Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jotkut elää AINA jonkun jäykän aikataulun mukaan?

Vierailija
20.03.2012 |

Joku oli laittanut tuossa aloituksen, kun oli nähnyt lapsiperheitä kaupassa puoli kahdeksalta illalla.

Tähän haluan sanoa, että jotkut saattavat olla hieman nopeampia niiden nukkumisrituaalien kanssa.

Kuulostaa naurettavalta, että jotkut aloittavat nukkumaan menon puoli seiskalta illalla ja vievät onnellisina lpaset taas tarhaan aamulla. Hakevat viideltä pois ja puol seiskalta iltapalalle.

Kuulostaa tooosi tylsältä. Ja sinne se lapsuus hupenee ihan kirjaimellisesti. Minkälaisia aikuisia tulee niistä lapsista joille nukkumisrutiinit on iltapuhteen tärkein touhu?

Ja minä en siis käy itse lasten kanssa tuohon aikaan kaupassa, mutta se johtuu siitä että käyn kaupassa aikaisemmin tai yksin ihan rauhassa.

Meillä nukkumaan laittaminen ei ole mikään kolmen tunnin ohjelmoitu numero. Vaan iltapala on klo 20 ja lapset nukkumassa 20.30-20.45. Iltasatu siihen ja sillä selvä. Meillä saattaa olla vieraita vielä kahdeksalta, jolloin omat lapsemme syövät ihan normaaliin tapaan iltapalansa ja menevät nukkumaan.

Meillä ehditään ulkoilla ja leikkiä illalla ja saatetaan käydä mummolassa jne.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkumaan menevät 21.30.-22.

Aamulla heräävät 8:00, koulu alkaa 8:45, nuorempi menee samaan aikaan päiväkotiin.

Minäkään en ymmättä mitään monen tunnin rituaaleja. Järjettömintä on se että lasten pitää pyöriä jopa tunti vuoteessaan kun laitetaan sinne liian aikaisin.

Vierailija
2/17 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluaisin minäkin kuulla noista ilta/nukuttamisrituaaleista.

Meillä saatetaan joskus (kyllä tosi harvoin) olla kaupassa puoli kasilta. Mutta kyllä meillä 8-vuotiaan harrastuskin loppuu yhtenä iltana kahdeksalta, nukkumassa on jo ennen yhdeksää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan että puoli kahdeksalta kaupassa?! Mitä kummallista tuossa on? Meidän perheen voi nähdä jopa klo23 ABC:llä ostoksilla, kerran mies oli lasten kanssa ostamassa jätskiä puolen yön aikaan! (Oltiin reissussa kesällä) Meillä on aina ollut rennot aikataulut enkä ole vielä keksinyt, mitä haittaa siitä voisi olla...

Vierailija
4/17 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis on meilläkin rutiinit ja olen oppinut tykkäämään arjesta tiettyine rutiineineen. Mutta ei ne ole ehottomia. Niistä joustetaan jne. Meillä lapsi herää aina samoihin aikoihin, meni nukkumaan mihin aikaan illasta hyvänsä. Hän nukkuu sitten eri pituisia päiväunia.

Toisekseen ihmettelin sitä kaupa-avauksen tekijän ajatusmaailmaa. Mitä jos he olivat vaikka kaikki lomalla ja ei ole niin kiire nukkumaan edes.

Vierailija
5/17 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis on meilläkin rutiinit ja olen oppinut tykkäämään arjesta tiettyine rutiineineen. Mutta ei ne ole ehottomia. Niistä joustetaan jne. Meillä lapsi herää aina samoihin aikoihin, meni nukkumaan mihin aikaan illasta hyvänsä. Hän nukkuu sitten eri pituisia päiväunia. Toisekseen ihmettelin sitä kaupa-avauksen tekijän ajatusmaailmaa. Mitä jos he olivat vaikka kaikki lomalla ja ei ole niin kiire nukkumaan edes.

