Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytykseen liittyvä massiivinen verenvuoto, sisältää linkin

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oli normaali alatiesynnytys. Hemoglobiini oli synnytksen jälkeen alimmillaan 80. Ei siis mitenkään liian paha. Lapsi syntyi ma-iltana ja ke-aamuna sain luvan nousta sängystä, silloinkin kyllä pyörryin suihkuun.

Palautuminen oli mulla hidasta. Alapää oli täynnä tikkejä, istuminen oli lähes mahdotonta. Kävely oli hankalaa. Huulet oli monta päivää ihan valkoiset. Meni varmaan 3 kuukautta ennen kuin olin edes lähestulkoon kunnossa.

Vierailija
2/23 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istukka ei irronnut. Olo oli aika haipakka kun heräsin heräämössä. Oli normi alatiesynntys siihen asti kunnes istukka jäi jumiin. Siitä leikkaussaliin ja nukutuksessa irroitettiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikohan siellä riittävät valmiudet hoitaa tilanne?

Vierailija
4/23 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli viime vuoden lopulla, viikko kolmannen hyvin sujuneen alatiesynnytyksen jälkeen massiivinen kohtuvuoto. Olin jo kotiutunut synnytyksen jälkeen ja vointi oli hyvä, kun yöllä istuin sohvalla imettämässä. Yht'äkkiä holahti housuun, tunne oli sama kuin lapsivesien mennessä. Housut ja sohva aivan veressä. Kiireesti sairaalaan , jossa todettiin istukan osia jääneen kohtuun ja kiireesti suoritettiin kaavinta, joka jouduttiinkiin tekemään kolme kertaa, ennekuin vuoto saatiin tyrehtymään. Verta meni koko veritilavuuden verran eli reilu 5 litraa, 11 pussia annettiin tilalle.

Tilanne tuli siis aivan ilman mitään ennakkotuntemuksia viikko synnytyksen jälkeen. Onneksi TAYS:issa osattiin hoitaa ja hengissä selvittiin, mikään itsestäänselvyys ei sekään siis ole.

Mitään muuta syytä ei löytynyt, kuin se, että osa istukasta oli vielä kiinni kohdun seinässä ja veriyhteys auki kohtuun. Hyytymä oli pitänyt vuodon kurissa, mutta kun hyytymä irtosi, alkoi verta suihkuta kohtuun. Synnytyksen yhteydessä istukka oli muka täydellinen synnytyskertomuksen mukaan.

Nyt on kulunut puoli vuotta, odottelen kuukautisten palautumista - tai pahimmassa tapauksessa Ashermanin syndroomaa tai muuta arpeutumisen komplikaatiota.Parasta tietysti toivoen :)

Vierailija
5/23 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ketjusta päätellen vuotokomplikaatiot ovatkin yllättävän yleisiä. Myös omassa synnytyskertomuksessani istukan sanottiin olevan täydellinen. Ilmeisesti näin ei ollutkaan. Kotona alkavaan verenvuotoon liittyy lisäksi isompi kuolleisuusriski, koska avun/hoidon saaminen viivästyy verrattuna synnytysosastolla tapahtuviin vuotokomplikaatioihin.

Vierailija
6/23 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensimmäisessä norm.alatie synnytyksessä istukka ei irronnut ja menetin 4,5l verta (salissa ja leikkurissa, samalla tiputettiin lisää). itse en tajunnut kyllä tilanteen vakavuutta (luulin että leikkuriin lähdettiin kiireellä vain istukan irrotukseen), nopeasti ja ammattitaidolla henkilökunta toimi koko tilanteen ajan!

Vierailija
7/23 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa samalta kuin meillä. Synnytys meni hyvin ja istukka tuli, mutta sitten ei alkanutkaan kohtu supistaa vaan suihkuta verta. Ihan suihkuta :( Meilläkin mies jäi vauvan kanssa osastolle kahdestaan, kun minua viedään lekkaussaliin. Muistan sen tunteen, kun huusin, nyt lähtee taju ja ajatus tulee päähän, että enhän minä nyt tähän voi kuolla, nyt....Menetin 2750ml ja sairaalaan tullessa lorahti verta noin 500ml siteen, hoitajan punnituksen mukaan. Sitä olen miettinyt, että en ikinä synnyttäisi muualla kuin sairaalassa. Itse olen sairaanhoitaja, ja siinä hässäkässä näin, että siinä oli jo hätä.

Vierailija
8/23 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti sydän petti, oliko leikkaus sitten viimeinen niiti vai johtuiko sisöäisestä verenvuodosta.

Vierailija
9/23 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ihmisessä on kaikkiaan 5 l verta...

Vierailija
10/23 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain 2 pussia punasoluja ja kyllähän siinä heti alettiin nesteyttää un vuoto huomattiin. Verenpaineet oli 80/40. Tietysti jos joku tuolla kadulla saisi haavan ja vuotaisi 3 litraa, niin hengen lähtö olisi varmaan lähellä.

Tuossa artikkelissa vasta 50% verenmenetys luetaan vaikeaksi, eli tuo minun reilu 3 litraa menee siihen tai okeastaan minun menee tuohon 150ml/min, sillä se vuoto tuli niin nopeasti. Ja ihminehän voi menettää vaikka leikkauksessa koko verimäärän, sillä se aina korvataan nesteytyksellä.

Vierailija
11/23 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

syötetään koko ajan uutta.

Vierailija
12/23 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Massiiviseksi verenvuoto käsitetään vasta kun potilas vuotaa oman veritilavuutensa tai saa yli 10 pussin siirron

Vierailija
13/23 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka verta menetti 6 litraa synnytyksessä... Toki sieltä puskettiin suoneen verta lisää koko ajan toisesta päästä. (Huonoon kuntoon toki meni, mutta toipui täysin)

Vierailija
14/23 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi veripussi on 250ml ja esim.ringerillä korvataan nesteenmenetystä.

Vierailija
15/23 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

irronnut alatiesynnytyksessä ja vuosi sitten reippaasti ennen kuin irrotettiin nukutuksessa. Vuodon määrästä en tiedä, mutta herättyäni edes päätä en tyynyltä saanut nostettua ennen kuin kaksi pussia uutta verta oli tiputettu tilalle.

"Mukavuussektio" oli tiettykin valintani, kun seuraavan lapsen syynytystapaa piti pohtia. Tuollakin kerralla istukka oli kuulemma kovin tiukasti kiinni. Mene ja tiedä (onneksi ei tarvinnut mennä ja tietää) olisiko alatiesynnytyksen yhteydessä päädytty taas istukan käsinpoistoon.

Vierailija
16/23 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

luin tuon linkin.

Vierailija
17/23 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai ovatko lukijat shokissa.

En ymmärrä jos joku haluaa mukavuussektion.

Vierailija
18/23 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin luulin että laitoitn linkin vain tietoiskuna.

Minä olen vuotanut paljon sektiossa 1200ml (mikä ei kuitenkaan ole massiivinen) ja samoin normaalissa synnytyksessä, kun istukka ei irronnut normaalisti. Hemoglobiinit hurahti matalalle, mutta olin silti ihan tolpillani. Sektio ei ollut mukavuussektio, vaaon ihan kiireellinen.

Mutta ilmeisesti minulla on taipumus suurempaan verenvuotoon. Sitä epäilivät nyt normaalin synnytyksen jälkeen kun kerroin aikaisemmasta sektiosta. On hyvä tietää tulevaisuudessakin että tällainen taipumus mahdollisesti on olemassa.

Vierailija
19/23 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli ekassa alatiesynnytyksessäkin massiivista verenvuotoa, samoin "mukavuussektiossa".

En näe, että sektiossa olis sen riskialttiimpaa?

Jos menen vielä kertaalleen synnyttäään, niin annan kyllä lääkärin päättää tällä kertaa, kumpi tapa on olisi tuon verenvuototaipumuksen takia järkevämpi minulle synnytellä. Ei ollut herkkua sektionkaan jälkeen. Mutta ei ollut herkkua 5kk alatiesynnytyksestäkään ja se synnytys itsessään oli AIVAN kamala!

Vierailija
20/23 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten ammattitaitoista ja "hereillä" on henkilökunnan oltava jos tulee massiivivuoto.

Tuon luettuani en uskaltaisi synnyttää muualla kuin sairaalassa jossa on mahdollisuus päästä leikkaussaliin.

Tuosta linkistä kävi ilmi että useimmiten massiivivuoto tulee täysin yllättäen terveelle synnyttäjälle.

Valmius on siis aina oltava että jotain tapahtuu. Riskiraskaudet on tietysti oma lukunsa ja niihin osataan varautua jo ennakolta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän