Nyt, sanokaa että kannattaako mennä töihin?!
Niin, omasta mielestäni aina mutta mutta. Olen työtön ja minulle tarjottiin kolmeksi viikoksi töitä, (ei tullut tieto työkkärin kautta). Mitään suuria rahoja en tuosta työstä saisi eikä se jatkuisi tulevaisuudessa pidempään. Ei ole edes minun alaani mutta luulisin että mukava työ se on kuitenkin. Jos otan tuon työn vastaan niin joutuisin etsimään lapselle hoitopaikan, ja Kelan kanssa joutuisin olemaan tekemisissä aika paljon. Laskin tuossa että saisin jotain satasen tuosta hommasta ns. ylimääräistä rahaa käyttööni. Korvaukset katkeaisivat, kuinka pitkäksi aikaa? Ja mitä muuta siitä seuraisi? Eniten mua "pelottaa" että joutuisin odottamaan kauan aikaa seuraavia rahoja, miten sitten maksaisin vuokran, ruoan jne. Säästöni ovat aika olemattomat.
Olisiko kenelläkään kokemuksia hyvin lyhyistä työsuhteista?! Kiinnostaisi ja haluttaisikin mennä töihin mutta meneekö elämäni sen vuoksi sitten tosi hankalaksi? Kiitos, asiallisista kommenteista :)
Kommentit (18)
jopa kuukausia, asumistuki tarkastetaan ja työstä jää käteen muutama euro enemmän mitä saisit kotona.
Ja tuohon välietappi-teoriaan lakkaa kyllä uskomasta kun on pari kertaa laittanut pätkäduunin takia taloutensa sekaisin.
Mutta kokeile vaan, mistäs sen tietää. Varaudu kuitenkin syömään kaurapuuroa kuukauden, koska otit työpaikan vastaan.
Olen tehnyt pätkätöitä usean vuoden ja eipä ole auttanut minua enempää eteenpäin. Muutaman kerran talous mennyt vaan sekaisin näiden pätkien takia.
Lisäksi jatkuva epävarmuus on henkisesti rasittavampaa kuin työttömyyden sietäminen. Lapsille ei osaa koskaan luvata lomaa yhtäaikaa tms.
Jos näin on niin en todellakaan voi ottaa sitä työtä vastaan :( Pakkohan mun ja lasten on syödä.
ap
saadusta palkasta todistuksen työttömyyskorvauksesi maksajalle.
Jos saat työnantajan suostumaan siihen, että saat palkkatodistuksen viimeisenä työpäivänäsi, niin ota työ vastaan.
Muussa tapauksessa työttömyyskorvauksesi on katkolla siihen asti että ole palkkatodistuksen työjaksolta toimittanut ja käsittelyssä menee viikko tai pari.
niin työnhakusi katkeaa kun olet töissä yli 2 viikkoa, eli vähintään 15 päivää.
Silloin palkkasi ei vähennä päivärahaasi.
Käsittääkseni Kelan päivärahoissa on sama käytäntö. Saisit siis normaalisti palkkasi (jos työnantajalla on tapana maksaa palkka säännöllisesti, olet toimittanut verokorttisi ajoissa ym) ja sen jälkeen taas ilmoittautuisit uudestaan työttömäksi. Työttömyyskorvaus tulee sitten taas kun on tullakseen, tässä on vaihtelua. Olen todella kiitollinen omalle kassalleni, josta työttömyyskorvaus on perjantaina tilillä, kun laitan hakemuksen netissä maanantaina.
Asumistuet ja muut kelan rahat ovat vähän monimutkaisempia. Tätä se tuloloukku tarkoittaa.
Kai sinulla pitää joka tapauksessa olla lapsellesi hoitopaikka valmiina siltä varalta, että sinulle tarjotaan pitempiaikaista työtä.
Hanki mahdollisimman pian ainakin osa-aikainen paikka, jonka voi vaihtaa kokoaikapaikaksi sitten, kun saat töitä.
Lapsella ei ole hoitopaikkaa valmiina. Olen kyllä laittanut hakemuksen menemään mutta silloin sanottiin että kovin on ruuhkaa, vaikea ehkä löytää järkevän matkan päästä hoitopaikka. Jos ja kun työllistyn taikka aloitan opiskelemaan uutta ammattia.
ap
että saatko tuosta työstä sen verran palkkaa, että maksat sillä seuraavan vuokran edes? Kannattaa lisäksi kysyä, että missä vaiheessa saat todistuksen palkanmaksusta ja siitä päivämäärästä laskea eteenpäin ainakin se kuukausi rahattomuutta.
