Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teen valituksen hoitovirheestä: Terveydenhoitaja ja lääkäri määräsi salmiakkia raskausaikanani

Vierailija
31.03.2012 |

Lääkäri määräsi 50 g päivässä salmiakkia liian matala verenpaineen hoitoon. Söin alle puolet siitä määrästä mitä lääkäri käski. Siitä huolimatta saamani glykyritsiinimäärä on runsaan käytön rajalla. Salmiakin määräämiselle liian matalaan verenpaineeseen ei ole mitään perustetta. Ja terveydenhoitaja neuvoi vielä jatkamaan salmiakin syömistä kahden viikon jälkeen. Salmiakin syöttämiselle ei ole perustetta, eikä se edes nosta verenpainetta paitsi myrkyllisillä annoksilla. Ja saamillani annoksilla lapseni aivojen kehitys on saattanut häiriintyä.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salmiakissa ei missään tapaukessa ole glykyritsiina vähemmän kuin lakritsissa. Joku muukin ajatteli näin virheellisesti netissä ja uskoin tiedon. Sen tiedon takia tämä hoitovirhe myös tapahtui, että joku levitti jotain 10 % tietoa täällä netissä!! Olin niin tyhmä, että uskoin. Salmiakissa on 200%-400% enemmän glykyritsiinia kuin lakritsissa. Peruslakritsissa glykyritsiinia on non 1-2 mg/g ja salmiakissa sitä on jopa 7.5 mg/g. Salmiakki ei ole ammoniumkloridia. Salmiakki on vahvaa lakritsia, jossa on mausteena ammoniumkloridi. Salmiakki on siis paljon vaarallisempaa kuin laku. Kannattaa siis ennemmän syödä lakua raskausaikana. Kummallista, että jotain 10 % tietoja pitää täälläkin levittää, kun ei oikeasti tiedä

Vierailija
2/42 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verenpaine nousee?

Luulet saavasi lääkärille potkut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun eivät ottaneet vieläkään minua tosissaan neuvolassa. Ainakin niiden on pakko ottaa asia tosissaan. Ja tällä tavoin estän, että tällaisia sikiötä vahingoittavia neuvoja ei enää koskaan jaettaisi ainakaan täällä neuvolassa. Samalla teen työtä, että kukaan muukaan ei saisi tällaisia vaarallisia neuvoja enää koskaan neuvolasta.

Asia on aiheuttanut suunnatonta surua ja vienyt minulta äitiyden ilon. Sen takia jouduin nyt aloittamaan mielialalääkityksen ja ottamaan rauhoittavaa. Muuten elämässäni olen onnellinen, mutta lapsen aivojen mahdollinen vahingoittuminen on minulla aivan hirvittävä asia. Terapiassani tavoitteenani on alkaa luottaa ihmiseen ja terveydenhuoltohenkilökuntaan. Tapaus ei vie yhtään terapiaani eteenpäin. Se oli ensimmäinen ja viimeinen kerta kun luotan. Enkä voi luottaa nettiinkään, kun täälläkin joku kertoo väärää tietoa vaikka ei tiedä.

Vierailija
4/42 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lukenut näitä lakritsin vaara -tutkimuksia, vain suositukset ja uutisoinnit niiden pohjalta, mutta yhteys lapsen aivojen kehityksen ja glykyrritsiinin saannin välillä ei ole mikään automaatti joka johtaa aivojen "vaurioitumiseen".

Yhteys on tilastollinen, ja olen aivan varma että erot ovat hyvin pieniä, kuitenkin tilastollisesti merkittäviä. Ajattele kaikkia niitä miljoonia ja miljoonia vauvoja joiden äidit ovat syöneet lakritsia surutta, eikä kukaan ole ihmetellyt "miten tämä 8-vuotias on näin.... tämmöinen!".

JOS kävisi niin, että sinun lapsellasi todettaisiin adhd, niin varmasti miettisit lopun elämääsi johtuuko se nyt siitä salmiakista, mutta on kuitenkin erittäin epätodennäköistä että lapsesi olisi adhd -ihminen. Lakritsia tai ei. Ja jos on, niin pitää muistaa sekin, että suurimman osan taustalta ei suinkaan löydy mitään lakualtistuksia raskausaikana!

Vierailija
5/42 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toivottavasti et joskus saa oikeeta aihetta valittaa!

