Tukistin hoitolasta, koska hän puri pienempää vauvaa.
Purija oli 2-vuotias ja uhri 1-vuotias. Nyt olen miettinyt, että olenko hyvä tähän työhön? Olen hoitanut lapsia pitkaan ja tämä oli toinen kerta, ensimmäisen kerran kyseessä oli oma lapsi ja siitä on 4-vuotta. Mitä ajattelette. Ajattelen, että ei saisi, mutta mietin että koen aika rankkana sen, että ajattelen jotenkin, että lapset eivät oikeasti halua eroon äidistään, tarkoitan alle 2-3 vuotiaita, en tiedä mistä tämä on päähäni iskostunut näiden vuosien aikana, mutta tältä minusta tuntuu? Mietin, että minusta tuntuu, että olen rikollinen, kun olen mukana tässä "riistohommassa". Lapset hakevat turvaa ja kiertyvät sykiini kippuralle, mutta eivät haluaisi jakaa minua muiden lasten kanssa, varsinkin tämä yksi, perheensä ainokainen. Riistävää nähdä joka päivä se rakkauden kaipuu? Se että ei riitä tyydyttämään sitä äidin rakkauden jättämää aukkoa. Ehkäpä tästä kaikesta rasittuneena, en jaksanutkaan hillitä enään raivoani vaan tukistin ja olin muutenkin omasta mielestäni tuntuu, pitkän ajan ehkäpä 30 min, töykeä lapselle. Aika karmaisevaa tämä minusta oli, että olin niin raivoissani, että tukistin, mutta en tuntenut mitään hellyttävää, näin vain sen ärsyttävän äidin ja isän siinä lapsessa, jotaka olivat jättäneet lapsensa, hylänneet uransa takia.
Kommentit (41)
Sun ja hoitolasten välillä on menossa transfrenssi: tunteiden siirto. Sinussa nousee voimakkaita reaktioita, kyse on sinun draamastasi. Teit ammattivalinnan suhteen mitä vaan, niin tämä henkilökohtainen puoli sun on käsiteltävä, koska se vaikuttaa suhteeseesi omien lastesi kanssa, kuten muihinkin ihmissuhteisiin.
On siis aika kaivaa vaikka Alice Milleria tai Dolton muunneltua psykoanalyysia kirjastosta, niin pääset jyvälle. Toki oma terapiakin auttaa, mutta ehkä ei ole vielä niin suuri hätä?
2-vuotiaan draama ja tragedia tietysti ovat myös vakavia, mutta niitä et voi ratkaista. Ymmärrätkin jo hyvin, mitä hän tuo tilanteeseen. On hyvä miettiä, onko sinusta nyt hoitamaan toisten lapsia. Ehkä vanhempia lapsia, kunhan saat väkivaltaongelmaasi hallintaan?
Niin se väkivaltaongelma ei poistu ryhdistäytymällä. Olet tikittävä aikapommi, mikäli et käsittele omia ongelmiasi. Mieti, miltä tuntuu, kun 2-v kertoo, et täti tukisti ja olet käräjäoikeudessa saamassa sakkotuomiota ja työt loppuu? Tämä voi olla tilanne jo maanantaina. Kestätkö sen? Entä jos tapahtuu lisää, pahempi tuomio, kaikki aiempi tulee esiin? Apua tarvitset. Esim. turvakodista voi saada avopalveluina apua väkivaltaisuuteen. Erilaisiin neuvontatahoihin voi ottaa yhteyttä anonyymisti, niin ei tarvitse pelätä kärähtämistä.
Käännä katse siis itseesi. Sinussa on se ongelma. Sinä olet riski. Sinä tuot hoitotilanteeseen väkivallan. Tarvitset apua. Oletko uupunut? Vihellä peli poikki, jos tuntuu pahalta, hae saikkua uupumukseen, voit kertoa, että pinna tuntuu menevän.
jos se on mahdollista. Tai jos ei ole, niin mene psykologille. Eniten minua ei häiritse tuo tukistaminen, vaikka sekin oli tietysti todella väärin tehty. Mutta olen itsekin puristanut 4v lastani pari kertaa vihoissani käsivarresta niin, että sattui. Enkä pidä itseäni sen takia huonona äitinä. Vaikka sellaista pitää pyrkiä viimeiseen asti välttämään, niin sitä voi sattua kuitenkin. Mutta tuo ajatusmaailmasi! Ei ole ollenkaan hyväksi hoitamillesi lapsille ja heidän perheilleen, että ajattelet noin. Ei hoidossa olo ole tuollainen kamala mörkö, mitä tunnut ajattelevan. Äidin rakkauden puute ja kaipuu... kyllä ne lapset ovat varmasti ihan hyvinvoivia ja saavat sitä vanhempien rakkautta joka päivä! Tai jos tosiaan lapset tuntuvat voivan hoidossasi noin huonosti kuin luulet, niin olisiko vika sinun suhtautumisessasi heihin. Tuollainen outo ajatusmaailma varmaankin heijastuu käytökseesi, et osaa ehkä olla luonteva ja iloinen lasten kanssa, vaan säälit heitä koko ajan ja suret sitä, että "pikku raukat" joutuvat olemaan luonasi eivätkä äitinsä sylissä. Lapset vaistoavat sellaisen ja ahdistuvat. Mene psykologille! Siitä voisi ihan todella olla apua, oppisit ehkä tunnistamaan nuo vääristyneet ajatuksesi ja ajattelemaan positiivisemmin.
Mun sydäntä kylmää kun ajattelen miltä siitä lapsesta tuntuu, jota aikuinen satuttaa. Lapsi on täysin alakynnessä, ei mitään mahdollisuutta puolustautua.
Mene tukistamaan jotain toista aikuista niin saat joko syytteen päällekarkauksesta tai sitten turpaasi.
olet vähän pelottava muutenkin. Voi luoja jos olet jonkun lapsen hoitaja.
Ajatusmaailmasi on vääristynyt kyseisestä asiasta. Olet pelottava ja arvaamaton. Ehkä kärsit mielenterveysongelmista.
Kostit lapselle sen mitä mieltä olet heidän vanhemmistaan.
Koet olevasi parempi kuin he. Säälit lasta mutta kuitenkin satutat.
Vaikutat siltä että empatiakykysi on vääristynyt tai aivosi ei osaa käsitellä tunnetta oikein.
Hakeudu ammattiauttajalle, oikeasti. Ennenkuin teet jotain peruuttamatonta. Hae nyt myös sairauslomaa ja jää pois työstäsi.
Siis kaksivuotiaalla on kuitenkin oikeus pieksiä ja pahoinpidellä muita ihmisiä? Palkakai hänen pitäisi saasa hyvää kohtelua ja pieni jäähy?
Kunnes seuraavan kerran tekee uudestaan, kosla seurauksia ei tule.
Tukistaminen on väärin, mutta itse olisin siinä tilanteessa huutanut sille vihasesti, että "mitä sinä teet? Noin ei täällä tehdä kellekkään!!!" hellisin sitä satutettua ihmistä ja jos ois oma ymmärtäväinen lapsi, jota kiusattais niin sanoisin lapselleni, että puolusta itseäsi.
Sellainen kiusaaja lapsi, jota voi nimitellä kakaraksi, on rasite paikoissa kuin paikoissa ja , kun kiusaaminen ei lempeydellä ja jäähyillä lopu, ulos sellanen retkupentu vaa. Vanhemmille sanotaan suoraan, että teidän lapsi pahoinpitelee muita lapsia ja sellaista ei voi pitää hoitopaikassa, koska ei osaa käyttäytyä kuten normaalit lapset ja sehän aiheuttaa kiusatuille lapsille traumoja.
Kiusattuja pitää suojella, eikä paapoa ja kannustaa parivuotiasta tulevaan koulukiusaajaksi tulemiseen.
Tässäkin tapauksessa parivuotias käyttää valtaa, mutta lastenhoitajan siis pitäisi sietää tämmöinen ja puheella koittaa selvitä, mitä väliä vaikka seuraava urhi olis esim. Vauva, joka saismpahat jäljet ja kivut..nii silti tollasta tyrannia pitäis silittää ja puhua nätisti.
Juuri tällaisesta toiminnasta niistä tulee häiriintyneitä lapsia, joita muut vihaa.
Kunnon vihaiset huudot vaan tälle hullulapselle ja JOs pahoinpitely ei lopu, ulos vaan ja menköö kotiin kasvamaan ja opettelemaan käytöstapoja, mutta sitä häiriintynyttä luonnetta on turha tulla kohdistamaan kiltteihin lapsiin...piste
että lapsi kärsii hoidossa olosta? Sun hoidossa on jotain sitten pielessä, lapseni ovat olleet 2-vuotiaasta ja 3-vuotiaasta hoidossa ja molemmat ovat tykänneet hoitopaikasta niin, että ei ole tarvinnut juurikaan potea huonoa omaatuntoa. Asia kun on niin, että joidenkin on vaan vietävä lapsi hoitoon, vaikka kuinka olisi parasta olla kotihoidossa. Miksi olet vihainen 2-vuotiaan vanhemmille mutta et sen 1-vuotiaan? Mikä tekee sen pienemmän lapsen hoitoon laittajista parempia? Muistathan, että sinun tulee olla puolueeton tai oikeastaan, huolehtia lapsen parhaasta niissä puitteissa mitkä ovat olemassa. Eli sen tosiasian hyväksyen, että nämä lapset ovat hoidossa. SINUN tehtäväsi on luoda se kodinomainen hoitopaikka, jonne lasten on hyvä tulla. Ymmärräthän, että lapset purevat, pahin tuntemani purija oli täysin kotihoidettu, jota mummo hoiti silloin harvoin kun vanhemmat olivat jossain. Eli ei johdu tämä pureminen hoidossa käymisestä. Toivottavasti lopetat ajoissa!
Siis kaksivuotiaalla on kuitenkin oikeus pieksiä ja pahoinpidellä muita ihmisiä? Palkakai hänen pitäisi saasa hyvää kohtelua ja pieni jäähy?
Kunnes seuraavan kerran tekee uudestaan, kosla seurauksia ei tule.
Tukistaminen on väärin, mutta itse olisin siinä tilanteessa huutanut sille vihasesti, että "mitä sinä teet? Noin ei täällä tehdä kellekkään!!!" hellisin sitä satutettua ihmistä ja jos ois oma ymmärtäväinen lapsi, jota kiusattais niin sanoisin lapselleni, että puolusta itseäsi.Sellainen kiusaaja lapsi, jota voi nimitellä kakaraksi, on rasite paikoissa kuin paikoissa ja , kun kiusaaminen ei lempeydellä ja jäähyillä lopu, ulos sellanen retkupentu vaa. Vanhemmille sanotaan suoraan, että teidän lapsi pahoinpitelee muita lapsia ja sellaista ei voi pitää hoitopaikassa, koska ei osaa käyttäytyä kuten normaalit lapset ja sehän aiheuttaa kiusatuille lapsille traumoja.
Kiusattuja pitää suojella, eikä paapoa ja kannustaa parivuotiasta tulevaan koulukiusaajaksi tulemiseen.Tässäkin tapauksessa parivuotias käyttää valtaa, mutta lastenhoitajan siis pitäisi sietää tämmöinen ja puheella koittaa selvitä, mitä väliä vaikka seuraava urhi olis esim. Vauva, joka saismpahat jäljet ja kivut..nii silti tollasta tyrannia pitäis silittää ja puhua nätisti.
Juuri tällaisesta toiminnasta niistä tulee häiriintyneitä lapsia, joita muut vihaa.Kunnon vihaiset huudot vaan tälle hullulapselle ja JOs pahoinpitely ei lopu, ulos vaan ja menköö kotiin kasvamaan ja opettelemaan käytöstapoja, mutta sitä häiriintynyttä luonnetta on turha tulla kohdistamaan kiltteihin lapsiin...piste
siis tottakai kiellettävä ettei noin saa tehdä, mutta arvaapa mitä, KAIKKI ihmiset tekevät virheitä, etenkin lapset. Kuulostat juuri siltä jonka on ekana sanomassa että EI MEIDÄN LAPSET ja vaan muiden lapset on HULLUJA. Jestas, juuri sinunlaisesi niitä pahimpia ovat, jotka eivät siedä toisten virheitä. Pahinta kiusaajaporukkaa. Mietihän, kuka siinä on kiusattu jos toimitaan sinun mallillasi? Ainakin itse ajattelisin että tällä purijalla olisi tuollaisen seurassa todella paha olla.
Joku rinnastaa 2-vuotiaan puremisen "pieksentään ja pahoinpitelyyn"?
AP, kuulostat häiriintyneeltä. Hanki itsellesi hoitoa ennenkuin se on liian myöhäistä ja teet jotain peruuttamatonta vahinkoa "hoidossasi" oleville lapsiparoille.
Käske mielummin jonkun toisen lapsen purra sitä kaksivuotiasta. Mieluiten jonkun vähän vanhemman, vaikka kolmevuotiaan.
AP, kuulostat häiriintyneeltä. Hanki itsellesi hoitoa ennenkuin se on liian myöhäistä ja teet jotain peruuttamatonta vahinkoa "hoidossasi" oleville lapsiparoille.
onko jollekin uutta, että pienet lapsetkin tekevät pahaa toisilleen? Siinähän heitä täytyy muistaa kasvattaa ja ohjata. Pureminen on muuten tosi yleistä, eikä se kerro kylläkään siitä että tulossa olisi rikollinen..tai edes koulukiusaaja.
Ensin luunappeja, tukkapöllöjä, sitten lopussa tuli vyöstä.
Tekisin sinusta rikosilmoituksen jos näkisin tai lapsi kertoisi että hoidossa tehdään näin.
Mihin sä vetäisit rajan?
Tampereella poliisi tutkii pakkosyöttöä. Onko sinusta jees pyörittää lusikkaa lapsen nielussa että se söisi?
Entä miten ajattelet tälläisiä tekevän ihmisen joskus suhtautuneen jos kuulisi jonkun näin tehneen?
Ihminen tekee, koska se voi ja sillä on se mahdollisuus. Et sinä missään muualla satuttaisi lapsia.
Väärällä alalla olet senkin puolesta että tuomitset työssäkäymisen. Kuulostaa liki sairaalta että satuttaessasi lasta näet siinä lapsen vanhemman etkä tilannetta. Mitä ajattelit kun satutit omaa lastasi?
Olet vaarallinen hoitaja, olet käsitellyt lapsia raa`asti. Et edes mieti asiaa heidän kannalta. Miltä lapsesta tuntuu olla sinun kanssasi?
Miksi kukaan järkevä laittaisi lapsensa sinun hoitoon?
En usko että lopetat satuttamista, saattaa vaan raaistua.
Hanki joku toinen työ itsellesi. Ennenkö olet poliisikuulusteluissa.
saattaa olla myös fanaattisen kotiäidin tekemä provo.
Kouluttaudu ja/tai hakeudu muulle alalle. Työhönsä soveltuu vain sellainen pph, joka ei ota liian henkilökohtaisesti sydämelleen lapsia, eikä työtään. Lapset eivät ole hänen, vaan vain hoidossa! Lisäksi lapsiin kohdistuva väkivalta on aina väärin.
En ole pimeä, en vain tykkää valtaa käyttävistä kakaroista.
Sori vaan jos mun lasta tulis esim. sun pentu puremaan, niin en mä sitä hyvällä kattois. Haukkuisin sen vähinään pystyyn ja mulla on oikeus puolustaa omaa lastani sinun häiriintyneeltä pahoinpitelijältä?
Ai jos lapsi puree, satuttaa muita, niin se ei ole pahoinpitelyä? Millä tavalla se eroaa muiden lyömisestä tms? Eli lasta suojellaan tältä ja sille ei tehdä siitä numeroa. Arvaappa vaan jatkaako se sitä ja luulee et se on sallittua?
Jos lapsi puree tai toistuvasti satuttaa muita, se ei ole normaalia jos se ei siitä opi!!!
Mun ystävien lapset ei pure ketäään, ne on kasvatettu. Ei ainakaan ole toistaneet jos joskus kokeillut esim. Äitiä purra.
On väärin, että lapsi saa pahoinpidellä muita ja teidän mielestä pitäis hyväksyä ja vähän silittää päätä, ei missääm nimessä tuntea mielipahaa? Eihän se koskaan opi, jos se ei herätä mitään tunteita lapsessa, että on tehny väärin..
Minä en ihaile, enkä tykkää huonostikäyttäytyvistä maailmanomistaja kakaroista ja piste. Minun ei myöskään tarvitsekkaan sietää heidänlaisia luusereita. Keskityn omiin ja ystävieni lapsiin, mua ei muiden häiriköt kiinnosta, enkä pidä kaikista lapsista. Vaikka se teitä niin ihmetyttää, niin
Jos on äiti, se ei tarkoita, että rakastais kaikkia lapsia. En vain
Pidä häirikkölapsista, sille ei vaan voi mitään.
"Aika karmaisevaa tämä minusta oli, että olin niin raivoissani, että tukistin, mutta en tuntenut mitään hellyttävää, näin vain sen ärsyttävän äidin ja isän siinä lapsessa, jotaka olivat jättäneet lapsensa, hylänneet uransa takia." paljastaa provon.
saattaa olla myös fanaattisen kotiäidin tekemä provo.
Todellakin on fanaattisen kotiäidin provo, just näin :) ! !
onko jollekin uutta, että pienet lapsetkin tekevät pahaa toisilleen? Siinähän heitä täytyy muistaa kasvattaa ja ohjata. Pureminen on muuten tosi yleistä, eikä se kerro kylläkään siitä että tulossa olisi rikollinen..tai edes koulukiusaaja.
Meidän pikkuinen oli kova puremaan vajaa kaksivuotiaana, loppui nopeasti kun siirrettiin herran oma käsi uhrin tilalle ja puri siis itseään. Tajusi miten sattuu. Tietenkin kokeili vielä mutta napakka kieltäminen on sen jälkeen riittänyt.
AP, ei tuo tarkoita että olisit huono ihminen. Vaikuttaa nyt vaan siltä, että henkiset voimasi eivät riitä lasten parissa työskentelyyn. Kaikella rakkaudella, hae apua ja mieti sen jälkeen uudestaan. Tuo on semmoinen ala että
pään on pakko olla kunnossa, että lapsilla on hyvä ja turvallinen olla. Väärä käytös pitää karsia mutta ei ruumiillisella kurituksella. Lapsi ottaa mallia aikuisista ja jos puremiseen vastataan tukistamisella, niin ei tämä mielestäni opeta että toisen satuttaminen on väärin.
jos tämä on totta, ap on syyllistynyt rikokseen. Mitenkäs reagoitaisiin, jos tukistaja olisi vaikkapa opettaja? Tehtäisiin kissankokoiset lööpit. Ihan yhtä lailla tämä asia on syytä selvittää.
Toivottavasti viranomaiset päättävät ammattisi jatkosta kieltävästi ja 2-vuotias puhuu sen verran, että osaa kertoa kotona, jos sinä et kertonut.
Olet väärällä alalla.