Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alaikäiset ja alkoholi.

Vierailija
08.03.2012 |

Miten tuota alaikäisten ryypiskelyä voisi estää? Voiko sitä?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en saanut "luuhata" kylillä teini-iässä (11-16 vuotiaana), silloin kun se kaikkein mukavinta olisi ollut ja juominenkin todennäköisintä ja helpointa..

Niiden muutamien alaikäisenä toteutettujen juopottelukertojen eteen piti nähdä vaikaa, että pystyi kaverilla yökyläillessä sen viinin juomaan vanhemmilta piilossa..

Olen kiitollinen vanhemmilleni, että pitivät huolen, että en ole ärränkulmilla iltaisin ja viikonloppuisin notkumassa. Aina oli jotain järkevää tekemistä jos kylillä oltiin ja vapaata hengailua sitten kavereiden ja omassa kodissa jossa vaivihkaa jälkeen katsottiin..

Minulla oli turvalinen nuoruus ja vartuin itsestäni huolta pitäväksi ja vastuuntuntoiseksi nuoreksi aikuiseksi.

17-vuotiaana tosin tuli käytyä drinkillä muutaman kerran baarissa, kun vanhemmaksi luultiin, mutta tuosta en koe olleen haittaa, sillä ne oli oikeasti yhdet kun juotiin, eikä mitään kännejä. Silleen sivistyneesti ja aikuismaisesti.

Vierailija
2/35 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan moni OIKEASTI vasta 18-vuotiaana on juonut alkoholia? :D

Minä. Olin itse asiassa täyttänyt 20, ennen kuin join alkoholia. Fiksut vanhemmat pitävät huolta siitä, että alaikäiset eivät käytä alkoholia, tai jos käyttävät, niin ilmoittavat siitä poliisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä oikein voi. Kautta aikain nuoret ovat ryypiskelleet vaikkei ikä ole riittänytkään. Kyllä ain akeinot keksitään.

Vierailija
4/35 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina se on onnistunut ja tulee onnistumaan.

Vierailija
5/35 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että puistattaa.

Ei ole oikein että 13-vuotiaat (ja nuoremmatkin) pyörii kadulla kännissä eikä vanhemmat muka voi tehdä mitään?

Tätä näkee myös ns. hyvien perheiden lapsilla ja kaikenlaisissa sosiaaliryhmissä.

Vierailija
6/35 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä tarjoillaan baareissa 16-vuotiaille ihan laillisesti. mutta kun suomalaiset on suht isokokoisia ja vanhan näköisiä, käy moni baarissa jo 13-vuotiaasta.

ei sille mitään voi.

Vierailija
7/35 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä kestää aikansa

Vierailija
8/35 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan moni OIKEASTI vasta 18-vuotiaana on juonut alkoholia? :D

Vierailija
9/35 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin juopottelun 13-vuotiaana ja tämä johtui hyvin pitkälti siitä, että hengailimme pari vuotta vanhempien nuorten kanssa. Esikoiseni on nyt 13-vuotta ja ei ole vielä juopotellut. Jokainen päivä on kotiin päin ja plussaa. Ei kyllä edes huitele tuolla kylillä, että juopottelu olis edes mahdollista. Toivottavasti viihtyy viikonloput kotosalla vielä pitkään!!

Vierailija
10/35 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä 14 v. tyttö, joka ei ainakaan vielä ryypiskele. Monet kerrat miettinyt, että miten saada lapsi kieltäytymään ihan omasta halusta viinasta ja saada hänelle sellaisen tunteen, ettei edes tarvitse alkoholia. Vaikeaa se on. Itseni kasvatettiin niin, että viina oli oikea piru ja mähän ryyppäsin kuin sieni. Kavereiden vanhemmat joivat kaikki lomat ja vapaat ja he eivät olleet koskaan humalassa. Kultainen keskitie pitäisi löytää ja toivoa, että nuorilla on järkeä päässä.

Vierailija
11/35 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin juopottelun 13-vuotiaana ja tämä johtui hyvin pitkälti siitä, että hengailimme pari vuotta vanhempien nuorten kanssa. Esikoiseni on nyt 13-vuotta ja ei ole vielä juopotellut. Jokainen päivä on kotiin päin ja plussaa. Ei kyllä edes huitele tuolla kylillä, että juopottelu olis edes mahdollista. Toivottavasti viihtyy viikonloput kotosalla vielä pitkään!!

mäkin taisin olla 13 vee, kun ekat kännit vedettiin. Mun teini on 15c, eikä vielä ole juonut ollenkaan. Jokainen päivä näin, on tosiaan kotiin päin, koen onnistuneeni aika kivasti tässä asiassa. Kun tiedän hänen luokkalaisiaan, jotka sidukoita vetivät jo viidennellä luokalla...

Vierailija
12/35 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

omassa hallinnassa oleva juominen on ihan ok. omat vanhempani eivät antaneet lupaa juoda mutta olen varma, että he tiesivät. katsoivat vain läpi sormien ja saattoivat huikata ovella kun lähdin mopolla, että älä sitten aja kännissä. tietenkään en juonut, kun olin mopolla, mutta en tiedä oliko kehotuksen tarkoitus olla juomatta vai ajamatta:D en kuitenkaan koskaan ollut kovin kännissä tai tehnyt mitään tyhmää ja vanhempani luottivat minuun. jos olisin ollut sekoilijaluonne, ryyppäyskielto olisi varmasti ollut todellinen.

alle 15-vuotiaiden örvellystä en kuitenkaan hyväksy. olen pari kertaa kiikuttanut kirjeen puolitutun postilaatikkoon, kun olen nähnyt heidän penskojaan puistossa oksentamassa. soitan myös poliisit helposti jos lapsen kokoiset heiluvat kartsalla kännissä.

t. vasta teini-iän ylittänyt

Vierailija
13/35 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun itselleni ainakin tulee se huoli. Aika monta kännistä teinityttöä on raiskattu/hyväksikäytetty tässäkin maassa. Ei kaikki osaa juoda nuorena kovinkaan hallitusti ja tulee tehtyä tyhmiä juttuja.

Kumma juttu, tunnen kyllä moniakin jotka on aloittaneet juomisen myöhempään, lähempänä täysi-ikäisyyttä. Siihen tosin auttaa samantyyppinen raitis kaveripiiri, jolla on muutakin tekemistä kuin notkua kartsalla.

Vaikeaa se varmaan on, sosiaalinen paine on tosi suuri. Mutta ehdottomasti pitäisi pyhyä myös niistä vaaroista, mitkä uhkaa jos juo liian holtittomasti. Ja silti saada lapsi uskomaan että vanhempien luokse voi tulla vaikka kännissä tai vaikka olisi tullut töppäiltyä. Vanhempana olo ei aina ole tosiaankaan helppoa!

Vierailija
14/35 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä tarjoillaan baareissa 16-vuotiaille ihan laillisesti. mutta kun suomalaiset on suht isokokoisia ja vanhan näköisiä, käy moni baarissa jo 13-vuotiaasta. ei sille mitään voi.

Vierailija
15/35 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä päde suurimmassa osassa keski-eurooppaa

Vierailija
16/35 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

omassa hallinnassa oleva juominen on ihan ok. omat vanhempani eivät antaneet lupaa juoda mutta olen varma, että he tiesivät. katsoivat vain läpi sormien ja saattoivat huikata ovella kun lähdin mopolla, että älä sitten aja kännissä. tietenkään en juonut, kun olin mopolla, mutta en tiedä oliko kehotuksen tarkoitus olla juomatta vai ajamatta:D en kuitenkaan koskaan ollut kovin kännissä tai tehnyt mitään tyhmää ja vanhempani luottivat minuun. jos olisin ollut sekoilijaluonne, ryyppäyskielto olisi varmasti ollut todellinen.

alle 15-vuotiaiden örvellystä en kuitenkaan hyväksy. olen pari kertaa kiikuttanut kirjeen puolitutun postilaatikkoon, kun olen nähnyt heidän penskojaan puistossa oksentamassa. soitan myös poliisit helposti jos lapsen kokoiset heiluvat kartsalla kännissä.

t. vasta teini-iän ylittänyt

yhtä hyvin 15-vuotiaiden ryypiskely on väärin kun 14-vuotiaidenkin. -.-

Vierailija
17/35 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä päde suurimmassa osassa keski-eurooppaa

Mutta ainakin Saksassa ja Ranskassa ikärajat baareihin käsittääkseni 18+.

Vierailija
18/35 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani ovat juoneet ja jääneet kiinni.Ovat nyt 15 ja 14v.Vanhempi jäi useamman kerran 1-2vsitten,kun löysi mukavan poikakaverin loppui juopottelut.Nuormpi on koitellut viime syksynä,jatkuvasti joutuu tiukasti pitämään ohjaksista ja ikävä kyllä arestia useasti kaikista rikkomuksista,helpottanut siten.

Tätini tytär 15v juopotellut toista vuotta usein,eikä ole ikinä jäänyt kiinni.Olen odottanut päivää jolloin saisin asiasta kertoa tädilleni.Tätini pitää tyttöjäni huonoina ja omaa kullan nuppuaan täydellisenä.Mutta miten ilmoitan kun en ole itse nähnyt kännäämässä vaan tyttäreni ovat sen minulle aina kertoneet,mitä tyttö juo,kenen kanssa ja milloin.

Odotan sitä päivää että hänkin jää rysän päältä kiinni,ettei aina selviä ryyppyreissuistaan.

Vierailija
19/35 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syynä siihen on varmaan se, että en ole nähnyt myöskään ryypiskeleviä aikuisia. Te aikuiset jotka suhtaudutte 13-vuotiaiden ryyppäämiseen asenteella ettei siihen mitenkään voida vaikuttaa, voisitte katsoa peiliin.

Vierailija
20/35 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset rikkoo lakia.