Mikä on imetyssuunnitelma?
Ystäväni odottaa esikoistaan, ja hänelle oli sanottu neuvolassa, että myöhemmin pitäisi tehdä imetyssuunnitelma.
Mikä on imetyssuunnitelma, tietääkö joku? Minä olen imettänyt neljä lasta, mutta en muista että olisin suunnitellut imetyksiäni etukäteen neuvolassa.
Kommentit (20)
onneksi tuollaista ei ollut kun olen lapseni saanut. Kerro että suunnitelma on että imetät jos onnistuu, jos ei, hyvällä omalla tunnolla annat vastiketta. Sano jämäkästi niin täti uskoo.
jos neuvoloissa tosiaan tehdään jotain imetyssuunnitelmia, niin mä aivan aidosti säälin tulevia äitejä, joilta tosi monilta se imetys ei onnistu.Siinäpä tulevat sitten syyllistettyä neuvolankin taholta.
Mä en ylipäänsä ymmärrä, mitä tekemistä neuvolalla ja imetysongelmilla on keskenään. Jos on ongelmia, niin terkkarilla ei ole koulutusta niitä ratkaista. Eivät he voi siinä ottaa selville esimerkiksi rauhaskudoksen määrää ja sijaintia rinnassa, prolaktiinitasoa ja muita täysin hormonaalisia ja rakenteellisia vikoja, jotka eivät todellakaan ole yhtään niin harvinaisia kuin annetaan ymmärtää.
Neuvolaterkkojen osaaminen imetysohjauksessa vaihtelee hyvin paljon, ei pidä yleistää, että kaikki ovat siinä ihan paskoja vaikka niitäkin on.
Jos on jo odotusaikana kysytty äidin omia toiveita ja ajatuksia imetyksestä, on helpompi antaa yksilöllistä ohjausta imetysongelmien ilmaantuessa. Sellaiselle äidille, joka jo odotusaikana on sanonut, että haluaa yrittää kaikkensa imetyksessä voi antaa erilaisia neuvoja, kuin toiselle, joka sanoo, että imetän niin kauan kuin se minulle sopii.
Kaikki imetysongelmat eivät johdu rakenteellisista poikkeamista tai puutteellisista hormonitasoista, niitäkin toki on. Monia imetysongelmia voi helpottaa kunnollisella ohjauksella.
Neuvolaterkkojen osaaminen imetysohjauksessa vaihtelee hyvin paljon, ei pidä yleistää, että kaikki ovat siinä ihan paskoja vaikka niitäkin on.
Jos on jo odotusaikana kysytty äidin omia toiveita ja ajatuksia imetyksestä, on helpompi antaa yksilöllistä ohjausta imetysongelmien ilmaantuessa. Sellaiselle äidille, joka jo odotusaikana on sanonut, että haluaa yrittää kaikkensa imetyksessä voi antaa erilaisia neuvoja, kuin toiselle, joka sanoo, että imetän niin kauan kuin se minulle sopii.
Kaikki imetysongelmat eivät johdu rakenteellisista poikkeamista tai puutteellisista hormonitasoista, niitäkin toki on. Monia imetysongelmia voi helpottaa kunnollisella ohjauksella.
Täyttä asiaa! En ymmärrä, miksi aihe herättää noin suurta aggressiota. Sitä paitsi suurin syy imetysongelmiin on tiedon puute, ja tuollaisen "suunnitelman" tekemisellä pystytään aihetta käsittelemään ja imetystietoa antamaan. Tietysti, jos äiti ilmoittaa heti, että ei missään nimessä aio imettää, voidaan sitten lopettaa tiedon "tuputus".
Vaikka itse olen imettänyt kaikkia kolmea lastani pitkään niin koen kyllä että imetysopastuksesta olisi ollut hyötyä.
Esikoisen synnyttyä, vauva autettiin rinnalle synnytyssalissa. Ja seuraavalle syötölle pyysin apua kun en saanut lasta rinnalle. Sen jälkeen olin omillani. Kukaan ei kertonut kuinka kivuliasta on maidon nousu, miten välttää rintatulehdukset yms.
Kaikki mentiin vaikeimman kautta.
joten tuollaisesta suunnitelmasta voi olla isokin hyöty.
Lisäksi, kun on tehnyt suunnitelmia tai jopa päätöksiä asian suhteen, niin niissä on helpompi pysyä. Itse esim. päätin, etten anna korviketta sen jälkeen, kun imetys lähti sujumaan. Sitten ei tullut sorruttua pulloon tiheän imun kausina, joihin monen tutun imetys on kosahtanut.
Vierailija kirjoitti:
jos neuvoloissa tosiaan tehdään jotain imetyssuunnitelmia, niin mä aivan aidosti säälin tulevia äitejä, joilta tosi monilta se imetys ei onnistu.Siinäpä tulevat sitten syyllistettyä neuvolankin taholta.
Mä en ylipäänsä ymmärrä, mitä tekemistä neuvolalla ja imetysongelmilla on keskenään. Jos on ongelmia, niin terkkarilla ei ole koulutusta niitä ratkaista. Eivät he voi siinä ottaa selville esimerkiksi rauhaskudoksen määrää ja sijaintia rinnassa, prolaktiinitasoa ja muita täysin hormonaalisia ja rakenteellisia vikoja, jotka eivät todellakaan ole yhtään niin harvinaisia kuin annetaan ymmärtää.
Pointti tällasessa suunnitelmassa on juurikin se, että se imetys onnistuisi useammalta ja tietoisuus imetyksestä lisääntyisi. Useimmiten miksi imetys ei onnistu, johtuu ympäristötekijöistä, eikä siitä, että äidin keho ei jotenkin pystyisi imettämään. On toki myös fysiologisia syitä, mutta ne todellakin ovat harvinaisempia. Ihmiset eivät olisi selvinneet näihin päiviin asti, jos imetysongelmat fysiologisista syistä olisivat yleisiä.
Imetys on usein vaikeaa alkuun ja siksi kannattaa tutustua imetykseen jo ennen vauvan syntymää. Monesti myös virheellisesti luullaan, ettei maitoa tule tarpeeksi ja aletaan antaa korviketta (ja vauva alkaa hylkiä rintaa ja myöskään rintoihin ei nouse tarpeeksi maitoa, kun vauva ei ole sitä "tilaamassa"). Eli kyllä sitä tosiaan kannattaa opiskella ihan vaikka imetyksen tuen facebook-sivuilta.
Siihen, että imetys ei onnistu on aina jokin syy. Esimerkiksi vauvan kireät jänteet, mutta useimmiten vaan se, että äitiä ei ole imetyksessä opastettu (ainakin Oyssissa on luokattoman huonoa tämä ja tarjotaan heti vauvalle pulloa, vaikka ei edes tarvitsisi) ja on alettu turhaan antaa korviketta ja luultu, ettei maito riitä. Vastasyntyneen tulee käytännössä lähes asua rinnalla alkuun.
Tämä ei ole äitien syyllistämistä, vaan olisi ihanaa, että imetystukea oikeasti tarjottaisi, niin suurempi osa siinä onnistuisi. Jos ei halua imettää, niin sitten asia toki eri.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi, kun on tehnyt suunnitelmia tai jopa päätöksiä asian suhteen, niin niissä on helpompi pysyä. Itse esim. päätin, etten anna korviketta sen jälkeen, kun imetys lähti sujumaan. Sitten ei tullut sorruttua pulloon tiheän imun kausina, joihin monen tutun imetys on kosahtanut.
Ja sinä takuuvarmasti kerroit heille missä mokasivat koska eivät kysyneet maailman parhaalta imettäjältä neuvoa. Tästä kommentista muistuu palstan imetysfanaatikot 2000-luvun alusta. Kuvottavia ilkeitä mammoja🤮🤮🤮
Itse sain neuvolassa lomakkeen, mihin on tarkoitus kirjoittaa omia ajatuksia imetyksestä ja laittaa rakseja ruutuun kun on "itseopiskellut" lomakkeen aiheita. Kaipa se on sitä varten, että neuvolassa voi itse kysyä jos kokee aiheen tiimoilta tarvitsevansa lisää tietoa ja apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä takuuvarmasti kerroit heille missä mokasivat koska eivät kysyneet maailman parhaalta imettäjältä neuvoa. Tästä kommentista muistuu palstan imetysfanaatikot 2000-luvun alusta. Kuvottavia ilkeitä mammoja🤮🤮🤮
Ei tuo kommentti ollut minusta mitenkään syyllistävä. Se, että itse syyllistyit siitä taitaa kertoa omasta pettymyksestäsi asian suhteen. Ei se, että imetysneuvoja olisi helpommin saatavilla ole mitenkään keneltäkään pois.
Se varmaa tehdään Miro - ohjelmalla tarkka kaavio. Siinä on minuutin tarkasti kellonajat. Tauot sekä lepoajat. Se pitää lähettää liitetiedostona terkkarille hyväksyttäväksi. Muista käyttää Jaa komentoa Mirossa kun teet linkkiä.
Kaikkea tuollaista lässynlää-pskaa on nykyään sote-alalla. Kaikkeen pitää olla joku helvetin suunnitelma tai tavoite. Multa kysyttiin työterveystarkastuksessa että mikä on mun tavoite omaa työterveyttä koskien.
Niin katsos kun nykyään ei tiedetä imettääkö äiti, lehmä, isä ja kenen elimiä pumpataan vauvan suuhun.
Sairasta. Kaikesta pitää tehdä niin vaikeaa.
Eläinkin osaa imettää.
Vierailija kirjoitti:
Imetys on usein vaikeaa alkuun ja siksi kannattaa tutustua imetykseen jo ennen vauvan syntymää. Monesti myös virheellisesti luullaan, ettei maitoa tule tarpeeksi ja aletaan antaa korviketta (ja vauva alkaa hylkiä rintaa ja myöskään rintoihin ei nouse tarpeeksi maitoa, kun vauva ei ole sitä "tilaamassa"). Eli kyllä sitä tosiaan kannattaa opiskella ihan vaikka imetyksen tuen facebook-sivuilta.
Siihen, että imetys ei onnistu on aina jokin syy. Esimerkiksi vauvan kireät jänteet, mutta useimmiten vaan se, että äitiä ei ole imetyksessä opastettu (ainakin Oyssissa on luokattoman huonoa tämä ja tarjotaan heti vauvalle pulloa, vaikka ei edes tarvitsisi) ja on alettu turhaan antaa korviketta ja luultu, ettei maito riitä. Vastasyntyneen tulee käytännössä lähes asua rinnalla alkuun.
Tämä ei ole äitien syyllistämistä, vaan olisi ihanaa, että imetystukea oikeasti tarjottaisi, niin suurempi osa siinä onnistuisi. Jos ei halua imettää, niin
Vauvak yllä itse pyytää syliin ja rinnalle. Vauvat ovat ohjelmoitu imemään ja huutamaan muiden kuin äitiensä läheisyydessä.
Se miksi äidin ja vauvan väliin tunkee miehen lisäksi 50 sukulaista ja 500 viranomaista on vaan sairasta seksuaalista väkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Sairasta. Kaikesta pitää tehdä niin vaikeaa.
Eläinkin osaa imettää.
Mutta kun ihmisnaista on niin kiva r aiskata kaikissa elämänvaiheissaan.
Jos tämän joku lukee niin toivon että se auttaa imetysahdistukseen. Meillä lähti imetys hyvin käyntiin sairaalassa vaikka vauva syntyi sektiolla. Pikkuinen vaan heräili yöllä parin tunnin välein ja vaikka syötin vartin kummaltakin puolelta niin maitoa ei tullut riittävästi. Paino ei myöskään noussut joten neuvolasta määrättiin antamaan pullomaitoa. Syötin siis vauvaa käytännössä koko ajan paitsi iltapäivällä jolloin oli pidempi unipätkä.
Jälkitarkastuksessa (yksityinen, kokenut mieslääkäri) kerroin tästä ja lääkäri kysyi että miksi kiusaat itseäsi? Anna vauvalle maitoa pullosta ja jätä koko imetys pois. Meillä oli todella kattava työterveyshuolto ja siksi myös yksityiselle pääsi muutamalla kympillä, thank goodness. Myöhemmin myös eräs rouva kertoi että jos äidin uni on riittämätöntä tai katkonaista niin se vaikuttaa imetykseen haitallisesti.
Olen edelleen sitä mieltä että imettää kannattaa jos se kohtuudella sujuu.
Varmaan siksi suunnitelma, että voidaan ottaa lastensuojelun tehovalvontaan heti jos ajatteleekin imettävänsä yli vuoden. Ihan sama, mitä maailman terveysjärjestökin suosittaa, mutta suomalainen neuvola on edelleen 80-luvulla.
Kuullut minäkään, mutta ihan hyvä jos se jotenkin tukee imetyksen onnistumista.