Onko kaikki max 25v naiset näin huonokäytöksisiä? Työpaikalla...
Työpaikallani on 3 kpl nuoria naisia joilla ikää max 25 (toki vanhempiakin naisia löytyy). Heistä 2 on käyttäytyy huonosti muita työkavereita kohtaan. Tiuskivat, äyskivät, toisinaan eivät vastaa kysyttäessä ja kun kysyy uudestaan niin ärähtävät jotain. Töihin tullessa eivät tervehdi. Jos joku uusi tyyppi tekee väärin, pyörittelevät silmiä sen näköisenä että pitävät idioottina sitä uutta. Alkavat opastamaan hyvin ivallisella äänensävyllä, sanovat esim. "Jospa tämän nyt toisella opetuskerralla oppisit...." Listaa voisi jatkaa loputtomiin.
Työhömme kuuluu joka päivä eräs työtehtävä, jonka tekee se joka parhaiten ehtii. Toinen näistä tiuskijoista ilmoittaa monesti jo aamulla että "Minua on sitten ihan turha pyytää ko. tehtävää tekemään, mulla on muutaki tekemistä". Niin kuin ei olisi meillä muillakin.
Esimies on liian pehmeä, ei uskalla puuttua asiaan.
Mutta ketjun pointti on se että onko kaikki tai ainakin suurin osa nuorista noin huonokäytöksisiä? Vai onko meidän työpaikalle vaan sattunut kaksi ikäpolvensa huonointa edustajaa?
Kommentit (49)
Meillä on töissä 30+ mies, joka on ruma, kuiva käppänä ja näyttää 15 vuotta ikäistään vanhemmalta. Se ei edes tervehdi ihmisiä, kävelee käytävällä huonoryhtisenä länkisääret vilkkuen ja ähkii itsekseen. Ei ole kiinni iästä tai sukupuolesta vaan ihan tyhmyydestä.
Aamulla ihmettelin hississä (työpaikan sisäinen) kun ylimpään kerrokseen saavuttaessa kaksi nuorta naista tunki sieltä edellä olleinen vanhempien ohi. Siis lähempänä ovea olevat olivat menossa ulos, kun ne siinä keskellä olleet tytöt työntyi vauhdilla niin, että edelle olijat jäi littanaksi reunaa. uskomatonta. Samoin monesti tunkevat sisään, vaikka tietty pitäisi päästä ensin poistuvat ulos (ja ylimmässä kerroksessa ei tule edes tuosta epäselvyyttä). Puhumattakaan että kukaan tervehtisi.
Lähihoitajilta.
Kyllä nuoremmissakin löytyy todella hyviä työntekijöitä ja mukavia ihmisiä, tosin kun kouluja ei välttämättä ole käyty kuin pakolliset ja ammattikoulutkin vähän niin ja näin niin voiko ihmisestä ylipäätään olettaa mitään käytöksen ja järjen ruumiillistumaa...?
Vanhempien työntekijöiden kunnioitus on pelkkä vitsi näille.
Lue nyt itsekin uudestaan, "vanhempien työntekijöiden kunnioitus", mitä helv..???
Kunnioitus tuntuu olevan sana joka ei kuulu heidän sanavarastoon. Kyllähän meillä vanhemmillakin työntekijöillä on joskus huonoja päiviä, kenelläpä ei. Mutta heidän huono päivänsä näkyy lähinnä siinä että eivät kahvi- ja ruokatauoilla osallistu keskusteluihin, mutta kysyttäessä neuvovat aina asiallisesti. Eikä muilla ole huonoja päiviä yhtä usein kuin näillä kahdella. Heillä on viikossa useampia huonoja päiviä kuin hyviä. Osansa siitä saa koko työyhteisö. valitettavasti.
AP
kaikkia työkaverita tulee kunnioittaa, ei vain vanhempia.
Meillä töissä en ole törmännyt moiseen käytökseen.
