Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on vialla ihmisessä, jota ärsyttävät SANAT, esim. masuasukki tai broisku?

Vierailija
11.03.2012 |

Onko teillä tosiaan niin kapea kielellinen käsityskyky, ettette pysty ymmärtämään kielen rikkautta tai omasta ajatuksenjuoksustanne poikkeavia ilmaisutapoja? Muuta selitystä en ole sanoista tai ilmaisuista ärsyyntymiselle keksinyt. Jos niitä on, niin kertokaa. Itse olen viestinnän ammattilainen ja ARVOSTAN sitä, että ihmiset keksivät uusia sanoja tai lempinimiä asioille, ja että kieltä käytetään persoonallisesti.

Haluaisin kerrankin kuulla kunnolliset perustelut sille, miksi sanat ärsyttävät. "Se on lässytystä" tai "yök" ei ole mikään peruste.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmisten asiat ovat hyvin, kun ehtivät pohtia jotain noin epärelevanttia. mikäs sen parempaa?

Vierailija
22/35 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olevani tylsä ja konservatiivinen, enkä todellakaan tykkää mistään muotisanoista tai lässytyksestä. En yleensä käytä edes ihmisistä lempinimiä, koska se kuulostaa mielestäni hölmöltä ja teennäiseltä. Jonkun toisen mielestä minun puheeni kuulostaa varmaan yhtä lailla hölmöltä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on termeissä broisku ja masuasukki...?

Mua ärsyttää esim. sanat "mahtavuutta", koiruus ja rakkauspakkaus. Niissä on just toi sama juttu, että ne on OLEVINAAN jotain uutta ja persoonallista, vaikka oikeasti niitä hokee joka toinen tyyppi. Ärsyttää siis _juuri_ se yritys olla omaperäinen, kun koko sanassa ei mitään omaperäistä ole vaan se on pikemminkin muotisana, jota jotkut hokevat sokeasti.

Mä olen myös tosi kiinnostunut kielestä, sanojen eri vivahteista ym. Joo, ihmisiä voi ärsyttää eri jutut. Ap:takin varmaan ärsyttää jotkin typerät ja "turhat" jutut?

Vierailija
24/35 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä broileri uunissa = vauva mahassa?

Vierailija
25/35 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös ihmetellyt tätä netissä leviävää villitystä inhota milloin mitäkin sanaa tai kerätä listoja tai facebook-sivua ärsyttävistä sanoista.

Suomen kieli on hienoa ja sillä voi myös leikkiä! Jos joku arki- tai puhekielessä käyttää hassuja ilmaisuja, niin mikä ihme siinä niin tökkii? Kaikkien pitäisi puhua korrektia yleiskieltä kaiken aikaa?

Kieli elää.

ps. kyllä minuakin ärsyttää esim. "mahtavuutta" ilmaisun käyttö, mutta pystyn kyllä elämään sen ärsytyksen kanssa mesoamatta ympäriinsä ARGGHH-huutojen kera

Vierailija
26/35 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ps. kyllä minuakin ärsyttää esim. "mahtavuutta" ilmaisun käyttö, mutta pystyn kyllä elämään sen ärsytyksen kanssa mesoamatta ympäriinsä ARGGHH-huutojen kera

Minulle ainakin nämä ällöilmaisut ovat eräänlainen suosikki-inhokki (pet hate), miehen kanssa joskus MAKUSTELEMME näitä ihan toisiamme ärsyttääksemme ja naurattaaksemme. ;)

Vierailija
27/35 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tajuan ettei muille välttämättä tule, ja jätän ärsyyntymättä. Maailma on laajempi kuin yksittäisen ihmisen pieni mieli, ystävät hyvät.

ap

Voi kuule kun se ei vaikuta yhtään mitenkään minun ärsyyntymiseeni, miten koko muu maailma johonkin sanaan suhtautuu. Jos se ärsyttää minua, se ärsyttää minua. En käy päässäni keskustelua "hyi, melkein saattaisi ärsyttää, mutta koska joku muu ei tästä ehkä ärsyynny niin en minäkään sitten". Eiköhän se ole jokaisen oikeus ärsyyntyä mistä ärsyyntyy, sanoistakin.

