Wilmasta, 18-vuotta täyttäneen osalta
Onko se niin, että nuoren, ammattioppilaitoksessa tms. opiskelijan huoltajalla ei ole oikeuksia saada tunnuksia Wilmaan? Vai miten tämä menee?
Kommentit (16)
tunnukset annetaan jollekin muulle ihmiselle kuin hänelle itselleen.
Itse en ymmärrä mitä tekisin aikuisen lapseni tunnuksilla.
Me opettajat emme saa antaa täysi-ikäisestä opiskelijasta tietoja ilman hänen suostumustaan.
ja velvollinen huolehtimaan itsestään. Ei siinä enää auta vanhempien paapominen. Kun lapsi täyttää 18v kaikki vanhemman oikeudet loppuu siihen. (Toki vastuita on esim. opintotukeahan ei tule lapselle jos asuu kotona ainakaan täyttämäärää ja onko peräti iin, että alle 20v muualla asuvaakin on vanhempien vielä tuettava). Näin se vaan on!
sitten alkaa olla vähän myöhäistä. Joskus pitää vain päästää irti.
vanhempainillassa, että sinä päivänä, kun lapsi täyttää 18 vuotta, lakkaavat vanhempien Wilma-tunnukset toimimasta. Ja kas, niin kävikin.
Meillä sanottiin lukiolaisen ekassa vanhempainillassa, että sinä päivänä, kun lapsi täyttää 18 vuotta, lakkaavat vanhempien Wilma-tunnukset toimimasta. Ja kas, niin kävikin.
MUTTA lukiolainen voi antaa luvan tietojen luovuttamisesta huoltajalle. Lukiolaisen pitää siis itse käydä koulun kansliassa (tai missä asiat sitten hoidetaankin) ja yleensä kirjallisesti suostua siihen, että huoltajien Wilma-tunnukset aktivoidaan uudelleen.
T: lukion ope
poissaolot nousevat räjähdysmäisesti, kun vanhemmat ei enää näe Wilman tietoja, nro 4:llä ei taida olla 18-vuotiasta lukiolaista;)
18-vuotta täyttäneiden poissaolot nousevat räjähdysmäisesti, kun vanhemmat ei enää näe Wilman tietoja, nro 4:llä ei taida olla 18-vuotiasta lukiolaista;)
Onneksi on kaltaisiani natsiopettajia, jotka heittävät opiskelijat pois kurssilta kun tietty poissaolomäärä tulee täyteen :) Siinä on sitten mukava vanhemmille selitellä miksi ei tule yo-juhlia. Äiti on jo vatkannut kermat valmiiksi juhlakakkuihin, mutta mussukalta puuttuu esim. pakollisia kursseja kun ne ovat keskeytyneet liikojen poissaolojen takia... "Kun se meidän lapsi on niin aikuinen, ettei sitä tarvitse valvoa sen jälkeen kun se täyttää 18."
Terveisin eräs toinen/kolmas/ties kuinka mones ketjuun vastannut lukion opettaja
sen. Ihan turha oikeastaan, koska hän on hoitanut koulunsa ihan asiallisesti tähänkin asti.
Piti erikseen käydä sanomassa, jos lupaa ei antanut. Eli automaattisesti tunnukset on myös vanhemmilla ja asia olisi pitänyt erikseen kieltää. Tästä tiedotettiin kyllä.
poissaolot nousevat räjähdysmäisesti, kun vanhemmat ei enää näe Wilman tietoja, nro 4:llä ei taida olla 18-vuotiasta lukiolaista;)
Mulla on 21v opiskelija.
Lisäämpä tähän vielä, että koulu/oppilaitos voi tehdä Wilmaan yksinkertaisen lomakkeen, millä opiskelija voi itse antaa huoltajilleen luvan Wilman käyttöön silloinkin, kun opiskelija on jo täysi-ikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Piti erikseen käydä sanomassa, jos lupaa ei antanut. Eli automaattisesti tunnukset on myös vanhemmilla ja asia olisi pitänyt erikseen kieltää. Tästä tiedotettiin kyllä.
Ei näin kyllä mene. Pitää erikseen käydä sanomassa jos luvan antaa - muutoin eivät huoltajat pääse käsiksi täysi-ikäisen wilmaan
No ei ole oikeutta täysi-ikäisen tietoihin. Ymmärrän kyllä, että kiinnostaa tietää, miten oman lapsen opiskelut edistyy, mutta laki on laki ja johonkin se raja on vedettävä.
Sinultahan loppuvat huoltajan velvollisuudet ja vastuut virallisesti lapsesi aikuistumiseen, joten ilman lapsesi lupaa sulla ei ole pääsyä wilmaan.
Varsinkin kun/ jos lapsi asuu kotona.
Itse hämmästelin sitä, etten päässyt muuttamaan netissä lapseni terveyskeskuksen hammaslääkäriaikaa.
Olikohan ikäraja 12-13?
Kolmetoistavuotiaani aikaa kuitenkin olisin muuttanut. Ei onnistunut netissä. Kolmetoistavuotiaan tietoihin ei enää vanhemmilla ole oikeutta.
Puhelimitse ajanmuutos kylläkin onnistui.