" Tyhjäntuntuiset rinnat"
Vauvani on 7 vk vanha ja oikeastaan rintani eivät ole enää milloinkaan täyden tuntuiset niin kuin alussa oli...mahtaakohan maitoa silti olla rinnassa? Miten teillä täysimettäjillä, onko rinnat sen tutuiset, että olisivat täynnä maitoa? Yritän päästä osittaisimetyksestä eroon, siis päästä takaisin täysimetykseen ja siksi vähän huolestuttaa, koska rinnat ovat jatkuvasti kuin tyhjät. Osittaisimetykseen jouduin rintaraivarien vuoksi, jotka nyt näyttäisivät 2 viikon jälkeen laantuneen=)
Kommentit (7)
Minulla on myös tyhjän tuntuiset rinnat vaikka maitoa tulee ihan riittävästi. Tällä hetkellä poika on 4 kk ja olen pärjännyt pelkällä rintamaidolla. Välillä olen joutunut tosin antamaan korviketta rintaraivareiden takia mutta pääosin poika on saanut rintaa. Minulla rinnat ovat täyden tuntuiset vasta sitten kun poika ei ole syönyt moneen tuntiin, esimerkiksi jos poika on nukkunut koko yön syömättä kertaakaan. Aamulla onkin sitten hirveä hätä päästä imettämään kun rintoja pakottaa vietävästi. :)
Lapsihan lisää sitten tarpeen vaatiessa maitomäärää imemällä tiheämmin...kyllä se riittää.
Maidon tuotannossa on totta kysynnän ja tarjonnan laki eli vauva tekee itselleen maitomäärän hyväksi kun vain imettää vauvan tahtisesti. Vaavi ilmaisee halunsa kyllä eikä syö jos on ylitäysi. Itse imetin ensimmäistä 6kk ja oli varsin pulska tyttö ja nyt toivon kaiken sujuvan yhtähyvin.
Tietysti nämä ohjeet pätevät jos vauva ja äiti terveitä.
Onnea imetykselle. se kannattaa!
siis täysimetin 6kk asti ja kaikenkaikkiaan 1.4v asti.
Sekoilin ja tein vastauksestani uuden viestin...tällaista tämä äitiys voi teettää...
Moikka!
Minulla imetystä takana 7,5 kk ja aina välillä rinnat tuntuvat tosi tyhjiltä ja silloin vasta muistan, etten ole juonut tarpeeksi. Lisään siltä seisomalta rutkasti juodun veden määrää ja johan alkaa rinnat tuntumaan täydemmiltä! Tosin enää en pääse siihen dollyparton-kokoon joka oli ihan alussa mutta selvän eron huomaan.
Eli: Juo vettä PALJON! Minulla on tapana naukkailla vettä pitkin päivää + jokaisen imetyksen päätteeksi juoda 1-2 lasia isoa vettä. Pissalla tosin joutuu juoksemaan tämän tästä mutta mitäpä sen väliä kunhan maito riittää:)
Ekat pari kuukautta rinnat olivat aina ihan kovat ja pulleat heti kun syötöstä oli kulunut pari tuntia. Nyt ei täytyyden (mikä sana, hah) tunnetta enää tule vaikka maitoa tulee kuitenkin hyvin. Poika nyt siis 4kk. Ainoastaan kun oltiin viime viikolla päivä " parisuhdelomalla" miehen kanssa ja poika oli hoidossa niin pumppaamalla ei rinnat tyhjentyneet kunnolla ja silloin taas alkoivat tuntua kovilta.
kaikille vastaajille!!! Täytyy vaan uskoa, että maitoa riittää. Kai se vähän voi psykologinen juttukin olla, et jos ajattelee et ei tää riitä mihinkään, ni ei kai riitäkkään....Nyt sain teiltä itseluottamusta imetykseen - kiitos. Ja hyvä kun muistutettiin veden juomisesta, talvella vaikeampi muistaa juoda kuin kesällä=)
Ja oikeastaan ONNEKSI ei tunnu koko aikaa samalta kuin pari ekaa viikkoa :) Maitoa tulee yhä tarpeeksi, vauva nyt 9 kk. Ja täysimetyskin onnistui 6 kk, olen siitä tosi iloinen :)
" Alkupäivien tai -viikkojen jälkeen on tavallista, etteivät rinnat tunnu täysiltä. Imettäjän elimistö mukautuu vauvan tarpeeseen. Tämä muutos saattaa tapahtua hyvinkin äkillisesti. Joidenkin täysin onnistuneesti imettävien naisten rinnat eivät koskaan tunnu täysiltä tai pakkautuneilta."
http://www.imetystukilista.net/faq/newman_tarpeeksi.php