Rv 40+5 ja vauvan liikkeet..
Itsellä on menossa rv 40+5 ja ensisynnyttäjä olen. Neuvolasta antoivat sikiön liikelaskenta ohjeen, jonka mukaan liikkeitä tulisi tuntea n. 5-10 tunnissa. Itellä hyvä, jos tuntee edes 10 liikettä päivässä!
Lisäksi sanottiin neuvolassa, että istukka runsaasti kalkkeuttunut ja lapsivettä vähäisesti lammikoittain. Huolettaa niin pirusti.. etenkin nuo liikkeet..! Synnärille soitin ja sieltä sanottiin, että jos neuvolassa katsottiin että kaikki ok, ei syytä huoleen.. mutta silti..
Miten teillä muilla vauvan liikehdintä loppuraskaudessa??
Kommentit (11)
Oletko kokeillut esimerkiksi että juot sokerimehua/limpparia ja käyt pitkällesi, kuulostelet liikkeitä ja herättelet asukasta?
Jos nuo liikkeet on vähentyneet vasta nyt ihan parin päivän sisään, jotkut sanoo että tyyntä myrskyn edellä, ja sitten lähdetään synnyttämään. Itselläni huomasin myös saman että liikehdintä vatsassa rauhoittui pari päivää ennen synnytystä huomattavasti, mutta sitten taas samana päivänä kun synnytys käynnistyi, vatsassani asui jalkapallojoukkue.
Soita uudelleen synnärille jos huolettaa, ja sanot että olet huolissasi, vaadit päästä tarkastukseen. Yleensä kyllä ottaavat, ja pitääkin ottaa jos äiti huolissaan lapsen liikkeiden vähentymisestä.
Älä soita, vaan mene päivystykseen. Saattaapi olla, että käynnistävät. Kyllä niitäliikkeitä pitää enemmän tulla. Kymmenen päivässä on tosi vähän.
Kukaan ei puhelimessa voi arvioida vauvan tilaa.
Sanot, että et saa riittävästi liikkeitä. Laittavat käyrälle ja ultraan.
Älä soita, vaan mene päivystykseen. Saattaapi olla, että käynnistävät. Kyllä niitäliikkeitä pitää enemmän tulla. Kymmenen päivässä on tosi vähän.
Kävin itse tosi mitättömän syyn - ruskean vuodon - takia ä-polilla, eikä mulle kukaan sanonut, että turhaan tulit. Kun ruskeaa vuotoa alkoi tulla, soitin synnytyssaliin, ja he sanoivat, että se on normaalia. Kun sitä alkoi tulla paljon, soitin neuvolaan, ja he sanoivat, että käy ä-polilla varmuuden vuoksi näyttämässä. Ja minähän kävin, enkä kadu, vaikka matkaa on lähes 100 km suuntaansa.
Lähde vaan, kamalaa, jos joudut vatvoa tuota asiaa yksin kotona. Ja tosiaan, kukaan ei voi puhelimessa kertoa, että vauvasi on kunnossa, joten ihan turha soittaa.
Pelkän ultran perusteella ei pysty paljon vauvan voinnista sanomaan, ei edes vaikka ois otettu virtauskäyrät napanuorasta. Eli käyrääkin pitäisi saada, siinä näkyy nuo sydämen toimintavaihtelut joita pitää tulla jotta vauva voi hyvin.
Eli kyllä lähtisin päivystykseen.
No kumpikin täydentää toisiansa, siis ultra ja käyrä.
Mutta minusta kuulostaa kyllä aika huolestuttavalta, jos on jo todettu lapsiveden vähentyneen ja istukan kalkkeutuneen. Pitkä käyrä ja napanuoravirtaukset synnärillä. Pienikin häikkä, niin heti synnytyksen käynnistykseen vaan. Minusta jo liikehälytys sinänsä jo aihe.
