Kasvissyöjät sekasyöjiä suurimmaksi osaksi?
Voisiko joku selittää miksi varsinkin Suomessa tai yleensäkin ilmeisesti Euroopassa on vakiintunut tapa, että kasvissyöjät syövät usein myös kalaa. Minusta tämä on hyvin outoa, koska itse käsitän kasvissyöjiksi korkeintaan lakto-ovon ja vegaanit.
Kalakin on lihaa, joten eikö ole aika törppöä kutsua itseään kasvissyöjäksi jos sisällyttää lihaa ruokavalioonsa. Mistä lähtien kala on ollut kasvis? Sekasyöjähän sellainen tyyppi on ihan selvästi. Onko tämä sitten jotain ruokavaliolla hifistelyä. Parin aasialaisen kasvissyöjän mielestä eläimen lihan ei pitäisi todellakaan kuulua minkäänlaisen kasvissyöjän ruokavalioon. Noin sen pitäisi minustakin olla.
Kommentit (36)
minäkään katso olevani kasvissyöjä samalla ruokavaliolla. Enkä kutsu itseäni edes kasvissyöjäksi. Jotkut tutut ovat tosin vetäneet johtopäätöksensä ja kutsiva minua kasvissyöjäksi kolmansille osapuolille, koska sanon syöväni mieluiten kasvisruokaa.
Nämä asiat ovat tosiaan usein hankalia ympäristön ihmisille, ei syöjälle itselleen. En edes tykkää määritellä itseäni mihinkään lokeroihin, monelle muulle se vain tuntuu olevan kovin tarpeellista.
Täälläkin on saanut tästä vääntää ihan tarpeeksi. Itse en todellakaan katso olevani kasvissyöjä koska syön myös kalaa.
Tyypillinen kikhernemuhennos, hapankaali ja manteli-porkkanatahna lounaaksi sinua vielä kasvissyöjäksi tee. Et varmaan ollenkaan tajua, että muissakin sekasyöjäperheissä osataan laittaa kasvisruokaa ihan jopa lounaaksi asti säännöllisesti. Äh miten eksoottista. Taitaa olla jokin perisuomalainen kuvitelma, että jokaisella aterialla pitäisi vetää lihaa naamaansa ja jos näin ei tee on sitten automaattisesti todella erilainen.
sanotaan aina, ettei meidän perheessä syödä lihaa. Ei siis olla "kasvissyöjiä", mutta tuon perusteella monet meidät sellaisiksi luokittelee. Se on ihan ok mielestäni.
Kutsua itseään kasvissyöjäksi, että saa oikeanlaisen annoksen. Suomalaisissa ravintoloissa ei taida edelleenkään olla hirveästi kasvisruokia tarjolla.
syöväni kaikkea paitsi punaista lihaa ja lintuja. Se yleensä ymmärretään ja menee perille :) Mikähän -syöjä olen? Nirso sekasyöjä ehkä lähimmin.
niin ensimmäinen kysymys vastapuolelta on:"kyllähän sä kalaa syöt?" Yleinen mielipide tuntuu olevan se, että kasvissyöjät syövät kalaa. Ja sitä, etten syö kalaa ihmetellään, kunnes sanon olevani allerginen, jolloin kalasyömättömyys ymmärretään. Outoa.
Meillä käydessään lapsi on aina kovasti nälkäinen ja sanoo, että kylässä voi syödä ihan mitä vain ruokaa vaikka kotona vegaaniruokaa.
En omatoimisesti mene kenenkään ruokavaliota muuttelemaan, se on jokaisen perheen oma asia.
Olen kuitenkin kysynyt lapsen äidiltä, saako lapsi syödä muuta ruokaa: empivä entiedä oli vastaus.
Aika vaikea sekasyöjäperheen keksiä annettavaa kiljuvanälkäiselle vegaanilapselle, jos ei saa samaa ruokaa syödä. Joskus olen antanut pelkkää leipää ja kasvislevitettä, sekä salaattia jos on ruoan kanssa. Hankala jos ei mitään liha- tai kalapperäistä saa olla ruoassa.
