Hame nousee ja pyörii
Onko muilla samaa ongelmaa? Hame nousee kävellessä ja saattaa helposti vähän pyöriäkin. Ostin uuden hameen ja näemmä se taas käyttäytyy näin, näitä on ollut ennenkin. Mielestäni se on ihan oikean kokoinen. Mistä johtuu?
Kommentit (14)
tai se on tarkoiteettu käytettäväksi alushameen kanssa.
Hameen vyötärön pitää olla niin löysä, että vyötärönauha asettuu noin 2-3 cm navan alapuolelle.
mullakin ihan sama. Kaikki hameet menee silleen, paitsi ne jotka on ihan löysät ja vyötärössä tavallinen kuminauha eikä vetoketjuja, nappeja tai muita hienouksia:)
tai se on tarkoiteettu käytettäväksi alushameen kanssa.
Hameen vyötärön pitää olla niin löysä, että vyötärönauha asettuu noin 2-3 cm navan alapuolelle.
En ole ap, mutta kärsin samasta ongelmasta. Hameitahan on erimallisia, joissakin vyötärö on matalampi ja joissakin korkeampi - ihan kuten housuissakin. Minulla on sama ongelma, hame nousee jatkuvasti ylös ja kiertää. Ei ole väliä, onko sukkahousut alla vai ei. Tämä on nimenomaan tyköistuvien hameiden ongelma. Olen järkeillyt, että hame on liian iso kun ei pysy napakasti päällä... en tiedä sitten.
mullakin ihan sama. Kaikki hameet menee silleen, paitsi ne jotka on ihan löysät ja vyötärössä tavallinen kuminauha eikä vetoketjuja, nappeja tai muita hienouksia:)
että mun kropalla ei vaan tuollaista hametta voi käyttää... harmi juttu.
-5-
juurikin liian pieni. Oikea vyötärön kohta ei ripu hameen mallsita. Jos vyötärö ei osu oikealle kohdalleen, on itse hame väärän mallinen ja se kannattaa jättää kauppaan.
TÄmä johtuu siitä, että hameessahan on alapäässä enemmän tilaa ja ihminen taas kapenee (yleensä) vyötäröä kohti. Niinpä jos hame on liian kapea, se nousee lantiolta ylöspäin etsien sitä kohtaa, jossa kankaan ja läskin suhde on sopiva. TÄtä ilmiötä voi testeta vaikka yrittämällä pukea hansikkaan sormea oölutpullon kaulalle. Ei se siinä kauaa pysy, vaan pomppaa pois.
Toki tuo sukkahousuongelmakin on joskus. Sitä voi testata, alkaako hame pysyä paikallaan, jos hankkii alushameen. VÄljilssä ja pitkissä hameissa ongelma voi olla myös takki: Etenkin vuorittomaan takkiiin hame tarttuu kävellessä samalla lailla kiinni kuin sukkahousuihin ja kipuaa sit siellä takin alla ylöspäin.
-5-
olen itsekin sovittanut ja kokeillut eri kokoja joko ei pysy päällä tai sit nousee ylös ja pörii. Olen kysynyt parilta eri ammattilaisilta (jotka työkseen pukee toisia) ja molemmat ovat vastanneet samoin kun ollaan kokeiltu eri vaihtoehtoja. Ei ole siis kyseessä väärä koko ainakaan minulla kun joku ehdotti:)
että kyse on nimenomaan väärästä kropan mallista, ei väärästä koosta, ainakin omalla kohdallani. Isompi koko ei pysy päällä ja on löysä pepun ja reisien kohdalta. Mutta sitten pienempi, mikä istuu kaupan sovituskopissa hyvin joka paikasta, myös vyötäröltä, rupeaa nousemaan ja pyörimään käytössä. Ongelma oli mulla jo nuorempana kun ei ollut lainkaan jenkkakahvoja, mutta nykyisin ongelma on suurempi. Olen kuitenkin hoikka ja vyötärökin on, mutta ilmeisesti väärän mallinen.
-5-
-5-
olen itsekin sovittanut ja kokeillut eri kokoja joko ei pysy päällä tai sit nousee ylös ja pörii. Olen kysynyt parilta eri ammattilaisilta (jotka työkseen pukee toisia) ja molemmat ovat vastanneet samoin kun ollaan kokeiltu eri vaihtoehtoja. Ei ole siis kyseessä väärä koko ainakaan minulla kun joku ehdotti:)
Sulla on siis sellainen tilanne, että perseesi on isompaa kokoa kuin vyötärösi. Se ei sinänsä ole mikään ongelma, näin mullakin on. Mutta sä olet yrittänyt ratkaista asiaa väärin, eli sovittaa sen ison perseen päälle pienen vyötärön mukaista hametta. Eikähän se siinä hyvä ole, vaikka just mahtuisikin. Ongelma pitää hoitaa niin pain, etttä otetaan perseeseen nähden oikeankokoien (liikkumisvaralla oleva, nätisti laskeutuva) hame JA KAVENNETAAN SITTEN SEN VYÖTÄRÖÄ. Tähän menee noin 15-30 euroa ompelijalla riippuen siitä millainen vyötärönauha hameessa on, mutta sen jälkeen se pysyy päällä mutta ei nouse eikä pyöri enää.