Mars ap päivystykseen vaan
Tuohon liikkeiden määrään liittyen saman tapainen ongelma... Liikkeitä on ollut päivässä noin 15-20 mutta ovat olleet normaalia vaisumpia... Viime keskiviikkona kun kävin lääkärin tarkastuksessa niin sanoi että vauva on valmis syntymään mikäli niin haluaa(raskausviikkoja siis täynnä 37+5) eikä löytänyt mitään mikä olisi huolestuttanut lääkäriä... Itse olen kuitenkin nyt huolissani vauvasta...
Edellinen, kokeile juoda vaikka makeaa mehua, asetu kyljellesi ja laske liikkeitä tunnin verran. Jos et saa kymmentä niin sinuna kävisin kyllä äitiyspolilla, ihan mielenrauhani vuoksi!
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 17:26"]
Tuohon liikkeiden määrään liittyen saman tapainen ongelma... Liikkeitä on ollut päivässä noin 15-20 mutta ovat olleet normaalia vaisumpia... Viime keskiviikkona kun kävin lääkärin tarkastuksessa niin sanoi että vauva on valmis syntymään mikäli niin haluaa(raskausviikkoja siis täynnä 37+5) eikä löytänyt mitään mikä olisi huolestuttanut lääkäriä... Itse olen kuitenkin nyt huolissani vauvasta...
[/quote]
Itse odottaessa panikoin lähes joka päivä liikkeiden vähyyttä ja iltaisin yritin aina saada niitä liikkemääriä täyteen "herättelemällä" vauvaa jevyesti painellen ja olin joka kerta huolesta soikeana. Nyt kun vauva on jo maailmassa en ihmettele yhtään miksi liikkeitä oli niin vaikea saada tuntumaan: vauva on TODELLA sikeäuninen tapaus :D
Kun olet jo kerran käynyt tarkastuksessa ja siellä ei ilmennyt huolta niin älä ole hädissäsi, vauva on varmasti kunnossa! :) Jos et kuitenkaan saa edes sitä minimimäärää liikkeitä tunnistettua niin soita ihmeessä neuvolaan/synnärille, he ottavat varmasti asian tosissaan, se on heidän työtä!
Itselläni syyksi todettiin vastaavassa tilassa se, että vauva ei mahtunut kasvamaan enempää, eikä ollut tilaa liikkuakaan. Ei todellakaan tuntunut liikkeitä ja äitiyspolille jouduin tarkistukseen. Tällä kertaa on vielä auttanut se, että juon tuoremehua ja makoilen kyljellä ja jos tunnin sisään tunnen liikkeet, niin tiedän, että on ok.
Kasin vauva on varmasti kunnossa, mutta kyllä nämä kannattaa käydä varmuuden vuoksi tsekkaamassa.
noista liikkeistä, kävin mm. neuvolassa ylimääräisessä ultrassa (meillä siis on neuvolassa ultra) eräänä sellaisena päivänä, jolloin vauva oli todella vaisu. Tarkistettuaan, että sikiöllä oli ultran ja sydänäänten perusteella kaikki kunnossa, terkkari antoi ohjeeksi, että jos olen huolissani ja minust tuntuu, että vauva ei käyttäydy normaalisti, lähde äitipolille tarkistuttamaan asia.
Tein tuona päivänä kaiken, mitä neuvotaan, kun sikiön liikkeet ovat vähäiset: kävin kävelyllä, join sokerista juomaa, menin maata laskemaan liikkeitä. Annoin itselleni takarajan, jos sikiö ei ala liikkumaan normaalisti tiettyyn kellonaikaan mennessä, lähdemme sairaalaan. Alkoi liikkua, ei tarvinnut lähteä.
Synnytyksessä paljastui, että napanuora oli ollut vauvan kaulan ympärillä, ja se on saattanut aiheuttaa tuon vähäisen liikehdinnän. Äitini sanoi, että oli uumoillut tuollaista sinä päivänä, kun liikkeitä oli vähemmän, muttei ollut halunnut huolestuttaa mua.
Asia selvästi painaa sua. Äitipolilla voi käydä tällaisten juttujen takia, eikä sinne tarvitse soittaa etukäteen. Menet vaan. Parempi, että teet turhankin käynnin kuin se, että stressaat kotona.