EB+synnytys
Sattuisko joku tietämään/tuntemaan sellaista synnyttänyttä naista, joka sairastaa epidermolysis bullosaa? Itse sairastan kyseistä ihosairautta ja olen nyt 18 vkolla raskaana. Synnytys pelottaa, kun ei ole minkäänlaista kokemusta, kuinka limakalvot kestäisi normaalia synnytystä.
Alunperin lääkärit olivat sektion kannalla, mutta toiset lääkärit päättivätkin, ettei ole mitään estettä synnyttää normaalisti.
Itse olen hieman eri mieltä, kun ihonikin menee jo pienestä kolhusta rikki, niin kuinka limakalvot sitten kestäisivät alatiesynnytyksen. Terveillekin se on varmaan aika kova urakka ja paikat voi pahoin hajota, niin kuinka sitten tämmöisessä tapauksessa. Kommentoikaa!
Tilanteesi on varmasti haastava sekä itsellesi että lääkintähenkilökunnalle. Suosittelen, että konsultoit mahdollisimman montaa eri lääkäriä tilanteeseesi liittyen. Myös iholiiton kautta saattaisi löytyä vertaisia. KAnnattaa kykyä myös nettineuvo.fi - palstalta näkemystä asiaan.
On sinulla mielestäni myös mahdollisuus pelkosektioon, ihan jo oman itsesi vuoksi. Muutkin saavat pelkosektion jos oma jaksaminen epäilyttää, joten kohdallasi tuskin on estettä sille, jos itse näet sen tarpeelliseksi.
Toivottavasti saat avun ja synnytys onnistuisi.