kyllä sun lapsesi osaisivat puhua, jos teillä ei katsottaisi niitä piirrettyjä aamusta iltaan.
kotiäitinä voisit kurkata peiliin ennenkuin selität facebookissa kaikki lastesi sairaudet ja taidot, jotka heiltä puuttuvat. pylly ylös ja mene ulos lastesi kanssa. ja heille puhuminenkin olisi loistava idea..
Kommentit (25)
ja tää yks on mahassa enkä kuule puhuuko vai ei. Mutta aattelin, että ehdin puhua sille sen jälkeen ko nään onko se hereillä vai nukkuuko.
mua on katsottu vähän pitkään kun puhun jo vauvalle ja taaperolle joka paikassa (ja televisiota meillä ei ole). Hyvin nuo on ärrän ja ässänkin oppineet alta kahden vuoden ja nuorinkin jo laskee kymmeneen (on siis alle 2), vanhemmat oppivat lukemaan neljän vanhana ja koulumenestys on kiitettävää ja erinomaista, vanhin menee lukioon nyt. Meillä on myös harrastettu paljon, musiikkia, liikuntaa ym (ja ne ovat yhä mukana kuvioissa). Voithan sinä oikeassa olla ap. Ei meillä kyllä kukaan ole facebookissakaan, menee sekin aika jutellessa. Välillä kaikki puhuvat toistensa yli. Riittääkö se?
niillä on AINA siis AINA piirretyt pyörimässä ja molemmilla lapsilla vaikeuksia puhumisessa. verhot ikkunoiden edessä läpi vuoden.. outoa, ainakin minusta.
Heillä on telkkari päällä AINA! Tosin lasten kanssa ollaan ulkonakin ja touhutaan pitkin päivää. Mutta puheen tuottaminen on yli kaksivuotiaalla melkosen epäselvää.
Hauskinta oli kun olin miehelleni sanonut huomiosta että lastenkanava on aina päällä kun sinne menee, oli kellon aika mikä hyvänsä (vierraillaan monta kertaa viikossa nopeasti). Mies sanoi heille jotenkin kautta rantain että lapset katsovat usein telkkaria. Nainen sanoi että ei ne katso, tunnin päivässä kun tulee pikkukakkonen.
Loput taitaa sitten olla sitä passiivista katsomista.
ei ole telkkaria ja olen puhunut ja lukenut lapselle maha-ajoista asti. Silti lapsi ei puhu kuin muutaman sanan ja täyttää pian kaksi. Ymmärtää kyllä kaiken, muttei puhu. Ei kaikki ole mustavalkoista.
piirrettyjä yms suomalaisia ohjelmia tv:stä. heille on myös luettu iltaisin tosi pitkään. ja heillä on todella rikas äidinkieli ollakseen ulkosuomalaisia.
vaikkeivat ulkona paljon maan tavan mukaan leikikään.
Hei, siellähän puhutaan! Vai etkö tiennyt, että käyvät sellaisessakin? Terveisiä koko suvulle.
ja kahta kieltä, vaikka TV on päällä. Ja siitä on ollut iso apu sen ei-kotimaisen kielen ylläpidossa - pelkkä kotikeskustelusanasto jää kuitenkin aika niukaksi.
jaaha...no meillä ei käytetä feispuukia ollenkaan, eikä ole telkkaria. Luetaan kirjoja monta kertaa päivässä, jutellaan paljon, mutta siitä huolimatta meidän 2,5 v ei osaa kaikkia kirjaimia ja lauseetkin on aika yksinkertaisia. ymmärtää kyllä hyvin, mutta itse ei tuota puhetta lähellekkään niin hyvin.
mutta sulle sanoisin, että mitä täällä valitat,sano sille mammalle suorat sanat...loppuu siihen sultakin se turha feisbuukkailu kun loppuu kaverit.
ehkä senkin ajan voisit käyttää lapseesi.
Asia vierestä, mua vähän hymyilyttää kun täällä ihmiset kiillottaa en-käy-fb:ssä kruunua. Sanoisin että ei AV ole yhtään parempi kuin facebook.
mua on katsottu vähän pitkään kun puhun jo vauvalle ja taaperolle joka paikassa (ja televisiota meillä ei ole). Hyvin nuo on ärrän ja ässänkin oppineet alta kahden vuoden ja nuorinkin jo laskee kymmeneen (on siis alle 2), vanhemmat oppivat lukemaan neljän vanhana ja koulumenestys on kiitettävää ja erinomaista, vanhin menee lukioon nyt. Meillä on myös harrastettu paljon, musiikkia, liikuntaa ym (ja ne ovat yhä mukana kuvioissa). Voithan sinä oikeassa olla ap. Ei meillä kyllä kukaan ole facebookissakaan, menee sekin aika jutellessa. Välillä kaikki puhuvat toistensa yli. Riittääkö se?
Tule ihmeessä käymään meilläkin, edellisestä kerrasta onkin jo kuukausia. Pidetään leffailta!
ja samalla saa omaa kruunuaan kiillotettua, kun on niin taitavasti hoitanut lapsensa, että niillä ei ole mitään kielellisiä vaikeuksia.
on katsonut teletappeja, pikkukakkosta ja muumeja jo 1-vuotiaasta lähtien ja puhuu ihan normaalisti, laskee kymmeneen ja on aivan älyttömän tarkkamuistinen. Meillä luetaan myös kirjoja ja olen itse kova pälättämään. Saattaa katsoa joka päivä tunnin piirrettyjä.
Kaverin 3,5 vee taas ei saa katsoa ollenkaan telkkaria ja puheesta ei vieläkään saa selvää.
Lisää löylyä vaan, hänellä on huono päivä. Se paranee kun saa vähän meteliä aikaiseksi. Ruvetaanko seuraavaksi syöttämään lapsille hampurilaisia ja spagettia ketsupilla? Karkit esiin ja telkkariin ääntä lisää!
mutta eivät leikkiä eikä olla yksin. Päivät pitkät ollaan sisällä, katsotaan telkkaria ja syödään eineksiä :) Oi, että kun kruununi nyt kiiiiiiltäää :D
lainkaan leikkiä omatoimisesti...liikaa tv:n tuijotusta.
mutta eivät leikkiä eikä olla yksin. Päivät pitkät ollaan sisällä, katsotaan telkkaria ja syödään eineksiä :) Oi, että kun kruununi nyt kiiiiiiltäää :D
mutta tällaisia tapauksia löytyy. lapsiparat!!
paljon mehuja ja värjättyjä limuja?! Ei näitä tauteja kuulkaa pidetä yllä porkkanemehuilla ja ruisleivällä, on nähtävä sen verran vaivaa, että suhauttelee Soda Streamia. Puhuva lapsi on kapinan alku, olkaa tarkkoina nyt siellä.
no anna vaivata vaan. Lapsi on päiväunilla ja hamstraan täältä mielenkiintoista materiaalia erääseen kirjalliseen työhön, tulipahan siinä sitten kommentoitua. Ei, av ei ole parempi kuin fb, se on paljon pahempi. Naamakirjaan valitaan yleensä kavereita mutta täällä on pääasiassa kateellisia ja pahansuopia ihmisiä.