Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alaikäiset ja alkoholi.

Vierailija
08.03.2012 |

Miten tuota alaikäisten ryypiskelyä voisi estää? Voiko sitä?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani ovat juoneet ja jääneet kiinni.Ovat nyt 15 ja 14v.Vanhempi jäi useamman kerran 1-2vsitten,kun löysi mukavan poikakaverin loppui juopottelut.Nuormpi on koitellut viime syksynä,jatkuvasti joutuu tiukasti pitämään ohjaksista ja ikävä kyllä arestia useasti kaikista rikkomuksista,helpottanut siten.

Tätini tytär 15v juopotellut toista vuotta usein,eikä ole ikinä jäänyt kiinni.Olen odottanut päivää jolloin saisin asiasta kertoa tädilleni.Tätini pitää tyttöjäni huonoina ja omaa kullan nuppuaan täydellisenä.Mutta miten ilmoitan kun en ole itse nähnyt kännäämässä vaan tyttäreni ovat sen minulle aina kertoneet,mitä tyttö juo,kenen kanssa ja milloin.

Odotan sitä päivää että hänkin jää rysän päältä kiinni,ettei aina selviä ryyppyreissuistaan.

Arestin lisäksi olisi ihan hyvä jos teinit itsekin tajuaisivat miksi alkoholi ei ole hyvä juttu. Hauskaa tosiaan voi olla ilmankin ja muutaman vuoden jaksaa odottaa.

Tuota en ihan ymmärrä miksi olet noin ivallinen tätisi lapsen juomisesta. Mikä estää ottamasta asiaa suoraan puheeksi? Tyhmemmältä tuntuu oikein kieli pitkällä odottaa milloin toisen lapsi kärähtää asiasta kun lapsen etu olisi että asiaan puututtisiin mahdollisimman pian!

Vierailija
22/35 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

usko oman lapsensa tekevän koskaan mitään pahaa? Lapsi voi valehdelle ihan päin naamaa ja jos jotain sattuu, niin syyttää jotain muuta lasta ja äiti uskoo. Sellaiset vanhemmat ovat nostaneet lapsensa ja itsensä jalustalle, jolta sitten arvostelevat muiden huonosti käyttäytyviä lapsia eivätkä näe, että omat ovat ehkä pahempia kuin muiden, kun lisää heidän paheisiinsa vielä sen jatkuvan valehtelun. Kyllä sitä silloin itse kukin odottaa, että vanhempien silmät joskus aukeavat ja näkevät ettei oma lapsi olekaan mikään herranterttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapsesi dokaavat noin nuorina, syyn varmaan tiedät itsekin.

Totta, on sellaisia ihmisiä, jotka eivät usko omistaan pahaa. Mutta tiedän, että on ihmisiä, jotka voivat silti sanoa satavarmasti, että oma teini ei ole vielä juonut, kuten minä.

Vierailija
24/35 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tätini kanssa puheeksi koska hän ei usko omastaan semmosia,joskus olen yrittänyt asiasta vihjata,vaihtaa puheen aihetta tai sanoo että ei hänen tyttösä kun se vaan kavereiden kanssa yökyläillessään meikkailee ja kattelevat leffoja ym..tyttöjen juttuja.

Todellakin luulee että minun lapset ovat vain juoneet ja tupakoineety ja käskee pitämään kovempaa kuria.

Omalleen kun ei tarvitse kuulemma.

Fakta tietoa jos oisi eikä kuulo puhetta kertoisin oitis.

Omieni kanssa on asioista puhuttu todella paljon ja olen tyytyväinen kun pystyvät avoimesti asioistaan puhumaan,nuorempi ei niin avoin ole kuin haluisin.

Kummankin tyttäreni takia olemme joutuneet käymään lastensuojelussa ilmoitusten takia.Tupakasta ja alkoholista.

Vierailija
25/35 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, on sellaisia ihmisiä, jotka eivät usko omistaan pahaa. Mutta tiedän, että on ihmisiä, jotka voivat silti sanoa satavarmasti, että oma teini ei ole vielä juonut, kuten minä.

Nimittäin itse olen ollut absolutisti yli 10vuotta että syy ei ainakaan ole siinä

Vierailija
26/35 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohan se on ollut antaa arestia,kun ei ole välittänyt sovituista asioista,uhotaan koulussa,tehty mitä halutaan.Pelkkä puhuminen ei ole auttanut.Kotiintuloajat ovat ajoissa ja koulusta suoraan kotiin.Tietokoneen käyttöä rajoitettu ym..