Se tietysti ihmetyttää, että miten tämä kyseinen äiti oli voinut itse irtautua sinne kauppaan kellottamaan muita?

Apua, mua niin naurattaa ajatella, että kyseinen tyyppi kurkkii hyllyjen välistä ja laskeskelee lasten ikiä, on niin uppoutunut seuraamaan muiden epäkohtia että törmäilee esteisiin. Rannekelloa vilkuillen tietysti. Voi äitiparkaa.

Vierailija
6/17 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samanlaiset aikataulutetut iltarutiinit ne näyttää ap:llakin olevan kuin meillä muillakin.

Ja tuskin ne kymmenet kouluikäisten lasten perheet oli siellä prismassa lomailemassa nyt keskellä lukukautta.

En ole ennen ap:n aloitusta kuullutkaan, että jollain iltarutiinit kestäisi tuntikausia. Enkä kyllä siitäkään, etteikö rutiinien kannattajakin voisi poikkeustapauksissa joustaa.

Joten mikä ihme ongelma asiassa on? Paitsi tämä ilmeisin, eli älytön ylilyöminen ap:n tulkinnassa.

Vierailija
7/17 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ihmiset (niin aikuiset kuin lapsetkin) kaipaavat enemmän rutiineja ja aikataulutusta elämäänsä kuin toiset. Me ihmiset olemme erilaisia!

Meillä iltatoimet kyllä ottavat oman aikansa, kun olen usein illat lasten kanssa yksin. Kyllä siinä sellainen puolitoista tuntia ainakin menee, että hoidan meidän kaikkien iltasuihkut, teen iltapalat, syödään, pestään hampaat, luetaan sadut ja käydään sitten nukkumaan. Joten iltatoimet aloitamme noin kuudelta, ja lapset menevät sänkyyn puoli kahdeksan tienoilla. Meillä siihen iltaan ei hirveästi aikaa jääkään.

Vierailija
8/17 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samanlaiset aikataulutetut iltarutiinit ne näyttää ap:llakin olevan kuin meillä muillakin. Ja tuskin ne kymmenet kouluikäisten lasten perheet oli siellä prismassa lomailemassa nyt keskellä lukukautta. En ole ennen ap:n aloitusta kuullutkaan, että jollain iltarutiinit kestäisi tuntikausia. Enkä kyllä siitäkään, etteikö rutiinien kannattajakin voisi poikkeustapauksissa joustaa. Joten mikä ihme ongelma asiassa on? Paitsi tämä ilmeisin, eli älytön ylilyöminen ap:n tulkinnassa.

Mielestäni ei ollut ylilyöntiä lähelläkään aloituksessani. Vaan juuri siitä oli kysymys, että joku/jotkut takertuu siihen kaupassaoloaikaan, kun pitäisi olla jo tekemässä niitä iltapuuhia. Ja tuntuu että joillakin ne iltapuuhat aloitetaan niin aikaisin, ettei muuhun paljon taida jäädä aikaa.

Et tainnut lukea yhtä riviä kunnolla, eli se ettei kaikilla ne iltahommat vie niin paljon aikaa. Voi mennä ajoissa nukkumaan, vaikka olisikin kaupassa puoli kasilta.

Ongelmaahan tuossa ei ollut mitään. Jokainen tyylillään tietysti, mutta orjallinen iltapuuhaohjelman noudattaminen elämäntärkeimpänä prinsiippinä on MINUN mielestä turhaa huutelua. Ei 19.30 ole kaupassakäynnille myöhäinen kaikille.

Vierailija
9/17 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotkut tuntuvat ottavan ne rutiinit liian tiukasti (tai sitten on sellaiset lapset jotka eivät kestä ollnekaan rutiineista poikkeamista). Tiedän perheen jossa todella mennään kellon mukaan, eli lapset (2 kpl) joka päivä ihan samaan aikaan nukkumaan arkenapyhänäjoulunajuhannuksenalaivallakotona, kaupassa käydään AINA kahtena tiettynä päivänä viikossa (koska äidin mukaan lapset menevät ihan sekaisin jos kauppapäivä on vääränä päivänä), kylässä saa käydä vain tiettyinä päivinä tiettyyn aikaan (tyyliin tiistai tai torstai klo 14-18 välillä).

Varmaan useimmilla on jonkinlaiset rutiinit ja rutiiniajat jolloin esim. lapset menevät nukkumaan, mutta kai useimmat niistä joustavat ja ajatkin ovat sellaisia "näihin aikoihin"-juttuja.

Vierailija
10/17 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupassa ketjun ihmettelijä tarkoitti ihan pikkumukuloita. Eli lähinnä niitä, jotka silmät punaisena ja naama räässä kitisee ja rääkyy, kun pitäis olla jo nukkumassa ja vanhemmat haluaa viettää "laatuaikaa" perheenä ja "ulkoilla" kauppakeskuksessa.

Mun äiti on aina kauhistellut samaa kuin tuon ketjun ap. Hänen kokemuksen mukaansa rutiineista poikkeaminen ja kylillä liehuminen sekoittaa mm. lapsen nukkumisen. Nukkuuko teidän lapset hyvin, vaikka nukkumaanmenoaika illalla vaihtelee ja päiväunia nukutaan milloin missäkin ja eri aikoihin? Vai onko tämä persoonakysymys, että jotkut nukkuu hyvin, vaikka olis mikä järjestys hyvänsä ja toiset ei nuku, vaikka kuinka kellottaisi?

Itse en juurikaan uskalla poiketa nukkuma-ajoista. Meillä pätee se, että mitä paremmin nukkuu päivällä, sitä paremmin nukkuu yöllä. Jos nukkuu huonot päikkärit, niin ei meinaa nukahtaa illalla. Olenkohan nyt sitten totuttanut lapseni tähän? Illalla laitan hänet sänkyyn klo 20 ja nukkuu 12 h ja päivällä 3 tuntia. Ikää on 16 kk.

Vierailija
11/17 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ihmiset (niin aikuiset kuin lapsetkin) kaipaavat enemmän rutiineja ja aikataulutusta elämäänsä kuin toiset. Me ihmiset olemme erilaisia! Meillä iltatoimet kyllä ottavat oman aikansa, kun olen usein illat lasten kanssa yksin. Kyllä siinä sellainen puolitoista tuntia ainakin menee, että hoidan meidän kaikkien iltasuihkut, teen iltapalat, syödään, pestään hampaat, luetaan sadut ja käydään sitten nukkumaan. Joten iltatoimet aloitamme noin kuudelta, ja lapset menevät sänkyyn puoli kahdeksan tienoilla. Meillä siihen iltaan ei hirveästi aikaa jääkään.

Sulle jää kyllä kiitettävästi aikaa olla omikseen, vai laitatko itsekin kyljelleen puoli kahdeksan?

Vierailija
12/17 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli visiin muutenkin keskimääräistä myöhäisempi rytmi kun olin lapsen kanssa kotona. Lapsi meni nukkumaan joskus 21-22 välillä ja aamulle heräsi 9-10 välillä. Päiväunet vaihtelivat tosi paljon, välillä nukkui tunnin ja välillä 3. Siinä 2 v tienoilla päiväunet jäivät pois, jos nukkui päivällä kukkui illalla.

Eikä lapsi muutenkaan ole ollut mikään tosi rutiininkaipuinen, hänelle tuntuu riittäneen että ruokaa saa kun nälättää ja nukkua saa kun nukuttaa. Jos välillä ilta on venynyt (esim. kyläillessä) on lapsi nukkunut seuraavana päivänä pidempään ja nukahtanut illalla sitten normaalisti.

kaupassa ketjun ihmettelijä tarkoitti ihan pikkumukuloita. Eli lähinnä niitä, jotka silmät punaisena ja naama räässä kitisee ja rääkyy, kun pitäis olla jo nukkumassa ja vanhemmat haluaa viettää "laatuaikaa" perheenä ja "ulkoilla" kauppakeskuksessa.

Mun äiti on aina kauhistellut samaa kuin tuon ketjun ap. Hänen kokemuksen mukaansa rutiineista poikkeaminen ja kylillä liehuminen sekoittaa mm. lapsen nukkumisen. Nukkuuko teidän lapset hyvin, vaikka nukkumaanmenoaika illalla vaihtelee ja päiväunia nukutaan milloin missäkin ja eri aikoihin? Vai onko tämä persoonakysymys, että jotkut nukkuu hyvin, vaikka olis mikä järjestys hyvänsä ja toiset ei nuku, vaikka kuinka kellottaisi?

Itse en juurikaan uskalla poiketa nukkuma-ajoista. Meillä pätee se, että mitä paremmin nukkuu päivällä, sitä paremmin nukkuu yöllä. Jos nukkuu huonot päikkärit, niin ei meinaa nukahtaa illalla. Olenkohan nyt sitten totuttanut lapseni tähän? Illalla laitan hänet sänkyyn klo 20 ja nukkuu 12 h ja päivällä 3 tuntia. Ikää on 16 kk.

Vierailija
13/17 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupassa ketjun ihmettelijä tarkoitti ihan pikkumukuloita. Eli lähinnä niitä, jotka silmät punaisena ja naama räässä kitisee ja rääkyy, kun pitäis olla jo nukkumassa ja vanhemmat haluaa viettää "laatuaikaa" perheenä ja "ulkoilla" kauppakeskuksessa. Mun äiti on aina kauhistellut samaa kuin tuon ketjun ap. Hänen kokemuksen mukaansa rutiineista poikkeaminen ja kylillä liehuminen sekoittaa mm. lapsen nukkumisen. Nukkuuko teidän lapset hyvin, vaikka nukkumaanmenoaika illalla vaihtelee ja päiväunia nukutaan milloin missäkin ja eri aikoihin? Vai onko tämä persoonakysymys, että jotkut nukkuu hyvin, vaikka olis mikä järjestys hyvänsä ja toiset ei nuku, vaikka kuinka kellottaisi? Itse en juurikaan uskalla poiketa nukkuma-ajoista. Meillä pätee se, että mitä paremmin nukkuu päivällä, sitä paremmin nukkuu yöllä. Jos nukkuu huonot päikkärit, niin ei meinaa nukahtaa illalla. Olenkohan nyt sitten totuttanut lapseni tähän? Illalla laitan hänet sänkyyn klo 20 ja nukkuu 12 h ja päivällä 3 tuntia. Ikää on 16 kk.

Lapsesi rytmi kuulostaa hyvältä. Sama on ollut minunkin tuon ikäisillä. Ja muutenkin olen kanssasi samaa mieltä, että kyllä rytmit pitää olla. Mutta edelleen korostan sitä, että joillakin voi nukkumaanmeno olla todella joutuisaa puuhaa, eikä siihen tarvita tuntikausia.

Prismassa "ulkoilu" taas tuntuu hupaisalta vitsiltä:) Mehän emme tiedä kuinka kiperissä tilanteissa jotkut ovat työn, perheen ja harrastusten yhteensovittamisessa. Se voi oikeasti olla kaikkinensa huippusuoritus jonkun aikatauluissa, jos kaupassakäynti jää myöhäiseen, mutta silti kaikki nukkumassa ajoissa. Mene ja tiedä.

Vierailija
14/17 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti ollaan kaupassa vielä puoli 8 aikaan illalla. Nykyään kyllä pyritään olemaan kotona noin klo 20, jolloin aletaan hankkimaan iltapalaa lapsille ja varsinkin koululaiselle. Iltatoimiin menee n. 30 min. Iltasatua lukemaan mennään n. 20:45, mikä voi vähän venyäkin.

