Oksennuksen siivoaminen
Nyt täytyy ihan mielenkiinnosta kysyä, että kuinka teillä toimitaan, kun lapsi yöllä oksentaa sänkyynsä ja täytyy vaihtaa petivaatteita?
Mua nimittäin ihmetyttää anopin tapa ja koska pidän häntä muuten ihan järkevä ihmisenä :) niin ajattelen onko hänen tavassaan "jotain tosi järkevää", jota en vain itse tajua!?
Anoppi nimittäin laittaa kaikki oksennuspetivaatteet ja -muut ulos pakkaseen, esim. kuistille. Ja yleensä meillä oksennellaan yöllä, joten vaatteita siivoillaan sieltä ulkoa sitten joskus seuraavana päivänä. No, tässä on vain se vika, että siinä vaiheessa, kun niitä aletaan sieltä ulkoa siivota pois, niin kaikki on ihan koppurassa ja oksennuksesta liimaantuneena yhteen. Sitten niitä kaiketi pitää sulatella, kun ei niitä sellaisenaankaan voi pesukoneeseen tunkea. Tää koko kuvio ei vaan jotenkin mene mun tajuntaan. Ymmärrän toki ajatuksen, että pakkanen tappaisi pöpöjä tai jotain, mutta jotenkin toi tapa vaan on niin hankala.
Itse toimin niin, että heitän oksennusvaaatteet ym. yhteen läjään kylpyammeeseen. Ja aiemmin kun ammetta ei ollut, niin kylppärin lattialle. Sitten, joko heti tai myöhemmin, huuhdon suurimmat kokkareet pois lakanoista ja vaatteista suihkussa/ammeessa ja sit laitan vaatteet koneeseen ja kerään kökkäreet lattialta/ammeesta ja pesaisen lattiaa/ammetta.
Kertokaa mulle hyvät ystävät, että miten teillä toimitaan ja miten näiden yrjövaatteiden kanssa pitäisi toimia! :)
Kommentit (2)
Ja mietipä sitä yrjön hajua, kun niitä jäätyneitä petivaatteita sulatellaan... yöks!
t. ap
Sitten suurimmat yrjöt pikasiivoan, jos siis jossain muuallakin kuin lakanoissa (esim. patjassa tai seinillä). Nopeus on valttia, ettei neste imeydy patjoihin (eli heti kun kuulee että nyt yrjö lentää, lapsi salamana sängystä pois ja/tai yrjöryöpyn suuntaaminen lattiapinnalle/lelulaatikkoon/roskikseen/vessanpönttöön/lavuaariin/mihin ikinä muualle kuin tekstiileille).
Sitten äkkiä lapselle uudet petivaatteet: Usein levitän pään kohtaan suuren kylpypyykeen, jos tulee toinen satsi yön aikana, ja pelkkä pussilakana peitoksi.
Sitten kun lapsi on saatu nukkumaan uudelleen (usein suihkureissun jälkeen), menen setvimään yrjölakanat:
Suihkulla huuhtelen suurimmat klöntit lattialle ja lakanat suoraan koneeseen ja kone päälle: Ei tulis mieleenkään, ettei heti pesuun, koska se haju on niiiiin kamala. Yöks!