Mikä minua vaivaa? Onko ero ainut vaihtoehto?
Ongelmani on että olen niin mustasukkainen mieheni entisestä elämästä että en ajattelen sitä päivittäin ja tunnen suunnatonta pahaa oloa ja vihaa exiä kohtaan..
Ollaan seurusteltu vähän yli vuosi ja olen vaan odotellut että nämä tunteet menisi ohi, mutta ei tunnu helpottavan.. En ole mustasukkainen nykyhetkestä, luotan mieheen eikä meillä ole tarvinnut tapella työkavereista, iltamenoista tai muista.. ainut mikä minua hiertää on nuo edelliset suhteet..
Olen hullu tiedän sen, mutta onko tähän mitään lääkettä? Auttaako edes aika?
Kommentit (33)
että minä kehun itseäni ja sitä kuinka olen parempi kuin ne exät ja kuinka häpeän niitä exiä kun ne on niin kauheita..
Ei vaan kysyin että mitä voisin tehdä että saisin oman mielenterveyteni kuntoon ja että voisin elää niinkuin tavalliset ihmiset olematta kaivelemassa koko ajan jotain exiin liittyvää..
Siihen tässä pyrinkin että voisin ajatella exiä ja entistä elämää neutraalisti, mutta kun olen näin hullu niin olen..
Ap
suosittelen sitä lämpimästi, tuolla menolla suhteenne voi ennen pitkää huonosti.
Välillä meni jo paremmin, sitten näin erään lehtijutun joka palautti taas kaikki asiat mieleeni..
Mieskin eilen kyseli että mikä mua vaivaa kun oon niin hiljainen ja masentuntu yhtäkkiä.. en viitsisi myöntää että edelleen ne asiat kalvaa mua..
Ap
se ei estä minua miettimästä hänen exiään paljonkin ja - urkkimaan tietoja!
Mutta. Ihan pohjimmiltaan ei ole kyse existä... jos olen muuten pahalla päällä ja masentunut, alan miettiä aina noita exiä- se on vaan minun fiksaationi. Ihmisillä on usein joku fiksaatio - joku esim. laihduttaa aina masentuessaan, minä alan miettiä mieheni exiä. Ja kun tiedostaa todellisen syyn, joka ei liity mitenkään miehen exiin, voi alkaa parantua.
Itsehän syön, tai söin ennen raskauttani, masennuslääkkeitä, joista on apua siihen masennukseen. Se ei ole erityisen vakavaa ollut ikinä kohdallani, mutta kiva kun sai pikkasen apua lääkkeistä niihin surkeimpiin hetkiin, joita joskus väsyneenä tuli. Olenkin miehelleni sanonut, että koettaa ymmärtää - kun alan jauhaa hänen existään, tai vittuilla niistä, olen väsynyt tai muuten masentunut tai minua ahdistaa oikeasti ihan joku toinen asia.
Eli - koeta muuten saada itsesi kuntoon henkisesti, niin kyllä loppuvat exäahdistuksetkin samalla.
Itselläni on ollut mm. sellaista, että kun olen alkanut seurustelemaan jonkun kanssa, olen ensimmäisen vuoden nähnyt unia, että hän pettää minua. Lähes joka yö. Kuulostaa hyvin sairaalta, mutta olen kuitenkin aika normaali ja hyväs duunissa jne :) En tiedä, miksi juuri tuosta asiasta ja existä on tullut minulle niin suuri pelko, kukaan ei ole edes pettänyt minua ikinä. Ehkä tämä liittyy äitini alkoholismiin tms.
Ehkä tuossa tosiaan on kyse siitä että kiusaan itseäni kiusaamisen ilosta.. tai siis että haluan riutua pahassa olossa silloin kun olen masentunut.. Varmasti huonolla itsetunnolla on osuutta asiaan..
Mitä mustasukkaisuudessa on sellaista, jota et haluaisi muuttaa, vaikka menisitkin terapiaan/keskustelemaan ammattilaisen kanssa?
He kaikki ovat todellakin entisiä, ja täytyyhän siihen joku syy olla, että ovat exiä! Sinulla on ilmeisesti tosi heikko itsetunto, kun vertaat itseäsi joihinkin tuntemattomiin. Muista, että miehesi on nyt sinun kanssasi ja rakastaa sinua!
Kyllä itsellenikin oli kova paikka, kun seurustelumme alkupuolella mieheni äiti mm. nimitti minua vahingossa exän nimellä ja oli tosi kurjaa, kun jätkut mieheni ystävät kyselivät exästä minun läsnäollessa. Rakkauden alkuhuumassa kaikelle tuollaiselle on tosi herkkä, mutta se menee takuulla ohi. Kunhan aikaa kuluu, olet vain onnellinen, että miehelläsi on ollut joskus muitakin. Olisi kamalaa, jos ei olisi ollut, sillä silloin riski, että joku vieras alkaa houkuttamaan on paljon suurempi.
Älä missään tapauksessa enää alennu tietojen etsimiseen miehesi existä äläkä anna mustasukkaisuutesi tuhota suhdettanne. Muuten olet taas pian samassa vaiheessa, että olet opettelemassa uudessa suhteessa ja kaivelet uuden miehen exien tietoja! Se, että saat tällä palstalla tietää muistakin urkkijoista, ei tee sellaista toimintaa yhtään hyväksytymmäksi. Jos todella haluat päästä mustasukkaisuudestasi, sen eteen pitää tehdä töitä ja keskittää ajatukset muuhun.
pessimistinen ylipäätään kaikista asioista (nyt siis ajattelen sitten että ei meidän suhde voi kuitenkaan onnistua)..
Tuohon epävarmuuteen nimenomaan liittyy se että ajattelen että " ei mies mun kans olisi jos exät olisi pysyneet, mä olen vain korvike jne, ei mussa ole mitään ainutlaatuista"
Haluaisin todella mustasukkaisuudesta eroon, jotenkin vaan pelkään mennä ammattiauttajallekaan, sittenhän mies pitää mua ihan hulluna.. tai siis niin kuvittelen.. vaikka mies kyllä kesällä sanoi itsekin että voisin käydä juttelemassa jonkun ulkopuolisen kanssa..
kiitos 33, onneksi täällä palstalla on teitä ihania, jotka jaksatte tukea..
Teen kaikkeni että saisin kontrolloitua noita tunteita ja ajatuksiani..
Mulla tilanne meni ohi aika yksinkertaisesti, kun juttelin asiasta mieheni kanssa. Mulla epävarmuus itsestä heijastui siinä, että kuvittelin miehelläni olleen parempaa seksiä kaikkien exien (joita on paljon) kanssa. Johtui ihan siitä, että nämä miehen suhteet oli melkein poikkeuksetta vakipano-hommia, ja mietin että ei kai se mies nyt ihan tumpeloa ottais vakkariks.. Sitten sanoin miehelle, että ahdistaa että riitänkö hänelle. Ja kappas vaan; yllättäen mies kertoikin, ettei ole koskaan ennen minua harrastanut seksiä selvinpäin! Eikä myöskään ole koskaan ennen ole ollut rakastunut! (noh, tuon rakkausjutun arvasinkin, koska mies ei hirveän hyvä ole tunneasioissa ollut)
Nämä on tosi naurettavia asioita sinänsä, mutta mulle tuli jotenkin ' spesiaali' fiilis noista miehen sanoista.. Mietin nyt, että on mussa jotain erikoista oltava, kun mun kanssa mies on uskaltautunut pitkään suhteeseen!
Ap, usko pois, että siihen on olemassa painavat syyt, miksi mies on sinut valinnut! Toisaalta voi tehdä joskus olon ihan hyväksikin, jos tietää että miehellä olisi ollut muitakin ottajia, mutta hän valitsi SINUT :) Mukavaa aamupäivää, mä meen käymään kaupungilla ja palaan sitten keskusteluun!
olleet yhdessä jne.
Vierailija:
Ehkä tuossa tosiaan on kyse siitä että kiusaan itseäni kiusaamisen ilosta.. tai siis että haluan riutua pahassa olossa silloin kun olen masentunut.. Varmasti huonolla itsetunnolla on osuutta asiaan..
useakin on käynyt juttelemassa esim. terapeutille/psykologille ja osa käyttää masennuslääkkeitä. Et olisi siis mikään harvinaisuus.
Vierailija:
pessimistinen ylipäätään kaikista asioista (nyt siis ajattelen sitten että ei meidän suhde voi kuitenkaan onnistua)..Tuohon epävarmuuteen nimenomaan liittyy se että ajattelen että " ei mies mun kans olisi jos exät olisi pysyneet, mä olen vain korvike jne, ei mussa ole mitään ainutlaatuista"
Haluaisin todella mustasukkaisuudesta eroon, jotenkin vaan pelkään mennä ammattiauttajallekaan, sittenhän mies pitää mua ihan hulluna.. tai siis niin kuvittelen.. vaikka mies kyllä kesällä sanoi itsekin että voisin käydä juttelemassa jonkun ulkopuolisen kanssa..
Haloo!
Se että miehes on ollu lyhyessä suhteessa niin sää ajattelet ettei sua oteta tosissaan?
Mää en voi käsittää miten voi hävetä miehen edellisiä suhteita, puhumattakaan vihata niitä! Mutta meistä on näköjään moneksi..
Elä kuule ihan omaa elämääsi ja jätä ne entiset naiset (niin huonoja kun susta olikin) omaan rauhaansa.
Jos olisit joku mun entisen miehen nykynen niin naurattais toi sun mustasukkasuus. Ettet vaan pelkää oman nahkasi puolesta vai miksi sun pitää tonkia toisista tietoa ja pitää itseäsi parempana?