Riittääkö kihomatosiivouksessa leluille yö ulkona, kun pakkasta on luvattu -9?
Kommentit (10)
Mitäs sitten niille munille käy, jotka taapero on kaivanut perseestään ja hinkannut lempipehmoihinsa?
Minulla tai perheelläni ei ole ikinä ollut loisongelmia, mutta ihmettelen vain...
lelut kuitenkin keräsin koska haluan pelata varman päälle. Kiinnostaa vaan tietää että, vienkö lelut varastoon pariksi-kolmeksi viikoksi (siis ne mitä ei oikein voi pestä) vai yöksi ulos pakkaseen.. -ap
eli laita ne muovipussiin kahdeksi viikoksi.
ei tarvi pakastaa tai saunottaa, itse saunotin patjat kun ne oli saatava takaisin sänkyihin.
kihomato siivous on kyllä muutakin kuin pintojen pyyhkiminen kerran... O.o
Mä vaan imuroin ne mitä ei voinu pestä.
suurta tiedettä ole. Turha tehdä yksinkertaisesta asiasta liian vaikeaa.
http://www.poliklinikka.fi/lasten-kanava/artikkelit/kihomadot-5009718
eli laita ne muovipussiin kahdeksi viikoksi.
ei tarvi pakastaa tai saunottaa, itse saunotin patjat kun ne oli saatava takaisin sänkyihin.kihomato siivous on kyllä muutakin kuin pintojen pyyhkiminen kerran... O.o
Kihomatojen torjunta ympäristöstä
Kihomadot huolehtivat kiertokulustaan tehokkaasti. Yksi naarasmato tuottaa suunnattoman määrän munia, jotka vuorollaan nieltyinä kehittyvät uusiksi madoiksi. Tämän kiertokulun katkaiseminen on torjunnassa olennaisinta. Jotta munia tarttuisi sormiin mahdollisimman vähän, on kynnet pidettävä lyhyinä. Käsien pesusta on huolehdittava, erityisesti ennen ruokailua ja vessassa käynnin yhteydessä. Välipalojen kuten perunalastujen ja karamellien syömistä sormin tulee välttää. Koska madot munivat öisin, on munia erityisesti lakanoissa ja vuodevaatteissa. Jos perheessä on kihomatovaivaa, ei pitäisi ottaa vastaan yövieraita tai päästää lasta yökylään, ennen kuin vaiva on hoidettu. Lääkkeen ottamista seuraavana päivänä vaihdetaan kaikki vuodevaatteet. Ne vuodevaatteet, joita ei voi pestä, imuroidaan ja tuuletetaan. Pakkanen tappaa elävät toukat munien sisältä. Tarkoista astemääristä ei ole riittävästi tutkittua tietoa. Kihomatojen häätämisessä keskeistä ei kuitenkaan ole ulkoilman kylmyys, vaan se, että vuodevaatteet ylipäätään viedään ulos tuulettumaan tai ne imuroidaan. Samana päivänä tehdään normaali viikkosiivous: imuroidaan lattiat ja pyyhitään pinnat. Vessan ja kylpyhuoneen ovenkahvat on syytä pyyhkiä usein. Muutoin omaksutuista siivousrutiineista ei tarvitse poiketa.
Lähde: Tartuntatautiliitto
Eli ihan perussiivous riittää. Tärkeintä on käsihygieniasta huolehtiminen, petivaatteiden vaihto ja lääkityksestä huolehtiminen.
osan leluista varastoon pariksi viikoksi. Riittääkö se? Ja legot laitoin ulos pakkaseen. Huomenna lakanoiden vaihto ja siivous. Kaikkea sitä pitääkin olla.. :/ -ap
EI riitä.
Munat elävät pitkään ja hartaasti pintojen lisäksi myös huoneilmassa leijuen.
Pakkaa muovipussiin ja sulje kumilenkillä. Anna olla siellä, kunnes kaikki madot on häädetty talosta.
jos pesen ne legot? Ei voi lapsia pitää ilman mitään leluja. -ap
riittää pintojen pyyhkiminen ja petivaatteiden vaihto. Ei tarvitse kylmä- tai kuumakäsittelyä. Tietenkin lisäksi lääkitys koko perheelle.