-5-
olen itsekin sovittanut ja kokeillut eri kokoja joko ei pysy päällä tai sit nousee ylös ja pörii. Olen kysynyt parilta eri ammattilaisilta (jotka työkseen pukee toisia) ja molemmat ovat vastanneet samoin kun ollaan kokeiltu eri vaihtoehtoja. Ei ole siis kyseessä väärä koko ainakaan minulla kun joku ehdotti:)Sulla on siis sellainen tilanne, että perseesi on isompaa kokoa kuin vyötärösi. Se ei sinänsä ole mikään ongelma, näin mullakin on. Mutta sä olet yrittänyt ratkaista asiaa väärin, eli sovittaa sen ison perseen päälle pienen vyötärön mukaista hametta. Eikähän se siinä hyvä ole, vaikka just mahtuisikin. Ongelma pitää hoitaa niin pain, etttä otetaan perseeseen nähden oikeankokoien (liikkumisvaralla oleva, nätisti laskeutuva) hame JA KAVENNETAAN SITTEN SEN VYÖTÄRÖÄ. Tähän menee noin 15-30 euroa ompelijalla riippuen siitä millainen vyötärönauha hameessa on, mutta sen jälkeen se pysyy päällä mutta ei nouse eikä pyöri enää.
Ongelma on kylläkin enemmän toisinpäin:) Kapea ehkä vähän miehinen lantio ja litteä perse. Vähän semmoinen tasapaksu pötkylä vartalo.
Mutta ihme ja kumma että tuntematon alkaa arvostelemaan toisen persettä ja neuvomaan asiassa miten ja millä konstilla pitää pukea=)
Kyllä mä olen jo niin vanha että tunnen kehoni ja tideän missä ongelma on ja edelleen ei ole siis koko ongelma. Vaan tietyn malliset hameet sopii mulle, usko vaan. Nykyään ompelen suurimman osan hameistani itse:-)
väljyys on päivänselvä juttu kaikille, jotka ompelevat itse hameita. Hame ei saa kiristää ei vyötäröltä eikä lantiolta. Hameeseen ei saa tulla eteen vaakasuuntaista ryppyä nivusten korkeudelle, eikä ainakaan sellaista, joka ei oikene, kun nousee seisomaan.
Mitä tulee valmishameisiin, niin jos mikään koko ei istu, niin hameen malli on yksinkertaisesti väärä. Se tarvitsee muokkausta jos sen välttämättä haluaa ostaa.
Jos käytätte hameen alla sukkahousuja, vetäkää sukkuhousut niin ylös (=napaan asti), että saatte sen vyötäröreunan käännettyä hieman hameen oman vyötäröreunan päälle. Sitten vaan paita siihen päälle, niin kukaan ei huomaa alta tulevia sukkahousuja. Hameen nousua se ei välttämättä estä, mutta pyörimisen ainakin!
väljyys on päivänselvä juttu kaikille, jotka ompelevat itse hameita. Hame ei saa kiristää ei vyötäröltä eikä lantiolta. Hameeseen ei saa tulla eteen vaakasuuntaista ryppyä nivusten korkeudelle, eikä ainakaan sellaista, joka ei oikene, kun nousee seisomaan.
Mitä tulee valmishameisiin, niin jos mikään koko ei istu, niin hameen malli on yksinkertaisesti väärä. Se tarvitsee muokkausta jos sen välttämättä haluaa ostaa.
että ompelen nykyään itse mun hameet koska silloin saan sellaisia kun haluan JOTKA EI PYÖRI TAI NOUSE. Mutta kaupoista en sellaisia löydä koska mun vartalonmalli on niin "vaikea".
Ongelma siis kaupan hameiden kanssa on etten löydä sellaisia malleja jotka minulle istuu, oikean kokoisia kylläkin mutta sehän ei auta:)
jos se on sellainen leveähelmainen niin sen kuuluu vähän pyöriä ja nousta tuulessa niin että reitesi pääsevät edukseen.
jos se on kapea ja jos kangas on karhea niin se tarttuu sukkahousuihin ja nostaa helmaa joka askeleelta. Silloin ymmärrän jos se harmittaa.