Vanhemmat naiset muka niin ammattitaitosta, mutta tosi kärttyisiä, ylimielisiä ja kohtelevat toisia (varsinkin nuoria) työntekijöitä tylysti.
Lähihoitajilta.
Kyllä nuoremmissakin löytyy todella hyviä työntekijöitä ja mukavia ihmisiä, tosin kun kouluja ei välttämättä ole käyty kuin pakolliset ja ammattikoulutkin vähän niin ja näin niin voiko ihmisestä ylipäätään olettaa mitään käytöksen ja järjen ruumiillistumaa...?
Lähihoitajalta kuulostaa. Pari vanhempaa tuttua on lähihoitajina ja ihmettelevät aina nuorempien hoitsujen meininkiä. Mutta onhan tuo ammatti muuttunut täysin 30 vuodessa. Ennen oli enemmän arvostusta ja alalle hakeutui empaattisia ihmisiä, jotka kokivat hoitotyön omakseen.
on kyllä oletettavasti ihan yliopistokoulutuksen saaneita.
Lähihoitajilta.
Olet oikeassa että ei ole korkeasti koulutettuja. Mutta ei työpaikan vanhemmat työntekijätkään sen kummemmin koulutettuja ole ja silti osaavat käyttäytyä. Miten koulutus vaikuttaa käyttäytymiseen? Onko yliopistossa jotain näin käyttäydyt työpaikalla-luentoja?
AP
kun näköjään on niin monia, joille ei käytöstapoja ole opetettu kotona.
Lähihoitajilta. Kyllä nuoremmissakin löytyy todella hyviä työntekijöitä ja mukavia ihmisiä, tosin kun kouluja ei välttämättä ole käyty kuin pakolliset ja ammattikoulutkin vähän niin ja näin niin voiko ihmisestä ylipäätään olettaa mitään käytöksen ja järjen ruumiillistumaa...?
Olet oikeassa että ei ole korkeasti koulutettuja. Mutta ei työpaikan vanhemmat työntekijätkään sen kummemmin koulutettuja ole ja silti osaavat käyttäytyä. Miten koulutus vaikuttaa käyttäytymiseen? Onko yliopistossa jotain näin käyttäydyt työpaikalla-luentoja? AP
On pakko ottaa toiset huomioon aivan eri tavalla ja se kasvattaa. Siellä ei yksin pärjää, kuten ammattikouluissa ja lukioissa. Lukupiirit, ryhmätentit ja ryhmä- sekä parityöt ovat joissain koulutuksissa jopa käytetyin opetuskeino. Lukiossa ja ammattikouluissa taas keskiössä on oma suorittaminen.
Niin työpaikka ja vanhemmat koulivat. Tosin näitä hävyttömiä löytyy myös vanhemmista ikäluokista, koulutetuista ja kouluttamattomista. Paljon siis on myös ihmisen persoonan ja minäkuvan varassa. Erona vain on, että nämä fiksummat nuoret ihmiset kouluttautuvat, joten työelämässä näkyy enemmän kuspäitä.
firman ainoa 'silmienpyörittelijä' on se ainoa alle 30-vuotias nainen. Hänen takiaan en viitsi enää osallistua kahvitauoille enkä ruokatauoille, vaan pysyn vain oman tiimini parissa.
Niitä murahtelijoita löytyy vanhemmista miehistä, mutta heidän kanssaan on kuitenkin helpompi tulla toimeen. Saa sieltä vastauksenkin kun kysyy uudestaan.
Silmienpyörittelylle vaan ei voi mitään.
Itse olen työelämässä jo niin kauan ollut ja nautin edlleen työstäni, että mun työpäivää ei tule tuommoiset pennut pilaamaan. Meillä on myös työyhteisössä yksi koppava vastavalmistunut. Jakelee ohjeita vanhemmille työntekijöille, pyrkii valikoimaan omat työnsä, kun neidillä on huono päivä niin ei edes puhu tai vastaa kenellekään mitään. Kaikenkaikkiaan typerää käytöstä. En tiedä, onko syynä ihan nuoruudentyhmyys vai onko neiti sitten perusluonteeltaan tuollainen.
