Voinko ottaa "omin päin" hoitolapsia, kun nuorimpani täyttää 3v?
ja kotihoidontuki siis loppuu. Minulla ei ole (vielä ainakaan) pph:n koulutusta, mutta omia lapsia olen hoitanut pitkään kotona. Ja haluaisin edelleen olla kotona, kun yksi lapsistani aloittaa koulun (hän on myöskin pitkäaikaissairas).
Eli olisiko mahdollista ja "luvallista" ottaa 1-2 lasta hoitoon? Miten se käytännössä menisi, ja miten löytäisin hoitolapset? Olisin kiitollinen jos joku ystävällinen informoisi minua :))
Kommentit (8)
Alkaa yksityiseksi perhepäivähoitajaksi. Heillä on yhdistyksiä, koita googlata.
Oma lapseni on yksityisellä pph lla. Maksan vajaa 300 euroa kuussa itse ja kela ja kuntalisät hoitajalle n 460 eur kuussa.
päivähoidosta päättävään henkilöön. Ei siinä välttämättä pph:n koulutusta vaadita.
Jos alkaa yksityiseksi niin ei kunta sitä päätä. Käyvät kerran vuodessa katsomassa
Voinko siis ruveta yksityiseksi ilman pph:n koulutusta, ja päättää itse montako lasta otan hoitoon? Mitä kautta hoitolapsia haetaan? Entä palkka, mitä se olisi noin suunnilleen per lapsi?
ap
Muista et jos otat "ominpäin" lapsia olet niistä vastuussa eli sulla pitää olla täydet vakuutukset kaikille ja se ei ole halpaa.Sulla pitää olla myös laajin kotivakuutus henkilö-ja tapaturmavakuutusten lisäksi.
En suosittele "ominpäin" hoitamista.Minä en ainakaan antaisi lapsiani hoitoon.
Mutta jos ajattelet että joku maksaisi sinulle lastensa hoitamisesta, joudut joko pitämään hinnat todella alhaisena, tai hankkimaan kunnan hyväksyntä joka on edellytys sille, että hoitolapsista maksetaan sinulle KELA:n yksityisen hoidon tukea.
Jos taas otat ihan kaveripohjalta ilman KELAn tai muiden mukaan sotkemista, et tarvitse lupia.
Koulutus ei ole välttämätön.
ns. yksityisesti. Mitään tukia ja lupia tuskin saat ja vakuutusasiat voi olla ongelma.
Voinko siis ruveta yksityiseksi ilman pph:n koulutusta, ja päättää itse montako lasta otan hoitoon? Mitä kautta hoitolapsia haetaan? Entä palkka, mitä se olisi noin suunnilleen per lapsi?
ap
Maksat itse kaikki eläke- ja vakuutusmaksusi jne. Voit toki laskuttaa hoidosta lähes mitä haluat, mutta vanhemmat tuskin maksavat epäpätevän hoitajan hoidosta kovin korkeita summia. Muista että sun pitää kustantaa vakuutukset myös hoitolapsille siltä varalta, että hoitoaikana sattuu joku onnettomuus.
Kysy kotikunnastasi jos kelpuuttavat myös epäpäteviä hoitajia.
päivähoidosta päättävään henkilöön. Ei siinä välttämättä pph:n koulutusta vaadita.