Haaveissa vainko oot mun.. ?
Moikka kaikille!
Olen nyt jo jonkin aikaa seurannut tätä palstaa taustalta ja päätin vihdoin ja viimein rekisteröityä. Tuntuu, että pikkuhiljaa sitä on tultu siihen pisteeseen, että on hyvä päästä juttelemaan asioista muiden vauvakuumeilijoiden kanssa.
Ensinnäkin hieman taustoistani. Olen 24 -vuotias nainen ja avomieheni on kanssani samanikäinen. Olemme olleet yhdessä n. 1,5 vuotta (mutta tunteneet toisemme lähes puolet elämästämme :)). Olemme yrittäneet esikoista elokuusta 2011 saakka, eli lähes 8 kuukautta. Miehelläni tosin on jo 3-vuotias lapsi edellisestä suhteestaan. Lapsi asuu pääosin äitinsä luona ja käy meillä lähinnä viikonloppuisin. Tulen lapsen kanssa mainiosti toimeen ja välillemme on ehtinyt muodostua vahva side. Mieli halajaisi kuitenkin kovasti jo omaakin lasta.
Lapsen yrittäminen on sujunut meillä rennoissa merkeissä. Liikaa paineita ei olla otettu, mutta varmastikin se olen minä joka näitä asioita enemmän päässään pyörittelee. Ja varsinkin tällä hetkellä tuntuu että pää räjähtää (aiheesta lisää kohta).
Minulla on melkein aina ollut epäsäännöllinen kuukautiskierto. Kierto on usein todella pitkä ja kiertopäivien lukumäärä vaihtelee. Joinakin kuukausina kuukautisia ei tule ollenkaan. Oikeastaan en koskaan nuorempana saanut vastausta, miksi näin on. Olen kuitenkin aina käynyt gynellä säännöllisesti. Kun lapsen tekeminen tuli viime syksynä ajankohtaiseksi kävin ihan yksityisellä gynellä selvittääkseni asiaa. Selvisi että minulla on PCO -tyyppiset munasarjat. Ovuloin ilmeisesti harvoin, jos ollenkaan. Luulen kuitenkin ovuloivani muutaman kerran vuodessa, koska mielestäni olen useamman kerran bongannut ovulaation ja jopa tuntenut sen.
Minulle määrättiin keltarauhashormoonia kuukautiskierron säännöllistämiseksi. Käytin kyseisiä lääkkeitä jonkin aikaa ja halusin sitten kokeilla, miten kierto lähtisi itsestään sujumaan. No eihän se oikein lähtenyt.
Olen myös ollut jo useamman vuoden ylipainoinen ja tämän vuoksi olen alkanut todenteolla pudottaa painoa. Lisäksi olen aiemmin syönyt järkyttäviä määriä suklaata kerralla + todella usein ja veikkaankin että myös se on vaikuttanut hormoonitoimintaani. Olen lukenut että PCOS:a sairastavat henkilöt ovat erityisen herkkiä sokerille. Minua kuvottaakin ajatus siitä, että olen niin pitkän aikaa työntänyt itseeni niin suuret määrät sitä "myrkkyä". Painonpudotus on kuitenkin onneksi lähtenyt nyt hyvin käyntiin ja sokerin syöminenkin on hallinnassa. Toivon että tämä kaikki edistäisi raskaaksi tulemista.
Syy, miksi päätin tänne juuri nyt kirjoitella on se, että minusta on jo jonkin aikaa tuntunut että olisin nyt raskaana. Veikkaisin, että minulla ihan oikeasti oli ovulaatio vajaa kolme viikkoa sitten. Nimittäin joskus 8.3. - 10.3 tienoilla minulla oli kipuja vasemmassa munasarjassa ja noina päivinä myös kohtu hieman kramppaili. Kyseisinä päivinä spottasin myös mahdollisia ovulaatiolimoja. Pupuiltiin silloin mieheni kanssa useampaan otteeseen :)
Mahdollisten ovulaatiopäivien jälkeen alavatsan seudulle alkoi ilmaantua outoja tuntemuksia; pientä nippailua ja menkkamaisia kipuja. Sitten noin viikko ovulaatiosta 17.3. - 18.3 minulla tuli tuhruvuotoa parina päivänä. Ensin tuli muutama tippa verta ja seuraavana päivänä hieman rusehtavaa vuotoa. Ajattelin mielessäni että olisikohan se voinut olla kiinnittymisvuotoa?
