Syyssäteiden kuulumiset
Heipä hei,
Katsotaan saisimmeko pinoa aikaan tännekin puolelle. Automaattisesti menen vielä vauvakuume puolelle mutta olisi kiva jos tännekin kirjoittaisimme.
Eilen siis tein plussa testin ja kahdelle hyvälle ystävälle kerroin heti. Sillä ajatuksella että on helpompi sitten purkaa iloja (ja suruja) jos sellaisia tulee. Muuten yritän olla hys hys siihen alkuraskauden ultraan asti.
Millä viikolla olette menneet neuvolaan? Mulla olisi esikoisen 1 1/2 vuotis neuvola tammikuun lopussa ja mietin odottasiko sinne asti ja menis samalla. Tosin silloin olisin jo 14 viikolla suunnilleen. Ja sitä ennen halauaisin sinne np-ultraan. Mutta tuntuu vähän " turhalta" käydä tässä ihan alussa siellä neuvolassa. Noh saa nähdä, voi olla että menen aikaisemminkin.
Olen yrittänyt vieroittaa esikkoa 1v3kk tutista ja tunnen olevani ihan surkea siinä, nukkuu huonosti päivällä ja yölläkin saattaa huutaa. Ja tätä on jo jatkunut ainakin 3 viikkoa.
Noh tulipahan purettua.
Tulkaahan muutkin kertomaan kuulumisianne niin saataisiin pino tännekin.
matleena
Kommentit (14)
On kyllä kamala kuulla noita keskenmenojuttuja. Se on niin surullista. Ja tietenkin pelottavampaa nyt, kun on itse tässä tilassa. Toivotaan kaikki sormet ja varpaat pystyssä, että meidän pikku säteet jaksavat mukana kesään asti!
Mulla nämä menkkamaiset kivut vaan jatkuvat edelleen ja valkovuotoa on paljon enemmän kuin normaalisti. Melkein joka lurahduksesta juoksen vessaan peloissani, mutta onneksi on saanut joka kerran huokaista helpotuksesta.
Minäkin " siirryn" tuohon toiseen laskutapaan, jos se on kerran yleinen. Ihme sitten, jos se LA lasketaan eri paikoissa eri tavoin. Ei siis vielä 7. viikko alkanutkaan...
Mukavaa perjantai-iltaa!
mallariina ja masulainen rv 5+4
Piti tulla vähän " piristämään" Kidelmaa. Voi sinua raukkaa kun olet jo noin monta kertaa käynyt tänään oksentamassa. Se on niin kamalaa....
Tuo on kyllä tosi kurjaa, siis keskenmeno. Eipä siinä paljoa tiedä mitä sanoisi. Itsellä on kyllä tosi kumma olo, siis keskenmenon suhteen. Jotenkin tuntuu, että niin helposti ovat meillä nämä kaksi raskautta saaneet alkunsa, että ei pelkkää hyvää voi vain meille sattua. minulla on vain yhdellä hyvällä ystävällä lapsia, ja sekin kahden keskenmenon ja muutaman vuoden hoitojen jälkeen. Toinen ystävä on yrittänyt pari vuotta, yksi keskenmeno on ollut ja yli vuosi jo hoidoissa. Stressaan todella että miten kerron tälle jälkimmäiselle. Tuollekin ystävälle tuntuu kurjalta kertoa jolla on jo lapsi mutta pitkään sai sitä odottaa. ja toisella näin helposti.
mieheni sanoi, että eikö se alkuraskauden ultra ole vähän turha mutta kun niin plajon tällaisia kurjia juttujakin on niin haluan ehdottomasti mennä. Olen vielä tammikuuussa menossa takaisin töihin niin haluan tietää sitä ennen että onko kaikki ok.
Noh, tarkoitus oli piristää ;) eikä olla murheellinen.
Kidelmalle: Kyllähän nuo km ja tuulimunat ja kohdunulkoiset ovat ikäviä juttuja, eikä kellekään soisi niitä sattuvan, mutta valitettavan yleisiähän nuo tuntuvat olevan:(
Kyllä minuakin toisaalta pelottaa, kun olen nyt jo neljättä kertaa raskaana ja olen kolme ihanaa ja tervettä lasta saanut, että voisiko neljännelläkin kerralla vielä olla hyvä tuuri. Mutta toisaalta taas ajattelen, että jos jo kolme kertaa on tullut terve lapsi, niin miksei myös neljättä? No, parin viikon päästähän sen näkee sitten ultrassa ja toivon totisesti, että kaikki olisi hyvin. On tämäkin pikkarainen niiiin toivottu:)
Tänään ja eilen on ollut ilmassa jo sitä pientä kuvotusta. Minulla on tällainen luontainen pahanolon torjuntakeino eli pupellan automaattisesti koko ajan. Kyllähän sen sitten huomaakin. Yleensä paino on noussut ensimmäiselle neuvola kerralle jo kolmisen kiloa, vaikka tässä alussa sen ei pitäisi nousta yhtään. Mutta minkäs teet;) Parhaillaan vedän tässä geishalevyä naamariin ja kohta olisi syksyn ensimmäiset joulutortut valmiit:) Onneksi tämä pieni kuvotus ei vielä estä syömistä!
