Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

albiinot/muuten huolestuttavan kalvakat lapset

Vierailija
09.03.2012 |

tuossa aiemmassa keskustelussa kävi ilmi että suurin osa suomalaisista laittaa vieläkin ihmiset paremmuusjärjestykseen vaaleuden/sinisilmäisyyden perusteella niin miten sitten albiinot/muuten yhtä kalpeat. Aina jossain lastentapahtumissa tms. huomaa näitä äärimmäisen kalpeita lapsia ja joskus olen miettinyt onko syynä sairaus, albinismi vai varjelevatko jotkut lapsiaan päivänvalolta, tuoreilta vihanneksilta ja reippailulta jotta eivät edes posket punottaisi. Ajatuksena siis tuo vaaleus=yli-ihmisyys. Saadaan olla ylpeitä omasta lapsesta ja toivotaan että muut kadehtivat äärimmäistä vaaleutta.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset on äitinsä näköisiä lakanansävyisiä valkonaamoja ja valkohiuksia, eikä ne vihannekset ja reippailu rusketa, kun niitä ei edes pysty tekemään auringossa. Mä palan 15 minuutissa, mutta jo 10 minuuttia ennen sitä mulle tulee oksettavan paha olo, joten auringossa oleilu jää aika vähiin...

Omasta mielestäni vaaleus on ihan kaunista, eikä ole mitään intoa hankkia ihosyöpiä ja ryppyjä, mutta toisaalta en kyllä pystyisi, vaikka haluaisinkin. Kyseessä ei ole valinta.

Vierailija
2/15 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kaikki olemme siellä peruskoulun tunneilla lukeneet, että ihmisen ihon väri riippuu täysin perimästä.

On olemassa luontaisesti kalpeita ihmisiä, joiden ihon väri ei muutu, vaikka heitä pitäisi päivät pitkät auringossa, sillä heidän kehonsa ei voi tuottaa enempää pigmenttiä. Aivan samoin kuin tummaihoisesta ei tule vaaleaihosta vaikka häntä pitäisi päivät pitkät sisällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 olisi kuitenkin harmistunut jos lapset sattusivatkin olemaan tummempia? Saisivatko lapsesi esim. ystävystyä vaikka tummatukkaisten/ruskeasilmäisten lasten kanssa? Opetatko lapsillesi että tummuus=tyhmyys?

Vierailija
4/15 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

juovat valtavia määriä maitoa. Ovat epätavallisen maidonkalvakoita myös iholtaan. Mielessä on käynyt että onko se sattumaa vai vaikuttaako maidonlitkiminen asiaan. Jää muu ruoka vähemmälle ja siitä kalpeus?

Vierailija
5/15 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa ap joka on itse värivammainen idiootti tajuaa että vaaleuskin on synnynnäistä, muuta kysyinkin siitä miksi sitä halutan korostaa ja asialla halutaan ylpeillä?

Vierailija
6/15 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en mitekään jaksa uskoa, että jotakuta kiinnostaisi niin hirveästi toisten ihmisten ihonväri, ja että se pitäisi olla samanlainen kuin oma ihonväri.

Vaikka ihminen olisi kuinka tummaihoinen, niin hänet hyväksytään kyllä, jos hän puhuu suomea, sopeutuu kulttuuriin tai tuntuu muuten niin tavalliselta että vuorovaikutus on helppoa.

Vierailija
7/15 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ainakaan arvosta vaaleutta mitenkään kovin korkealle. Kaikki suvussani ovat vaaleita. Mieheni on tummahiuksinen ja vihreäsilmäinen suomalainen, ja myönnettäköön, että pidän itse enemmän tummasta pigmentistä ainakin miehillä.

En pidä maidonvaalea hipiää mitenkään eriyisen suuressa arvossa, toki se voi olla kauniimpi siinä missä värikkäämpikin. Joskus mietin todella kalpeita lapsia nähdessäni, että mahtavatko vanhemmat syöttää heitä tarpeeksi, vihanneksia ym. Ainakin pohdin, onko äiti joku terveysintoilija-vegetaristi. Mutta toiset ovat tosiaan luonnostaan hyvin valjuja, ja joillekin se sopii.

Vierailija
8/15 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama kuin ihmettelisi ovatko tummaihoiset Suomessakin jatkuvasti ulkona, koska iho on niin tumma.

Toki taustalla voi joskus olla sairaus tai vaikka matala hemoglobiini, johon esim. tuo jonkun mainitsema runsas maidon juonti voi vaikuttaa. Mutta Suomessa kyllä useimmiten on kyse ihan luontaisesta ominaisuudesta.

