Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

onko mieheni narsisti?

Vierailija
16.03.2012 |

Olen alkanut epäillä että mieheni on narsisti. Olemme olleet yhdessä vuosia ja olen nyt tarkemmin miettinyt miehen 'kohtauksia' joita ovat mm:

-olimme lasteni kanssa lomamatkalla, kun mieheni eräs päivä päätti teljetä kaikki lemmikit aittaan ja kertoi ettei aio enää niitä hoitaa. Suunniteltua kotimaan turneeta minulla ja lapsilla oli jäljellä kolme päivää, mutta pakkohan se oli aamulla lähteä kotiin

-mies hermostui jostakin kun olin lapsia hakemassa ja potki pakastimen etuseinän hajalle (olin sen pari kk aiemmin ostanut)

-aina jos olen väsynyt ja/tai etäinen, mies alottaa paasauksen 'onko tässä suhteessa mitään järkeä' vaikka edellisenä päivänä on selittänyt olevansa maailman onnellisin mies. Mies toki itse saa olla väsynyt ja etäinen eikä se tarkoita mitään sen kummempaa

-miehen mielestä nainen on onnellinen jos mies sanoo aina sen viimeisen sanan

-joitain kertoja mies on painostanut hyvinkin rumasti seksiin

-miehen mielestä syy on lopulta aina jossain muualla kuin hänessä. Saattaa sopiessa ottaa osan 'vastuusta' itselleen ja asiaankuuluvasti pahotella mutta myöhemmin sitten alkaa vaivihkaan selittämään mustaa valkoiseksi.

Pari kertaa olen koettanut erota miehestä, mutta en tunnu pääsevän irti. Tai mies ei päästä irti.

Voiko olla että olen suhteessa narsistiin?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelkkä kusipää.

Vierailija
2/25 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin nämä viittaavat narsismiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin nämä viittaavat narsismiin.

Vierailija
4/25 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On valmis jopa vahingoittamaan perheen yhteisiä lemmikkejä, että saa tahtonsa läpi. Toinen juttu on tuo omaisuuden tuhoaminen. Jos olisin ollut vastaavassa tilanteessa, että mies suutuspäissään tuhoaa yhteistä omaisuutta, niin mies olisi löytänyt sen rikotun tavaran perseestään sen jälkeen.

Vierailija
5/25 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohtui tuosta listasta, että riitoja saa aikaan mm. sillä että kun olen mennyt kysymään jostain käytännön asiasta että voitaisiinko tehdä se vaikka näin niin mies alkaa karjumaan täysillä asian vierestä, kirjaimellisesti ajaa ulos ja kun palaan niin on niinkuin mitään riitaa ei olisi koskaan ollutkaan ja kun sitten asiasta puhutaan niin väittää että otin asian väärin esille.

Ap

Vierailija
6/25 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi toki olla, mutta kuvauksen perusteella ihan standardi kusipää.

Vierailija
7/25 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että nuo ovat narsistisia piirteitä.

Olen mies ja vaimoni täyttää aika lailla juuri nuo samat tunnusmerkit. Itsekin olen miettinyt kovasti, onko hän narsisti vai ei.

Narsismissa on erilaisia asteita, lieviä ja vaikeampia. Eli ei oikein voi sanoa että kyllä/ei ja se siitä.

Suosittelen lukemiseksi kirjaa "Naimisissa narsistin kanssa". Tekijöitä en muista, löytyy googlaamalla.

Vierailija
8/25 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi toki olla, mutta kuvauksen perusteella ihan standardi kusipää.

Vierailija
9/25 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-suuttuuko mies, jos esität jotain häntä arvostelevaa (tai sellaista, jonka kokee kritiikkinä häntä kohtaan)?

-Onko hän pyrkinyt eristämään sinut läheisistä ihmisistä ja sukulaisistasi tyyliin "haluan olla vain sinun kanssasi tässä maailmassa kahdestaan"

-onko mies mustasukkainen, esim. et voi lähteä työpaikan juhliin, koska tällaisesta mies saisi mustasukkaisuusraivarit

Vierailija
10/25 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikkien pitää nykyään olla narsisteja?

Ihan tavallisia paskiaisiakin on vielä ja niitä on paljon.

Vierailija
11/25 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tuskin on meillä rahkeita diagnosoida persoonallisuushäiriötä. Narsistin on vaikea nähdä vikaa itsessään, vaan projisoi syyt toisiin - sikäli joo.

Ap, sinua voisi auttaa hahmottamaan miehen käytöstä vallankäyttönä, kontrollina, manipulaationa ja väkivaltana. Seksiin painostaminen on väkivaltaa, lemmikkieläiten kiduttamisella uhkailu...

Vierailija
12/25 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-suuttuuko mies, jos esität jotain häntä arvostelevaa (tai sellaista, jonka kokee kritiikkinä häntä kohtaan)?

Suuttuu.

-Onko hän pyrkinyt eristämään sinut läheisistä ihmisistä ja sukulaisistasi tyyliin "haluan olla vain sinun kanssasi tässä maailmassa kahdestaan"

Kyllä. Sukulaisiani morkkaa ihan avoimesti ja tulevaisuudensuunnitelmansa on asua kanssani kahdestaan mökissä keskellä metsää, olla olemassa vain kahdestaan kanssani.

-onko mies mustasukkainen, esim. et voi lähteä työpaikan juhliin, koska tällaisesta mies saisi mustasukkaisuusraivarit

Ei osoita mustasukkaisuutta noin avoimesti. Ei suoranaisesti saa raivareita vaan alkaa harmittelemaan kuinka mukavaa meillä olisi ollut kahdestaan kun kummallakin olisi ollut vapaata ja mä haluan haaskata sen muussa seurassa. Ja jos/kunj olen käynyt jossakin, hän jaksaa piikitellä mun menemisistä seuraavan kuukauden ja kertoa kuinka hän asettaa aina meidän suhteen etusijalle.

Vierailija
13/25 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koetko, että nuo selitykset "haluaisi olla kahdestaan" on vilpittömiä vai näetkö niissä halua rajoittaa menemisiäsi?

Ehkä tuo "kestääkö mies arvostelua" -kysymyskin olisi parempi kysyä niin, että oletko huomannut, että mies voi myös nauraa itselleen? On nimittäin inhimillistä myös tiettyyn rajaan asti hermostua kritiikistä mutta toisaalta narsistinen ihminen ei kestä sellaista ollenkaan. Haluan siis olla varovainen, jos haluaa lyödä sen narsistileiman jonkun otsaan.

Koetko, että mies tekee tekoja, joihin sopii ajatus, että "hänellä ei ole omaatuntoa"? Jos vaikkapa tulee riitaa, koetko selvittelyn ja sopimisen seurauksena, että välinne ovat kunnioittavat ja että mies on joskus "oppinut" jotain? Vai tuntuuko riidoissa olevan samanlainen kaava (esim. mies suuttuu ja sinä haluat lopulta tehdä sovinnon, koska et jaksa olla riidoissa).

Vierailija
14/25 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin tiedän yhden pankkihenkilön joka kävi oikein juttelemassa seksiaddikstiostaan! Riehui kaikki viikonpäivät läpeensä netissä,räyhäsi kämpässä kun ei lauenneut joka hetki ym ikävää.Söi lääkkeitä ettei tarvinnut seksiä.Maksulliset naiset kuvioissa välillä,ulosottoon maksullisesten naisten takia.Hirveetä elämää.Lisäksi joi ja söi itsenä lopulta muodottomaksi.No sitten aloitti juoksemaan kymmeniä kilometrejä unohtaakseen seksin.Kaikki keinot kokeiltu.Ainakaan Suomessa näitä miehiä ei osata hoitaa.Tälle miehelle riitti pieni ihonkaistaleen paljastus saamaan seksin pyörimään päässä,lintsasi töistä ruokatunnilla päästääkseen panemaan ja jätti spermat leuhkasti housuille ja kehuskeli kavereille töissä,ettei syönyt vaan paneskeli ja kerran sen panohullu pani samaan aikaan puhelimessa kun puhui viranomaisten työasioita,miettikää tätä seksihulluutta!!

Vierailija
15/25 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne 'ollaan maailmassa vain kahdestaan'-jutut on musta aika ahdistavia kun niissä suljetaan ulos mun lapset, ei miehen lapsia. Mun lapset ei voi miestä sietää (en voi heitä siitä moittia) mutta miehen mielestä vika on mun lapsissa. Emme siis asu yhdessä enää.

Musta tuntuu että hän pyrkii kontrolloimaan mua, esim. ollessaan työmatkalla hiljattain hänellä 'napsahti' joku osa päässä kun olimme soitelleet aiemmin päivällä, sitte olin puuhaillu omiani pari-kolme tuntia enkä katsonu puhelinta. Mies oli koettanut soittaa lukuisia kertoja ja kun ei saanu kii, oli soittanu teini-ikäiselle lapselleen ja käskenyt tämän koettaa tavottaa mua mun lasteni kautta. Syyksi ilmoitti että 'oli huolissaan' ja kun miehen palattua ihmettelin tätä huolissaan olemista, hän hermostui. En ehtinyt edes kritisoimaan, kysyin vain että miksi/mistä oli niin huolissaan niin hänellä oli jo puolustusreaktio päällä.

Mies reagoi sellaiseen rakentavaankin kritiikkiin tyylin 'niin, enhän mä missään onnistu' ja nostaa muurin eteensä pystyyn. Oikeasti hän ei vaikuta olevansa aidosti pahoillaan.

Riidat meillä menee tietyllä kaavalla, mies mesoaa, mä otan etäisyyttä, mies ottaa yhteyttä, pyytelee anteeksi ja sivulauseissa syyttää mua omista sanoistaan/teoistaan. Saattaa myös kääntää mun sanomisia omiksi tunteiksi ja käyttää mua vastaan. Usein tuntuu ettei mun kannata sanoa mitään kun se ei tule ymmärretyksi/hyväksytyksi ja pahimmillaan kääntyy aseeksi mua vastaan.

Vierailija
16/25 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

no jos ei nyt lyö narsisti-leimaa hänen päälleen, niin vaikuttaako mies itsestäsi tavalliselta mieheltä, joka toivoo voivansa rakastaa ja saavan rakkautta takaisin?

Vierailija
17/25 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta mies vaikuttaa ajoittain hyvinkin falskilta. En osaa kuvailla, mutta tuntuu että miehen 'rakkaus' on hyvin ehdollista, 'kelpaan' kun olen tietynlainen ja hetkinä joina en ole, en kelpaa vaan mies ajaa pois tai hyljeksii muuten.

Falskiuden vaikutelma tulee ehkä liiallisesta hypetyksestä, mies saattaa käyttää hyvin paljon aikaa siihen, että vakuuttelee kuinka onnellisia olemme, kuinka hyvä pari olemme, kuinka kenelläkään ei voi olla parempaa suhdetta, parempaa naista jne.

Ap

Vierailija
18/25 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai seurusteletteko muuten?

Vierailija
19/25 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tähän ketjuun kirjoittamasi vastaukset. Ehkä löydät niiden avulla vastauksen siihen, mitä näet tässä suhteessa, miksi haluat jatkaa tai miksi haluat lopettaa.

11

Vierailija
20/25 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan muuten yhdessä. Tai itse olen pyristellyt eroon, syksyllä melkein pääsin mutta jotenkin sitten lipsahti takaisin yhdessäolemisen puolelle.

Mies on sen jälkeen siistinyt hiukan käytöstään, mutta esim. tuo työmatkaepisodi paljastaa ettei ole oikeasti muuttunut vaan tarve kontrolloida on yhä olemassa.

Kun mies oli siellä työmatkalla, olin älyttömän helpottunu ja huojentunut ja mua otti päähän kun hän tuli takasin. Toivoin että olisi ollut pidempään poissa.

Tällä hetkellä en oikein tiedä miksi olemme yhdessä. Ei se puoleltani ainakaan mitään elämää suurempaa rakkautta ole.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yksi