Jos kuitenkin pystyt maksamaan yhden vuokran etukäteen, eikä seuraavan kuun aikana ala kuulua päätöstä, niin voit hätätilassa hakea sossusta rahaa vuokraa ja ruokaa varten. Sossu perii sitten maksamansa summan pois työttömyyskorvauksesta, kun se päätös tulee, lasten olemassaolo vaikuttaa yleensä siten, että ainakin vuokrarahat sieltä saa, koska lapsista ei haluta kodittomia.
tullutkaan työkkäristä, kyllä tämä työntarjoaja silti voi sinne ilmoittaa ettet suostu työhön. Sitten lirissä olet.
Kun työsuhde päättyy ja hakee uudestaan korvauksia niin tuleeko taas uusi omavastuu-aika jolta ei korvauksia saa???
ap
Kun määräaikainen työsuhde päättyy, tulee noin viikon kestävä omavastuu. Itse tätä ihmettelin, ja kelan rouva tokasi, että mitäs olit määräaikaisessa suhteessa. Reilu kerho!!
Kun määräaikainen työsuhde päättyy, tulee noin viikon kestävä omavastuu. Itse tätä ihmettelin, ja kelan rouva tokasi, että mitäs olit määräaikaisessa suhteessa. Reilu kerho!!
rahallisesti häviää jos tekee töitä - onpa fiksu systeemi.
Työssäkäynnin pitäisi kannattaa aina. Näin ei kuitenkaan ole, itsellänikin on tästä kokemusta.
rahallisesti häviää jos tekee töitä - onpa fiksu systeemi.
Siis jos joku kituuttaa jollain onnettomalla Kelan korvauksella ja ottaa jonkun työn vastaan niin siitä häntä sitten tavallaan rangaistaan?! Koska onhan se ihan selvää että jos sulla ei ole jotain isompia säästöjä niin ethän sä voi tehdä sellasta työtä että rahat ei riitä enää sen jälkeen elämiseen kun työsuhde loppuu. Olipas epäselvästi kirjotettu, joku kait tajusi? MIKSI ihmeessä tähän asiaan ei puututa enempää. Pitäisihän sitä olla joku tolkku ettei työnhakija joudu viikkoja odottelee rahaa taikka joudu jotain omavastuita, karensseja kärsimään. Ei tämmönen systeemi kannusta ketään hakeutuu osa-aika taikka lyhyempiin töihin jos on pelko siitä ettei rahaa tulekaan sitten sen jälkeen pitkään aikaan!
verran osa-aika- ja keikkatöitä. Joinakin viikkoina täysi työaika, joitakin viikkoja olin täysin työttömänä. Sain soviteltua ansiosidonnaista päivärahaa niiltä päiviltä, kun olin työtön.
Rahallisesti tilanne oli katastrofaalinen. Tulot laahasivat perässä, vuokra- ja muut kulut eivät odottaneet. Reilun vuoden jälkeen minulla oli 5000 euron luottokorttivelka.
Tyhmä olin, kun kävin työssä. Tosin uskon, että noiden työsuhteiden ja niiden aikana luomani verkoston avulla sain pitemmän määräaikaisen kokopäivätyön. Muutamassa kuukaudessa sain luottokorttivelat maksettua, kun tulot ovat nyt säännölliset.
Siis jos joku kituuttaa jollain onnettomalla Kelan korvauksella ja ottaa jonkun työn vastaan niin siitä häntä sitten tavallaan rangaistaan?! Koska onhan se ihan selvää että jos sulla ei ole jotain isompia säästöjä niin ethän sä voi tehdä sellasta työtä että rahat ei riitä enää sen jälkeen elämiseen kun työsuhde loppuu. Olipas epäselvästi kirjotettu, joku kait tajusi? MIKSI ihmeessä tähän asiaan ei puututa enempää. Pitäisihän sitä olla joku tolkku ettei työnhakija joudu viikkoja odottelee rahaa taikka joudu jotain omavastuita, karensseja kärsimään. Ei tämmönen systeemi kannusta ketään hakeutuu osa-aika taikka lyhyempiin töihin jos on pelko siitä ettei rahaa tulekaan sitten sen jälkeen pitkään aikaan!
Raha-asiat pitää järjellä ajatella ja riskihän tässä on kaikkien mielestä.
Työ voi olla siten hyvä, että näet muuta alas ja ehkä alat miettiä alan vaihtoa työttömyyden sijaan? Ja piristäähän se.
mutta voi olla välietappi seuraavaan ja parempaan työsuhteeseen