Vierailija
27/35 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole läsnä lapsillesi, puhu ja kuuntele, selitä alkoholinkäytön vaarat ja miksi alkoholi ei sovi lapsille. Kannusta raittiuteen, tarjoa järkevää tekemistä, ole mukana lapsen elämässä. Valvo missä nuori liikkuu, sovi yhteisistä pelisäännösitä lasten kavereiden kanssa. Älä välttämättä salaile omaa alkoholinkäyttöäsi, jos se ei ole ihan kohtuutonta. Alkoholihan on sallittu aikuisille. Joskus tosin lapsi oppii siitäkin, että joku lähipiirissä käyttää alkoholia väärin. Jonkun sukulaisen törttöily perhejuhlissa on näkyvä varottava esimerkki, nuoret ei ole tyhmiä vaan saattavat todellakin haluta olla ilman alkoholia.

Jos lapsellesi ei mene järkipuhe päähän millään, sulje rahahanat mutta älä kotiovea. Kotiin pitää voida aina tulla turvaan. Mutta silloinkin on syytä humalan mentyä ohi puhua taas uudestaan. Kannusta nuortasi parempaan seuraan joka kerta, kun se huono seura vetää puoleensa. Jos tunnet hyvin nämä lapsesi kaverit, voit koittaa niillekin puhua, jos kyläilevät teillä.

Meillä on avoimet ovet lasten kavereille ja hyvin paljon jutellaan eri asioistakin näiden tutuiksi tulleiden nuorten kanssa. Tarjotaan vaihtoehto viettää aikaa meillä ilman alkoholia. Onpahan edes aina yksi ilta eteenpäin ilman, jos sen ovat meillä viettäneet.

Sataprosenttisesti en omiin lapsiini luota mutta toistaiseksi eivät ole antaneet aihetta epäilyynkään. 16-vuotias tyttäremme on nähnyt alkoholinkäytön varjopuoliakin sen verran lähipiirissä, ettei käyttö häntä kiinnosta. Välit ovat osaksi viilenneet sellaisiin entisiin kavereihin, jotka juovat säännöllisesti. Hän ei jaksa katsella kavereiden humaltumista ja hölmöilyä. Monta kertaa on saanut lohduttaa jotakuta, jolle on ekan kerran humalassa oltua sattunutkin sitten jotain ikävää ja ahdistavaa.

On koittanut puhua ja saada kaverin luopumaan alkoholista. Itse kokee, ettei haluaisi olla tilassa, jossa ei pystykään huolehtimaan itsestään.

Vierailija
28/35 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani ovat juoneet ja jääneet kiinni.Ovat nyt 15 ja 14v.Vanhempi jäi useamman kerran 1-2vsitten,kun löysi mukavan poikakaverin loppui juopottelut.Nuormpi on koitellut viime syksynä,jatkuvasti joutuu tiukasti pitämään ohjaksista ja ikävä kyllä arestia useasti kaikista rikkomuksista,helpottanut siten.

Tätini tytär 15v juopotellut toista vuotta usein,eikä ole ikinä jäänyt kiinni.Olen odottanut päivää jolloin saisin asiasta kertoa tädilleni.Tätini pitää tyttöjäni huonoina ja omaa kullan nuppuaan täydellisenä.Mutta miten ilmoitan kun en ole itse nähnyt kännäämässä vaan tyttäreni ovat sen minulle aina kertoneet,mitä tyttö juo,kenen kanssa ja milloin.

Odotan sitä päivää että hänkin jää rysän päältä kiinni,ettei aina selviä ryyppyreissuistaan.

No kerrot sen mitä tiedät! Hiton yksinkertaista.

Vastuutonta sinultakin tuollainen. Itse olen joka kerta ilmoittanut vanhemmille, jos olen nähnyt tai kuullut tutun alaikäisen juopottelusta.

Vierailija
29/35 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella kummallista, että vanhemmat ovat näin avuttomia.

En minä väitä, että olisi pystynyt estämään omiani juomasta. Jonkun verran asiaan voi kuitenkin vaikuttaa, edes YRITTÄÄ.

Mitä te itse teette silloin, kun lapsenne juo? Jos olette itse selvin päin ja voitte käydä hakemassa hänet kotiin,se nostaa juomiskynnystä kovasti. Hyvin harva nuori vapaaehtoisesti jää kiinni humalassa olemisesta.

Helppo keino on keksiä lapselle sellaista tekemistä, että ei ehdi juomaan. Illalla on kotona jotain tärkeää tekemistä, samoin aamulla sellaista, jossa voi olla vaikka puhallustesti. Toimii sellaisilla 16-vuotiailla, joilla on ajokortti.

Vierailija
30/35 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

faktaa mitään!Entäs jos olenkin väärässä saisin tätini vihat ja tyttäret myös.

Kyllä minusta pitäisi olla todisteita edes jonkinlaisia ennen kuin menee eteenpäin toitottamaan.

