Talvihaalari 92 vai 98 cm?
Moi,
mitä mieltä talvihaalarimitoituksesta: ostaako 93-94cm pitkälle pojalle talvihaalari (Lassie, Reima tms) kokoa 92 vai 98? Kumman itse ostaisitte? Välillä mahduttava alle villahaalari.
92 vaikuttaa siltä, että pieni villahaalarin kanssa, 98 aika ison oloinen.
Kiitos kommenteistanne!
(Sillä erityisesti kysyn, että näitä ostettava kahdelle, en viitsisi kaksia hukkaostoksia tehdä, sen verran kovat nuo hinnat - vai arveletteko, että 98 mahtuu joka tapauksessa vielä seuraavanakin talvena?)
Kommentit (9)
Kun olin ensimmäistä talvihaalaria pojalleni ostamassa niin Jonathanin myyjä sanoi että lisätä lapsen pituuteen 5-6cm niin se olis sopiva haalarin koko ja ainakin meillä pitänyt hyvin paikkaansa.
jos 92 cm tuntuu naftilta, mutta ei tämän vuoden haalarin koosta voi kyllä vetää minkäänlaista johtopäätöstä siihen suuntaan että ensi vuonna koko olisi 116 cm! Jos harkinnassa on nyt myös 92 cm haalari, niin miten joku lapsi voisi muka kasvaa niin paljon että vuoden päästä olisi jo neljä numeroa isompi haalari sopiva?
Meillä hoikka 3v3kk- pituus 101 cm käyttää kyllä ihan hyvin vielä viime talvella ostettuja 98 cm:stä Reimatec:ä ja Jonathania talvihaalarina ja paksu fleecekin menee alle (vk-haalari kyllä vaihdettiin jo isompaan eli 104 cm:n viime kuussa).
Siispä väitän että käytätte vielä ensi talvanakin sitä 98 cm:stä talvihaalaria, kevättalvella tilanne voi tietysti muuttua. Aika harva alle 3,5 v. tarvitsee isomman kuin mitä 98 cm Reimatec on.
Lassien ja Reiman Peuharin ainakin aikaisemmin kapeampi hartiamitoitus voi kyllä tuottaa yllätyksiä, niissä tarvitaan R-tec:ä aikaisemmin isompi koko.
Siispä sen 98 cm:n jälkeen ei meillä ainakaan ole koskaan pystytty siirtymään suoraan kokoon 116 cm. Siispä yleensä 98 cm:stä voi siirtyä korkeintaan 110 :neen, joka on sellainen 4-5 v. Parhaiten koko 110 sopii yli 108 cm:ä pitkille.
Lisäksi kaksi täyttä talvea käytetty talvihaalari on lopussa jo mahdollisesti rikki tai ohueksi pesty, jos se on lapsen ainoa haalari. En tiedä onko edes realistista odottaa niiden kestävän niin pitkää käyttöä ja paljon pesuja.
Meillä on ollut kaksi-kolme haalaria joka lapselle joka talvi: jo käytetty kosteussuojattu talvihaalari näille alkutalven pahoille keleille ja uusi tai muuten todella lämmin haalari kun kunnon pakkas&lumitalvi alkaa. Joskus on sitten helmi-maaliskuussa pitänyt ostaa jo isompi koko, mutta silloihan niitä saa jo alennettuna!
Kyllähän se 98 näyttää todella isolta minustakin, mutta ostaisin silti sen. Toki riippuu paljon lapsen mallistakin, mikä on paras, mutta 98 on varman päälle, eikä se varmasti ole niin iso, etteikö sillä yli 90 cm lapsi pääsisi liikkumaan, kävelemään ja peuhaamaan. Eikä rajoita menoa.