Joka tapauksessa mä aikani katselin sitä meininkiä huvittuneena. Sitten koitti se päivä, kun se tuli suoraan sanottuna mun silmilleni ja siinä teki virheen. Otin ja räsähdin sille kunnolla. Sen jälkeen on käytös muuttunut parempaan päin, ainakin mua kohtaan. Helkkari soikoon, mun silmilleni ei tule omatkaan pennut saati sitten vieraat.
Niin...eikä pidä käsittää väärin. En ole itse koppava tai ivallinen uusia/nuoria työntekijöitä kohtaan, mut kyllä työyhteisössä pitäisi osata käyttäytyä sentään.
On pakko ottaa toiset huomioon aivan eri tavalla ja se kasvattaa. Siellä ei yksin pärjää, kuten ammattikouluissa ja lukioissa. Lukupiirit, ryhmätentit ja ryhmä- sekä parityöt ovat joissain koulutuksissa jopa käytetyin opetuskeino. Lukiossa ja ammattikouluissa taas keskiössä on oma suorittaminen.
mutta ainakin meidän koulussa lähes joka kurssilla tehdään töitä ryhmissä ja pareittain. Työharjoitteluissa tietysti tehdään töitä työyhteisön kanssa.
Jos vasta yliopisto tai ammattikorkea "kasvattaa" minkälaista palikkaporukkaa nekään on olleet lukio-aikoina? Itse sain kasvatuksen hyvään käytökseen jo kotona lapsesta lähtien.
tv. lähihoitaja-opiskelija
Näistä n. 5 puolet on alle 25-vuotiaita. Ja niistä n. 5 on alle 20-vuotiaita. Kyllä tuohon nuorempien sakkiin mahtuu myös hyväkäytöksisiä naisia. Mutta pari "teini-iälle" jämähtänyttäkin, joilla v-sana lentää sujuvasti suusta säännöllisesti ja nyrpistetään nenää. Mutta ei tosiaan kaikki nuoremmat ole samanlaisia. Näillä nuorilla on mun mielestä liian vähän elämänkokemusta, tai ovat täysin väärällä alalla, etteivät pysty ajatustasollakaan tekemään työtään sydämellä ja perehtyä asioihin sen vaatimalla vakavuudella.
Itse olen työelämässä jo niin kauan ollut ja nautin edlleen työstäni, että mun työpäivää ei tule tuommoiset pennut pilaamaan. Meillä on myös työyhteisössä yksi koppava vastavalmistunut. Jakelee ohjeita vanhemmille työntekijöille, pyrkii valikoimaan omat työnsä, kun neidillä on huono päivä niin ei edes puhu tai vastaa kenellekään mitään. Kaikenkaikkiaan typerää käytöstä. En tiedä, onko syynä ihan nuoruudentyhmyys vai onko neiti sitten perusluonteeltaan tuollainen.
Joka tapauksessa mä aikani katselin sitä meininkiä huvittuneena. Sitten koitti se päivä, kun se tuli suoraan sanottuna mun silmilleni ja siinä teki virheen. Otin ja räsähdin sille kunnolla. Sen jälkeen on käytös muuttunut parempaan päin, ainakin mua kohtaan. Helkkari soikoon, mun silmilleni ei tule omatkaan pennut saati sitten vieraat.
Niin...eikä pidä käsittää väärin. En ole itse koppava tai ivallinen uusia/nuoria työntekijöitä kohtaan, mut kyllä työyhteisössä pitäisi osata käyttäytyä sentään.
Miten hän tuli silmillesi? Mitä sanoit neidille? =D
- huvittunut AP-
Juuri kuin meiltä. Kyseessä 20-30 -vuotiaat. Vanhempien työntekijöiden kunnioitus on pelkkä vitsi näille.