Vierailija
6/42 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tutustunut aiheeseen hyvin perinpohjaisesti ja olen nyt aiheessa asiantuntija. Ei ole sattumaa, että alunperin tutkijat alkoivat tutkia lakritsin syönnin yhteyttä lapsien kognitiiviseen kehitykseen. Istukassa on suojamekanismi, joka suojaa sikiötä liialliselta kortisolilta. Kortisoli on neurotoksinen aine. Lakritsin glykyritsiini rikkoo tämän suojamekanismin ja sikiön aivot altistuvat liialliselle kortisolille. Lisäksi lapsen lisämunuaiset alkavat erittää liikaa kortisolia ja erittävät sitä liikaa vielä 8-vuotiaanakin. Olen tutustunut tutkimustuloksiin ja erot kognitiivisissa taidoissa ovat tilastollisesti erittäin merkittäviä.

Joka tapauksessa salmiakin syöttäminen odottavalle äidille neuvolassa on törkeää! Olkoon haitta sitten kuinka pieni hyvänsä niin se on haitta ja riski. Ja minä en sitä riskiä olisi missään tapauksessa halunnut omalle lapselleni.

Ja eniten olen huolissani siitä, että itse sain salmiakista oireita. Silloin näen todennäköisenä, että myös sikiö on saanut haittoja. Salmiakin haitat ovat salakavalia ja tulevat muutaman viikon säännöllisen käytön jälkeen. Liiallinen kortisoli kertyy pikkuhiljaa elimistöön. Ja pitkäaikaisen käytön jälkeen haittojen poistumiseen menee viikkoja ja jopa kuukausia.

Vierailija
7/42 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä että ammattilaiset saavat muistutuksen, että heillä on velvollisuus pysytellä ajan tasalla tiedoissaan, eikä neuvoa millään mutu-tuntumalla.

t. neuvolaterveydenhoitaja

terv.virastoon

Vierailija
8/42 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun eivät ottaneet vieläkään minua tosissaan neuvolassa. Ainakin niiden on pakko ottaa asia tosissaan. Ja tällä tavoin estän, että tällaisia sikiötä vahingoittavia neuvoja ei enää koskaan jaettaisi ainakaan täällä neuvolassa. Samalla teen työtä, että kukaan muukaan ei saisi tällaisia vaarallisia neuvoja enää koskaan neuvolasta.

Asia on aiheuttanut suunnatonta surua ja vienyt minulta äitiyden ilon. Sen takia jouduin nyt aloittamaan mielialalääkityksen ja ottamaan rauhoittavaa. Muuten elämässäni olen onnellinen, mutta lapsen aivojen mahdollinen vahingoittuminen on minulla aivan hirvittävä asia. Terapiassani tavoitteenani on alkaa luottaa ihmiseen ja terveydenhuoltohenkilökuntaan. Tapaus ei vie yhtään terapiaani eteenpäin. Se oli ensimmäinen ja viimeinen kerta kun luotan. Enkä voi luottaa nettiinkään, kun täälläkin joku kertoo väärää tietoa vaikka ei tiedä.

potilaana olen nähnyttodella paljon potilaskaverieden joutuneen huonosti hoidetuiksi, ohjatuiksi jne jne ja jopa itsellekin on tapahtunut MONIA hoitovirheitä !

itse olen tehnyt aina kirjallisen selvityksen, ja AINA OLEN OLLUT OIKEASSA! olen saanut pienen rahallisen korvauksen ja virheellisiä aisoita on korjattu mm epikriisistä jne jne

nykyhoito on liki ala-asrvoista : (

on sula ihme, et selviää edes hengissä siellä ...

mäkin olen ollut masentunut ja pohtinut näitä asioita, ehkä munkin tarttis saada terapiaa ?

olen suht selviytynyt virheellisesti hoidetusta synnytyksestä, virhediagnoosin perusteella hoidetusta sydänsairaudesta, syövästä, minulle on anntte sairaalassa VÄÄRÄÄ LÄÄKETTÄ; lääkeannos on ollut jopa kaksinkertainen, jen jen ja ihan itse olen asiat huomannut, jos en olisi niin en tässä tätä kirjoittaisi ! yliopistonapteekkikin antoi VÄÄRÄN vahvuista lääkettä monta pakettia !!!!

eli olkaa oikeesti todella tarkkoja aina itse, kun olette lääkärillä sairaalassa, apteekissa !!

honosti koulutettuja on paljon, ja kiirettä on ...