Itsellä kohta 1,5 v poika (muutama viikko vaille) ja ostin hänelle jo 98 haalarin talveksi. Pari kertaa on ehditty käyttää (muuten käytetty välikausipukua villahaalarin kanssa). Kun siinä on vyötärönauha ja talvikengät pitävät pitkät lahkeet aisoissa, hyvin pääsee liikkumaan. Tykkäsi olla lumihangessa sen kanssa. Niin - pojalla pituutta semmoinen 90 cm nyt. Meillä on 92 kokoinen välikausihaalari ja lahkeissa on kyllä vielä varaa, mutta alkaa tuo olkapää/haaraväli olla tiukka. Ei oikein ole mukava kumartua. Ei varmasti mene enää keväällä - täytyy ostaa silloin uusi. Sen sijaan tuo talvihaalari näyttää ihan hyvä mittaiselta tuosta vartalon kohdalta kun poika kyykkyyn menee - pääsee helposti eikä jää haalariin ylimääräistä kangasta matkan varrelle - niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin. Noh - meidän poika on jo näin pienenä venähtänyt mittaa - ja selkä on pitkä - jalat kasvavat sitten aikanaan vielä vastaamaan saman vaatekoon pituuksia...
Meillä poika 3v2kk, pari kuukautta sitten neuvolassa 104cm, käyttää 110cm reimatecciä. Viime talvena ollessaan siis reilu 2 v käytti 98 cm reimatecciä ja 98 cm lassieta, eikä kumpikaan olleet liian suuria. Itse olin ostanut täksi talveksi alesta 104cm Jonathanin ja 104 cm reimatecin, vaan myyntiin meni molemmat ja tilalle 110 cm haalarit. Minä ainakin yhdyn " kun mietit seuraavan talven haalaria, hyppää yhden koon yli" -periaatteeseen. 116 cm haalari olisi siis ensi talvena liioittelua, 110 cm olisi todennäköisesti oikeampi koko.
Minusta on tyhmää ns. säästää ja ostaa liian iso haalari,
jolloin haalari on jo monessa pesussa menettänyt
lämpimyytensä ja polvetkin ovat kuluneet jne. ennen
kuin lapsi on _sopivan_ kokoinen haalariin!
Itse olen aina ostanut joka ikisen haalarikoon, enkä olet
katunut. Tänä talvena 4 v pojalla on siis 104 cm:n haalari,
ja viime talvena, kun hän oli 3 v haalari oli 98 cm.
Nuoremmalla 2 v pojalla taas on tällä hetkellä 92 cm:n
haalari.
Koothan menevät loogisesti niin, että keskimääräisesti
92 cm:ä on 2 vuotiaan koko, 98 cm:ä on 3 vuotiaan koko
ja 104 cm:ä on 4 vuotiaan koko jne. Meillä ainakin
tämä mitoitussysteemi on pätenyt hyvin haalarista
riippumattakin. Poikiemme kasvukäyrät menevät muihin
ikäisiinsä nähden suunnilleen keskiarvossa.
Alkuperäiselle kysyjälle vielä:
Sinuna ostaisin kuitenkin 98 cm:n haalarin täksi talveksi.
92 cm:n haalari voi olla kevättalvella pienehkö, jos lapsella
on jo _nyt_ pituutta pari senttiä yli 92 cm:n.
Lurpukka:
Minä ainakin yhdyn " kun mietit seuraavan talven haalaria, hyppää yhden koon yli" -periaatteeseen. 116 cm haalari olisi siis ensi talvena liioittelua, 110 cm olisi todennäköisesti oikeampi koko.
Meidän tytöllä ikää 2v6kk ja pituutta 90cm ja käytössä Reimatecin 92cm:n haalari.
Kummallekaan ei haalarit ole isoja, eikä pieniä vaan sopivan kokoisia.
Meillä on hyvin pärjätty sillä, että lapselle joka on 86cm, ostan 92cm vaatetta ja lapselle joka on 92cm ostan 98cm vaatetta. Poika nyt 83cm ja käyttää 80cm Ticketin haalaria (reilu ja vastaa 86cm) mutta muissa vaatemerkeissä ostaisin 86cm sillä varauksella, että kevättalvella joutuisi hankkimaan 92cm..
Olen aina ostanut lapselleni hieman isomman. Mahtuu paremmin vaatetta alle ja on tilaa silti vielä ilmalle.
Varsin kun jos puvussa on vyötäröllä kuminauhaa, niin ei ole niin ison oloinen. Olen sitten käyttänyt sitä samaa pukua seuraavan vuoden syksyllä ja alennuksesta ostanut tarvittaessa uuden puvun. Monesti talvipuvut menee, meillä ainakin, yhden koon yli hypäten. eli jos on ostanut nyt 98 koon niin ensi talvena koko varmankin on 116. Mutta kaikkihan riippu lapsen kasvusta.
satriss2