Lapsi pyytää juustoa tai maitoon tehtyjä pinaattilettuja, niitä kun ei kotona saa. Arggh, olisivatpa edes pelkkiä vegejä.
Kuitenkin ruokavalioon kuuluu kala ja kana sellaisenaan. Kyllä ihmiset ovat ymmärtäneet kun olen kertonut ruokavaliostani ja sanonut suoraan, että syön vain kanaa ja kalaa (en punaista lihaa).
Et varmaan ollenkaan tajua, että muissakin sekasyöjäperheissä osataan laittaa kasvisruokaa ihan jopa lounaaksi asti säännöllisesti.
Joka päivä kuten meillä? Ja entäs miten siellä sekasyöjäperheissä on päivällisen laita? Myös 100% kasvista, kuten meillä? Paitsi nyt sitten se sunnuntain lohikeitto, joka pilaa kaiken?
Lounasta meillä ei syödä ollenkaan, joten koko perheen ruokana syödään meillä ainakin illalla ihan kasvisruokaa monta kertaa viikossa. Eilen oli lihaton Daal Makhani ja toissapäivänä oli kikhernekeitto. Sitä ennen kasvis kevätrullat. Että kyllä se päivällinen on meilläkin usein 100% lihatonta. Lihaa on pari kertaa viikossa. Että kyllä se sunnuntain lohikeitto nyt vain pilaa kaiken.
olemaan vähän kellon ympäri. Syödään esim. leikkeleitä aamulla tai välipalalla jne. Kyllä lähes täysin kasvisravintoa syövän on aika vaikea mieltää itsensä sekasyöjäksi. En mä myöskään ymmärrä mitä karmeaa haittaa on siitä että sanoo olevansa kasvissyöjä vaikka olisi vain 99 % kasvissyöjä? Kun faktisesti ihan yhtä harhaanjohtavaa on sanoa olevansa sekäsyöjä. Miksi sekasyöjäksi tituleeraamisen suurempi epätarkkuus on hyväksyttävää mutta kasvissyöjäksi tituleeraamisen olematon epätarkkuus on huutava vääryys?
Kasvissyöjä = ei lihatuotteita
Sekasyöjä = lihaa ja kasviksia
Kalansyöjät sun muut ovat semi-vegetaareja jos heidät nyt haluaa jotenkin kasvissyöjiksi luokitella. Kuitenkin he kuuluvat edelleen sekasyöjiin. Sekasyöjä voi olla helposti vaikka ei vetäisi sitä lenkkiä, leikkeleitä tai muita lihatuotteita naamaansa joka päivä. Suomessa perinteinen ruokavalio taitaa muutenkin olla yksi maailman lihapainoitteisimmista.
Kyllä minä ainakin miellän itseni sekasyöjäksi vaikka lihaa syödään meillä suomalaisittain todella vähän ja kasvisruokaa on paljon.
Kyllä minä ainakin miellän itseni sekasyöjäksi vaikka lihaa syödään meillä suomalaisittain todella vähän ja kasvisruokaa on paljon.
Ja minä miellän itseni kasvissyöjäksi, vaikka meillä saatetaan syödä se sunnuntain kalakeitto tai uunilohi.
Niin oikeasti olet edelleenkin ihan sekasyöjä ja semi-vegetarian. Et siis kasvissyöjä. Kannattaisi hieman tutkiskella...
vähän kalaa, etten jaksa alkaa kovin tarkasti selittelemään, että mitä mää ny oikke syä. Aloitin kalan syömisen vasta raskausaikana, koska halusin varmistaa omega 3 -rasvahappojen helpon saannin. Samoin ajattelin, että lapsellemme on parempi tarjota varmuuden vuoksi kotona sitä kalaa, ja olis hassua, jos hän olisi perheestämme ainoa kalansyöjä. Mies ei syö kalaa.
ei olekaan ongelmaa, koska syöt myös vähän lihaa. Sinulle ei ole ongelma, jos saat eteesi sitä lenkkiä. Voit syödä sen. Siksi ei tarvitse "hakea huomiota" nimityksillä.