Endometrioosi + hormoniehkäisyhoito
Sairastan vaikeaa endometrioosia ja käytän tällä hetkellä Cerazette -nimisiä minipillereitä rauhoittamaan endometrioosia. Kyseiset minipillerit eivät tunnu sopivan minulle, sillä minulla on vähäistä vuotoa jatkuvasti vaikka olen syönyt pillereitä jo puolisen vuotta.
Endometrioosista tietävät, onko sillä jotain merkitystä, mitä hormoniehkäisyä käytetään endometrioosin hoitoon? Voinko siis varata ajan ihan yleislääkärille merkin vaihtoa varten vai pitäisikö käydä oikein naistentautien poliklinikalla/yksityisellä gynekologilla? Kiitos, jos viitsitte neuvoa.
Kommentit (8)
ja myös mulle on sanottu, että jos pillereillä hoidetaan jotain muutakin kuin vain ehkäisyä, pitää käydä gynekologilla. Yleislääkärillä ei välttämättä ole yhtä laaja tai viimeisin tieto endometrioosin hoidosta.
Itse olen ajatellut kysyä seuraavaksi olisko ehkäisyrengas mahdollinen vaihtoehto. Mulle ei e-pillerit sovi ollenkaan mutta koska endoa on jo leikelty kolme kertaa, pakko on syödä että pysyisi edes jotenkin kurissa. Yasminit sopi aiemmin paremmin kun söin normaalisti eli 3 vkoa ja sitten tauko, mutta nyt kun olen 3 v joutunut syömään 4-5 laattaa ilman taukoa (eli menkat on vaan noin 4 kk välein), haittavaikutukset jotenkin selvästi kumuloituu. Rintaliivien koko pompsahti ekan tauottoman vuoden aikana c:stä dd:hen, turvotusta on ja semmoista päättämätöntä oloa.
Menisin kyllä gynekologille, jos vain mahdollista. Hänellä on paremmat tiedot endometrioosin hoidosta kuin yleislääkärillä. Minun endokipuni ja runsaat vuotoni vei pois hormonikierukka!
Kannattaa mennä tosiaan gynekologille suoraan, todennäköisesti yleislääkärikin ohjaisi sinut sinne. Minulle eivät Cerazetet sopineet kun nuorempana niitä kokeilin, kipuja oli runsaasti. Yhdistelmäehkäisy on tällä hetkellä käytössä ja ero on huomattava. Vuoto on edelleen melko runsasta mutta kivut ovat supistuneet. Kakalla käyminen on silti vielä melkein mahdotonta kun sattuu niin maan perkeleesti koko kohtu-peräsuoli-akselille. Endoni ei ole vielä niin paha että leikkaushoitoa kannattaisi harkita, mutta sijaintinsa vuoksi on todella kivulias. Olen siis onnekas ja epäonnekas samaan aikaan :D pesäkkeet eivät ole isoja, mutta ne oireilevat voimakkaasti. Onko sinulla leikkaushoitoa harkittu?
Mullakin oli Yasmin, mutta vaihdettiin minipillereihin aurallisen migreenin vuoksi. Saa nähdä miten vaikuttaa. Yasmin 2 tauolla vuodessa piti mun endometrioosin hyvin kurissa.
Mä söin vuosia leikkauksen jälkeen Yasmineita, joissa oli tiettyjä haittavaikutuksia, eikä pitänyt hankalint oiretta kurissa. Vihdoin lähdin lääkärille, ajattelin mennä yksityiselle. Hän oli sitä mieltä, että jatketaan samaa rataa, ei näille oireille nyt vain mitään voi.
No sitten julkisella puolella papa-kokeen ohessa yleislääkäri kyseli endosta, huolestui oireista ja laittoi lähetteen julkisen puolen gynelle. En ollut koskaan hänen pakeillaan käynyt, vaikka monta lääkäriä olen tämän endon takia tavannut. Hän sattuikin olemaan todella ammattilainen, on mm. tutkinut ja väitellyt endon hoidosta. Hän vaihtoi Yasminit keltarauhashormoniin, jota käytetään vaihdevuosien hoidossa.Eka lääke aiheutti unettomuutta ym. ja se vaihdettiin puolen vuoden jälkeen toiseen, joka on sopinut aivan loistavasti. Myös endoa se on rauhtoittanut, lääkäri totesi tutkiessaan että puolessa vuodessa tilanne on rauhoittunut niin, että vanhaan ei todellakaan palata, vältän luultavasti uuden leikkauksen tällä hormonihoidolla. Minulla ei ole nyt ollut taukoa näistä ollenkaan, ei siis menkkoja kohta vuoteen. Kesäkuussa menen kontrolliin, saa nähdä mitä sitten. Valitettavasti en nyt muista kummankaan lääkkeen nimeä, vaikka joka päivä syön =)
Todella siis suosittelen keltarauhashormonia kaikille endosta kärsiville! Tämä on parantanut elämänlaatuani niin paljon, ihan kuin olisin saanut uuden elämän!
Jos luet tämän joskus. Mitä ne pillerit olivat jotka eivät sopineet ja mitkä sopivat paremmin
Mua raivostuttaa gynekologien Cerazette-pakotus!
Mulle on tyrkytetty 20 vuotta hormoneja. Mikään ei sovi. Kaikissa vuoto ja kivut on hirveitä, Cerazette pahensi ovulaatiokipujakin (mulla myös endo ja adenomyoosi) ja jatkuvs tiputteluvuoto ja jopa runsastakin vuotoa.
Olen jo 42 ja pyytänyt kohdunpoistoa, en saa vaikka kärsin tosi paljon tästä. Lapset jo tehty ja munajohtimen tukoksen takia en voi edes saada enää. Kuukaudesta puolet on kipuja ja unettomuutta niiden takia, kohtu on aivan pilalla ja täynnä endoa.
Silti pitää mättää hormoneja vaikkeivat ne sovi sivuvaikutusten takia.
Yksityinen gyne kuuluu työterveyteen, mutta ainakin Mehiläisellä on pas k immat gynet mitä tiedän! Ei oteta tosissaan kipuja eikä lähetetä laproskopiaankaan että tietäis missä kaikkialla endoa on.
Oireista päätellen kaikkialla.
Itse syön endometrioosin hoitoon harmonettea. Voi olla että yleislääkärikin vaihtaa lääkkeen mutta mulla ainakin aina yleislääkärit sanoneet että ei mielellään koske gynekologin säätämiin lääkkeisiin tuon endometrioosin takia. Riippuu lääkäristä.