Onko kellään positiivisia kokemuksia siviilivihkimisestä? ot
Olen viime aikoina miettinyt siviilivihkimistä vaihtoehtona tavallisille kirkkohäille. En jaksaisi kaikkia niitä kitiseviä sukulaisia ja riitoja. Tiedän jo nyt, että riitaa tulisi, koska anoppi vihaa minua.
Kiinnostaisikin tietää, että voiko siviilivihkiminen olla romanttinen? Vai onko se vain "nimet paperiin ja McDonald'sin kautta kotiin"?
Kommentit (19)
Me pidimme vihkimisen juhlapaikalla. Se siviilivihkijä tuli paikanpäälle ja sovitun kaavan kautta mentiin. Vihkijän paikalle tuleminen maksoi 200€ mutta toisaalta se oli sen arvoista.
Meillä oli kaunis järvimaisema takana, kauniit ruskan värit (juhlat olivat siis syksyllä) ja tunnelmaa loi kaksi soihtua joiden välissä vihkiminen tapahtui.
Vihkimisen jälkeen otimme vieraat vastaan aulassa, sen jälkeen söimme, sitten tuli kakkukahvit ja sen jälkeen sitten sai olla vapaasti miten halusi. =)
Tilaisuus oli meidän näköisemme ja oma mummonikin sanoi että ei sitä kirkkoa tarvitse kauniisiin häihin. =)
Meillä oli kivat vihkiäiset. Maistraatin vihkihuone on ihan hieno, rauhallinen, valkoiset seinät, pöydällä kynttilä ja ihana kukka-asetelma, seistään valkoisen taljan päällä, vihkijällä on juhlallinen virka-asu. Huoneen takaosassa on kirjoituspöytä, jolla vihkimisen jälkeen allekirjoitetaan vihkitodistus. Vihkijä pitää puheen, joka on myös ihan hyvä: siinä painotetaan, miten aviopuolisot ovat tasavertaiset kumppanit, joiden tulee rakastaa toisiaan - siis ihan kuin pappi mutta ilman uskonnollista virettä. Oli myös sormusten anto ja suudelma. Meillä oli todistajat talon puolesta, ja heillä oli tavalliset arkiasut. Meillä oli hääasut: miehellä uusi hieno puku ja minulla uusi juhlaleninki ja morsiuskimppu. Oli oikein hieno ja koskettava tilaisuus. Olimme sen jälkeen varanneet ravintolasta pöydän ja kävimme juhla-aterialla kaksistaan. Töistä saa palkallista vapaata hääpäivänä.
Tosin pidimme sitten myöhemmin ruoka- ja tanssikemut sukulaisille, mutta vihkitilaisuudessa he eivät siis olleet. Olimme todella tyytyväisiä valintaamme, me kun emme kumpikaan halunneet astella kirkkokäytävää kaiken kansan pällisteltävinä, vaikka kumpikin kyllä kuulumme kirkkoon. Voin suositella ihan hyvillä mielin.
Ystäväni meni naimisiin siten, että siviilivihkijä tuli juhlapaikalle. Vihkivalojen yhteyessä oli mm. viulunsoittoa, laulua ja runonlausuntaa. Paikka todella kaunis vanha rakennus. Nuo olivat kauneimmat häät, missä olen ikinä ollut! Paljon kauniimmat kuin mitkään kirkkohäät, joissa aina tulee kauhean feikki olo, kun kukaan tutuista ei ole kovin uskonnollisia, ja pappi vaan veisaa Jumalan seurakunnasta yms.
Mieheni ei myöskään kuulu kirkkoon ja tuntuisi väärin pakottaa hänet liittymään häiden takia.
Oikeasti unelmoin sellaisesta, että voitaisiin "karata" vihille maistraattiin, mennä sen jälkeen syömään esim. Michelin-ravintolaan ja sitten mennä kahdestaan hurvittelemaan hotelliin, ilman mitään kännäyksiä tai mummontanssittamisia.
t. ap
on ihan just niin romanttinen kuin te haluatte. En tajua tätä että kirkkohäät vain voisivat olla "oikeat häät", ja siviilivihkiminen jotenkin halpaa ja huonoa.
Tilaatte vihkijän vaikka maailman romanttisimpaan pitsihuvilaan, kesäaurinkoon, puet kuusimetrisen tyllipuvun päällesi, ripottelet ruusunlehtiä sulhasesi hattuun ja tanssitte toista viikkoa valssia syöden pelkkiä vaahtokarkkeja ja vaaleanpunaista kuohuviiniä. Ihan mitä tahansa, vain mielikuvitus on rajana.
Vikijällä oli joku viitta, ihan juhlalinen tilaisuus, lämmin. Vaikka lyhyt:-). sitten menimme syömään hyvin.
Mieheni ei myöskään kuulu kirkkoon ja tuntuisi väärin pakottaa hänet liittymään häiden takia.
Oikeasti unelmoin sellaisesta, että voitaisiin "karata" vihille maistraattiin, mennä sen jälkeen syömään esim. Michelin-ravintolaan ja sitten mennä kahdestaan hurvittelemaan hotelliin, ilman mitään kännäyksiä tai mummontanssittamisia.
t. ap
Tottakai saa sitten jälkeenpäin kuulla valituksia, kun ystävät ja suku ei päässytkään syömään ja juomaan häihin, mutta toisaalta, ei tartte sit lahjojakaan ostaa =D
Kun miettii miten paljon rahaa voi pahimmillaan mennä häihn, niin panostakaa vain itseenne.
hääjuhlapaikalla. Omaan makuumme ihan sopivan romanttinen tilaisuus. Se on tosiaan ihan teistä itsestänne kiinni, millaisen juhlan haluatte järjestää. Jos haluatte siviilivihkijän juhlapaikalle, kannattaa olla ajoissa liikkeellä. Siviilivihkijää ei ole pakko ottaa lähimmästä maistraatista. Monella on tosi hyviä kokemuksia Hyvinkään maistraatista, tuo virasto on saanut jonkun palkinnonkin hyvästä palvelustaan siviilivihkimistä haluaville. Vihkivä virkamies voi olla laamanni, käräjätuomari tai henkikirjoittaja. On myös mahdollista tilata siviilijuhlapuhumiseen erikoistunut ihminen juhlapaikalle. Paikan nimi taisi olla Pro-seremoniat ry.
..mielestä "romantiikka" lähtee ihan siitä parista itsestään, heidän tunteista toisiaan kohtaan, eikä kyse saa olla mistään ruusunlehdistä tai kynttilänvalosta, mun mielestä kaikki tuollainen tekemällä tehty romantiikka on feikkiä.
Meillä oli ihan perusmaistraattivihkiminen, haluttiin että tilaisuus on rento ja hauska, muutama kaveri mukana, vihkimisen jälkeen juomingit ja syömingit.
molemmat tosi ihania tilaisuuksia. Tuomari (molemmat naisia) pukeutunut kauniisti, kynttilä ja kukkia, paksu matto, minkä päällä seisottiin.
Aika lyhyt tilaisuus kuitenkin.
Ensimmäisessä liitossani yllätyksenä käly ja hänen perheensä paikalla, vaikka ei oltu erikseen pyydetty. Lisäksi kukkia työpaikoilta ja naapureilta - ei pidetty salassa naimisiinmenoa. Kun mentiin kotiin, siellä oli riisiä työnnetty postilaatikosta ja riisikasoja käytävällä.
Toinen vihkiminen myös oikein mukava, tilaisuuden jälkeen mentiin huippuruokapaikkaan syömään.
Toisella häämatkalla hotellissa odotti tosi iso ja ihana hedelmävati - olivat mun työpaikalta sen tilanneet, vuoteessa ruusunlehtiä sydämen muodossa.
jäätiin hotelliin kahdeksi yöksi ja tilattiin hieronnat.
Olen viime aikoina miettinyt siviilivihkimistä vaihtoehtona tavallisille kirkkohäille. En jaksaisi kaikkia niitä kitiseviä sukulaisia ja riitoja. Tiedän jo nyt, että riitaa tulisi, koska anoppi vihaa minua.
Mistä on peräisin käsitys, että kirkkohäät ovat aina isot ja jos haluaa pienet juhlat, pitää valita siviilivihkiminen? Tällaiseen käsitykseen törmää jatkuvasti.
Kirkkohäät voivat olla juuri niin pienet kuin tarvitaan eli paikalla ovat kihlapari, pappi ja todistajat. Papin saa todennäköisesti siviilivihkijöitä helpommin haluamaansa vihkipaikkaan.
tosin ei ne muista tilaisuudesta mitään kun olivat niin pieniä. Todistajatkin oli maistraatin puolesta. Ei jaksettu mitään juhlia ym.
Kotona sitten myöhemmin kahviteltiin sukulaisia kun muutenkin tulivat käymään.
Ei olla kaduttu :)
Kyllähän se vihkiminen on aika karu ja nopea toimitus, mutta romantiikkaa voi järkätä sitten itse lisää :)
että mieheni ei kuulu kirkkoon ja mielestäni olisi härskiä vaatia häntä liittymään ainoastaan häidemme takia.
t. ap
Mistä on peräisin käsitys, että kirkkohäät ovat aina isot ja jos haluaa pienet juhlat, pitää valita siviilivihkiminen? Tällaiseen käsitykseen törmää jatkuvasti.
Kirkkohäät voivat olla juuri niin pienet kuin tarvitaan eli paikalla ovat kihlapari, pappi ja todistajat. Papin saa todennäköisesti siviilivihkijöitä helpommin haluamaansa vihkipaikkaan.
t. ap
Toki piti varata se aika sinne maistraattiin, kun piti olla ne avioliiton esteet tutkittu. Mentiin maistraattiin, meidät vihittiin, mentiin syömään. Vietettiin mukava iltapäivä, mutta sitten palattiin kotiin lasten luokse. Heillä oli mummo hoitajana sen aikaa kun me juhlittiin..
toinen kúuluu seurakuntaan? Miksei tästä möykätä kuten tuosta homovihkimisestä?
Kuka teillä on ollut siviilivihkijänä? Millainen hän oli, ja mitä muuten piditte? Vai voiko siihen yleensä vaikuttaa, kenet saa? Ajattelisin, että olisi kiva jos kemiat vihkijänkin kanssa osuisivat edes vähän samaan suuntaan...