rajatilapersoona!!!!
Pystytkö kuvailemaan millaisia ovat? Tunnetko? Oletko itse?
Kommentit (11)
En osaa kuvata, olin ajatellut olevani vain kokoelma erialisia ominaisuusia, mutta sainkin niille diagnoosin. Ehkä lähimmäksi osuu se, että käsitys omasta itsestä on häälyvä ja ulkopuolisten asioiden on suhteellisen helppoa vaikuttaa siihen.
ko. tyypin kanssa. Onnistui tuhota minut, omasta mielestäni vahvan ihmisen, niin henkisesti kuin taloudellisestikin.
Pelottava, vaikea, häilyvä, sekopää, viehättävä, järkyttävä.
Onneksi pääsin eroon!!!
Niin ja on ihan diagnosoitu, ei mun keksintöä.
oikea diagnoosi? Ei kuulosta aivan tyypilliseltä oireelta. rajatila on tavallisin persoonallisuushäiriö ja meitä on siis paljon - ja monenlaisia - mutta silti.
enemmän narsistilta, jossa sillä joku diagnoosi oli.
enemmän narsistilta, jossa sillä joku diagnoosi oli.
miettinyt että oli varmaan sekä narsisti että rajatila
- 4
kuitenkin jotain todella järkyttävää. Elämäni sairain suhde. 6kk:tta josta vois kirjoittaa muutaman romaanin..
toisistaan. Kun saa päähänsä jotakin, ei tajua, että muut voivat olla eri mieltä, tai kuvittelee muiden ihmisten tekojen olevan HÄNELLE merkityksellisempiä kuin ovatkaan. Minuus ei ole selkeä, sekoittuu muiden ihmisten kanssa, mistä tulee ongelmatilanteita niille muille. Mulla ystävä, jolla on tuo, ja iän myötä menee vain mahdottomammaksi. Sairauden tunnetta ei ole, vaikka pn erittäin älykäs, karismaattinen ja hyvinä aikoina todella ihana ja viehättävä ihminen. Kun leikkaa kiinni, ei mikään järkipuhe auta, ei suostu tajuamaan asioiden todellista laitaa vaan toimii päänsä mukaan koska mielestään tekee oikein, vaikka ne tekemiset liittyvät MUIHIN ihmisiin enemmän kuin häneen. Joskus on mietitty, tajuaako hän oikeasti täysin mitä tekee, mutta käyttää sairauttaan verukkeena saadakseen mellastaa miten haluaa...
Sairaudentunnetta ei ole, hoitoa ei ole, ja äärimmäsen rasittavaa ja jopa pelottavaa seuraa huonoina aikoina, koska odotettavissa voi olla mitä vain. Jotenkin hyvin rikkinäinen minuus, kaiken sen ihanan alla.
määritelmää...itsessäni huomasin noista 7 eli täytyyköhän tälle tehdä jotain/saisiko apua?
Diagnostiset kriteerit 301.83 Rajatilapersoonallisuushäiriölle
Pysyvä käyttäytymismalli epävakaudesta ihmissuhteissa, käsityksessä itsestään, ja mielialoistaan ja merkittävä impulsiivisuus alkaen varhaisaikuisuudessa ja ilmenee useissa eri asiayhteyksissä, joiden lisäksi vähintään viisi tai useampaa seuraavaa:
(1) hätääntyneet ponnistelut välttää todellinen tai kuviteltu hylkääminen.
Huomautus: Ei sisällä itsetuhoista tai itseään vahingoittavaa käyttäytymistä joka on kuvattu kriteerissä 5.
(2) käyttäytymismalli epävakaita ja kiihkeitä ihmissuhteita joille on luonteenomaista vaihtelu äärimmäisestä ihailusta vähättelyyn
(3) identiteetin häiriintyneisyys: merkittävästi ja pysyvästi epävakaa käsitys tai tunne itsestä
(4) impulsiivisuus vähintään kahdella alueella jotka ovat todennäköisesti itseä vahingoittavia (esim., tuhlaaminen, seksi, aineiden väärinkäyttö, piittaamaton ajaminen, ahmimishäiriö).
Huomautus: Ei sisällä itsetuhoista tai itseään vahingoittavaa käyttäytymistä joka on kuvattu kriteerissä 5.
(5) toistuva itsemurhakäyttäytyminen, eleet, tai uhkaukset, tai itseään vahingoittava käyttäytyminen
(6) tunne-elämän epävakauden johdosta merkittävän herkästi reagoiva mieliala (esim. voimakas jaksottainen dysforia, ärtyisyys, tai ahdistuneisuus kestäen tavallisesti muutaman tunnin ja vain harvoin pidempään kuin muutaman päivän)
(7) jatkuvat tyhjyyden tunteet
(8) epäasiallisen voimakas viha tai vaikeudet kontrolloida vihaa (esim. menettää usein malttinsa, jatkuva kiukku, toistuvat fyysiset tappelut)
(9) tilapäiset, stressiin liittyvät paranoidiset (=vainoharhaiset) ajatukset tai vakavat erilliset oireet
kertovat parhaiten siitä, millainen ystäväni on, toki kaikki myös jollain tapaa. Ja sinä joka "löysit" nämä kohdat itsestäsi: Sairauden tunnetta ei ole, rajatilaista persoonallisuushäiriötä sairastava EI löydä listasta itseensä sopivia juttuja, vaan pitää käytöstään ja ajattelumallejaan ihan normaaleina, korkeintaan luonteenpiirteinä.
T: Se jonka ystävällä vähän sekaisin minuus ja muut ihmiset ja todellisuus. Tai on sillä todellisuus, ihan omansa...
Monet käy rajalla
mut ehkä pääsevät pois
jotkut vain jäävät.
kertovat parhaiten siitä, millainen ystäväni on, toki kaikki myös jollain tapaa. Ja sinä joka "löysit" nämä kohdat itsestäsi: Sairauden tunnetta ei ole, rajatilaista persoonallisuushäiriötä sairastava EI löydä listasta itseensä sopivia juttuja, vaan pitää käytöstään ja ajattelumallejaan ihan normaaleina, korkeintaan luonteenpiirteinä.
T: Se jonka ystävällä vähän sekaisin minuus ja muut ihmiset ja todellisuus. Tai on sillä todellisuus, ihan omansa...
kyllä monet pers.häiriöiset tietää, että ovat pers.häiriöisiä. Ei kaikki ole samanlaisia ja käyttäydy samalla tavalla kuin kaverisi. Monet ovat hyvinkin analyyttisia itsensä suhteen mutta tunteet silti ottavat ylivallan.
mä olen maksanut kalliisti mun kömmähyksiä! Plus mun sukulaiset ei luota muhun!