Sillon kun esikoinen ei ollut vielä koulussa, niin saattoi venyä kaikki iltatoimet myöhemmäksikin, koska päiväkodissa nukuttiin kuitenkin aina n. 2h päiväunet joka päivä. Sillon saatettiin olla kaupassa vielä 20:30!

Kesällä, lomilla ja viikonloppuisin vielä venytetään noita nukkumaanmenoaikoja omien tuntojen mukaan.

Meillä pienempi lapsi saa valvoa pidempään(jos pysyy hereillä ja on pirteä), koska nukkuu kuitenkin päiväunia enimmillään n. 2,5 h päivässä. Herää myös usein aamuisin ennen isompaa sisarustaan ihan omatoimisesti.

Vierailija
15/17 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ihmiset (niin aikuiset kuin lapsetkin) kaipaavat enemmän rutiineja ja aikataulutusta elämäänsä kuin toiset. Me ihmiset olemme erilaisia!

Meillä iltatoimet kyllä ottavat oman aikansa, kun olen usein illat lasten kanssa yksin. Kyllä siinä sellainen puolitoista tuntia ainakin menee, että hoidan meidän kaikkien iltasuihkut, teen iltapalat, syödään, pestään hampaat, luetaan sadut ja käydään sitten nukkumaan. Joten iltatoimet aloitamme noin kuudelta, ja lapset menevät sänkyyn puoli kahdeksan tienoilla. Meillä siihen iltaan ei hirveästi aikaa jääkään.

Minkä ikäisiä lapsia sulla on? Vissiin tosi pieniä ja monta.

Olen samoin yleensä aina iltaisin kolmen lapsemme kanssa yksin, en millään keksi mihin saisin 1½ h menemään iltatoimiin (tai tietenkin jos lukee 1 h iltasadun joka päivä niin sitten). Meillä on 2 alakoululaista ja yksi eskari. Lapset ovat pääsääntöisesti sängyssä n. klo 21, mutta harrastusten takia joskus myöhemmin, kun esim. yhtenä arki-iltana harrastus loppuu klo 20.15. Iltatoimet kestävät ehkä puoli tuntia. Suihkussa lapset käyvät itse ja iltapala on tosiaan "pala", ei mikään tunnin seurusteluateria.

Kyllä meillä elämä olisi aika pysähtynyttä jos iltatoimet aloitettaisiin kuudelta - kesäaikana lapset eivät ehtisi olla ulkona lainkaan eikä tuolla rytmillä oikein pysty mitään harrastamaankaan (mikä ei tietenkään ole mikään pakko).

Menettelee jos olette päivät kotona, mutta esim. päiväkodissa käyvälle tuollainen rytmi kuulostaa aika surkealta.

Vierailija
16/17 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseton nelikymppinen sotkeutuu keskusteluun: minullakin on melko jäykkä päivärutiini, josta poikkean vain, jos on jotain erikoista. En käy kaupassa kahdeksan jälkeen, vaan rauhoitun jo nukkumaanmenoa varten.

Meditoin, makaan piikkimatolla, luen kirjaa. Tv:n ja netin suljen viimeistään yhdeksältä. Sen jälkeen on enää seksin tai sängyssä lukemisen aika. Herätys on ennen kuutta. Emme valvo kovin paljon pidempään viikonloppunakaan, ellei ole jotain kivoja menoja. Kaupassakäynti ei ole tarpeeksi kivaa.

Vierailija
17/17 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kyllä taapero(20kk) noin paljoa nuku millään. Riittää n. 10h yöunet normaalisti ja n. 2 h päiväunet.

Meillä nukutaan sillon kun nukuttaa. Päiväunet voi ottaa vaikka autossa tai rattaissa kaupassa tms. Päiväunille ei ole tiettyä aikaa viikonloppuisin kotona ollessa. Voi olla, että nukkuu vain pidemmät yöunet sitten tai 2 lyhyemmät päiväunet. Tai jos nukkuu päivällä extra-pitkään, niin yöllä nukkuu sitten vähemmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi