Erottaako hajusteyliherkkä helpommin homeen hajun?
Jouduin eilen olemaan koulurakennuksessa jossa haisi mielestäni selvä homeen haju. Saman haju olen haistanut kolmessa eri paikassa joissa yhdessä oli ihan silminkin havaittavaa kasvustoa. Ja itse olen altistunut homeasunnoille.
Kommentit (5)
Niin sen homeen tunnistaa sitten muuallakin.
Hajusteyliherkkä on yleensä yliherkkä synteettisille hajusteille. Hän ei ole yliherkkä hajuillle sinänsä, eikä hänellä ole aisteissa mitään vikaa tai "ylimääräistä kykyä".
Mutta homeelle allergiseksi tullut voi kyllä huomata homeen herkemmin muuallakin, koska se aiheuttaa hänelle oireita. TOdennäköisesti muitakin kuin haju.
Joka tapauksessa et silti välttämättä ole tarkkanenäinen, vaikka reagoitkin tiettyihin tuoksuihin päänsäryllä tms.
Olennaisempaa on, miten selvästi ja tarkasti haistat KAIKKI hajut. Huomaatko ihmisistä, mitä he ovat syöneet, haistatko huoneista, mitä ruokaa siellä on viimeksi tehty ja tunnistatko puutarhassa pelkästä tuoksusta, mikä kukka siellä kukkii....
Eli tuo hajusteyliherkkyys ei välttämättä liity tarkkanenäisyyteen.
Mutta homealtistus on toinen asia, ja jos olet altistunut homeasunnoille, tokikin voit tunnistaa homeen hajun tarkasti. Ja suomalaiskoulujen homeongelmista on kirjoitettu niin paljon, että parempi veikkaus on, että koulussa on jonkinlainen home-vaurio kuin että siellä ei ole minkäänlaista...
Jos on jo homeelle herkistynyt, sen havaitse varmasti nopeammin.