Vierailija
9/42 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaiken huipuksi laskin 50 eri kohtaa, miksi kaikki meni mönkään, enkä asiaa aikaisemmin tajunnut. Osa syynä oli terapeutti, joka toivoi, että en aina tonkisi kaikenmaailman huuhaa-tietoa Internetistä: pitää luottaa. Turvallisuuden tunteen luominen on terapiani tavoite. Ja tästä tulikin turvattomuuden tunne. Ja sitten kuitenkin tutkin asiaa heti netistä, mutta väärin enkä tajunnut. Sattumien summa, että kävi miten kävi. Onneksi ensimmäisellä kerralla kieltäydyin salmiakista niin käyttämäni aika jäi lyhyemmäksi. Vasta 4 kerralla ja useiden pyrtymisien jälkeen suostuin syömään salmiakkia ja kadun sitä ikuisesti. En tajua mikä ihmeen hinku lääkärillä ja terveydenhoitajalla oli saada minut syömään salmiakkia. Ja lisäksi tuli syyllisyys, josko en hoitoon suostu ja pyörtyilen taas ja vahingoitan vauvaani. Se olisi ollut minun vika.

Vierailija
10/42 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaiken huipuksi laskin 50 eri kohtaa, miksi kaikki meni mönkään, enkä asiaa aikaisemmin tajunnut. Osa syynä oli terapeutti, joka toivoi, että en aina tonkisi kaikenmaailman huuhaa-tietoa Internetistä: pitää luottaa. Turvallisuuden tunteen luominen on terapiani tavoite. Ja tästä tulikin turvattomuuden tunne. Ja sitten kuitenkin tutkin asiaa heti netistä, mutta väärin enkä tajunnut. Sattumien summa, että kävi miten kävi. Onneksi ensimmäisellä kerralla kieltäydyin salmiakista niin käyttämäni aika jäi lyhyemmäksi. Vasta 4 kerralla ja useiden pyrtymisien jälkeen suostuin syömään salmiakkia ja kadun sitä ikuisesti. En tajua mikä ihmeen hinku lääkärillä ja terveydenhoitajalla oli saada minut syömään salmiakkia. Ja lisäksi tuli syyllisyys, josko en hoitoon suostu ja pyörtyilen taas ja vahingoitan vauvaani. Se olisi ollut minun vika.

kehenkään hoitajaan, lääkäriin ... aina on kysyttävä kaikki myös jolatain toiselta hoitajalat ja /tai lääkäriltä : (

ihan kauheeta tää on, kun olen vakavasti sairas ja jopudun kaiken aikaa olemaan sairaalassa...

epäilen aina, et taas tekevät virheen ja kyttään ja kyselen ja varmistan, jopa ohjaan heitä kaikki miten tulee toimia...

Vierailija
11/42 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä luki maksimissaan 50 grammaa päivä. Eli Sosiaali- ja terveysminiteriön ohje on vaarallinen. Söin ehkä 20 grammaa päivässä ja vauva oli vaarassa. Eikä ohjeessa kerrota haitoista sikiölle. Puhutaan vaan verenpaineesta ja turvotuksesta.

Miksi ihmeessä ruokaohjeita ei päivitetä! Kyllähän niiden pitäisi olla turvallisia. Ja sellaisia, että niistä ymmärtää asiat oikein. Edes lääkäri ja terveydenhoitaja eivät tajunneet tämän ohjeen riskejä.

Vierailija
12/42 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahallista korvausta et tosin tule saamaan mikäli et

A) pysty näyttämään toteen että kyseinen määräys on todella sinulle annettu kirjallisena

B) pysty näyttämään toteen että kyseisen ohjeen noudattaminen on kiistatta aiheuttanut sinulle tai lapsellesi jonkun pysyvän, elimellisen vian tai haitan.

Molempien kohtien tulee tosiaan toteutua jotta voidaan edes harkita korvauksia.

Vierailija
13/42 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri estääkseni hoitovirheen kysyin asiaan 2 eri lääkärin mielipiteen ja vielä äitiysneuvolan terveydenhoitajan mielipiteen. Kaikki olivat samaa mieltä. Lisäksi kysyin apteekista. Ja sitten katsoin netistä, mutta liian huonosti. Ja sitten käskin miehen vielä tarkistaa. Ja kävin läpi sosiaali- ja terveysministeriön kirjalliset ohjeet. Tämä ei riittänyt.

Vierailija
14/42 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joilla on noista oireista kärsiviä lapsia jo olemassa ja olemme syöneet myös salmiakkia neuvolan ohjeesta.

Ihan kiva olis, jos kaikille jotain korvattais.

Vierailija
15/42 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että mä johtaa rahallisiin korvauksiin, koska mitään ei pystytä näyttämään toteen. Riittääkö se, että lääkäri ja terveydenhoitaja myöntää käskeneensä toistuvasti syödä salmiakkia, vaikka olin sanonut, että en halua?