Menkkoja ei ole ilmaantunut. Mutta raskausoireita sitäkin enemmän. Olen jopa välillä ihan tietoisesti tehnyt päätöksen, etten raskausasioita ajattele, jotta ei sitten tulisi tulkittua kehoaan liian tarkasti. Siitä huolimatta oireita on ollut. Alavatsassa on edelleen ollut lieviä menkkamaisia kipuja ja täyteyden tunnetta. Eilen ja tänään on tuntunut myös välillä voimistuvaa nippailua masun alueella. Minulla on ollut lievää pahoinvointia ja vatsa on ollut ihan sekaisin. Eilisestä alkaen olen myös alkanut kärsiä kiertohuimauksesta, joka näyttää pahenevan iltaa kohti. Eilen myös lämmöt kohosivat 36,9 asteeseen. Normaali ruumiinlämpöni 36.3 - 36.4. Minulla on myös ollut muutaman päivän sellainen olo että flunssa tulee, mutta se ei kuitenkaan ala kunnolla. Rinnat ova alkaneet tuntua raskailta ja hieman aristavilta. Niihin on myös ilmaantunut valkoisia näppyjä nännipihan ympärille. Se mitä olen raskausoireista lukenut ja kuullut, oireeni kuulostavat raskausoireilta. Olen kuitenkin tehnyt jo useamman testin ja ne ovat näyttäneet negaa. Viimeksi tein Apteekin oman testin tänä aamuna ja se oli myös negatiivinen. En siis ymmärrä nyt yhtään, mitä kropassani tapahtuu. Tilasin tänään todella herkkiä raskaustestejä netistä ja kunhan ne tulevat, testailen vielä ensi viikon aikana, tulisiko se plussa kuitenkin vielä sieltä.
Kyselisinkin nyt teiltä, että onkohan enää edes mahdollista että plussaisin? Oletetusta ovulaatiosta on kuitenkin kulunut jo noin 20-21 päivää ja mahdollisesta kiinnittymisestä 11 päivää. Voisiko olla niin että raskaushormoonit nousevat minulla hitaasti ja eivät sen vuoksi vielä testissä näy? Siskolleni kävi myös niin että raskaus näkyi vasta kolmannessa testissä ja hän taisi testailla raskautta parisen viikkoa. En kuitenkaan tiedä miten hänen kiertonsa on normaalisti mennyt. En myöskään halua asiasta häneltä kysellä, koska emme ole mieheni kanssa puhuneet lapsihaaveistamme vielä kellekään.
Kannattaakohan siis pitää enää edes toivoa yllä, että minä oikeasti olisin raskaana? Sattuisiko linjoilla olemaan ketään muuta pitkän kuukautiskierron omaavaa/PCOS:sta kärsivää naista jolla olisi tietoa asiasta? Tai ylipäätään ketään joka osaisi tähän jotain sanoa? :)
Olo on tällä hetkellä melkoisen yksinäinen ja se tämän päivänen nega masensi kyllä mieltä. Toivoisin vaan niin kovasti, että tulisin vihdoin raskaaksi. Ajatukset erilaisista hoidoista ja muusta ovat kyllä jo pyörineet paljonkin mielessäni. Mutta kai sitä täytyy vain katsoa päivä kerrallaan. Sen kuitenkin tiedän että olen valmis kokeilemaan lähes mitä vaan, jotta minusta tulisi äiti.
Toivottavasti joku jaksoi lukea sepostukseni :) Sen perusteella mitä olen tätä palstaa lukenut, täällä kirjoittelee paljon auttavaisia, sympaattisia ja mahtavia naisia. On siis ilo saada kirjoitella tässä joukossa :)
Toivon kaikille haaveilijoille paljon plussatuulia ja mielettömät määrät niitä tarrasukkia! :)
- Pikkukatti
Kommentit (3)
Ja taas nega.. Alkaa pikkuhiljaa usko loppua, mutta aion silti vielä testailla pari kertaa.
Minulla ei ole pitkää kiertoa tai edes epäsäännollistä eikö tiedettävästi muutakaan (ensi kuussa lapsettomuus "hoidot" alkavat eli juttelulla aloitellaan)
Mutta kysymys? söitkö esim pillereitä ennen kun aloitte yrittämään? saattoi se kyllä lukea tuossa tekstissä mutta en vain huomannut?
MInulla alkoi pillereiden loppettamisen jälkeen normaalisti kuukautis kierto kuukaudesta toiseen kunnes n6kk menkat vaan loppuivat. odoteltiin niitä sitten varmaan miljoona euroa köyhempänä jotka käytettiin raskaustesteihin ja vihdoin neljän kk:n tauoan jälkeen alkoivat taas. Oletkos käynyt terveykeskuksessa kyselemässä että missä mennään?
Vai onko tilanne jo muuttunut jompaankumpaan suuntaan ? :)
Ei taida olla kohtalotovereita linjoilla.. Tai sitten kirjoitin liian pitkän sepustuksen, eikä kukaan jaksa tätä lukea :)