Hyviä viikonlopun alkuja toivottelee Jaja ja pikkarainen rv 5+4
Kyllä on kylmä ulkona, ainakin täällä eteläisessä Suomessa.
Mulla ei oikeastaan vielä mitään ihmeellisiä merkkejä raskaudesta, paitsi ehkä väsymys. Rv 6+3 ( ehkä ) siis täältä löytyneen laskurin mukaan. Mistä muualta voisin käydä katsomassa laskettua aikaa?
Mulla eka neuvola ens torstaina eli rv 7. Ihmeen aikaisin kun katselin teidän ekoja käyntejä. Ja silloin varmaan selviää se LA tarkemmin.
Tein muuten kaapista kaikki kolme testiä, kun en oikein uskonut todeksi, siis kolmannella kierrolla tärppäsi.
Ei olla vielä kerrottu kenellekään kun pelottaa, et jos tuleekin jotain...
syysterveisin Anna rv 6+3
Olisi tosiaan kiva jos saataisiin tännekin puolelle pino meille säteille! Olen noihin heinäsirkkoihin täällä puolella kirjoitellut aina silloin tällöin. Oon tietoisesti yrittänyt etten ihan joka päivä näillä sivuilla notkuisi, mikä onkin aika hyvin onnistunut. Olo sen verran karsea...
Onkos teillä muilla pahoinvointi yllättänyt ja vieläkö saatte syötyä kaikkea? Eilen ensimmäisen kerran piti käydä pönttöä halailemassa ja tänään myös jo pariin otteeseen. Esikoisesta alkoi pahoinvointi vasta viikolla 8, jos oikein muistan. Pitääkin tarkistää raskauspäiväkirjasta asia. Ruoka ei meinaa maistua oikein, lämmin ruoka ainakin tökkii pahasti. Hedelmät, mehut, viili ja erilaiset leivät menee pikku pakolla alas. Huolestuttaa vaan kun ei saa vauveli varmaan tarpeeksi kaikkea, kun ei saa syötyä... No olen yrittänyt muistaa noita vitamiineja syödä, mutta tuppaa välillä unohtumaan.
Eilen soitin neuvolaan ja kyselin sen viikonloppuisen episodin jälkeen jatkuneesta vuodosta. Enää ei juuri tule kyllä mitään, välillä pyyhkiessä vaan jotain. Kuulemma tälläiset alkuraskauden vuodot yleisiä, jota en tiennytkään. Meidän suunnalla eka neuvola käynti on rv. 10-11. Itse menen joulu viikolla kun viikkoja reilu 11. Aiemmin en kyllä en koe että haluaisin sinne mennä, kun eipä niitä sydänääniäkään kuule kuitenkaan ennen noita viikkoja. Np-ultra täällä suunnalla rv 12 -13+6. Ajattelin ajoissa tilata aikaa, että saan sen aamuksi että mieskin lähtee pikkusta ihastelemaan.
Jos teillä säteillä on esikoisia niin minkä ikäisiä he ovat, kun vauva syntyy? Meillä poika on kesällä 2v 9kk, kun vauva syntyy. Toivottavasti ollaan saatu häntä vähän oppimaan kuivaksi tai että osaisi ilmaista pissahätäänsä. Meillä vielä on tutti pojalla, mutta ei käytä kun nukkuessa. Jollain lomalla se olisi jätettävä pois, mutta en vielä stressaa asian suhteen. Kunhan oma olo parempi, että jaksaa kuunnella sitä huutamista, niin sitten....
Aurinkoista päivää toivotellen!
Kidelma rv 6+5
Onnea Matleena vielä tälläkin puolella plussasta! Ja ihanaa Kidelma, että vuoto on loppunut, toivotaan, että loppuraskaus sujuisi hyvin:)
Olisi kyllä kiva jos saisi tällekin puolelle aktiivisen sädeporukan kirjoittelemaan, kun itsekin tulee melkein päivittäin kirjoiteltua sitten tuonne kuumepuolelle...on niin kiva porukka, ettei osaa poiskaan olla:)
Minulla on ensimmäinen neuvola jo 2.12 ja sitä ennen käyn yksityisellä alkuraskauden ultrassa 30.11. Silloin viikkoja on 7+2, joten toivottavasti näkyisi sitten se sydämensykekin. Minulla ei ole minkäänlaista pahoinvointia. Toisaalta olisi ihan kiva jos olisi edes vähän, niin tuntuisi tämä raskaus todellisemmalta, mutta toisaalta väsymys kyllä on kova ja mahaa nippailee välillä siihen malliin, että tietää siellä jotain tapahtuvan. Minullakin aiemmissa raskauksissa on yleensä sellainen kuvotus olo tullut jossain 7-8 vkolla, joten vielähän sekin ehtii;)
Meillä kuopus on kesällä tämän tulevan nelosen syntyessä 1v7kk, joten pikkainenhan hänkin vielä on. Isommilla tytöillä on ikäeroa 1v11kk ja muistan, että ensimmäinen vuosi oli silloin aika rankka. Tietääpä siis mitä on tulossa;) Onneksi aika kuitenkin menee todella nopeaan ja kun vielä tietää, että tämä on sitten meidän viimeinen lapsemme niin eiköhän sitä jaksa. Meillä kuopus ei ole koskaan tuttia syönytkään, joten siitä vieroitusta ei tarvitse tehdä, mutta joskus pitäisi vieroittaa hänet peukusta...
että säteille löytyi oma pino!!
Mulla ei ole ollut mitään pahoinvointia, ainakaan vielä. Äitillä ei ole sellaista raskauksien aikana ollut, joten toivottavasti hyvä olo olisi periytyvää. :)
Todettavavia oireita on ollut väsymys, vilutus ja rintojen ÄLYTÖN arkuus. Viime yönä heräsin siihen, että tuntui kun niitä olisi revitty rikki! Mutta oikeastaan on mukava, että jotain oireita on, niin vauva-asia tuntuu enemmän mahdolliselta. :)
Ens viikolla menen yksityiselle ultraan ja toivottavasti siellä pikkuisen sydän lyö. Eka neuvola on rv 8.
Milloinkohan ne neuvolassa tarkentaa sitä laskettua aikaa? Näin ekakertalaisena kun ei tiedä... Nuo laskemistavat kun niin vaihtelevat, esim. kun Jajan kanssa rv:t eri, vaikka kp:t oli samat, mutta kierron pituus eri... Vaikka eipä tuolla tarkalla päivällä niin merkitystä ole.
Mitään tekonimeä ei vielä ole meillä. Olkoon sitten vaikka toistaiseksi masulainen.
Hyviä vointeja säteet!
mallariina ja masulainen 5+6
hienoa, että vuoto loppui. Toivotaan nyt, että masuasukilla on kaikki hyvin.
*halaa*
Meillä neuvola laskee aina automaattisesti tuon 28 pv:n kierron mukaan ja muuttaa sitä vain siinä tapauksessa, jos ultrassa tulee reilusti yli viikon heitto suuntaan tai toiseen. Sillä minä aloin laskea nyt ihan tuon neuvolan mukaan noita viikkoja:)
Sinänsä noilla la ei ole paljoa väliä kun vauvat kuitenkin syntyvät milloin haluavat... esim. meidän kuopus syntyi rv 41+6 käynnistyksellä, jotta ihan valmistautunut olen siihenkin, että se on 31.7 kun meidän vauva tulee maailmaan:)
Niin, ei tuolla muutaman päivän heitolla taida olla merkitystä. Paitsi, että tuon oys:n sivuilta löydetyn laskutavan mukaan mulla alkais huomenna SEITSEMÄS viikko, muutoin vasta moooooonen päivän päästä. ;)
Yritetään, jos vaikka saisimme viikko pinon aikaiseksi muita säteitä kuumeilu puolelta odoteltaessa. Säteet tuntuu kuitenkin omimmalta paikalta kirjoitella.
Meillä on tämä nykyinen tyttö myös heinäkuun lapsi joten ikäeroa tulee aika tarkalleen 2 vuotta. Kovasti on omaa tahtoa neidillä joten toivottavasti ei ole mikään mieletön uhmaikä sitten. Ja mieletön sylivauva on. Saas nähdä miten menee.
Meillähän tämä neiti aloittaa nyt tammikuussa päiväkodissa ja sitten onkin mietinnän alla, että jatkaako siellä muutaman päivän viikossa. No se on sen ajan murhe, mutta välillä olen asiaa jo miettinyt.
Mulla alkoi viime raskaudessa pahoinvointi viikolla 8. Oksensin vain pari kertaa mutta se oli sellaista koko päiväistä kuvotusta. Nyt elän toiveikkaana että tässä raskaudessa ei olisi pahaa oloa :)
Mukavaa viikonloppua säteille!
Joo, viikkopino voisi olla hyvä alkuun. Eiköhän pinomme tule aktiivisemmaksi, kun vauvakuumepuolella koko ajan plussaillaan. Mukavaa. :)
En millään malttaisi odottaa sitä ensi viikon ultraa! Toisaalta on olemassa pieni pelko, ettei siellä mitään olekaan. :( Mutta yritän nyt suhtautua asiaan luottavaisesti.
Oikein mukavaa viikonlopun odotusta ja hyviä vointeja sädesiskot!
mallariina ja masulainen rv 5+4 tai 6+0 ???
Näin on joo, että enemmän kotoisampi tunnelma tänne säteiden porukkaan kirjoitella kun muualle. Eli se viikko pino voisi aluksi olla riittävä, ehkä joskus ihan päivittäinenkin!!!
Eilinen saldo oksennuksen suhteen oli 3 kertaa ja tänään kerran jo. Olo on aika vetämätön, en meinaa mitään saada alas. Ei tee mitään mieli ja tökkii syöminen. Väkisin jotain oon yrittänyt syödä, hym... taidankin kuoria mandariini tuohon että samalla söisin.
Mieli on ollut aika maassa työkaverini takia. Hänellä oli eilen eka neuvola ja ultra rv.10. Kyselin tekstarilla sitten että miten oli mennyt ja nyt sitten eka kuva vauvasta saatu yms. Vastasi vaan, että ei siellä ollut ketään. En tarkemmin nyt tiedä, että onko tuulimuna vai kohdun ulkopuolinen raskaus. Mutta kuitenkin menetys on kamala, hän niin vauvasta iloitsi. Itsellä tekee pahaa, että minä kaikkien vuotojeni yms jälkeen oon raskaana ja hänellä tuollainen menetys. Ei silti, eipä sille voi kohtalolle mitään, mutta silti! Mitenhän vaikea hänen on minun kanssa olla töissä, kun hän ei olekaan samassa tilassa kun minä? Siitä jo niin iloitsi... Pitää olla vaan hänelle tukena ja apuna, jos hän sitä tarvitsee.
En halunnut pelotella teitä muita, mutta kunhan purin sydäntäni.... Itselläkin taas menettämisen pelko, kun tänään enemmän vuotoa. Varmaan ne hyytymät sieltä tulevat, mutta mietityttää kovasti. Toivottavasti pian olisi jo joulukuun puoli väli ja oltaisiin turvallisimmilla viikoilla.
Huokaus - onpa pessimistiset jutut minulla tänään. Onneksi sentään tällä hetkellä mandariini maistuu.
Kaikesta huolimatta, aurinkoista päivää kaikille!
Kidelma, joka stressaa..... rv6+6
Kiitokset Matleenalle piristämisestä! Ja Jajallekin kommenteista! Tiedänhän minä tosiaan että keskenmenoja on paljon, mutta ikävää kun se osuu omille tutuille. Itseänikin pelottaa vielä, koska tänään on tullut enemmän sitä vuotoa. Onneksi on vielä ns. turvallisen väristä.
Itse en olisi mennyt varmaankaan ennen np-ultraa tarkistamaan tilannetta, jos ei olisi ollut sitä viime viikonloppuista juttua. Tai ehkä olisin harkinnut asiaa, kun on nyt tapahtunut näitä vastoinkäymisiä tutuille. Tilasin tänään muuten sen ajan (siis np-ultran), joka on 30.12, kamala kun siihen pitkä aika.
Ei oo vieläkään maistunut ruoka. Keksin että pakaste mansikat hyviä jäisinä, taisinkin syödä niitä paljon ekankin raskauden aikana. Makeaa en voi syödä ollenkaan, pelkkä ajatuskin puistattaa. Nauttikaa te joille ruoka maistuu. Painoa on tippunut alku viikosta jo pari kiloa, ei silti varaa on kyllä. Mutta tuntuu ettei virtaa oikein ole entiseen malliin.
Mutta nyt taas jotain syömään... toivoakseni....
Kidelma