Eutanasia on väärin!
http://koti.phnet.fi/petripaavola/eutanasia.html
Oon samaa mieltä eutanasiasta joka on murha. Eutanasiaa ei saisi Suomessa laillistaa eikä muuallakaan.
Kommentit (79)
<a href="http://koti.phnet.fi/petripaavola/eutanasia.html" alt="http://koti.phnet.fi/petripaavola/eutanasia.html">http://koti.phnet.fi/petripaavola/eutanasia.html</a>
toi on hyvä linkki!
ennustaa mitä muuta siitä seuraa. Vähän sama periaate kun aikoinaan huudeltiin vapaasta seksistä niin nyt sitä sitten on joka sorttia tarjolla ja seuraukset sen mukasia.
Tuskissaan olevan ei kyllä tartte jatkaa hoitoja eikä tartte suostua siihen, että keinotekoisesti pitkitetään elämää, kyllä ikiuni pian tulee. Nykyään kun jo ymmärretään pitää ihminen aika kivuttomana eikä ajatella niin, että kuoleva tulee riippuvaiseksi huumeista!!! Muistatteko, näin hoitohenkilökunta ajatteli yleisesti.
ihan loistavaa että siitä keskustellaan, toivon että tulee mahdolliseksi samaan tapaan kuin Hollannissa ja Sveitsissä.
Ennen en ollut asiasta mitään mieltä, mutta kun katsoin minulle rakkaan ihmisen viimeisiä päiviä hirvittävissä tuskissa tappavassa taudissa, ajattelin, että voi kun joku tulisi ja antaisi hänelle niin paljon suoniin jotain morfiinia, ettei hänen tarvitsisi kitua enää. Minusta ihmisen täytyisi antaa lähteä tästä maailmasta kivuttomasti. On hirvittävää puolihulluksi tekevissä tuskissa odottaa, kuinka monta päivää kestää, ennen kuin sydän pysähtyy tai keuhkot lakkaavat toimimasta ja tukehtuu.
on oltava oikeus päättää päivänsä vaivattomasti ja kivuttomasti jos ei toivoa enää ole ja jos tauti johtaa kivuliaaseen tukehtumiskuolemaan tms.
Onneksi edes Sveitsissä homma hoituu.
Kirkon kannan kuultuani olen entistä tyytyväisempi että olen kaiken uskontopaskan skipannut elämästäni.
miksi et voisi sitten vaikka hypätä parvekkeelta tms vaan jonkun toisen ihmisen pitäisi ottaa kuolemasi kontolleen? Jos tarpeeksi paska olo on, niin eiköhän tuo partsilta hyppäys onnistuisi ihan hyvin ja silloin ei tarvitsisi toisen ihmisen tappaa sinua, olla syyllinen kuolemaasi.
Ennen en ollut asiasta mitään mieltä, mutta kun katsoin minulle rakkaan ihmisen viimeisiä päiviä hirvittävissä tuskissa tappavassa taudissa, ajattelin, että voi kun joku tulisi ja antaisi hänelle niin paljon suoniin jotain morfiinia, ettei hänen tarvitsisi kitua enää. Minusta ihmisen täytyisi antaa lähteä tästä maailmasta kivuttomasti. On hirvittävää puolihulluksi tekevissä tuskissa odottaa, kuinka monta päivää kestää, ennen kuin sydän pysähtyy tai keuhkot lakkaavat toimimasta ja tukehtuu.
miksi sinä et sitten olisi voinut tappaa häntä? Miksi ihmeessä lääkärin, joka on vannonut vaalivansa elämää, pitäisi tappaa joku? Itsekästä ajattelua moinen.
Eutanasiakysymys on yksinkertainen vain niille, jotka eivät tiedä asiasta mitään.
Suurin osa lääkäreistä on eutanasian laillistamista vastaan.
Eutanasian vastustaminen uskonnollisiin syihin vedoten on toki mielestäni tyhmää. Oikeat perustelut ovatkin muualla.
Selvittäkää miksi suomalaiset lääkärit ovat eutanasiaa vastaan.
muita peremmin? 70% kansasta sallisi eutanasian, kaikki muutko on väärässä ja te uskovaiset tiedätte paremmin?
Seurasin 4v ajan 42-vuotiaana sairastuneen äitini taistelua josta se viimeinen vuosi varsinkin oli yhtä kärsimystä ja helvetin tuskia, ei auttanut edes morfiinipumput.
Joten kyllä, kannatan todellakin eutanasiaa, ihmisarvoista ja elämän kunnioittamista on MYÖS ja mielestäni varsinkin se, että ihmisen ei tarvitse pitkiä aikoja, kuolemaan tuomittuna, kärsiä valtaisia tuskia ja kipuja.
-Äitix2-
ps, mene jeesustelemaan muualle!
Seurasin 4v ajan 42-vuotiaana sairastuneen äitini taistelua josta se viimeinen vuosi varsinkin oli yhtä kärsimystä ja helvetin tuskia, ei auttanut edes morfiinipumput.
Joten kyllä, kannatan todellakin eutanasiaa, ihmisarvoista ja elämän kunnioittamista on MYÖS ja mielestäni varsinkin se, että ihmisen ei tarvitse pitkiä aikoja, kuolemaan tuomittuna, kärsiä valtaisia tuskia ja kipuja.-Äitix2-
ne tuskat olivat niin kauheat, niin miksi sä et hankkinut hänelle jotakin lääkettä vaikkapa tarpeeksi suuren määrän, jotta voisi päättää elämänsä? Miksi äitisi ei itse päättänyt elämäänsä? Kuolema ei todellakaan ole elämän kunnioittamista millään tavalla. Ja kenenkään ei tarvitse päättää toisen elämää siksi, että potilas itse ja hänen läheisensä ovat niin pelkureita, etteivät pysty sitä keskenään hoitamaan. Ei varsinkaan lääkärin, joka on lupautunut vaalimaan elämää, ja todella haluaa tehdä niin.
ennustaa mitä muuta siitä seuraa. Vähän sama periaate kun aikoinaan huudeltiin vapaasta seksistä niin nyt sitä sitten on joka sorttia tarjolla ja seuraukset sen mukasia.
Tuskissaan olevan ei kyllä tartte jatkaa hoitoja eikä tartte suostua siihen, että keinotekoisesti pitkitetään elämää, kyllä ikiuni pian tulee. Nykyään kun jo ymmärretään pitää ihminen aika kivuttomana eikä ajatella niin, että kuoleva tulee riippuvaiseksi huumeista!!! Muistatteko, näin hoitohenkilökunta ajatteli yleisesti.
tapeta ihmisiä. Eutanasialle on tarkat säännöt ja niistä pidetään kiinni. Näissä maissa eutanasian peruspilari on se, että potilas _itse_ päättää asiasta, eivät omaiset eikä lääkäri. Jos potilas ei enää kykene päätökseen niin silloin jatketaan normaalia saattohoitoa, ei omaisia pistetä päättämään asiasta. Tässä eutanasiakeskustelussa mua monesti on pistänyt silmään juuri se että kuvitellaan että omaiset tai lääkäri tekevät päätöksen ja potilas vaan kylmästi tapetaan häneltä mitään kysymättä. Ei, kyllä se on potilas ihan itse joka päättää ja silloin kun on siihen vielä kykeneväinen. Jos ei enää kykene niin silloin saattohoidetaan.
Ja yhä edelleen tässä maassa kitsastellaan lääkityksissä ja jopa ajatellaan (vaikka luuletkin että se on mennyttä ajattelua) ettei kunnon kipulääkitystä voi antaa koska potilas tulee siitä riippuvaiseksi. Eikä yksinkertaisesti ole tarpeeksi lääkäreitä ja hoitajia jotka osaavat antaa tarvittavan kipulääkityksen. Ja joihinkin kipuihin ei vaan mitkään lääkkeet edes auta, silloin ehkä nukutus auttaa. Silloinkin voi vaan kysyä että onko siinä mitään järkeä nukuttaa ihminen viimeisiksi viikoiksiin, eikö olis sama sallia tälle eutanasia jos hän sitä itse haluaa.
Ja näköjään ap ei ole katsonut läheisen kuolinkamppailua..
Itse olen menettänyt useammankin perheenjäsenen syövälle (mm. isäni ja mammani) ja ei se ole kuulkaas nättiä katseltavaa, kun keho on jo valmis lähtemään, mutta ihminen vaan panee vastaan.
Ja esim. joskus lääkkeillä vaan pitkitetään sitä lähtöä ja vaikka kuinka antaisi kipulääkettä, niin tuskat voivat olla kovat.. Näin oli esim. isäni tapauksessa.
-Äitix2-
Joten kyllä, kannatan todellakin eutanasiaa, ihmisarvoista ja elämän kunnioittamista on MYÖS ja mielestäni varsinkin se, että ihmisen ei tarvitse pitkiä aikoja, kuolemaan tuomittuna, kärsiä valtaisia tuskia ja kipuja.-Äitix2-
ne tuskat olivat niin kauheat, niin miksi sä et hankkinut hänelle jotakin lääkettä vaikkapa tarpeeksi suuren määrän, jotta voisi päättää elämänsä? Miksi äitisi ei itse päättänyt elämäänsä? Kuolema ei todellakaan ole elämän kunnioittamista millään tavalla. Ja kenenkään ei tarvitse päättää toisen elämää siksi, että potilas itse ja hänen läheisensä ovat niin pelkureita, etteivät pysty sitä keskenään hoitamaan. Ei varsinkaan lääkärin, joka on lupautunut vaalimaan elämää, ja todella haluaa tehdä niin.
tapa lähteä. Ei sitä kipulääkettä voi rajattomasti pumpata ihmiseen..
tuon linkin mielenkiinnolla. Ajattelin löytäväni mielenkiintoisia huomioita eutanasian ongelmallisuudesta.
... Ja sitten ruvettiinkin lainaamaan jotain satukirjaa. Mitä ihmettä? Saman tien kai minä voisin vaan todeta, että kannatan eutanasiaa, koska Punahilkassa sanotaan et se on oikein. Ja Punahilkka on sunkin herras, vaikket sitä tajua kun tollanen vääräuskoinen luopio olet.
Kuulostaa varmaan naurettavalta, uskovaiset? Niin mustakin, ja nyt te varmaan ymmärrätte miksi Raamatulla perusteleminen ei toimi.
sairastatte jotakin parantumatonta tautia ja sitten potilas sairastuu keuhkokuumeeseen, haluatteko, että se keuhkokuume koetetaan parantaa vai annatteko ihmisen kuolla?
Keuhkokuume on usein monen kohtalo ja siihen sairas kuolee.
Jos ette halua jatkaa kitumista, miksi kuitenkin haluatte, että keuhkokuumetta hoidetaan?
Siitä hoidosta voi kieltäytyä, mutta harva sen tekee.
Kun on olevinaan "toivoa" ei sitten kuitenkaan tosipaikan tullen osata lopettaa hoitoja.
Miettikää tätä, ennenkuin pyydätte jonkun toteuttamaan eutanasian. Päätös on monasti omaisilla jo olemassa, elkää pitkittäkö hoitoja!!
Eutanasian kannattajat, kun omaisenne tai te sairastatte jotakin parantumatonta tautia ja sitten potilas sairastuu keuhkokuumeeseen, haluatteko, että se keuhkokuume koetetaan parantaa vai annatteko ihmisen kuolla?
Jos ette halua jatkaa kitumista, miksi kuitenkin haluatte, että keuhkokuumetta hoidetaan?
Kun on olevinaan "toivoa" ei sitten kuitenkaan tosipaikan tullen osata lopettaa hoitoja.
Miettikää tätä, ennenkuin pyydätte jonkun toteuttamaan eutanasian. Päätös on monasti omaisilla jo olemassa, elkää pitkittäkö hoitoja!!
sairastatte jotakin parantumatonta tautia ja sitten potilas sairastuu keuhkokuumeeseen, haluatteko, että se keuhkokuume koetetaan parantaa vai annatteko ihmisen kuolla?
Eutanasia on eri asia. Siinä on kyse siitä tilanteesta, kun väistämättömätstä ja joka tapauksessa pian tulevasta kuolemasta tulee järkyttävä painajainen sekä kuolevalle että omaisille.
http://www.kotipetripaavola.com/eutanasia.html#13
Kauhee kehitys tossa eutanasia jutussa Belgiassa. Nyt ne jo haluaa tappaa lapsia eutanasialla!
http://koti.phnet.fi/petripaavola/eutanasia.html
toi on hyvä linkki!