Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käykö maitoallergikolle vuohenmaitojuusto?

17.11.2005 |

En ole uskaltanut kokeilla, kun olemme tässä poteneet soijavahingon seurauksia monta päivää. Mutta jos jollain olisi tietoa, niin rohkenisin ehkäpä kokeilla. Olen vain kuullut, että vuohenmaito voisi soipa maitoallergiselle. Onko kellään kokemusta tai tietoa?

Alona

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkseni kaikkien nisäkkäiden maidot on lehmänmaitoallergiselta kielletty, mm. lammas, vuohi yms.

Vierailija
2/5 |
18.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Meille aikoinaan lastenlääkäri kertoi seuraavaa asiasta kysyessäni:

Osa lehmänmaidon ja vuohenmaidon (allergiaa aiheuttavista)proteiineista on samoja tai hyvin samankaltaisia, joten on todennäköistä, että lehmänmaidolle allerginen on allerginen myös vuohenmaidolle. Mutta tiedän joillain lääkäreillä olevan myös eriäviä mielipiteitä (suosittelevat vuohenmaidon kokeilemista), ja olen kuullut lehmänmaitoallergikoista joille vuohenmaito ei aiheuta oireita.

Itse en ole maitoallergikoillani kokeillut, mutta jossain vaiheessa olen harkinnut kokeilevani. Eli itse kokeilisin tilanteessa jossa maitoallergia jo " menossa pois" ja lapsi ei saa maidosta kovin rajuja oireita. Voimakkaasti reagoivalle tai tiukassa välttämisvaiheessa en itse kokeilisi. Lastenlääkärimme muuten sanoi myös, että hevosenmaidon proteiinit ovat erilaisia kuin lehmänmaidon, joten sen pitäisi sopia paremmin lehmänmaitoallergikolle. Saatavuus taitaa vaan olla aika huono, joten eipä ole tullut sitäkään kokeiltua ;)

Meillä esikoinen on myös maito- ja soija-allerginen. Onneksi ovat kyllä jo aika tavalla helpottaneet.

N.N.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
18.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ristireagoinnin takia lehmänmaitoa ei voida korvata muiden eläinten maidolla.

Vierailija
4/5 |
18.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että jätetään vuohenmaitokokeilut tuonnemmaksi. Tytöllä on ikää vasta 1v8kk ja allergisten aineiden lista on ollut enemmänkin kasvu- kuin laskusuunnassa. Tärkeimmät vältettävät tällä haavaa ovat maito, soija, muna, kala, kotimaiset viljat, sika, nauta, broileri ja lukuisa määrä hedelmiä. Tyypillisesti allergisoivia aineita kuten pähkinöitä yms ei edes kokeilla tässä vaiheessa.

Alona

Vierailija
5/5 |
18.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ensin ei sekään sopinut, sitten vuohenmaito sopi ja lopuksi lehmänmaitokin. Meidän 2v tytölle voisin kokeilla, hän sietää jo pieniä määriä lehmänmaitotuotteita, on hurjasti alkanut parantua kesän jälkeen. Onko niitä juustoja hyvin saatavilla? Entä jugurtteja tms?