Mitä mieltä olette 3 tunnin syöttö "säännöstä"?!
Eli mielipiteitä! noudatatteko te tätä neuvolassa annettua "sääntöä" ruokkia vauva 3-4 tunnin välein?
Herättämällä hänet kun nukkuu jienne..
Itse noudatan, mutta en ymmärrä moista. MIKSI?
Minun äitini ja moni muukin ihmetellyt moista käytäntöä. ei ole minua tai veljeäni herätellyt, eikä myöskään äitini sisko omia lapsiaan, ja ihan terveitä olemme. Musta tämmönen liiallinen "Kaavojen mukaan" meno vähän yliampuvaa.
Kommentit (21)
Paitsi synnärillä oli sellainen sääntö (kun mulla oli ollut raskausajan diabetes), että vauvalle annettiin tuttipullosta tietty määrä maitoa aina kolmen tunnin välein huolimatta imetyksistäni.
Huvittavinta oli se, että vauva ei ottanut sitä tuttipulloa ja minä olin rinnat maitoa täynnä siinä vieressä, kun kätilö yritti pakottaa vauvan juomaan tuttipullosta. Sanoi sitten kätilölle, että anna minulle vauva, imetän, kun minulla on rinnat täynnä maitoa. Siinä se sönkkäs säännöistä ja diabeteksestä ja jatkoi vähän väkisin yrittämistä kunnes antoi vauvan minulle, joka alkoi heti hanakasti imettämään.
Onneks muuten ei ollut tuota sääntöä seuraavan lapsen kohdalla (Ja tähdennettäkööt, että käytin ensimmäisessä tapauksessa maalaisjärkeä; lapsen sokeriarvot olivat olleet hyvät ja minulla tuli hyvin maitoa, joten enpä usko, että vauva tarvitsi enää jonkun muun äidin maitoa...)
Neuvolassa ei ollut tuollaista sääntöä.
Alussa ainakin minä ja varmaan nuo monet vastaajat ajatteli jotain parikuista vauvaa, jolloin tuollainen syöttövälisääntö on kyllä todella harvinainen. Neuvolan ohjeista kun puhuttiin, niin yleensä neuvola on ohjeita antamassa vasta sairaalasta kotiutumisen jälkeen.
Eli mielipiteitä! noudatatteko te tätä neuvolassa annettua "sääntöä" ruokkia vauva 3-4 tunnin välein?
Herättämällä hänet kun nukkuu jienne..Itse noudatan, mutta en ymmärrä moista. MIKSI?
Minun äitini ja moni muukin ihmetellyt moista käytäntöä. ei ole minua tai veljeäni herätellyt, eikä myöskään äitini sisko omia lapsiaan, ja ihan terveitä olemme. Musta tämmönen liiallinen "Kaavojen mukaan" meno vähän yliampuvaa.
Ei tuollaista neuvoa kyllä neuvolassa pitäisi jaella nykykäsityksen mukaan.
ihan päin vastoin, eli että aina lapselle maitoa kun lapsi näyttää sitä haluavan, vaikka puolen tunnin välein.
Omat lapseni on ruokittu pullolla, ja silloin ajan myötä tuo kolmen-neljän tunnin ruokaväli tulee luonnostaan, koska lapsi saa kerralla niin ison määrän ruokaa. Mut ikinä en ole herättänyt lasta syömään. Tällä tavalla pedataan uniongelmat pitkälle taaperovaiheeseen.
Ei saa liian pitkä syöttöväli olla ettei verensokerit tipu.
Herättämällä hänet kun nukkuu jienne..Itse noudatan, mutta en ymmärrä moista. MIKSI?
Minun äitini ja moni muukin ihmetellyt moista käytäntöä. ei ole minua tai veljeäni herätellyt, eikä myöskään äitini sisko omia lapsiaan, ja ihan terveitä olemme. Musta tämmönen liiallinen "Kaavojen mukaan" meno vähän yliampuvaa.Ei tuollaista neuvoa kyllä neuvolassa pitäisi jaella nykykäsityksen mukaan.