Ja ihan esimerkin vuoksi vielä, kun nyt satuit valitsemaan nuo valitsemasi sanat: käytätkö sinä aikuisten kesken aikuisen vatsasta nimitystä masu? Minä henkkoht pidän sitä pikkulapsenkielisenä ilmauksena, jota minun ei (onneksi) tarvitse käyttää kenenkään kanssa puhuessa. Ja vaikka sinä käyttäisit sitä keskustellessasi minun kanssani, en kävisi kiukusta päälle vaikka se minua ärsyttäisikin. Ajattelisin lähinnä että voi ihmisparka, viestinnän huippuammattilainen mutta käyttää aikuisena vauvakieltä. :D

Vierailija
28/35 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin että joku sana ei vaan kuulosta omiin korviin kivalta vaan ärsyttävältä?

Masuasukki on minulle ihan ok sana mutta broisku ja broitsku saavat karvat nousemaan pystyyn. Samoin tuo jonkun mainitsema oksutauti. En tiedä miksi. Ne vaan kuulostavat ärsyttävältä.

Vierailija
29/35 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvää sormiruokaa ?

Vierailija
30/35 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanat ärsyttävät siksi, että ne antavat käyttäjästään vähän typerän kuvan. Tämä taas johtunee siitä, että ko. sanoja on käyttänyt joku, jota jo valmiiksi on pitänyt urpona. Samaa kategoriaa ovat mm. "sidukka" ja "terde".

Vierailija
31/35 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni vituttaa tuommoiset sanat, mutta moni asia ärsyttää eri ihmisiä, joten sama kai se on mitä kukaan on mistään mieltä.

Vierailija
32/35 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten olet olevasti niin avoin. Et ole yhtään sen parempi ihminen, kuin nekään, jotka eivät siedä tiettyjä sanoja. Ei, vaikka olisi kuinka "ammattilainen".

Vierailija
33/35 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on termeissä broisku ja masuasukki...?

Mua ärsyttää esim. sanat "mahtavuutta", koiruus ja rakkauspakkaus. Niissä on just toi sama juttu, että ne on OLEVINAAN jotain uutta ja persoonallista, vaikka oikeasti niitä hokee joka toinen tyyppi. Ärsyttää siis _juuri_ se yritys olla omaperäinen, kun koko sanassa ei mitään omaperäistä ole vaan se on pikemminkin muotisana, jota jotkut hokevat sokeasti.

Mä olen myös tosi kiinnostunut kielestä, sanojen eri vivahteista ym. Joo, ihmisiä voi ärsyttää eri jutut. Ap:takin varmaan ärsyttää jotkin typerät ja "turhat" jutut?

Ehkä sen ekan kerran kun kuuli termin pikkukakkonen se tuntu raikkaalta, mut nyt kaikilla on vuosikas esikko ja pikkukakkonen masuasukkina. Kuluneita ilmaisuja! Eikä enää edes nokkelia. Keksikää jotain uutta.. Samoin ärsyttää jos joku kirjailija käyttää samaa ilmaisua monta kertaa.

Vierailija
34/35 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kovin on hiuksenhieno sitten tämä raja, että kuinka paljon saa ärsyttää ja kuinka paljon ei. Sä oot hyvä ihminen, kun sä et käytä aargh-sanaa kuvatessasi ärtymystä. Mistä täällä ylipäänsä sitten saa kirjoittaa (saako mistään ärtymyksestä), kun eikö vähän kaikkeen voi sanoa "no kyllä muakin tuo asia mietityttää mutta en mä sentään mesoa siitä ympäriinsä".

Vierailija
35/35 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masuasukki ärsyttää minua siksi että se vauva ei ole mahassa, vaan kohdussa.

Tissittely, pottailu yms. sanat ärsyttävät koska ne kuulostavat lässyttämiseltä.

No, lähinnä minua ärsyttää noissa sanoissa se että asioista ei puhuta niiden oikeilla nimillä. Minua ärsyttää myös ihmisten tapa keksiä "lempinimiä" emättimilleen ja peniksille. On revaa, vittua, pillua, kyrpää yms. nimityksiä ja nämä ovat halventavia nimityksiä mielestäni. Sitten ne samat jotka puhuvat pilluistaan, punastelevat kun pitää sanoa emätin tai häpyhuulet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan