Auttakaahan! Onko Iiris nykyään tosi yleinen nimi?
Mietittiin tytölle tätä nimeä, mutta tuntuu, että Iiriksiä on ilmestynyt yhtäkkiä kuin tyhjästä :) Onkohan kyse siitä, että kiinnitän nyt nimeen huomiota, vai onko nimi nykyään tosi yleinen?
Kommentit (18)
nimipalvelusta voit käydä katsomassa kuinka paljon Iiris-nimisiä löytyy :)
1980-1999 1270 kpl
2000-2009 1725 kpl
2010-2012 370 kpl
(http://verkkopalvelu.vrk.fi/Nimipalvelu/default.asp?L=1)
Yleistymässä selvästi.
Tuttavapiirissä useampia pikku-Iiriksiä, kun esim. itse nuorena aikuisena ollessani en tuntenut yhtään.
VRK:n nimipalvelun kyllä tiedän, mutta se ei aina anna kovin luotettavaa kuvaa nimen yleisyydestä, kun mukana on toiset ja kolmannetkin nimet. Lisäksi on vaikea arvioida, mikä lukumäärä tekee nimestä "yleisen".
ap
väestörekisteriksekuksen tilastot-osiosta löytyy myös vuosittain 50 yleisintä ensimmäistä nimeä tytöt/pojat. Niistä ei löydy Iiristä ainakaan vuosilta 2010 tai 2011.
Mutta ei siitä yleistä välttämättä tule. Meillä on pikku Iris ja samassa jumpparyhmässä samanikäinen Iiris. Kuitenkin hän taitaa olla ainoa melkein kaima, johon on törmätty.
väestörekisteriksekuksen tilastot-osiosta löytyy myös vuosittain 50 yleisintä ensimmäistä nimeä tytöt/pojat. Niistä ei löydy Iiristä ainakaan vuosilta 2010 tai 2011.
tuossa 50 suosituinta nimeä ovat saaneet nimeksi 131 tyttöä, joten Iiriksiä siis vähemmän kuin tuo. Itse tiedän yhden 3-vuotiaan, mutta se kirjoitetaan Iris.
Mitä väliä sillä on? Joitain vuosia sitten Onni oli harvinainen nimi ja nyt se on yksi suosituimmista. Eli et koskaan voi tietää mistä nimestä tulee muutaman vuoden päästä suosittu. Kannattaa vain valita nimi, josta itse pitää. Iiris on minusta kaunis nimi. Olisin antanut sen vauvalleni, jos meille tyttö olisi tullut. Pojallamme on hieman harvinaisempi nimi, mutta taitaa olla ajan kysymys, että nimi yleistyy.
Meille tulee Iiris, jos lapsi on tyttö.
Esikoistyttäreni nimi on Iris. Hän on syntynyt 1980-luvulla. olen jännännyt koko ajan tuleeko nimestä liian suosittu. Ei inakaan lyhyenä kirjoitettuna ole tullut. nimi on tietysti mielestäni kaunis ja uniikki, jotenkin runollinen ja romantinen.
Iiris/iris= kurjenmiekka, silmäterä, sateenkaari (kreikaksi). Muutama Iiris tullut vastaan, ei niin yleinen kuin vaikkapa Sofia, Aino, Ella yms.
http://vrk.fi/default.aspx?id=279
Tuolta löytyy noita tilastoja, joissa top 50 nimet. Ei päässyt listalle vuonna 2014. Viime vuoden tilastoja ei vielä ole. Omassa tuttavapiirissä on kaksi Iiris-vauvaa sattumalta.
Itse olen Iiris :) olen syntynyt 90-luvulla, en ole kuin kerran elämässäni törmännyt kaimaani joka tosin kirjoitettiin Iris.
Nimimuodit menee myös vähän alueittain. En tunne yhtään lasta, jonka nimi olisi Iiris, vaikka käymme tytön kanssa paljon erilaisissa harrastuksissa. Eli ainakaan Turun seudulla ei ole yleinen. Isla, Mila ja Ella sen sijaan ovat.
On yleinen jo. Ihan liikaa on jo heitä. Iiris on silmän osa, ei mikään kaunis nimi. Kukka myäs mutta silmä ennemmin.
En nyt toivo kannanottoja siihen, onko yleinen nimi huono asia. Meidän mielestä on, piste.
Kiitos jo etukäteen jos osaatte sanoa nimen yleisyydestä!
ap