Inhoan yli kaiken semmoisia ihmisiä jotka puhuvat asioista kuin tietäisivät,ja sitten puhutaankin väärästä ihmisestä.Monesti olen töissänikin törmännyt tuommosiin juoruilioihin.Pitäisivät puheensa omissa päissään eikä perättömiä juttuja ihmisistä juoruisi.Jos ei ole OIKEAA tietoa varmaksi.

Vierailija
31/35 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

faktaa mitään!Entäs jos olenkin väärässä saisin tätini vihat ja tyttäret myös.

Kyllä minusta pitäisi olla todisteita edes jonkinlaisia ennen kuin menee eteenpäin toitottamaan.

Inhoan yli kaiken semmoisia ihmisiä jotka puhuvat asioista kuin tietäisivät,ja sitten puhutaankin väärästä ihmisestä.Monesti olen töissänikin törmännyt tuommosiin juoruilioihin.Pitäisivät puheensa omissa päissään eikä perättömiä juttuja ihmisistä juoruisi.Jos ei ole OIKEAA tietoa varmaksi.

että tyttäresi ovat nähneet sukulaistytön juovan?

Mitähän muuta se on kuin faktaa??

Vierailija
32/35 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tytön puheet kavereidensa kanssa ja nähneet kun ovat vastaanottaneet pulloja kassiinsa ym.

Mielestäni on aivan eriasia itse nähdä kuin että lapset näkevät.

Eli itse en ole nähnyt humalassa enkä juomien kanssa,silloin se ei ole faktaa.

Eihän se tyttö juo kun ns.yökyläillessään viattomasti kavereiden luona(n.7tyttöä)vuorollaan toisillaan yöpyvät ja sinisilmäiset vanhemmat antavat tyttöjen olla keskenään ja itse yöpyvät muualla.Kukaan heistä ei varmaan usko lastensa juopottelevan.Onhan ne kaikki kunnon tyttöjä ja koulukin sujuu jokaiselta keskiarvolla n.9.

Vierailija
33/35 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tytön puheet kavereidensa kanssa ja nähneet kun ovat vastaanottaneet pulloja kassiinsa ym.

Mielestäni on aivan eriasia itse nähdä kuin että lapset näkevät.

Eli itse en ole nähnyt humalassa enkä juomien kanssa,silloin se ei ole faktaa.

Eihän se tyttö juo kun ns.yökyläillessään viattomasti kavereiden luona(n.7tyttöä)vuorollaan toisillaan yöpyvät ja sinisilmäiset vanhemmat antavat tyttöjen olla keskenään ja itse yöpyvät muualla.Kukaan heistä ei varmaan usko lastensa juopottelevan.Onhan ne kaikki kunnon tyttöjä ja koulukin sujuu jokaiselta keskiarvolla n.9.

minä haluaisin tietää epäilyistäkin. Koska en omiin lapsiini luota sinisilmäisesti vaan olen varuillani vaikka ovatkin kunnollisia.

Onneksi suurin osa lasteni lähipiirin vanhemmista ovat erilaisia kuin sinä ja näistäkin asioista puhutaan eikä lapsia jätetä valvomatta.

Vierailija
34/35 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos jotenkin saisin sanottua tädilleni,kun kuulen seuraavasta ryyppykerrasta.

Ei hänkään minulle ikinä sanonut tytöstäni vaikka tuntui olevan asioista perillä,kun avoimesti olen asioista hänelle puhunut.Samalla olen varoittanut olemaan silmät auki omansa kohdalla.

Kuten jo aiemmin sanoin että silloin yleensä vaihtuu puheen aihe.

Muiden tyttöjen vanhempien kanssa en ole tekemisissä ollenkaan moikataan jos vastaan kävellään kadulla.

Vierailija
35/35 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikutusta.

-Mitä nuorempana juominen aloitetaan, sitä varmemmin lapsi aikuisena alkoholisoituu, eli nuoren pitäminen tarkassa kontrollissa mahdollisimman pitkään on hyvä, ja sillä on merkitystä, alkaako se juominen 12, 14, 15 vai 18-vuotiaana. Nykyään keskimääräinen alkoholinkäytön aloittamisikä on noussut, joten rajoittaminen onnistuu.

-Vanhempien hyväksyntä ratkaisee paljon. Tutkimusten mukaan humalahakuisimmin juovat ne, joiden vanhemmat ostavat pullon tai pari, heillä kun on vanhempien hyväksyntä alkoholinkäytölle, ja lisää on helppo saada.

-Tupakointi ja vanhempien suhtautuminen siihen, myös omaan tupakointiin, merkkaa tilastollisesti aika paljon.

-Tuntekaa lastenne kaverit, heidän vanhempansa, ja tietäkää missä lapsenne on. Kyllä meidän 14 v on tässä suhteessa vielä ihan hallittavissa, aina on joku aikuinen vastuussa, ja ei tuon ikäisen tarvitse vielä ihan missä sattuu kuljeksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan