Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

B-streptokokki ja antibiootti

Vierailija
11.03.2012 |

Lapseni joutui synnyttyään osastolle suonensisäiseen antibioottihoitoon B-streptokokin vuoksi. Tiedän, että alatiesynnytys on yleensä eduksi lapsen immuunijärjestelmän kehittymiselle ja synnytyksessä saa myös hyviä bakteereja. Tietäisikö siis joku viisas, että kun lapseni sai sen antibioottihoidon, niin menettikö hän samalla myös hyvät bakteerit ja alatiesynnytyksen edulliset vaikutukset lapsen terveyteen. Miten laajakirjoinen antibiootti vauvalle yleensä tälläisessä tapauksessa annetaan?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sinä mietit tuollaista... Eikö pääasia ole että kaikki on nyt hyvin? B-streptokokki aiheuttaa pahimmillaan vauvalle tulehdusarvojen hurjan nousun ja jopa sepsiksen, joka vuosi vauvoja kuolee siihen. Omani oli tosi huonossa kunnossa mutta onneksi lopulta parani. Kiitos sen laajakirjoisen antibiootin.

Ei ole missään todistettu tieteellisesti, että alatiesynnytyksen kokeneet vauvat ovat jotenkin terveempiä. Vastustuskykyä sairauksia vastaan vauvat saavat rintamaidosta, eivät synnytyksen aikana.

t. sh ja äippä

Vierailija
2/5 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan ole tätä asiaa aiemmin pohtinut ja olen erittäin kiitollinen, että vauvani selvisi. Ihan vain tuli yhtäkkiä mieleeni tälläinen hassu kysymys. Tiedän, ettei ole millään tavalla oleellista, mutta aika usein kai täällä kysytään hassuja.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa tietenkin kysyä hassujakin! Senverran omasta lapsestani vielä, että hän on nykyään jo 4 v. ja todella terveenä ollut. Ei allergioita, ei perussairauksia, pari korvatulehdusta ollut. Eli ensimmäisten viikkojen raju infektio ei haitannut tulevaisuutta tässä tapauksessa ainakaan. Ja jos ap saat lisää lapsia niin muistathan pyytää synnytyksen yhteydessä B-streptokokki-estolääkityksen! Saat siis itse suonensisäistä antibioottia, jotta vauva ei vaan saa b-sreptokokkia. Itselleni tämä annettiin toisen lapsen synntyksen yhteydessä automaattisesti, mutta kuulema kaikkialla ei ole se käytäntö. Eli pitää osata pyytää.

Vierailija
4/5 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin lapseni on ollut aika terveenä, nyt 2v. Kiitos ohjeesta sen oman antibiootin suhteen, muistan vaatia, jos sitä ei muuten tulisi.

Vierailija
5/5 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti osa "hyvistäkin" bakteereista kuoli antibioottilääkityksen myötä. Sitä ei mistään voi tarkistaa ja toisaalta eipä sillä tiedolla kai mitään teekään.

Olen ap:n tavoin ymmärtänyt, että alatiesynnytyksen yhteydessä vauvaan tarttuvalla bakteeriflooralla on tieteellisesti todistettu olevan hyötyä lapsen immuunijärjestelmän kehitykselle. Se ei tietystikään tarkoita sitä, että alatietä syntyneet olisivat automaattisesti terveempiä. Silti alatiesynnytyksen hyötyä tältä osin on turha kiistää ihan niin suorasukaisesti kuin kakksosena kommentoinut sh teki.

Omakin lapseni sai streptokokki b -infektion ja hänelle annettiin alkuun kahtakin laajakirjoista antibioottia ennen kuin infektio vahvistui b-streptokokin aiheuttamaksi. Sen jälkeen toinen voitiin lopettaa tarpeettomana. Vauvan vatsakivuista ym. huomasi, että suoliston bakteerikannan (jos sellaista vastasyntyneellä edes vielä on?) antibiootit onnistuivat tuhoamaan maitohappobakteereista huolimatta.

Meilläkin lapsi on hankalasta alusta huolimatta pysynyt terveenä. Hänellä ei myöskään ole allergioita (toisin kuin esikoisella, joka selvisi synnytyksestä ilman infektiota).

Itse olen luullut (näin ainakin kätilö ja lastenlääkäri ovat vakuuttaneet), että mahdollisessa tulevassa synnytyksessä antibioottitippa laitettaisiin minulle automaattisesti. Tietysti edellyttäen, että kätilöllä on tieto b-streptokokkipositiivisuudesta. Enemmän varmasti jännittäisi se, että sairaalaan ehtisi antibioottitippaan ajoissa. Eikös se pitäisi laittaa 4 tuntia ennen synnytystä, jotta ehtii vaikuttaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä