Yritän tsempata seiskaluokkalaista opiskeluissa, ainoa mikä kiinnostaa on musiikki.
Vinkatkaa mitä musiikkialan ammatteja olisi tarjolla kitaran soittajalle?
Kommentit (21)
Pystyisi kyllä nostamaan tuosta vaikka numerolla, jos saisi motivaation kohdalleen. Ja varmasti saisi, jos innostuisi jostain koulutuksesta :)
ap
ja sinäkin, eli etsimään vaan! Ja tosiaan, keskiarvoa saa rutkasti nostella, jos mielii opiskelemaan musiikkia.
Olen tuntenut mieheni 14-vuotiaasta. Häntä ei myöskään kiinnostanut mikään muu kuin musiikki, ja nimenomaan kitaran soitto.
Kotona hänen annettiin keskittyä soittamiseen, koulumenestys oli huonompi kuin sinun pojallasi. Pääsi lukioon kuitenkin (siihen pääsi 7,2 keskiarvolla), rämpi lukion läpi ja meni armeijaan. Armeijan jälkeen oli vähän hakemista, mutta sitten hän haki yliopistoon opiskelemaan musiikkitiedettä. Heti ei päässyt, mutta lopulta ja nyt tekee väikkäriä. Mikään muu kuin musiikki ei edelleenkään kiinnosta, mutta eipä tarvitsekaan :)
Sano, että kouluun on keskityttävä sen verran, että pysyy maailma (=koulutusvaihtoehdot) auki. Kaikki loput paukut saa pistää soittamiseen. Intohimot ovat hyväksi ja onnekkaimmat saavat niistä uran :)
Pystyisi kyllä nostamaan tuosta vaikka numerolla, jos saisi motivaation kohdalleen. Ja varmasti saisi, jos innostuisi jostain koulutuksesta :) ap
7,7 keskiarvo on kyllä paska. Sais olla keskiarvo yli ysin, niin vois ehkä jonkun oppilaitoksen ovet avautua :-/
7,7 keskiarvo on kyllä paska. Sais olla keskiarvo yli ysin, niin vois ehkä jonkun oppilaitoksen ovet avautua :-/
Tuolla pääsee lukioon, eikö se riitä tässä vaiheessa?
Siis ei riitä. Katseleppas, millainen tunku noihin musiikin opintoihin on, keskimäärin 5-10% hakijoista pääsee sisään. Lukioon pääsee lähes kaikki hakijat...
Siis ei riitä. Katseleppas, millainen tunku noihin musiikin opintoihin on, keskimäärin 5-10% hakijoista pääsee sisään. Lukioon pääsee lähes kaikki hakijat...
"musiikin opinnot" ole suinkaan ainoa vaihtoehto!
Lukiosta voi mennä amk:hon tai taide- tai tiedeyliopistoon, näissä kaikissa on musiikkiin liittyviä koulutuslinjoja.
Siis ei riitä. Katseleppas, millainen tunku noihin musiikin opintoihin on, keskimäärin 5-10% hakijoista pääsee sisään. Lukioon pääsee lähes kaikki hakijat...
"musiikin opinnot" ole suinkaan ainoa vaihtoehto! Lukiosta voi mennä amk:hon tai taide- tai tiedeyliopistoon, näissä kaikissa on musiikkiin liittyviä koulutuslinjoja.
Jos tuo kerran riittää? Soittakoon kitaraa ja rämpiköön lukioon.
sua oikeasti vaivaa, että vaihtoehtoja on enemmän? Tietämättömyytesikö nyppii??
sun lapsesi musiikkiopistossa ja edennyt opinnoissa sen verran että musiikin perustason opinnot olisi suoritettu yläasteen loppuun mennessä?
Seiskaluokkalainen ehtii vielä aivan hyvin tavoitella musiikin ammattilaisuutta. Alan opintoihin on tosin melkoinen karsinta, vaan onhan hänellä vielä aikaa valmistautumiseen. Jos hän on kitaransoittajapoika huoneessaan ja harrastelee epämääräisiä bändiviritelmiä, on syytä oivaltaa, että niillä keinoin ei tule ammattimuusikkoa. Paranoidin ja parin muun riffin soittaminen ei tuo nyt eikä tulevaisuudessakaan sopparahoja.
Jos hän ei vielä käy soittotunneilla, nyt on oikea aika aloittaa. Ihan halpojahan ne eivät ole, mutta niitä kovimman rahan tunteja ei ehkä ole tarpeenkaan ottaa iänkaikkisen pitkiä aikoja. Syksyllä voi pyrkiä musiikkikouluun tai -opistoon. Tarjolla on monenmoisia linjoja, ja opettajan kanssa kannattaa keskustella huolella, mitä haluaa soittaa. Haluaako soittaa klassista kitaraa vai sähkö- jne. Ja kun poika on vielä noinkin nuori, pääinstrumentti voi vielä hyvinkin vaihtua. Tärkeintä olisi nyt saada jonkinlaista tavoitteellisuutta siihen soittoharrastukseen, jos sitä vielä ei ole. Ammattitaitoinen opettaja osannee arvioida, mikä on lähin kohtuullinen tavoite.
Muusikon lisäksi alalla on erinäisiä muita ammatteja. Soitinrakentaja jo mainittiin. Musiikki on nykyään melko tekninen laji. Konserteissa käytetään melkoista arsenaalia vahvistimia, kaiuttimia ja muita äänentoisto-/PA-laitteita. Ne ajat ovat kaukana takana, jolloin sinne miksauspöydän taakse passitettiin kaveripiirin innokkain soittotaidoton. Keikkatilanteessa ammattitaitoisen miskaajan tärkein työkalu on oma korva ja tyylitaju. Kyky väännellä nappuloita ja korjata piuhoja ovat vain keinoja saada työtä korvilleen ja tyylitajulleen.
Sitten on vielä yksi näkökulma, jota harvemmin nostetaan esiin tällaisissa yhteyksissä: hyvästä harrastuksesta ei välttämättä tulee hyvää ammattia. Muusikon työ on raskasta. Useimmiten palkat ovat pienet, työajat kurjat ja päivät pitkiä. Ammattilaisen työssä konsertit ja esiintymiset ovat vain pieni osa työstä. Pääosa ajasta kuluu ohjelmiston opetteluun ja soittotaidon ylläpitämiseen. Varsinkaan populaarimusiikoille harjoitustunneista ei makseta sentin senttiä. Hyvä kun saa soittimista aiheutuneet kulut vähennettyä veroissa - jos niitä rahakeikkoja on niin että homma näyttää ansiotyöltä.
Sanoisin, että musiikin ammattilaisen kasvattaminen on koko perheen hanke. Se vaatii aikaa, rahaa ja vaivaa, eikä siihen kannata ryhtyä, jos soittamisen motivaatio nuorella on rock and roll -elämä tai vanhempien kaunis toivekuva jostakin viuluviikarista lavalla. Näitä seikkoja taas ei kannata vatvoa kotona. Poika tunneille vain! Kyllä sieltä alkaa palautetta kertyä.
Älä ihan vielä ajattele ammatteja. Hienoa, että kiinnostaa edes joku!! Musiikkialan koulutuslinjoja on nykyään paljonkin, netissä löytyy. Murrosikä on murrosikä. Mutta kuten sanoin: hienoa, että on jostain kiinnostunut, ettei makaa sohvalla eikämikään kiinnosta.
kannustaa, jos pojalla kerran on joku asia josta on tosissaan kiinnostunut!
Minä menin väkisin lukioon, kun en keksinyt mitään alaa mikä olisi kiinnostanut tai mitä olisin edes vähän osannut! Ja nyt edelleen yli 30-vuotiaana pähkäilen mikä minusta voisi isona tulla. Valitsemani ammatti ei kiinnosta yhtään :( Olen todella kateellinen niille, jotka saavat tehdä jotain joka oikeasti kiinnostaa.
Ainakin lukion jälkeen on AMK:ssa mahdollista opiskella musiikkia. En tiedä onko ammattikouluissa vaihtoehtoja.
on paljon hauskempaa olla sivistynyt kitaristi kuin mitään tietämätön sellainen.
minkä tuo älä saa paniikkia ap-kirjoittaja nosti esiin, mitä muut ketjussa eivät tunnu tajuavan. Muusikon ammatti ei ole ainoa vaihtoehto vaan pojasta voi tulla esim. miksaaja, tuottaja, äänittäjä, masteroija, musiikin tutkija, soitinrakentaja, musiikinopettaja, kriitikko, toimittaja... Musiikin alalta on paljon koulutusvaihtoehtoja ja ammatteja olemassa.
minkä tuo älä saa paniikkia ap-kirjoittaja nosti esiin, mitä muut ketjussa eivät tunnu tajuavan. Muusikon ammatti ei ole ainoa vaihtoehto vaan pojasta voi tulla esim. miksaaja, tuottaja, äänittäjä, masteroija, musiikin tutkija, soitinrakentaja, musiikinopettaja, kriitikko, toimittaja... Musiikin alalta on paljon koulutusvaihtoehtoja ja ammatteja olemassa.
Juuri tätä tarkoitin, poika tahtoo ollakin musiikin harrastaja joka työkseen tekee jotain musiikkiin liittyvää. Kielellisesti ja kädentaidollisesti lahjakkaana soitinrakentaja tai toimittaja olisivatkin sopivia ammatteja. Ja harrastuksenaan poika muuten sanoittaa omia kappaleita ja piirtää levynkansia. Kiitos teille, tästä saatiin keskustelunaihetta!
ap
valmistuu keväällä Ikaalisista soitinrakentajan opintolinjalta- on sekä musiikkiliikkeessä kitarateknikkona että yhden bändin lavateknikko.
Ja joo, mikään muu ei kiinnostanut kuin musiikki...tuonne kouluun ei vain ollut kovin helppo päästä!
jos koulu ei kiinnosta. Kaikki musiikkialan koulut, joista sais jonkun virallisen ammatin, on sellaisia joihin ei paskoilla papereilla pääse. Että lahjakkaalle muusikolle jää vaihtoehdoksi raivata tie "ammattiin" sillä, että soittaa bändissä josta tulee kuuluisa...