Itse en koskaan ajatellut olevani mitenkään erityisen vaalea ennen kuin muut ihmiset alkoivat huomautella siitä. Rusketun toki auringossa, mutta niin huonosti, että olen vasta elokuussa saman värinen kuin monet muut kesäkuussa. Palan erittäin helposti joten en näe mitään järkeä hankkia melanoomaa grillaamalla itseäni tuntikaupalla vain siksi, että muut ihmiset eivät näkisi vaivaa vaaleudestani.

Sairas en missään nimessä ole, enkä albiinokaan. Ulkoilen ja syön terveellisesti ja hemoglobiinini oli viimeksi 155 joten siitä ei kalpeus ainakaan johdu.

Vierailija
9/15 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en mitekään jaksa uskoa, että jotakuta kiinnostaisi niin hirveästi toisten ihmisten ihonväri, ja että se pitäisi olla samanlainen kuin oma ihonväri.

Vaikka ihminen olisi kuinka tummaihoinen, niin hänet hyväksytään kyllä, jos hän puhuu suomea, sopeutuu kulttuuriin tai tuntuu muuten niin tavalliselta että vuorovaikutus on helppoa.

huokaus... ap on varmasti vanhempi kuin tämä peitellysti rasisti"täti". ja ap hyväksyy muuten ihmiset vaikkeivät edes suomea puhuisikaan...

Kyllä joistakin hyvin vaaleista, hennoista ja erittäin harvatukkaisista tulee mieleen esim. toteamatta jäänyt imeytymishäiriö jolla siiten ylpeillään ja rehvastellaan.

Vierailija
10/15 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tottakai ap on tyhmä, onhan hän värivammainen mutanaama, mutta 9 ei ole sellainen erityiskalpea jota tarkoitin. Et voi tuolla hg:lla olla sellainen jonka posket ja huuletkin ovat tasaisen valkeat ja silmät näyttävät värittömiltä. Terve kalpeus ja sairas kalpeus on eri asia tyhmön ap:n mielestä.

Vierailija
11/15 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuskin ap olet koskaan nähnyt albiinoa....

Vierailija
12/15 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaaleus on katoava piirre. Hienoa siitä varmaan tekee sen, että se on maailmalla harvinaista. Toisaalta vaaleat ihmiset ovat aina ihailleet tietyissä asioissa tummempia eikä vain päin vastoin. Kautta aikojen vaaleaveriköt ovat tummentaneet ripsiään ja kulmiaan. Mikähän tarkoitus silläkin on ollut, etteivät silmät erotu lainkaan päästä??? Varmaankin se, että pohjolan kylmissä oloissa ei erotu lumihangesta ja säästyy petojen raatelulta.

Vierailija
13/15 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat vaaleita, mutteivat ihan vaaleimpia kuitenkaan. Tietenkin ulkoilemme jokapäivä ja posket saa sen ns. " terveen" punan...! Auringon suhteen olen todella tarkka. Aurinkolasit on tarpeen tuolla lumella. Lasten iho on todella herkkä, enkä halua riskeerata mitään. Rusketus ei ole minusta terveen merkki, ja sen vaikutukset voi näkyä sitten myöhemmällä iällä. Kesällä käytämme pääasoassa vaatteita suojana, joskus fysikaalista aurinkovoidetta. Rannalla lyhythihainen ja -lahkeinen uimapuku. Aurinkosuojahattu ainakin keskipäivällä. Leikki-ikäisestä on kyse ja vauvaa suojaan vielä tarkemmin! Onneksi lasten isä on hieman tummempi kuin olen itse, eli ehkä he ovat hitusen tummempia kuin minä. Nyt pienenä kyllä näyttävät yhtä vaaleilta, mutta useinhan ainakin tukka tummuu ennen kymmentä ikävuotta.

T. Äiti, jonka vaaleaihoiselta isältä on leikattu melanooma.

Vierailija
14/15 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aaa, nyt hokasin että ap.n aloitus koski rasismia, itse ajattelin tuota ihonväriä ja auringonvälttelyä kun terveys on kysessä...! No, voin kertoa että olen ylpeä vaaleudestani, mutten silti ajattele että olisin mitenkään parempi kuin muunväriset ihmiset. Ihminen voi olla ylpeä jostain erityispiirteestään, eikä se tarkoita että hän halveksisi muita.

Vierailija
15/15 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aaa, nyt hokasin että ap.n aloitus koski rasismia, itse ajattelin tuota ihonväriä ja auringonvälttelyä kun terveys on kysessä...! No, voin kertoa että olen ylpeä vaaleudestani, mutten silti ajattele että olisin mitenkään parempi kuin muunväriset ihmiset. Ihminen voi olla ylpeä jostain erityispiirteestään, eikä se tarkoita että hän halveksisi muita.

no, nyt hokasit tahallasi väärin.