Eteisistukka
Viime viikon rakenneultrassa todettiin eteisistukka tai istukka etuseinämässä, miten lie, kuitenkin niin, että istukan reuna on aivan kohdunsuun reunalla. Kontrolliultra rv 26, josko noussut ylemmäs. Mitään rajoituksia elämälle en saanut, ellei vuotoa ole. (Ei ole ollut, kop kop kop) Kuitenkin jostain luin, että esim. yhdyntä olisi kiellettyä tai että täytyy rajoittaa nostelua tai muuta fyysistä rasitusta.
Millaisia kokemuksia teillä on?
Kommentit (3)
Heippa!
Mulla todettiin rakenneultrassa samanlainen tilanne, istukka lähellä kohdunsuuta. Ei mitään rajoituksia sen kummemin. Jos vuotoa tulee, sit äippäpolille. Kaverilla istukka nousi vasta 2 viikkoa ennen synnytystä ja sitä seurattiin tarkasti. Hän kertoi, että välillä tuli veristä vuotoa melko reippaastikin, mutta tarkistuksissa kaikki oli ok ja terve tyttö syntyi ihan normaalisti. Yleensä nousevat kuulemma tosiaan jo aikaisemmin, mulla kontrolli vissiin viikon 29 tuntumassa, jos oikein muistan. Itse tosin lopetin aktiiviurheilun jo alkuraskaudessa, kun oli vuotoa, mutta yksilöllistä lienee kaikki. Sanoisivat varmasti, jos rajoituksia tarvittaisiin. Nämä ovat siis vain omia kokemuksia, mutta hyviä sellaisia kuitenkin :)
Eli mahdollisimman normaalia olemista! :)
Hyvää vointia sinulle!
Hei,
Minulla myös rakenneultrassa sanottiin, että istukka on osittain etinen. Vajaan sentin verran on kohdunsuun päällä, muuten kohdun takaseinässä. Minulle ei määrätty kontrolliultraa, sanottiin vaan, että tule, jos verta vuotaa. Kovin olivat vakuuttuneita siitä, että se nousee itsestään. Huolestuin tietenkin aika kovasti. Nyt ei enää niin huoli paina enkä kyllä ole tehnyt mitään eri tavalla tai rajoittanut liikuntaa tai seksiä tai mitään. Kuiteskin mietin, että voisko akupunktio tai mikään auttaa istukkaa nousemaan?
Itselläni todettiin etinen istukka np-ultrassa. Lääkäri totesi, että suurella osalla istukka nousee kontrolliultraan mennessä. Olen ensi viikolla menossa ultrattavaksi, joten saas nähdä, että onko tilanne muuttunut. Itse olen elänyt ihan normaalisti ilman minkäänlaisia rajoitteita. Kyllä lääkäri tai terkkari olisi asiasta kertonut jos muuhun olisi ollut tarvetta.
Minimaissi rv 20+2