Nimenomaan sanoin 4 kertaa, että en halua, että josko voi olla vauvalle vaaraa! Mutta nämä leikkivät asiantuntijaa ja sanoivat, että huoletta voin syödä ja näyttivät kirjallisia ohjeita. Ja mielestäni hoitopäätös tehtiin yksipuolisesti, kun minä sanoin, että en halua. Sitten vaan sanoivat, että muuta hoitoa tuollaiseen ei ole! Ja syyllistivät minua. Näin asian koin.

Ei pysty todistamaan, että turvotus johtui salmiakista. Eikä pysty todistamaan jalkakramppeja. Enkä pysty todistamaan, että supistukset johtuivat salmiakista.

Entäpä, jos lapsen kortisoliaineenvaihdunta on pysyvästi koholla, todistaako se jotain?

Jo nyt asiasta on aiheutunut ylimääräisiä kuluja, kun olen käynyt useita kertoja asian takia yksityisessä psykoterapiassa.

Näin se aina menee, kärsijä on se jolle sattuu. Työtapaturman olen kokenut ja minä siitä kärsin yhä. Ja olen pysyvästi myös vammautunut silmäleikkauksesta ja minä se olen joka kärsin. En tiedä miten lääkärit nämä virheensä ottavat?

Vierailija
16/42 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis todellakaan ole yksin. Kyllä on paljon muitakin äitejä, joille on neuvottu salmiakkia. Miksi tämän ohjeen jakamisesta ei ole tehty aikaisemmin loppua? Miksi ensimmäinen äiti, jolle on neuvottu väärin ei ole reagoinut asiaan? Minä olen tehnyt valitukset jo Eviraan ja sosiaali- ja terveysministeriöön. Miksi kukaan muu ei ole valittanut aikaisemmin niin paljon, että kukaan lääkäri Suomessa ei enää tällaisia typeriä ohjeita antaisi?

Sinä, jonka lapsi kärsii ADHD-oireista: Kuinka paljon söit salmiakkia raskausaikana ja mitä merkkiä? Ja millä raskausviikoilla? Ja saitko muita oireita kuten turvotusta ja supistuksia?

Vierailija
17/42 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin tuosta mahdollisesta lapsen aivojen kehityshäiriöstä et tule mitään saamaan, jos lapsi ei kerran ole edes syntynyt vielä, puhumattakaan, että vamma olisi todettu. Muista liittää sairaslomatodistus yms. mukaan.

Vierailija
18/42 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeitä,huumeita ja Tupakkaa mammat vetää raskaana ja nyt sit salmiakki voe perkele näitä nykyajan KErmaperseitä

Vierailija
19/42 |
01.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapsellesi on vaurioita tullut, niin varmaan todennäköisemmin stressihormoneista.. minä söin paljon salmiakkia odotusaikana, kun teki niin kovasti mieli. Verenpaine oli matala koko raskauden ajan, joten terveydenhoitaja sanoi että voi syödä, jos haluaa. Mainitsi että siksi ei raskausaikana suositella salmiakkia, koska voi nostaa verenpainetta.

Nykymaailma on täynnä kaikenlaisia kemikaaleja ja esimerkiksi liikenteen pienhiukkaspäästöt ovat todella haitallisia. Todennäköisesti silti olet erittäin huonon ilmanlaadunkin päivinä iloisesti kipittänyt ulkona ilman mitään hengityssuojainta.. kannattaa laittaa asiat oikeisiin mittasuhteisiin.

hyvä että käyt terapiassa.

Vierailija
20/42 |
01.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen suurta sympatiaa ap:ta kohtaan ja minusta on hyvä että hän tekee valituksen saamastaan neuvonnasta.

Mutta kaikesta täällä palstalla luetusta päätellen se suurin ongelma ei nyt ole vauvan aivojen saama vahinko, vaan siihen jotenkin kiteytyy ja on kasvanut vuoreksi tämän äiti-yksilön vähän neuroottinenkin huoli, toivoton halu varjella lasta kaikelta vaaralta, ja kauhu siitä kun tajuaa että sitä ei voi tehdä - "luottamus on mennyt" kuvaa hyvin tilannetta.

Salmiakki, huono neuvonta, lapsen aivot, vähätellyksi tuleminen. Näillä sanoilla tämä tarina kerrotaan, mutta sanat voisivat olla jotkut muutkin. Toivotan sinulle ap voimia ja että löytäisit jonkinlaisen rauhan tässä asiassa ja äitiydessäsi pian.

Kauhun ja unelmien ristivetoa, sitä on äitiys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme seitsemän