Millä laululla hyvästelet teiltä lähtevät vieraat?
Kommentit (356)
lähtö-/saatto-/ovilauluperinne on nimetään gospajot tai lyhyemmin gospat. Ja sitä ei kyllä lauleta eteisessä vaan pihalla, tai nykyään myös kerrostalon alaovella, sillä perinteisesti on ollut tapana että lähinaapurit myös osallistuvat jos sattuvat paikalle.
Itseäni ottaa aivoon, kun meidän äiti ei ikinä arvostanut tätä perinnettä, vaan jotenkin häpeili. Meillä ei koskaan ollut gospajotteja, joten suvun omat gospat eivät ole säilyneet. Mummikin kuoli jo ennen syntymääni.
Muuten kyllä pidetään yllä perinnettä, vaikkei se ihan aitoa mielestäni ole laulaa jotain suurlähettiläitä. Siksi me yleensä lauletaan joku virsi.
Joku aika sitten kuulin, että gospajotteihin on usein saattanut liittyä myös joku tanssi tai leikki. Siksi me ollaan nyt otettu tavaksemme ystäväperheiden kanssa laulaa ja leikkiä yhdessä "kehrätkäämme silkkilankaa, hienompaa kuin villalanka, "Mikosta" vähän väärällistä käärällistä, käännä itses ympäri. --
Nyt on vähän väärin tehty, takapuol' on eteen käätty, kaikista vähän väärällistä käärällistä, käännä itses ympäri!"
Meillä on sukujuhlat tulossa ja vieraita tulee Ruotsista ja Eestistä asti. Toivoisin vinkkejä lauluista, jotka sopisivat kaikille kansallisuuksille, ettei kenellekään tulisi mieleen, että olemme rasistinen suku.
Hortto Kaalolla on laulu "Miksi ovet ei aukene meille". Voisikohan sen ajatella niin päin, että miksi ulko-ovi ei aukene kotiin lähtiessä? Eli onko juhlissa niin kivaa, että ei raaskisi avata ovea lähteäkseen.
Vinkkejä otetaan vastaan!
opetellaan kuumeisesti Chisun Lähtöä:
Mut viereltäin mun
täytyy nyt sun
kääntyä pois
Sun taivaalles laulan auringon
Sun kasvoilles kuutamon
Sun sydämmes
olkoon karttasi
Sun muistosi
sun kotisi
Siel' ootan sua
ainiaan
Kai Hyttinen sen tiesi sanoa ;-)
"Jos pillua saan, niin mä lähden mukaan.."
"Sun koti ei oo täällä" Chisua mukaillen.
Meidän täytyy keksiä säännöt rakkaudelle.
Ja rakastaa niiden rajoissa, hiljentää risteyksiin ajoissa.
Meidän täytyy keksiä säännöt rakkaudelle.
Ja rakastaa niiden rajoissa, kääntyä kotiin ajoissa.
Just tää on ihan perseestä, kun en ikinä pääse hyvästelylauluun asti, ennen kuin vieraat lähtevät. Yleensä mun vieraat jostakin syystä lähtevät jo seurustelulaulun aikaan ja vieläpä kesken sitä! Poistuvat niin äkkiä, että en useinkaan ehdi enää vaihtaa hyvästelylauluun, siihen kun liittyy oma koreografiansa ja rekvisiittansa, jota ilman laulu ei vaan toimi. En ole ikinä vielä saanut esittää keittiöön siirtymislaulua, kahvilaulua, piirakkalaulua, onpas teidän lapset kasvaneet -laulua, hyvästelylaulusta nyt puhumattakaan. Hyvä kun saan tervetuliaislaulun esittää. Siinäkin vaiheessa jo tuntuu, että vierailla on kiire rynniä ohitseni sisälle, kun sen ulko-oven edessä portailla esitän. Miksi ihmisillä on nykyään aina niin kova kiire?
[quote author="Vierailija" time="21.12.2012 klo 08:48"]
[/quote]
Sille joka kyseli jouluista lähtölaulua, ehdottaisin Chris Rean "Driving home for Christmas" :)
331 oon niin samaa mieltä. En saa edes ääntäni ja pianoa kunnolla soimaan ja kansaa tanssimaan, kun vieraat jo lähtevät :(
Minulla on tapana veisata että "Käy yrttitarhasta polku, vie Golgatalle se. On Hengen viitoittama sen joka askele. Se tie vie viimein taivaaseen, mutta tie se on tuskien."
Ja vesi oli mustaa -
Äiti kulki mustissaan
Ja pappikin sai kahvia juodakseen.
Ja isä oli kännissä,
Kuinkas muutenkaan.
Joku kantoi kukkia eteiseen...
Ja isä meni Ruotsiin,
Äiti lensi taivaaseen
Ja pappi sai taas kahvia juodakseen.
Ja veli oli kännissä,
Näin sen itkeneen.
Lumi teki enkelin eteiseen...
Näkemiin rakkaani maailman tuuliin
rakkaani näkemiin ethän lennä uniini.
Hautaan sinut muistojen metsiin ja peitän tähtisumuihin
kun sinä astut läpi vuosisatojen.
Piirrä nimes vuorenhuippuihin ja
kerron muuttolinnuille enkä viereltäni löydä sinua.
Beibi beibi se on ohi
Joten älä mua enää kirveelläsi sohi
Meillä on aika railakkaita juhlia ja vaikka teräaseet piilotetaan ennen vieraiden tuloa, niin aina ne perkeleet löytävät ne jostain.
Aurinko nousee,
On kastetta maassa.
Aika on herätä,
Nousta ja lähteä,
Kohdata ystävä kallehin.
Niin kaunis on maa,
Niin korkea taivas.
Soi lintujen laulusta kukkiva kunnas
Ja varjoisat veet,
Niin varjoisat veet.
Päivä on kirkas,
Vain metsässä tuulee.
Aika on naurun
Ja leikin ja riemun.
Mukana ystävä kallehin.
Aurinko laskee,
Jo pitenee varjot.
Aika on eron ja jäähyväisten.
Poissa on ystävä kallehin.
Niin kuin muuttolintusen tie.
Ja niin edespäin. Kai te nyt sanat siihen osaatte.
Who let the dogs out
Ja sitten ryntäämme ulko-ovelle katsomaan ja pukkaamme pahaa aavistamattomat vieraat pihalle. Sen jälkeen ovi lukkoon.
Tämän vuoden suosikiksi kohosi Saksan Standing Still: "I'm standing still as you're walking out". Naapureilta tuli valituksia kun kokeilimme Albanian biisiä. Loreenin Euphoria oli molempien lemppari, mutta kun miehellä on selkävaivoja ja minulla reilusti ylipainoa varsinkaan koreografian loppu ei millään ota sujuakseen.