Voinko erota ja muuttaa 600km päähän nykyisestä asuinpaikastamme?
Olen niin väsynyt tähän suhteeseen. Välillä parempia aikoja, mutta aina saan olla varpaillani, kun mies niin mustasukkainen. En saisi jotain yleisellä tasolla jutella työkavereille jne.
Tuntuu pahalta lasten puolesta, mutta en tiedä jaksanko enää tätä liittoakaan.
Jos eroaisin niin muuttaisin kotikaupunkiini takaisin. Onko se ihan laillista ja miten menisi tapaamiset sitten isän kanssa?
Toivon asiallisia vastauksia
Kommentit (9)
Muuttovapaus on olemssa, mutta kysymys kuuluu: olisitko tulevalla paikkakunnalla menossa sossujonoon? Et välttämättä saisi toimeentulotukea, työkkärikorvaukset saisit kyllä. Olisiko työllistymismahdollisuuksia, valmista paikkaa johon astua? Siinä menee aikansa, ennen kuin elareita saisit mieheltäsi (jos koskaan), tai sitten uudelta kunnaltasi elatustukea.
tietysti. Kuinka sitten jos haen eroa niin onko mulla oikeus ottaa lapset ja muuttaa?
voit muuttaa vaikka utsjoelle asumaan
kokemusta on. miehellä mt ongelmia jonka takia ero oli ainut vaihtoento. muutin tosin 350 km päähän. nyt olen muuttamassa uudelleen, silloin välimatkaa tulee myös se 550-600km mut ei mies voi estää. Syy muuttoon on nykyisen asuinpaikkani olematon tukiverkosto, sekä se että en minä eikä lapsi viihdy täällä. En ole vielä miehelle kertonut vaikka kaikki alkaa olla selvää ja varmaa on ettei ilahdu asiasta. vaikka tapaamiset tulee säilymään ennallaan joka kolmas viikko pe-ke/to niin kauan kun koulu alkaa. Lapsi kohta 5v.
olisiko miehen tultava aina sitten lapsia tapaamaan vai miten menisi? Tuntuisi kamalalta, siis aivan kamalalta, repiä lapset tästä ja ns.erottaa isästään. Mutta mietin jaksanko itsekään enää.
ap
menee niin et tuon lapsen puoliväliin autolla johon isä tulee vastaan. Joskus vien koko matkan ja olen vlopun ystäväni luona samalla. Nyt kun muutamme niin juna yhteydet ovat paljon paremmat (ei vaihtoja) joten luulen että alan käyttää sitä, pendolinolla pääsee tämän n. 600km matkan alle 4h kun 350km omalla autolla 3,5 h tai jopa enemmä jos pysähtyy ja huono sää talvella. ja siis joka 3. viikko tapaaminen. Sitten en tiedä kun koulut alkaa, ei ole kuin viikonloppu tapaamisia nyt siis pe-ke/to. Ollaan sovittu et loma aikoina enemmän isän kanssa, varsinkin kun koulu alkaa ja tapaamiset vähentyy.
Riitaisa oli ero mut molemmille on erittäin tärkeää lapsen hyvinvointi ja se että suhteet tiiviit molempiin vanhempiin. ei mitään köydenvetoa lapsen "omalle puolelle" saamista tms.
t 10
olen nyt täällä työn ja lapsen koulun takia kiinni kesälomiin. Katson sitten mitä teemme.
rajojen sisäpuolella saa muuttaa ilman lasten isän suostumusta.