Noin muakin kyllä ohjeistettiin sekä laitokselta lähtiessä ja neuvolassa, lisäksi laitoksella ollessakin kävi hoitajat herättelemässä sekä minut että vauvan sen kolmen tunnin välein "olisi syöttöaika". Ja tästä on nyt puoli vuotta.
Syötin sen mukaan, miten vauva halusi. En tosiaan herätellyt kesken unien!
Minun äitini ja moni muukin ihmetellyt moista käytäntöä. ei ole minua tai veljeäni herätellyt, eikä myöskään äitini sisko omia lapsiaan, ja ihan terveitä olemme. Musta tämmönen liiallinen "Kaavojen mukaan" meno vähän yliampuvaa.Ei tuollaista neuvoa kyllä neuvolassa pitäisi jaella nykykäsityksen mukaan.
Noin muakin kyllä ohjeistettiin sekä laitokselta lähtiessä ja neuvolassa, lisäksi laitoksella ollessakin kävi hoitajat herättelemässä sekä minut että vauvan sen kolmen tunnin välein "olisi syöttöaika". Ja tästä on nyt puoli vuotta.
että ri tule liian PITKÄÄ väliä jos vauva on um´ninen, yleensä ne itse pitää huolen että syövät useammin. Mutta siis ei niinpäin että maksimiväli olisi 3h riippumatta vauvan tarpeista.
Normaalille lapselle ei nykytiedon mukaan herättely ole tarpeen. Eli syöttäminen lapsen tahtisesti.
Sen sijaan pienipainoiselle, verensokeriongelmista kärsivälle tai lapselle jolla paino ei nouse on säännölliset syöttövälit tarpeen. Ensin aivan noin kaavamaisesti ja sitten vähän enemmän lapsen tahtisesti (eli annetaan maitoa, kun pyytää ja vastaavasti annetaan nukkua kun nukkuu, mutta huolehditaan että vuorokauteen tulee esim. vähintään 8 syöttöä ja maksimi syöttöväli ei veny yli 5 tuntiin.)
Meillä ensimmäinen söi alusta lähtien lapsen tahtisesti. Toinen oli ns. erityislapsi (vaati kaksi isoa leikkausta ennen 1kk ikää). Hän söi sairaala-aikana ensin tasan 3tunnin välein (lisäksi suonensisäisesti osaa ravinnosta), millilleen tarkat annokset, sitten hiukan vapaammin, mutta kuitenkin 8 ateriaa päivässä ja tietyn määrän päivässä. Sitten omaan tahtiin, max 4 tunnin välein, niin paljon kuin halusi. Sitten kotiuduttuaan omaan tahtiin max 6 tunnin välein, väh. 7 ateriaa päivässä. Nyt syö täysin omaan tahtiin.
Esim. mun 2,5-kiloista vauvaa todellakin piti herätellä syömään ettei verensokerit laskeneet alas.
Kolmen viikon päästä kilon painavampana sai jo nukkua niin kauan kuin nukutti.
syötätä sillon kun vauva on nälkäinen.
ei vauvaa pidä herättää syömään.
muistan itse kun esikoisen kanssa synnärillä on ohjeena yölläkin pestä vauvan pylly ja vaihtaa vaipat.. mutta n kyllä onneksi sitä tehnyt enää kotona.
älyttömiä ohjeita
eli ensin se pienikokoisten vauvojen herättely syömään. Ymmärrettävää, jos on alle 3kilonen. Mutta ei isompaa tarvii herätellä.
Sitten se 3-4 tunnin syöttöväli. Ennen yleinen syöttöohje. Nykyään tosin ohjataan syöttämään aina kun vauva itkeä pillahtaa. Se voi kuitnkin johtaa jatkuviin vatsavaivoihin.
Joten jos sulla on vatsavaivainen koko ajan rinnalle haluava vauva, niin kannattaa yrittää venyttää syöttövälejä tuohon aikahaarukkaan, niin vauvan vatsa ei koko ajan ole kipeänä ja purputa (jonka takia vauva itkee ja haluaa lohdutusta = rintaa ja huutaa sitten taas kipujaan).
Ei kyllä tarvii tuossakaan tapauksessa herätellä syömään, vaan koitetaan saada syöttöväli vähintään 3-4 tunnin mittaiseksi.
Jos vauva on täysiaikaisena syntynyt yli 3 kiloinen ja jolla ei ole sokereissa mitään vikaa. Tai missään muussakaan mitään vikaa. Silloin on älytön ohje.
Mutta jos on pienipainoinen ja jotain vikaa on esim. sokereissa niin silloin ei ole älytön ohje.
Esim. mun 2,5-kiloista vauvaa todellakin piti herätellä syömään ettei verensokerit laskeneet alas.
Kolmen viikon päästä kilon painavampana sai jo nukkua niin kauan kuin nukutti.
Meillä kans ollut kaksi pientä kirppua joita oli pakko herätellä syömään, muuten verensokerit laski. Kotona en enää herätelly kuopusta, esikoista opiti kotonakin herätellä kolmen tunnin välein alkupäivinä. Sairaalassa kahdentunninnvälein...
Joo mulla on ns. sokerilapsi. mutta syntyi kyllä reippaasti yli 4kg, paino lähti laskuun, mutta vauva söi kylläkin hyvin. nyt paino lähtenyt nousuun mutta silti neuvolassa sanottiin että 3 tunnin välein pitäisi syöttää.. mikä on minustakin aivan ÄLYTÖNTÄ! vauva nukkuisi varmasti hyvin sen 4-6 tuntiakin jos ei tartteis kokoajan olla repimässä syömään.. ja kättärillä päti sama sääntö myös, piti vauva herättää syömään sen 3-4h välein..
Ihan järjetön neuvo! Harmittaa yhä että uskoin. Ymmärrän pari ekaa yötä, mutta kun paino lähteny nouseen antaa vauvan nukkua! Enemmän oli haittaa entä hyötyä. Vauva oli väsynyt ja kiukkuinen jatkuvasta herättelystä ja väkisin maidon tuputtamisesta. Sekä itselläni sektiosta toipuminen hidastui, olin kuolemanväsynyt, eikä puhettakaan että imetys olis onnistunu! Kropan täytyy antaa levätä synnytyksen jälkeen, ihminen tarvitsee unta, niin vauva että äitikin.
Osastolla kehoitettiin tarkkailemaan ruokailuvälejä, ettei mene yli kolmen tunnin. Vauva söi vähän huonosti ja rinnat olivat pakkautuneet. Mutta kun päästiin kotiin niin kyllä se luonnostaan tuli, että koska vauva on nälkäinen ja kuinka usein pitää syöttää. Monta kertaa varsinkin iltaisin imetin tunnin verran. Vauva nukkui 15-20 minuuttia ja heräsi huutoraivoamaan niinkuin ei olisi koko päivänä saanut rintaa. Sitten imetettiin toinen tunti. Nukuttiin neljä tuntia, syötiin taas, nukuttiin pari tuntia, syötiin taas. Sitten vasta alettiin nukkumaan 05-10.30/11.00. Se oli pisin pätkä mitä vauva silloin nukkui.
Siis onko jollekkin tuollaisia syömään herättelyohjeita annettu normaalipainoisesta vauvasta?
verensokerista ei tarvitse välittää jos vauvalla ei ole 1 tyypin diabetestä. aivan naurettavaa. taitaa olla joku 120kg diabeetus tantta kirjottelemassa.
eli kun vauva on tosiaan vastasyntynyt.