Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaatko tulkita hevosen elekieltä? Mitä tarkoittaa, jos

Vierailija
21.03.2012 |

hevonen ikään kuin nyökkää, ja saattaa samalla etukaviollaan kevyesti kuopasta maata. Tervehtii, vai? Miten hevonen osoittaa kiintymystään ihmistä kohtaan?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

*huuleen

Vierailija
22/43 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2012 klo 23:28"]

Eläimet eivät puhu. Niiden äännähtelyissä ei ole mitään tulkittavaa. Korkeintaan on jotain erikoista äännähtelyä, kun tekee kipeää.

[/quote]

Tulit sitten asiantuntijana tällaiseen ketjuun vastaamaan. Luuletkos että ihminen on ainoa kommunikoiva eläin vai? Todennäköisesti, jos ihmiseltä otettais pois äänihuulet, ihminen olis luomakunnan surkein viestittäjä. Juuri tänään tuli tilanne koiran kanssa, jossa se joutui pulaan. Ja oli todella huimaa nähdä kuinka se ymmärsi mitä sille viestitin elein ja äänellä ja toimi sen mukaan. Kenties vika on sinussa jos et tajua mitään eläinten viestinnästä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hevonen ei muuten liikehdi hermostuneesti, kuopaisu ja nyökyttely on usein herkkupalan kerjäämistä :)

Tuntemani hevoset ovat osoittaneet kiintymystään puskemalla, hankaamalla naamaa kainaloon tai mahaan, ja hörisemällä kun menee luo.

Vierailija
24/43 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se ole merkki hermostumisesta tai kyllästymisestä kun ei kaviot pysy paikallaan. Meidän ruunalla se on usein myös jonkinlaista isottelua, kun kopsuttelee etukavioilla.

Vierailija
25/43 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hevoseni kuopaisi kaviolla karsinassaan, nuhtelin sitä. Minua kuului tervehtiä mieluiten iloisella hörähdyksellä ja tarkkaavaisella katseella, korvat eteenpäin.  Myös ilman puhaltaminen ulospäin sieraimista oli kohtelias tervehdys ihmiselle.

Meno täpinöissään hevonen saattoi kävellä karsinaa ympäri, mutta kun minä astuin sisään, niin kyllä sen tuli tulla ovelle vastaan. Näykkimiselle myös oli ehdoton ei. Hevonen tiesi sen ettei minua sopinut näykkiä hampailla ja minä tiesin sen, että hevonen piti, kun rapsuttelin sitä oikein lujaa tai harjasin sitä lujaa esim sään molemmilta puolilta.

Vierailija
26/43 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meidän rapsutuksia ja harjaamista rakastava rauhallinen "seurahevonen" teki tuon eleen kun lopetin harjaamisen ja aioin lähteä pois :D Eli selvästi pyyntö kyseessä, sitten taas nautiskeli rauhassa kun jatkoin harjaamista.

Vierailija
27/43 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisiko joku vastata siihen, mitä tarkoittaa jos hevonen nostaa ylä huultaan?  nauraako se vain vai onko sillä hauskaa?:DD

Vierailija
28/43 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä mitä tarkoittaa, kun kaksi ponia möllötttää toisiaan? Toinen poni syö, toinen tepastelee siihen viereen jotenkin hermostuneen oloisesti. Ponit katsovat toisiaan, ja sitten tämä toinen vaan jatkaa syömistään. Se hermostunut poni jää siihen ihan lähelle ja sitä selvästi jotenkin harmittaa, että toinen ei reagoi. Mitä tapahtui?

Vierailija
29/43 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hevonen nostaa ylähuultaan, on se saanut, jostain hajun ja tutkii sitä tarkemmin.

Jos hevonen kuopii etujalalla, se on komentamista, jota ei ihmiselle suvaita.

Näykkiminen, korvien vetäminen luimuun on osoitus menen pois, minä määrään.

Lista on loputon, koska kaikella on jokin oma tarkoituksensa ja tietysti omistaja voi opettaa hevosta tekemään asioita.

Vierailija
30/43 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

se tapahtui, kun annoin tammalle lunta:D ja mitään tammoja ei ollut lahellä, oli vain ruuna, joka seisoi ihan paikallaan

Vierailija
31/43 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

se tapahtui, kun annoin tammalle lunta:D ja mitään tammoja ei ollut lahellä, oli vain ruuna, joka seisoi ihan paikallaan

Vierailija
32/43 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo tää sekoo

Vierailija
33/43 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo tää sekoo

Vierailija
34/43 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla hevosellani se oli uhkaava ele. Teki sitä varsoille, kun itse oli lauman alimmainen aikuishevoslaumassa. Sitten alimpana meni pomottamaan varsoja, nosti etujalkaa, kuopaisi maata ja oli vähän agressiivinen.

Sitten osa hevosista voi kuopia maata, kun kerjäävät. Pyytävät siis joko herkkupalaa, tai sitten että lähdetään jo, ei jäädä tähän tai mitä vain.

Eli tämäkin ele voi olla joko varoitus/uhkaus tai pyyntö. En itse usko tuohon leikkiin. Hevonen leikkii tönimällä lavalla toista, tai ajamalla takaa/leikki tappelemalla. Samalla tavalla vähän kuin koirat leikkitappelevat.

Vierailija
35/43 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No entäs sitten, miksi hevonen käy näykkäämässä toista hevosta? Ja jos toinen hevonen ei reagoi siihen mitenkään, niin onko se näykitty, tyyni hevonen sitten jo ihan alistunut kohtaloonsa näykkijän kiusaamana? 

Vierailija
36/43 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hevoset näykkivät toisiaan yleensä alistamisen ("häivy!"), mutta myös leikin varjolla. Jälkimmäistä tekevät etenkin varsat ja nuoret hevoset. Yleensä näykkimisen tarkoitus on häätää toinen hevonen pois, joten ehkä tuo näykityn reagoimattomuus kertoo siitä, että sitä ei nappaa sen toisen komentelu.

Vierailija
37/43 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tapahtui kun annoin tammalle lunta, ja muita oreja ei ollut lähellä. Oli van ruuna, joka seisoi ihan paikallaan

Vierailija
38/43 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minäpä oon ollu lapsena niin paljon lehmien kanssa että näen niiden olemuksesta ja asennosta onko mikä terveydentila ja mielentila.. puhumattakaan silmistä..

kissat ja koirat aika hankalia joillekkin, kanit sitten täyttä hepreaa jos ei osaa tulkita saaliseläimen tapaan,,

ihminen on niin erilainen eleissään, mutta taidamme todella lukea muita ihan alitajuisesti..kuten eläimet toisiaan.

Vierailija
39/43 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen, että mulle hevonen on ollut sen takia helppo, kun mulla on lapsesta asti ollut kani :D Niissä on paljon samaa.

Vierailija
40/43 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kärsimätön

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä