Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aika köyhästi joutuu elämään..

Vierailija
17.03.2012 |

Saan kotihoidontukea nettona 450e plus 100e lapsilisää. Noista rahoista menee lainaan 200e plus 150e ruokaan. Lisäksi ostan lapsellemme vaipat ja maidot (apteekista) ja vaatteet. Mitä mieltä? Pärjäisittekö? Kyllä minua välillä risoo mutten voi vielä työnhakijaksikaan mennä kun lapsi vasta 1v 3kk. Mies nettoaa 1800e.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
17.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksaa, kuin noin tarkasti erittelet oman osuutesi?

Mulle vaikeita käsittää nämä kahden rahapussin köyhät taloudet, joissa perheenjäsenillä on eri elintaso sitten usein. Meillä perhe on kokonaisuus, joka elää perheen tuloilla. Kaikilla siis sama elintaso.

Vierailija
2/13 |
17.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä menee lainaan 600e ja vuokraan 900e... ruoka ja muut sitten erikseen.. itse menin töihin kun lapsi oli 1,5v, oma pää ei enää kestänyt olla kotona... no nyt pää ei kestä töissä ja olisin valmis jäämään kotiin :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
17.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaippoihinhan menee noin 20-40 euroa, jos kertavaippoja käyttää.

eli jos sinun saamistasi rahoista jää vaippojen jälkeen 160-180€ euroa niihin maitoihin.

Kuinka paljon tuo maito maksaa?

Vierailija
4/13 |
17.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saisitko ansiosidonnaista?

Mä sain, ja siksi otin riskin, eli olin työttömänä kotona hoitamassa lastani ja ihan hyvillä rahoilla.

Sun miehes on kyllä aika ikävä tyyppi.

Vierailija
5/13 |
17.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla samat tulot, miehellä 1400 tällä hetkellä. Siitä vielä asuntolaina, bensiinit ja muut normilaskut. Ei ongelmia. :)

Vierailija
6/13 |
17.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saisitko ansiosidonnaista?

Mä sain, ja siksi otin riskin, eli olin työttömänä kotona hoitamassa lastani ja ihan hyvillä rahoilla.

Sun miehes on kyllä aika ikävä tyyppi.

Vierailija
7/13 |
17.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tienaa nettona 1600€, minä 530€ + 100€ lapsilisää. Puolet rahasta menee vuokraan. Hyvin pärjätään!

Vierailija
8/13 |
17.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle vaikeita käsittää nämä kahden rahapussin köyhät taloudet, joissa perheenjäsenillä on eri elintaso sitten usein. Meillä perhe on kokonaisuus, joka elää perheen tuloilla. Kaikilla siis sama elintaso.

Mutta itse tulkitsin viestinsä niin, että hän vain havainnoillisti noilla menoilla, kuinka vähän kotihoidontuesta jää. Perheen rahat voivat silti olla yhteisiä, mutta pointti varmaan oli se, ettei elämiseen jää kuin se miehen palkka - eli pointti oli se, että perhe elää ikään kuin yhden ihmisen tuloilla.

Vierailija
9/13 |
17.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

35e/kk. Omia pakollisia kuluja on puhelinlasku. Siis kyllähän minä pärjään muttei isoja hankintoja voi tehdä ollenkaan.

Mies maksaa saman lainaa ja ruokaa plus talon laskut (vakuutukset, jne) En siis tuolla viestillä tarkoittanut syyttää miestäni!!

Vierailija
10/13 |
17.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän piti ostaa vastiketta ihan kaupasta. vauva joi niin paljon, että lapsilisä meni siihen kokonaan.

35e/kk. Omia pakollisia kuluja on puhelinlasku. Siis kyllähän minä pärjään muttei isoja hankintoja voi tehdä ollenkaan.

Mies maksaa saman lainaa ja ruokaa plus talon laskut (vakuutukset, jne) En siis tuolla viestillä tarkoittanut syyttää miestäni!!

Vierailija
11/13 |
17.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kotihoidontuki on liian pieni?

Vai harmittaako sekin, että miehes ei tienaa paljoakaan? Sen harmituksen kyllä ymmärrän.

Vierailija
12/13 |
17.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta itse tulkitsin viestinsä niin, että hän vain havainnoillisti noilla menoilla, kuinka vähän kotihoidontuesta jää. Perheen rahat voivat silti olla yhteisiä, mutta pointti varmaan oli se, ettei elämiseen jää kuin se miehen palkka - eli pointti oli se, että perhe elää ikään kuin yhden ihmisen tuloilla.

juuri yhden ihmisen tuloilla tällä hetkellä, enkä koe sitä ongelmaksi.

Avauksesta tosiaan sain sen käsityksen, että ap:n rahat eivät riitä ja hän joutuu elämään köyhästi ja mies ei. Mutta ehkä kyseessä olikin sitten ihminen, joka nyt vasta oli herännyt huomaamaan perheen tulotason ja voivotteli tosiaan sitä. Tulkitsimme siis eri tavoin aloitusta.

Itse olin kyllä hyvin tietoinen pienistä tuloista perheen perustamisen aikaan. Olimme laskeneet etukäteen mitä tarkoittaa, kun jään kotiin lastamme hoitamaan.

Ehkä kaikki eivät mieti etukäteen..

Vierailija
13/13 |
17.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain tosiaan sen kuvan avauksestasi, että teillä eri rahat ja siksi olet harmissasi.

Mutta kai olitte etukäteen vähän laskeskelleet talouttanne, kun perhettä päätitte perustaa?

Kaikkea ei voi saada todellakaan vaan joutuu sitten elintasosta nipistämään, jos haluaa esim. olla kotona pienten lasten kanssa.

Toivottavasti näet silti hyvät puolet elämässäsi, ei kaikenlaisen materian omistaminen ole se elämän tärkein asia. Joskus on hyvin palkitsevaa, kun oppii tulemaan niukalla toimeen ja osaa sitten iloita pienistäkin ylellisyyksistä.

Hyvään elämään ei aina tarvita kalliita asioita. Nauti siitä, että saat seurata lapsesi kasvua ja kehitystä, se on ainutkertaista. Materiaa voi hankkia myöhemminkin, sitten kun taas palaat työelämään.

Me elämme yhden palkalla, tällä hetkellä jo leveämmin kuin aikoinaan, kun oli asuntovelkaa ja pienet tulot. Mutta olen elänyt 12 vuotta hyvin pienillä tuloilla ja säästeliäästi mutta onnellisena. Sain olla omille lapsilleni läsnä ilman kiireistä arkea.

Koita sinäkin löytää elämääsi ilmaisia iloja :-)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi