Neuvolassa ei kuunnella
Pakko valittaa jonnekin... Musta tuntuu, että neuvolantäti ei kuuntele yhtään, mitä puhun... Hän tekee kaikki johtopäätökset omien ennakkoasenteidensa mukaan ja ei kuuntele mua ollenkaan.
Viimeisin asia mikä rassaa ja pahasti on raskausdiabetes. Mulla todettiin se jokunen viikko sitten ja sain neuvolasta dieettiohjeet. Ohjeistus oli, että dieettiä pitää noudattaa kirjaimellisesti ja siinä annettua kalorimäärää (1800 kcal) ei saa missään nimessä ylittää. Viikon olin sillä dieetillä ja mulla oli koko ajan nälkä ja oli kuoleman väsynyt. Sitten pääsin Naistenklinikalle vuorokausikäyrän mittaukseen ja sain uudet ja vähän " löysemmät" dieettiohjeet. Lisäohjeistuksena oli, että nälkää ei saa missään nimessä nähdä, että jos dieetissä annettu ruokamäärä ei riitä, nälän voi pitää loitolla syömällä vähän enemmän leipää, ja kasviksia saa syödä lähes määrättömästi ja myös proteiinin määrää voi nostaa. Ja kerran viikossa voin sallia itselleni vähän jotain hyvää.
Olisin halunnut mahdollisuuden, että voisin kotona seurata sokeriarvojani (näkisi mikä ruoka nostaa mitenkin sokeriarvoja), mutta lääkäri sairaalassa sanoi, että paastosokerin mittaaminen kahden viikon välein labrassa riittää, koska sokeriarvot olivat vuorokausikäyrällä niin hyvät. Ja sanoi, että pyydä neuvolasta lähete lähimmälle terveysasemalle sokeriarvojen mittaamista varten.
Neuvolantäti motkotti mulle, että ei sokeriarvoja niin usein tarvitse mitata (2 viikon välein), riittää, kun noudattaa dieettiä kirjaimellisesti, mutta suostui lopulta laittamaan lähetteen labraan. Kontrollimittauksissa sokeriarvot ovat olleet hyvät (luokkaa 4,5). Kuitenkin joka kerta, kun kysyn labratuloksia neuvolantäti kovistelee, että olenko noudattanut hänen antamaansa dieettiä orjallisesti. Kun kun kerron hänelle, että mitä sairaalassa sanotiin dieetistä, hän alkaa motkottamaan " kuinka tärkeää on noudattaa orjallisesti hänen antamaansa dieettiä" , joka oli siis sairaalan mielestä aivan liian tiukka.
Toinen asia mikä rassaa on paino... Ekalla neuvolakäynnillä multa kysyttiin paino ennen raskautta. Sanoin, että en tiedä, koska kotona oleva vaaka on rikki ja näyttää mitä tahtoo. Hän vaati kuitenkin jonkun lukeman ja kun mun antama lukeman oli 10 kg alhaisempi kuin neuvolan vaa' an alkoi kauhea valitus... Neuvolassa ekalla kerralla saatu tulos on ilmeisesiti se " oikea" arvo (kyllähän sen huomaa vaatteista, että paino ei noussut ensimmäisten raskaus viikkojen aikana mitään 10 kg, vaattedein mukaan saatoin jopa laihtua). Paino on raskauden aikan noussut sellaiset 3 kg eli ihan hyvin on sen suhteen mennyt (mulla oli jonkin verran ylipainoa ennen raskautta). Silti kaikkiin papereihin neuvolantäti on laittanut huomautuksen, että " huomattava raskauden aikainen painonnousu!" . Nyt saan sitten joka paikassa selittää rikkinäisestä vaa' asta ja muut ovatkin korjanneet merkinnät papereihinsa paitsi neuvolantäti, joka muistaa saarnata painosta jokaikisillä neuvolakäynnillä.
Kun yritän neuvolantädille selittää jotain hän ei kuuntele yhtään... Hän on mielipiteensä muodostanut jo ekalla käyntikerralla ja mikään ei voi sitä muuttaa. Kun hän kysyykin minulta jotain hän ei kuuntele vastausta vaan puuhailee omiaan... Neuvolantäti saa aina välillä mulle mielettömän pahan olon...
Kommentit (9)
Meidän neuvolatädissä ei ole mitään vikaa, luulin. Luettuasi tarinasi sieltä löytyi kuitenkin aika paljon yhtäläisyyksiä...
Olen aina ymmärtänyt että työtähän ne vaan tekevät, mutta mä en saa mitään irti siitä tädistä. Enkä tiedä mitä kysyäkään, kun odotan vasta esikoista.
Joo, olen huomannut että painoa ne tarkkailee, kuin haukka hiirtä. Minulla oli alkuraskaudesta pahoinvointia 24 h vuorokaudesta ja jouduin seurustelemaan vessapöntön kanssa liiankin useasti. Laihduin huomattavasti ensimmäisen kuukauden aikana. Olen urheilullinen ja liikun todella paljon. Kuten tiedetään lihakset painaa enemmän kuin läski. Neuvolakorttiin täti kirjoitti luvun mikä se oli silloin 1. kerralla. Se lukema oli noin 5-6 kiloa vähemmän kuin normaalipainoni. No nyt sitten neuvolatäti jaksaa joka ikinen kerta valittaa " mites se paino on nyt noin kohonnut" . Viime kerrallakin paino oli kohonnut vain 300g viikkoa kohti...
Kuten mainitsinkin, liikun ahkerasti. Eikö ne ymmärrä, että jokainen meistä on yksilöllinen ja lopettaisivat niiden keskiarvojen seuraamisen??!! Eihän lapsetkaan paina syntyessään saman verran, istukka painaa äideillä yksilöllisesti, lapsivettä on eri määräjne... Muka 12 kiloa painon nousua raskauden aikana olisi ihanteellinen. Pitäisikö meidän olla huippumallien mitoissa, joilla olisi vaan maha?? Minusta on oikein mukavaa olla vähän pyöreä. Painoni on raskauden aikana noussut 15 kiloa...Minusta jokainen saa painaa mitä haluaa, kunhan tuntee itsensä terveeksi ja hyvinvoivaksi!
Tottahan se kuitenkin on että erilaiset riskit muodostuvat YLEENSÄ ylipainon myötä. Se ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Appiukollani todettiin nimittäin eilen sepelvaltimotauti. Lääkäri kehotti lopettamaan tupakoinnin, vähentämään ylipainoa ja liikkumaan. Kuulemma johtuu huonojen elämäntapojen seurauksesta. Appiukkoni EI ole koskaan tupakoinut, hän on normaalivartaloinen ja liikkuu kuin hullu!Että näin!
Sitten vielä kun imetyksestä on noussut vähän liiankin suuri haloo, toisilla se onnistuu oikein hyvin ja toisilla ei sitten millään... Minkä sille mahtaa, jos maito ei vaan nouse?! Minun isälläni on kaksi nuorempaa lasta minun lisäkseni ja ne lapset on kasvatettu ihan vaan pelkästään tuttelilla. Enkä nyt tiedä sitäkään, että onko he olleet lapsena enemmän kipeänä kuin rintamaidolla kasvaneet lapset tai he olisivat tyhmempiä kuin rintamaitoa saaneet lapset?!=) Oiva esimerkki on serkkuni. Hän imi tissiä melkein kaksi vuotiaaksi saakka ja koko ajan oli korvatulehdus.
Eikö äitejen ole helpompi imettää, kun on vähän kertynyt sitä vararavintoa elimistöön. Jos olisimme oikein laihoja, niin miten hyvin se maito oikeen muodostuisi rintoihin, pahimmassa tapauksessa ei ollenkaan!!
Mutta mukavaa torstaipäivää!! Ihanaa kun on satanut vähän lunta, niin ei ole niin masentavaa.
Onneksi sain valittaa edes jollekin joka ymmärtää!!
Hanna rv 30+4
minä vaihtaisin oitis tätiä jos on mahdollisuus!
inhottavaa tuollainen :( mun neuvolan täti on pysynyt samana nyt tulossa kolmas pikkuinen, onneksi!
mielestäni kuuntelee, hänkin aina näyttää niitä käyriään (lasten painojen kanssa tosin) mutta ei ala siitä ikinä motkottamaan
olen itse hyvin pieni ja toosi hoikka n. 150cm ja painoa n. 44kg... ja aina hän sanoo kun tytöt menee käyrien alapuolella että noh olethan sinäkin pikkuinen...
yrittänyt vaan muistuttaa mua syömään hyvin etten kokonaan kuihdu pois kun imetys taas alkaa :)
tuosta imetyksestä vielä: tuolla painolla ei pitäisi olla mun mielestä mitään merkitystä siihen että tuleeko maitoa. mulla ainakin on tullut ihan hyvin/tarpeeksi (onneksi) vaikka olenkin laiha
no mutta...
tsemppiä! ja yritä saada täti vaihdettua mukavampaan :))
terkuin: krisse, tytöt + masuasukki rv 9+4
Mutta siis silloin pari vuotta sitten, ensimmäistä kertaa raskaana, oli todella ikävää kun neuvolaan meno pilasi koko päivän. Ristinkin tädin lohikäärmeeksi ;)
Tädin parhaita:
-olin normaalipainoinen raskautuessani, silti koko ajan motkotti ettei vain paino saa nousta ja turhaan pakotti sokerirasitukseenkin, mitään ongelmia ei siis ollut
-olen sairastanut synnynnäisen toksoplasman ja kun kyselin tädiltä, että miten nyt tämän raskauden kanssa, voiko aktivoitua uudelleen jne. täti haukkui minut pystyyn ja käski lopettamaan moisen hapatuksen...sellaista kun ei voi kuulemma tapahtua...mutta kas kummaa, nyt tässä raskaudessa vanha toksoplasmanipa onkin aktivoitunut uudelleen eli minulla on nk. sekundaarinen toksoplasma, pitäisiköhän käydä moikkaamassa tätiä ja kertomassa, että minulla on nyt se tauti, jota ei pitänyt olla edes olemassa?!
-hän ei koskaan kuunnellut, eikä vahingossakaan vastannut kysymyksiin
-ja olipa muuten hyvinkin normaalipainoiselle ystävälleni sanonut, että paino saa nousta raskauden aika vain ja ainoastaan 5kg...
-ja saman kaverin haukkunut myöskin pystyyn, koska kaikilla hänen lapsillaan ei ole sama isä
Toivottavasti pääsee kohta eläkeputkeen tai löytää iloa elämäänsä.
Juuri tulin neuvolasta ja mukaani sain... pahan mielen. Tulin palstalle hakemaan piristystä ja kappas, ihan kuin tilauksesta, täällähän puidaan samaa asiaa mikä minuakin juuri koskettaa.
Painonnoususta sain kuulla. En ole ikinä ollut ylipainoinen, ihan normaali. Raskauden alkuaika vähensi painoani ja pikkuhiljaa masun kasvunkin tuloksena, alkoi painoa kuitenkin tulla. Omasta mielestäni en ole lihonnut yhtään, takaa ei edes raskautta huomattaisi.
Sain puolituntia kestävän oppitunnin kuinka appelsiinimehua ei saisi juoda, eikä karkkia syödä edes 50g viikossa..sehän on niin ja niin monta sokeripalaa!! Että söisinkö sellaisen määrän sokeria?! Täytyy alkaa kiinnittämään huomiota jokaiseen suupalaan, vaikka olen aina syönyt ihan terveellisesti ja monipuolisesti.
Voi olla, että nämä kaksi, terkkari ja opiskelija läksytyksineen olivat liikaa minulle, herkälle raskaana olevalle. Tuli ihan kauhea olo kuitenkin ja nyt pohdin mitä sitä uskaltaa enää syödä. Viimeiset sanat lähtiessäni, jonka sanoivat; no, nyt aloitat sellaisen elämän mistä on kaikki nautinnot pois.
Alkupainohan oli 51,6kg, nyt 58kg ja rv 22.
Elisa ja rempula 22+0
Musta on käsittämätöntä tää natsimeininki, mitä painon suhteen neuvoloissa harrastetaan. Luulisi, että sikiön/lapsen ja äidin hyvinvoinnin kannalta ennen synnytystä ja synnytyksen jälkeen olisi äidin henkinen hyvinvointi! Tuskin sillä nyt on niin kauheasti merkitystä, että nouseeko paino 12 kg vai 15 kg vai vielä enemmän tai sitten vähemmän. Luulisi pääpainon olen äidin henkisellä hyvinvoinnilla ja sillä että äiti syö pääsääntöisesti terveellisesti ja monipuolisesti.
Olen lukenut joltain keskustelupalstalta (en muista, että oliko se täällä), että missään muualla ei neuvoloissa keskitytä painon vahtimiseen kuin Suomessa.
Olen muuten huomannut, että neuvolantäti on vähän " kiltimpi" niillä kerroilla kuin mieheni on ollut mukana...
Minä jo kauhulla odotan ekaa neuvolaani, niin hyvin on jäänyt mieleen esikoisen odotusajan neuvolahirviön valitukset! Koko esikon raskausaikana painoa tuli 12kg , kakkosen aikana 9kg, ja silti sain jatkuvasti kuulla että ai ai, on tainnut taas pulla maistua...
Joillakin viikoilla ei ollut tullut ollenkaan painoa lisää ja sitten seuraavalla kerralla olikin pompsahtanut 2kg lisää niin ai että sitä valitusta! " Nyt sinun on kuule ihan pakko jättää ne pullat ja herkut väliin" . Ja minä en oikeasti edes syö pullaa, olen enemmän suolaisen syöjä, ruisleipä maistuu paljon paremmin kuin pulla.
Mutta kun alkupainoa oli yli sallitun niin olin kait oikeutettu kuulemaan joka kerta valistusta kaikesta kuinka varmasti pilaan vauvani elämän.
Nyt siis kolmosta odotan ja olen menossa ihan uudelle tädille neuvolaan, toivon todella että olisi hieman ymmärtäväisempi kuin edellinen.
Todella ahdistaa kun joka paikassa valistetaan kuinka ylipaino on vaaralista, ihan kun jokainen ei sitä itse tieäisi, mutta se pakkopullamainen valitus ei todellakaan auta.
Ihanaa kun sain purkautua :)
Mun neuvolan terkka on aivan ihana ihminen!! Se ei ole KERTAAKAAN puuttunut painonnousuun. Mulla bmi ennen raskautta 24 eli normaalipainon ylärajoilla. Tähän mennessä (rv 37+6) painoa on tullut 14kg. Olen monesti neuvolassa itse kauhistellut painonnousua, johon täti on vakuutellut ettei huolta. Viime nauvolassakin sanoi että vielä saa vähän tullakin! Totesi, että Suomessa ollaan liian tarkkoja painonnousun kanssa ja että ylimääräisiä kiloja tarvitaan imetyksessä, joka kuluttaa paljon energiaa.
Tämän kerroin siis siksi, että haluan muistuttaa vielä olevan mukaviakin neuvolantätejä :)
violet ja masu-Aarre rv 37+6
Todella ikävää, että th käy saarnaamaan painonnoususta. Ymmärrän kyllä, että heidän tehtävänään on kertoa terveellisestä ruokavaliosta, " sopivasta" painonnoususta jne. mutta kun ne asiat voi sanoa niiin monella tavalla. Minulla oli esikoista odottaessa myös hieman samantyylinen neuvolantäti, ja huomasinkin jännittäväni joka kerta neuvolaan menoa ja punnitusta. Tuli sellainen tunne, että paino ei saisi nousta yhtään. Sitten muuton myötä vaihdoin neuvolaa ja uusi th totesi vaan, että sinullapa on paino noussut varsin kohtuullisesti, eikä ikinä kommentoinut painoa mitenkään negatiivisesti jatkossakaan. Tähänkin asiaan suhtaudutaan siis eri tavalla eri paikoissa. Nyt odotan toista lasta ja tällä kertaa paino ei myöskään ole noussut kovin paljoa, koska alussa oli pahoinvointia ja paino putosi. Tällä kertaa lääkäri jopa kyseli hieman huolissaan keskiraskauden tarkastuksessa, että oletkos nyt syönyt kunnolla, kun painoa on tullut noin vähän.
Eli ei sitä kenenkään pidä grammoja vahtia ja elää nälässä. Ja yllättävän moni th saisi kyllä tarkistaa asennettaan, sillä neuvolassa käynnin ei todella pitäisi olla odottajalle mikään ahdistusta tuottava kokemus!
Jos siis vaan asut sellaisella paikkakunnalla, että äitiysneuvolan terveydenhoitajia on useampikin kuin yksi niin terveydenhoitajaa luultavasti voi vaihtaa. Toivottavasti joku osaa neuvoa kuinka asiassa kannattaa edetä.
Tsemppiä joka tapauksessa. Yritä antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Raskaana ollessa se tietty tosi vaikeeta, kun muutenkin on herkkänä.