Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Induktio vai keraaminen liesi? Kertokaapa nyt

Vierailija
11.03.2012 |

mielipiteitä ja kumman puoleen pitäisi kallistua, kun on hankkimassa uutta liettä?

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan enää tavallista keraamista edes osta?

Hintaeroa ei ole paljoakaa, induktioliedet ovat nykyään kohtuuhintaisia. Ja induktioliesi on tosi tehokas ja nopea. Siis oikeasti tosi nopea. Vesi kiehuu nopeammin kuin vedenkeittimessä.

Kattilatkin on hyvä vaihtaa säännöllisesti, joten ei se haittaa, vaikka ne vanhimmat kattilat eivät induktiolla toimikaan. Muutoinhan markkinoilla olleet kattilat ovat jo vuosikausia olleet induktioliedelle sopivia, itsellä ei mennyt kuin pari kattilaa vaihtoon (tai vein ne mökille keraamiselle liedelle käyttöön. Sinnekin haaveilen nyt induktiosta, kun keraaminen tuntuu nykyään niin hitaalta).

Vierailija
2/57 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pannuja ja haluatko nekin kaikki vaihtaa?

Jos se ei ole ongelma, induktio on ihan hyvä valinta.

Meillä tosin edelleen keraaminen, koska ei ole haluja uusia hyviä ja laadukkaita kattiloita eikä pannuja

Eikä mulla ole niin kiire kokkauksen kanssa, etteikö keraaminen olisi riittävän nopea

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku jo sanoikin, että kuka keraamista enää... näin on, ota induktio. EI ole iso tappio ostaa uudet pannut, jos on tarvis.

Induktio on nopea ja turvallinen. JOtkut sanoo, että se on helpompi pitää puhtaanakin kuin keraaminen. Mulla on, suosittelen lämpimästi.

Kerran laitoin väärän levyn päälle siinä ja lähdin muihin hommiin. Olin enemmän kuin kiitollinen, kun se hälytysäänellä varotti ylikuumenemisesta. Pannu meni pilalle, mutta eipä ehtiny sentään rasvat syttyy palaa tai muuta pahempaa. Voi olla että keraaminenkin hälyttää, mutta toi nyt ainakin.

Vierailija
4/57 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tosin edelleen keraaminen, koska ei ole haluja uusia hyviä ja laadukkaita kattiloita eikä pannuja

Eikä mulla ole niin kiire kokkauksen kanssa, etteikö keraaminen olisi riittävän nopea

Viimeisen 10 vuoden aikana hankitut sopii induktiollekin.

Kyse ei ole sitä paitsi pelkästään kiireestä, vaan myös lieden tehokkuudesta ja turvallisuudesta. Ja ekologisuudestakin. Induktioliesi reagoi paljon nopeammin tehon säätöön kuin keraaminen. Tyhjänä liesi ei pääse lämpiämään vahingossakaan.

Se joka ei ole koskaan käyttänyt induktioliettä ei tietystikään osaa arvioida eroa keraamisen ja induktion välillä. Kannattaa mieluummin kysyä niiltä, jolla on kokemusta molemmista :)

Vierailija
5/57 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne on mulla tosi vanhoja ja muutenkin pitäsisi niitä uusia.

Mietityttää vain tuo hintaero, että kannaattaako maksaa tuota induktiosta. Mutta ilmeisesti kannattaa...

Vierailija
6/57 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaihtoehdoista?

Vierailija
7/57 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole kokemusta kuin tuosta keraamisesta, mutta olen siihen tosi tyytyväinen. Se on toooooosi paljon nopeampi kuin sellainen vanhanmallinen liesi (mikähän sen nimi on) ja reagoi siis lämpötilan pienennyksiin ja suurennuksiin hyvin nopeasti.

Näköjään hintaeroa induktiolieteen on useampia satasia, joten en kyllä hankkis induktioliettä kun tuo keraaminenkin on tosi hyvä.

Vierailija
8/57 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin oli keraaminen, mutta induktio kyllä parempi ja nopeampi.

Vanhat kattilat kävivät osittain.Lieden mukana saimme uusia kattiloit akaupantekijäiseksi myös. Ainut mikä ei käy on valurautapannu. Vai onko sellaisia olemassa, jotka käyvät induktiolle?

Vierailija
9/57 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaihtoehdoista?

Ja siis induktio aivan ehdottomasti on hintansa väärti.

Meillä uudessa kodissa on induktio ja mökillä keraaminen (sekään ei mikään ikäloppu, muutama vuosi sitten hankittu ja parempi kuin entisen kodin keraaminen liesi). Ero induktiolla ja keraamisella on kuin yöllä ja päivällä. Harmittaa, että mökkiremonttia tehdessä en satsannut sinnekin induktioon.

Meidän induktio ei ole edes mikään huippumalli, vaan Siemensin halvin tai toiseksi halvin induktioliesi.

2

Vierailija
10/57 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisen 10 vuoden aikana hankitut sopii induktiollekin.

Kyse ei ole sitä paitsi pelkästään kiireestä, vaan myös lieden tehokkuudesta ja turvallisuudesta. Ja ekologisuudestakin. Induktioliesi reagoi paljon nopeammin tehon säätöön kuin keraaminen. Tyhjänä liesi ei pääse lämpiämään vahingossakaan.

Se joka ei ole koskaan käyttänyt induktioliettä ei tietystikään osaa arvioida eroa keraamisen ja induktion välillä. Kannattaa mieluummin kysyä niiltä, jolla on kokemusta molemmista :)

Ja omalta kohdaltani vaan vastasinkin noitten kattiloiden kanssa. Meillä kun ne ovat vanhoja suurin osa mutta laadukkaita.

Useamman satasen hintaero+ne kattilat ei houkuta mua. Meillä joka eurolla on merkitystä.

Turvallisuusnäkökohta on erittäin hyvä huomio, varsinkin pikkulapsiperheessä. Vaikka vahtimatta ei kannata sitäkään jättää. Saattaa se kattilassa oleva keitos silti aiheuttaa palovaaran

Vierailija
11/57 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en suostuisi ottaa induktiota, koska se säteilee oikeasti, eikä lasten ole hyvä olla lieden lähellä. Jos et usko, googlaa.

Vierailija
12/57 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en suostuisi ottaa induktiota, koska se säteilee oikeasti, eikä lasten ole hyvä olla lieden lähellä. Jos et usko, googlaa.

Magneettikenttä ei ole kaukaa voimakas koska pohjois ja etelänavat kumoavat toisensa.

Eli riippuu miten pyorrevirrat on synnytetty tuota magneettivuota ajatellen. Merkittävän kentän etäisyys tasosta ei kuitenkaan ole montaa senttiä.

Kummatkin, induktio ja keraaminen, säteilevät tottakai. Ei se ruoka muuten lämpeäisi.

Tuosta säteilystä huolestuminen on yhtä aiheellista kuin pelätä kaukosäätimellä osoittelijaa ;)

Vierailija
13/57 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prismasta voia ostaa muuten levyn, joka kuumenee induktiolla, ja sen päälle voi laittaa kattilan, joka itsessään ei käy induktiolle.

Vierailija
14/57 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olemassa sellaisia yhdistelmäliesiä, missä olisi 2 tavallista keraamisen lieden levyä ja 2 induktiolevyä? Induktiolla ei taida onnistua jälkilämmön käyttäminen tilanteessa jossa jättää jotain kypsymään, mutta levy pitää sulkea.

Vierailija
15/57 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niistä niitä tavallisia käytä juuri ollenkaan. Parempi jos kaikki olis induktiota. Ne vaan on niin nopeita ja käteviä, eikä ylikiehuneet ruuatkaan pala lieteen kiinni. Ja induktiossa on lämpimänäpitoteho, joka vastaa sitä jälkilämpöä.

olemassa sellaisia yhdistelmäliesiä, missä olisi 2 tavallista keraamisen lieden levyä ja 2 induktiolevyä? Induktiolla ei taida onnistua jälkilämmön käyttäminen tilanteessa jossa jättää jotain kypsymään, mutta levy pitää sulkea.

Vierailija
16/57 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumman vaan otatkin, niin varmista, ettei ne säätönapit ole siinä lieden päällipinnassa. Olen kerran käyttänyt sellaistaa, missä näin oli, ja iso paistinpannu kuumensi ne napit tulikuumiksi. Noh, olihan liedessä sitten sellainen varo-ominaisuus, että levyt sammuivat, kun napit kuumenivat, mutta tämäpä oli todella rasittavaa ruoan kypsentämisen kannalta. Tuo oli siis induktio+tavis-yhdistelmä. Todella ärsyttävä!

Vierailija
17/57 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumman vaan otatkin, niin varmista, ettei ne säätönapit ole siinä lieden päällipinnassa. Olen kerran käyttänyt sellaistaa, missä näin oli, ja iso paistinpannu kuumensi ne napit tulikuumiksi. Noh, olihan liedessä sitten sellainen varo-ominaisuus, että levyt sammuivat, kun napit kuumenivat, mutta tämäpä oli todella rasittavaa ruoan kypsentämisen kannalta. Tuo oli siis induktio+tavis-yhdistelmä. Todella ärsyttävä!

En ole kyllä koskaan kokenut mainitsemaasi ongelmaa siitä huolimatta

Vierailija
18/57 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Magneettikenttä ei ole kaukaa voimakas koska pohjois ja etelänavat kumoavat toisensa.

Eli riippuu miten pyorrevirrat on synnytetty tuota magneettivuota ajatellen. Merkittävän kentän etäisyys tasosta ei kuitenkaan ole montaa senttiä.

Kummatkin, induktio ja keraaminen, säteilevät tottakai. Ei se ruoka muuten lämpeäisi.

Tuosta säteilystä huolestuminen on yhtä aiheellista kuin pelätä kaukosäätimellä osoittelijaa ;)

.... aina on foliohattu päässä kun paistan ruokaa. Myös kaukosäätimiä vastaan olen varustautunut folio-oloasulla

Vierailija
19/57 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai tottakai kuumenisivat, jos pannun laittaisi suoraan näppäimen päälle. Niin ei kuitenkaan vahingossakaan tee, kun liesi varoittaa siitä.

Musta on kätevää, kun liedessä on hipaisunäppäimet lieden pinnassa, tosi helppo pitää puhtaana. Jos vain mahdollista, kantsii testata näppäimiä, joissain malleissa on paremmat kuin toisissa.

Vierailija
20/57 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kyllä koskaan kokenut mainitsemaasi ongelmaa siitä huolimatta

Ok, no minulla noin kävi, enkä sen jälkeen ole edes ajatellut tuollaisia liesiä ikinä hommaavani... Lätyt meni ihan pilalle, kun välillä pannu jäähtyi täysin. Vieläkin nousee siitä verenpaine, huh!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kaksi