Miten listeria testataan?
Verikokeesta vai miten? Niin ja osaako kukaan sanoa kuinka varma tuo testi on?
Kommentit (11)
Osaatko myös sanoa jos toissapäivänä olen viimeksi syönyt graavilohta, niin kuinka kauan pitää odottaa ennenkuin voin tuon testata?
Olen raskaana ja tullut viimeaikoina syötyä todella paljon tyhjiöpakattua graavilohta, eikä edes niin tuoretta kun ollut pakkasessa jo useamman kuukauden. En tiennyt että olen raskaana ja nyt en saa mielenrauhaa. Jos listeria tulee graavilohesta niin olen takuulla saanut sen, niin paljon sitä on tullut syötyä.
Ap
Eikö sulle jo vastattu, että verestä otetaan vasta-aineet?
Mikä tässä nyt ei mene jakeluun?
No kai sitä jotain oireita pitäis olla, ennenkuin testiin edes pääsee?
No juu, ei sitä listeriaa ihan hysterian vuoksi testata. Vaikka potilaalle maksaa 0 euroa, niin ei se yhteiskunnalle ole ilmaista. Listeria testataan, jos potilaalla epäillään olevan listeriatartunta eli oireet täsmäävät listeriaan ja potilas kertoo syöneensä esim. tyhjiöpakattua graavikalaa ja kuuluu riskiryhmään. Lisää listeriasta voit lukea Eviran ja THL:n sivuilta.
Vasta-aineet nousevat aika hitaasti, eivätkä nouse kaikilla potilailla - niitä käytetään lähinnä epselvän (myöhäisen) keskenmenon selvittelyissä. Tavallisimmin akuuttitilanteessa diagnoosi tehdään viljelyllä, joka otetaan siis ulosteesta tai verestä esimerkiksi. Mutta viljelykään ei ole aivan varma, eikä varsinkaan toimi oireettomalla potilaalla.
Ota rennosti, listeria ei ole mikään kansantauti, tapauksia on hyvin vähän. ja vaikka olisi syönyt varmasti listerian kontaminoimaa kalaa, niin siltikin tilannetta vain seurattaisiin, koska ei bakteeri mitenkään kaikille aiheuta tautia! Eli kerro kalan syömisestä neuvolassa, seuraa herkästi omia oireitasi (onko ripulia, flunssan kaltaisia oireita ja erityisesti nouseeko kuume), ja jos niitä tulee, niin menet heti lääkäriin.
terv. lääkäri
Ja mitä sillä lääkäriin menemisellä edes tekee kun verikokeen jälkeen voi joutua odottamaan testituloksia viikonkin ja kuume on päällä. Ei taida antibiootit enää auttaa kun sitten joskus saan testin tuloksen. Jälleen ala-arvoista toimintaa perusterveydenhuollossa.
Haloo, mene nyt sinne yksityiselle gynelle asap, saat ajan vaikka samalle päivälle, se laittaa sulle samalla kaikki tarvittavat labralähetteet. Eka verinäyte otetaan heti ja toinen 2 viikon päästä ja niitä sitten vertaillaan, jos listeria, jotain kehitystä 2 viikon aikana arvoissa tapahtuu! Itse kävin viime kesänä ku sama juttu kävi, etten vielä tiennyt olevani raskaana (10 kk yritystä takana) ja sitten kun sen yhden kerran ylioppilasjuhlissa söin tyhmänä sitä graavikalaa, niin olinkin tietty raskaana... Tulokset tulee näin:
eka testi:
18.06.2015 00:00 S -ListAb LISTERIA, VASTA-AINEET Tehty. S - Lis1Ba = <10 titteri (<320) S - Lis1Cf = <2 titteri (<16) S - Lis4Ba = <10 titteri (<320) S - Lis4Cf = <2 titteri (<16)
toka testi:
05.06.2015 00:00 S -ListAb LISTERIA, VASTA-AINEET Tehty. S - Lis1Ba = 20 titteri (<320) S - Lis1Cf = <2 titteri (<16) S - Lis4Ba = <10 titteri (<320) S - Lis4Cf = <2 titteri (<16)
eli siis eri juttuja katsovat ja nuo mun tulokset näillä arvoilla oli negatiivisia, sulkeissa aina viitearvot. kyse nyt kummiski lapsesi hengestä, joten nyt ei kannata olla pihi!
Vierailija kirjoitti:
Haloo, mene nyt sinne yksityiselle gynelle asap, saat ajan vaikka samalle päivälle, se laittaa sulle samalla kaikki tarvittavat labralähetteet. Eka verinäyte otetaan heti ja toinen 2 viikon päästä ja niitä sitten vertaillaan, jos listeria, jotain kehitystä 2 viikon aikana arvoissa tapahtuu! Itse kävin viime kesänä ku sama juttu kävi, etten vielä tiennyt olevani raskaana (10 kk yritystä takana) ja sitten kun sen yhden kerran ylioppilasjuhlissa söin tyhmänä sitä graavikalaa, niin olinkin tietty raskaana... Tulokset tulee näin:
eka testi:
18.06.2015 00:00 S -ListAb LISTERIA, VASTA-AINEET Tehty. S - Lis1Ba = <10 titteri (<320) S - Lis1Cf = <2 titteri (<16) S - Lis4Ba = <10 titteri (<320) S - Lis4Cf = <2 titteri (<16)
toka testi:
05.06.2015 00:00 S -ListAb LISTERIA, VASTA-AINEET Tehty. S - Lis1Ba = 20 titteri (<320) S - Lis1Cf = <2 titteri (<16) S - Lis4Ba = <10 titteri (<320) S - Lis4Cf = <2 titteri (<16)eli siis eri juttuja katsovat ja nuo mun tulokset näillä arvoilla oli negatiivisia, sulkeissa aina viitearvot. kyse nyt kummiski lapsesi hengestä, joten nyt ei kannata olla pihi!
siis eka testi tietty 5.6. ja toka 18.6.
ja on varma.