Mä en haluu miehen veljeä hautajaisiin.
Mieheni ja veli eivät koskaan olleet väleissä, eivät nähneet toisiaan muutamaan vuoteen.
Mieheni kuoli pari viikkoa sitten ja tulevanan viikonloppuna on hautajaiset.
Mies kuoli monen vuoden sairastelun jälkeen.
Nyt miehen veli on ilmoittanut saapvunsa ahutajaisiin, tai oikeastaan siitä ilmoitti hänen vaimonsa.
Ja vaimo oli siis ilmoittanut asiasta anopille joka paukaisi asian minulle juuri aamulla.
En halua mieheni veljäe tai hänen vaimoaan (lapsia heillä ei ole) hautajaisiin.
Mieheni ei voinut sitää veljeään joka on siis juoppo, ollut vankilassa yms.
Silloin kun olivat vielä väleissä, veli kävi kylässä mutta vain sen takia että voisi varastaa jotakin myytäväksi.
Vei autokatoksestamme kaasugrillin ja ruohonliekkurin yms.
Nyt vaan tässä kerään rohkeutta ja aion kieltää veljeä tulemasta.
Kommentit (21)
Olihan se ollut kuolleen toivekin ettei veljeä päästettäis. Tsemppiä vaan ap! Eikä sellaista suomessa tunneta kuin "oikeus ruumiiseen". Joku täällä on katsonut liikaa amerikkalaisia rikossarjoja....
Minun tädillä kesti kaksi vuotta päästä hautaan, kun omaiset kävivät oikeudessa taistelua. Veljen toive ei paljoa paina, jos sitä ei ole kirjallisena. Joten tehdään me elävät ainakin palvelus omaisille ja kirjataan tarkkaan toiveemme.
laki on miehesi veljen puolella---
Tuskin kiusallaan haluaa tulla. Jos nyt kiellät, teillä on välit poikki aina. Jos otat vastaan, siitä saattaa seurata jopa jotain hyvää.
Jos on kyse kirkollisista hautajaisista, niin kirkkoon saa tulla kuka tahansa. Muistotilaisuuden voi pitää niille, joille haluaa. Sinuna miettisin vielä.
Siinäpä et haluua, pahasti näyttää siltä, että emme voi saada kaikkea. Sinulla ei ole mitää lupaa eikä oikeuttakaan päättää tuollaisesta asiasta. Vaikka ihminen olisi kuinka mätä, hänellä on oikeus suruunsa.
ps. kirkko on avoin paikka kaikille, kristus ei käännä selkäänsä
Ainahan hän voi siunaukseen tulla.. älä vaan kerro missä muistotilaisuus =)
mikä laki säätää hautajaisvieraista?
tuollaisen rikollisen kohdalla pitäisin ainakin tiukasti huolen ettei hänellä koskaan asiaa kotiinne. Todennäköisesti lähtisi vain taas paljon tavaraa hänen mukanaan. Kirkkoon tai muistotilaisuuteen en kieltäisi tulemasta. Sen enempää en olisi tekemisissä koska eihän hän halunnut veljeäänkään nähdä eikä kuolema yllätys jos oli sairastanut pitkään.
julmalta kuulostaa tuokin,että kieltää veljeltä hautajaisiin tulon..oikeus surra se on juopollakin..
Mies ei kuulunut kirkkoon, eikä kukaan meidän perheestämme.
Ihan on yksityinen tilaisuus.
Enkä aio päästää veljeä sinne. Mieheni ei olisi sitä halunut ja toi sen usein esiin ennen kuolemaansa, ettei halua veljeään hautajaisiinsa.
Tunnen veljen ja on tyyppinä sellainen joka rakastaa kohtauksia, joten jotain sensuuntaista on odotettavissa.
Vaikka palkkaan turvamiehet ovelle, mutta hautajaisiin ja muistotilaisuuteen ei pääse.
Ja lapsemme (3kpl) ovat samaa mieltä asiasta. Aikuiset lapsemme eivät halua tyyppiä paikalle.
Voi sitten itse käydä hyvästelemässä, hautaamme tuhkauurnan omistamamme mökin takapihalle, mieheni valitseman puun juureen.
Mutta joo, anoppi ja appi ja miehen sisko ja kaikki siihen klaaniin kuulvat saavat varmasti paskahalvauksen.
Saakoot.
Suututtaa että jätkä järkkää tällaisen shown ennen hautajaisia ja muistotilausuutta. Varsinkin kun on varsin hyvin tietoinen siitä, ettei ole millään muotoa tervetullut.
Mut se onkin itsekeskeinen paska.
Kiva tuleville mökin omistajille... Ikinä ei voi olla varma, että mökki maineen pysyy suvun omistuksessa.
Saattaa veljellä olla hyviä muistoja esim. lapsuudesta ja näin ollen on alkanut omatunto kalvamaan vasta liian myöhään... :( Miten voit kieltää häntä tulemasta? Todella monet ihmiset tajuavat olleensa k*sipäitä ja liian vähän yhteyksissä vasta siinä vaiheessa, kun se toisen elämä loppuu eikä häntä enää näe.
mikä laki säätää hautajaisvieraista?
Muistotilaisuus onkin sitten jo asia erikseen.
"Mutta joo, anoppi ja appi ja miehen sisko ja kaikki siihen klaaniin kuulvat saavat varmasti paskahalvauksen." Juoppo on kuitenkin heidän perhettään...
Mutta jos sua ja lapsia ei haittaa seuraukset, niin sitten vartijat ovelle.
Jos kerran on yksityistilaisuus niin silloin voit tehdä mitä haluat.
Saako tuhkat haudata yksityiselle maalle? Kiva tuleville mökin omistajille... Ikinä ei voi olla varma, että mökki maineen pysyy suvun omistuksessa.
Voidaan sijoittaa myös yksityiselle maaperälle lääninhallituksen luvalla.
Tuo ei muuten pidä paikkaansa.
Hautajaiset voi pitää omana tietonaan, silloin siis ei kyselijöille kerrota milloin ja missä kuolleen hautajaiset pidetään (ole tämän itse joskus valinnut).
Ja itse olen päättänyt ettei eräät henkilöt osallistuneet hautajaisiin. Juurikin syynä se ettei tiedä missä kunnossa sinne tulevat ja puhuuko siellä jotain loukkaavaa jolloin saadaan vaan pilattua hautajaiset.
Kirkkoon saa kaikki tulla mutta hautajaiset on yksityinen tilaisuus jonne ei kaikilla ole asiaa.
Jos ap.n mies olisi tahtonut olla veljensä kanssa väleissä niin välit olisi sovittu.
Kyllä ap miehensä läheisimpänä omaisena osaa päättää tuleeko veli osallistumaan sinne.
Itse olen hyvin tyytyväinen etten antanut erään läheiseni osallistua hautajaisiin. Se on hyvin tiivis ja tunteellinen juhla tuo viimeinen matka eikä sitä auta pilata ajattelemalla että pitää toimia jollain tavalla.
Se oikeus on siinä että miltä lähiomaisesta tuntuu oikealta ja miten kuollut toivoisi.
Kuollutta voi mennä muistamaan sitten haudalle ja jutella siellä, hautajaisiin osallistuminen ei ole oleellista nyt jos se ei ollut sitä tovi sittenkään kun toinen eli.
"Mutta joo, anoppi ja appi ja miehen sisko ja kaikki siihen klaaniin kuulvat saavat varmasti paskahalvauksen." .
Kun anoppi hakee oikeutta poikansa ruumiseen. Kohta se onkin niin, että sinulla ja lapsillasi ei ole mitään asiaa hautajaisiin.
voi kertoa niille muille sukulaisille miehesi tahdosta; koska hän ei halunnut veljeään hautajaisiinsa, niin aiot toimia hänen tahtonsa mukaan. Yksinkertaista ja helppoa, anopin kautta viesti menee varmasti perille veljellekin.
Olihan se ollut kuolleen toivekin ettei veljeä päästettäis.
Tsemppiä vaan ap!
Eikä sellaista suomessa tunneta kuin "oikeus ruumiiseen". Joku täällä on katsonut liikaa amerikkalaisia rikossarjoja....
Ilman luotettavaa dokumenttia on vaikea jälkikäteen näyttää todeksi, vainajan tahtoa. Omaisten muistikuvat vainajan näkemyksistä taas ovat usein jopa täysin vastakkaisia.
Sinäkö, et ole yhtään itsekäs?!