutta vahteja saisi olla yks per 4 lasta!

vastuu on suuri, en itse uskaltaisi järjestää noin pinellä vahtija määrällä.

eli en päästäisi, tai ainkin järkkäisin itseni sinne mukaan vahtimaan, en vain omaani vaan muitakin !

Vierailija
25/41 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma lapseni on 7v ja en kyllä päästäisi mihinkäs mettään tosssa ryhmässä, ja vain kaksi vahtia !!!

eli en päästäisi, tai ainkin järkkäisin itseni sinne mukaan vahtimaan, en vain omaani vaan muitakin !

ja siellä on 1 aikuinen / 7 lasta jos lapset yli 3v. Miksi 8-9 -vuotiaita pitäisi kohdella kuin alle 3-vuotiaita päiväkodissa?

Vierailija
26/41 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkotiin vuoden iässä saamaan virikkeitä ja oppimaan pärjäämään ryhmässä. Ulkoilevat pari kertaa päivässä ja kaikilla käyttöön tarkoitetut kuravaatteet. MUTTA kouluikäisiä pitäisi olla vahtimassa moninkertainen määrä aikuisa? Ja sukan kastuminen vaarallista? Eihän ne synttärit koko päivää kestä... Ja moniko 8-9 vuotias on niin kömpelö, että hukkuu puroon, kun aikuisia valvomassa? Puusta tippuu tietenkin aivan varmasti, jos ei ole vielä koskaan saanut kiipeillä.... Ei meitä kyllä tuossa iässä enää valvottu ja paljon tuli ulkona leikitty. Valvonta on tietty fiksua, mutta joo ap, olet hysteerinen.

Vierailija
27/41 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap pelkää että lapsi kastuu kun kaatuu ojaan, ja että reimaticetit repeää puiden oksilla?

höllää vähän

Vierailija
28/41 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ihan eri asia on..

ei ole kuin puiston leikkipaikat ja kiipelytelineet...

eli en omaa lastani laittaisi metsään noin hähän vahtimäärän kanssa .

Vierailija
29/41 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siellä on 1 aikuinen / 7 lasta jos lapset yli 3v. Miksi 8-9 -vuotiaita pitäisi kohdella kuin alle 3-vuotiaita päiväkodissa?

eihän pienet siel metsässä osaa kivetä ja roikkua missään : ) nehän vaan kävelee siellä ja ihmettelevät kannonnokia yms, vieläpä parijonossa köpöttelevät siellä : ))

toista se on villit koulöuikäiset !!

kokemusta on todellakin tuon ikäsisitä retkillä, ja itse en vapaaehtoisesti vastuulleni ottaisi tuota määrä kahdestaan toisen aikuisen kanssa !

Vierailija
30/41 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan liian ylivarovaisia olette. Antaa lasten nauttia lapsuudestaan! Kehittää kaikkia aisteja tuollainen kiipeily ja seikkailu!

Vierailija
31/41 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joitakin viestejä. Tuollainen ei olisi ollut mikään seikkailu omassa lapsuudessani, se oli jokapäiväistä puuhaa.

Eikä ollut vanhempia vahtimassa enää kouluikäisenä. Kiivettii niin korkealle puuhun kuin päästiin, niin korkealle että henki olisi mennyt jos olisi tippunut.

Uitiin vaatteet päällä ihan tarkoituksella kuraojissa, ja hauskaa oli.

Juostiin ja rymyttiin, laskettiin kesällä mäkeä kallion rinnettä pitkin ja rikottiin kaikki vaatteet siinä touhussa.

Hauskaa oli, kukaan ei kuollut tai saanut pieniä naarmuja tai ruhjeita pahempia vammoja. Lapsia ei voi, eikä kannata pitää pumpulissa.

Vierailija
32/41 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joitakin viestejä. Tuollainen ei olisi ollut mikään seikkailu omassa lapsuudessani, se oli jokapäiväistä puuhaa.

Eikä ollut vanhempia vahtimassa enää kouluikäisenä. Kiivettii niin korkealle puuhun kuin päästiin, niin korkealle että henki olisi mennyt jos olisi tippunut.

Juostiin ja rymyttiin, laskettiin kesällä mäkeä kallion rinnettä pitkin ja rikottiin kaikki vaatteet siinä touhussa.

Hauskaa oli, kukaan ei kuollut tai saanut pieniä naarmuja tai ruhjeita pahempia vammoja. Lapsia ei voi, eikä kannata pitää pumpulissa.

tuohan on ollut ihan heitteilejättö !

sos.ilmon paikka !

en ainakaan ikinä antaisi omani mennä tuolleen..

Vierailija
33/41 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuohan on ollut ihan heitteilejättö ! sos.ilmon paikka ! en ainakaan ikinä antaisi omani mennä tuolleen..

Kuulosti ihan mun lapsuudeltani. Maalla asuttiin ja just tuollaista lapsuutta vietettiin. Kesäisin roikuttiin uimarannalla koko päivä, kotona käytiin syömässä jos muistettiin. Metsissä seikkailtiin jne. Ei ollut kännyköitä tai vanhempia vahtimassa, mutta oli paljon kavereita ja koko ajan puuhaa ulkona.

Vierailija
34/41 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille pitää antaa vapautta leikkiä ja telmiä. Luonnossa tasapaino paranee ja lapsi oppii liikkumaan luontevasti.

Minun lapsuudessa riehuttiin metsissä ja joen rannalla uimassa päivät pitkät. Se riski on otettava, että joku saattaa loukkaantua tai kuolla. Mutta ei voi ajatella niin, että kaikkia pitää suojella sen vuoksi, että joku sattuu hukkumaan. Se riski on otettava, että joku kuolee. Mutta ilman sitä riskiä, lapsista kasvaa pullamössöjä.

Älä ole ylisuojeleva vaan päästä lapsi juhlaan. Siellä joko joku tippuu puusta tai hukkuu ojaan tai sitten ei. Et voi sitä tietää etukäteen. Mutta jos et päästä lastasi koskaan ja ota riskiä niin lapsesi ei opi elämästä mitään.

Vierailija
35/41 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvun lapsille metsässä rymyäminen oli arkipäivää ja siitä ei pidetty minään. En ymmärrä teitä vanhemmat, jotka pidätte lasta kuin kukkaa kämmenellä ettekä anna heidän nauttia lapsuudesta. Lisäksi ihmetyttää se kun monet eivät hanki lapsillensa ns.rymyvaatteita vaan sitä kalleinta reimateccia ja sitten nyyhkivät kun kallliit puvut on rikki. Lasten pitää saada mennä eikä koko ajan pelätä, jos puku menee rikki. Minulla oli lapsena aina pihavaatteet erikseen ja kouluvaatteet erikseen ja hyvin toimivat, pihalla oltiin vähän huonommissa vaatteissa.

Nykymammojen ongelma on siis, että olette kontrollifriikkejä mieheillenne ja lapsillenne. Onnea vaan jatkoon, minä otan mieluummin rennommin ja en todellakaan stressaa mitättömistä asioista.

Vierailija
36/41 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan äidit tekevät karhunpalveluksen lapsilleen tolla ylisuojelulla.

Vierailija
37/41 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinne synttäreille. Todellakin tuon ikäisen voi päästää. Ymmärrän kyllä, että tuommoisesta läheltä-piti-tilanteesta jää paniikki ja tietty sitä miettii, mutta jos nyt ei kyse ole mistään joesta tai koskesta niin anna mennä sinne.

Meillä lapset itse rymyää metsässä (meidän piha rajautuu metsään) ja lapset on 6v. 7v. ja 9v. Kiipeilevät puissa, loikkivat purossa/puron yli jne... Mikä se mahtavampi leikkipaikka lapsille on kuin oikea metsä!

Vierailija
38/41 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tonikäinen huku, jos ei ole ihan onneton.

Vierailija
39/41 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tiedätkö onko ideana päästää lapset "rymyämään pitkin metsää" vai onko kenties metsään tehty joku rata tms?

Uskoisin että sellaset aikuiset jotka tällasen synttärin jaksaa järjestää,tajuavat minkä vastuun ottavat ja ottavat vahtimisen/lapsista huolehtimisen ihan tosissaan.

Voimakkaasti virtaavaan jokeen voi hukkua toki,johonkin metsäpuroon/ojaan ei niin helposti.

Talvivaatteissa kun ei ole ketterää kiipeillä puissa,tarkoittaa se myös sitä ettei niin helposti pääse kiipeämään vaarallisen korkealle. Ja se vastaaja joka muisteli jotain puusta pudottuaan kuollutta - MIKSI jollain on edes ollu pyöräilykypärä päässä puussa kiipeillessä?? Puusta jos putoaa päälleen niin siinä ei kypärä paljon auta,se ei suojaa esim niskaa yhtään.

Ymmärrän huolesi mutta olen kyllä sitä mieltä että ylihysterisoit..

Vierailija
40/41 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkotiin vuoden iässä saamaan virikkeitä ja oppimaan pärjäämään ryhmässä. Ulkoilevat pari kertaa päivässä ja kaikilla käyttöön tarkoitetut kuravaatteet. MUTTA kouluikäisiä pitäisi olla vahtimassa moninkertainen määrä aikuisa? Ja sukan kastuminen vaarallista? Eihän ne synttärit koko päivää kestä... Ja moniko 8-9 vuotias on niin kömpelö, että hukkuu puroon, kun aikuisia valvomassa? Puusta tippuu tietenkin aivan varmasti, jos ei ole vielä koskaan saanut kiipeillä.... Ei meitä kyllä tuossa iässä enää valvottu ja paljon tuli ulkona leikitty. Valvonta on tietty fiksua, mutta joo ap, olet hysteerinen.

Ei lisättävää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi