Miten haluat muiden reagoivan lapsesi kiukkukohtaukseen kaupassa?
Tällaista mietin kun eilen näin kaupassa äidin, joka yritti selvitä viikon ruokaostoksista kolmen pienen lapsen kanssa ja yksi lapsi veti aivan järkyttävän huuto-itku-potkuraivarin. Tunsin sympatiaa tuota äitiä kohtaan, koska ei ole montakaan vuotta siitä kun itse olin vastaanvanlaisissa tilanteissa silloin tällöin.
Muistan että tilannetta helpotti mielestäni kun joku ymmärtäväisen näköinen äiti tai isä katsoi minua hymyillen. Inhottavinta oli tulla tyrkyttämään "apua", tyyliin "Anna sille nyt karkkia kun se haluaa.".
Toisaalta ystäväni joskus valittaa kun muut "virnuilevat" hänelle kun hän yrittää selvitä kaupasta kiukkuavan lapsen kanssa. Hän ei siis pidä hymyjä mukavina.
Onko siis parempi olla kuin ei huomaisi mitään?
Kommentit (5)
joiden äiti veti raskausaikana viinaa ja tupakkaa. Lapsista tulee tuollaisia häiriköitä, joista ei ole mitään iloa kenellekään. Muistan lisäksi kehua omiani kertoen, että he eivät onneksi noin tee, koska olen aina välittänyt heistä enemmän kuin tuin kirkujalapsen äiti omistaan.
Aivan paras oli kerran kun joku vieras nainen lauloi yhtäkkiä jonkun lastenlaulun kiukuttelujalle. Lapsi hölmistyi niin, että unohti kiukun. Ei ollut oma lapsi, satuin vaan oleen paikalla.
Mä yritin itse hymyillä empaattisesti. Omani eivät juuri ole kaupassa kiukutelleet. Heillä kiukku on ollut enemmän siirtymätilanteissa.
Kaupoissa pitäisi olla hirviönpukuun pukeutuneita lasten pelottelijoita, jotka tulisivat paikalle murisemaan ja heiluttamaan kirvestä heti kun joku mukula saa raivarit.
Sitten äiti ja isä voisivat sanoa, että toi mörkö paloittelee ja syö sut jos et ole kunnolla!
että eivät välitä. Ovat kuin mitään ei tapahtuisikaan. Joskus pieni hymyily minulle helpottaa oloani kun kannan raivarissa olevaa lasta kainalossani hiestä märkänä :) sellainen hyväntuulinen tsemppihymy tekee hyvää
vihaisennäköinen setäihminen tulisi sanomaan oikein kiukkuisesti sille kiukkuavalle lapselle, että jos et nyt heti lopeta tuota vien sut mennessäni. Ehkä se saisi kakarani kuriin.